راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهي به مهمترين رونمايي‌هاي بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن فرهنگ و هنر

نگاهي به مهمترين رونمايي‌هاي بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن
  بزرگنمايي:

راه نو- حجت الاسلام محمدرضا حشمتي معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اين رونمايي ها را در حوزه هاي ديجيتال و مکتوب معرفي کرد و اين برنامه ها در کميته ها و بخش هايي همچون نهادهاي غيردولتي، سازمان ها و نهادهاي دولتي، حوزوي، کودک و نوجوان، رسانه هاي ديجيتال و همچنين بخش عفاف و حجاب انجام شد.
در ايام برگزاري نمايشگاه قرآن امسال،10 کتاب در کميته نهادهاي غيردولتي و موسسات مردم‌نهاد رونمايي شد که شامل فهم قرآن نوشته محمدرضا اخوت الهي زاده، شش اثر مکتوب تأليف حجت الاسلام محمدحسين، ترجمه قرآن استاد دوزدوزاني و حسين استادولي و همچنين اثر حجت الاسلام حسين دشتي بود و در کميته سازمان ها و نهادهاي دولتي نيز مستند زندگي مرحوم محمدمهدي اصفهاني با عنوان حکيم دل ها رونمايي شد.
در کميته حوزوي نيز مراسم رونمايي هفت اثر مکتوب شامل 14دائرة المعارف قرآن کريم، جلد پنجم جامع المصطلحات قرآن، مفاهيم پيشوايي از منظر قرآن کريم، تفسير سوره روم، مطالعات محوري خاورشناسان، دانش‌نامه قرآني اخلاقي و قلمرو موضوعات قرآني برگزار شد.
همچنين چهار نرم افزار قرآني در نمايشگاه امسال رونمايي شد که شامل نسخه ديجيتالي و موبايلي فرهنگ قرآن، نسخه ديجيتالي و موبايلي دائرة المعارف قرآن کريم، نرم افزار موبايلي قرآني سراج و نرم افزار موبايلي پرسمان هاي قرآني بود.
هر چند در بخش کودک و نوجوان فقط اپليکيشن داستان هاي قرآني توليد شده در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رونمايي رسيد ولي در کميته ويژه علاوه بر رونمايي از مستند مردي از سرزمين آفتاب (ايزوتسو)، مجموعه اي از 20 انيميشن قرآني با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد.
در بخش رسانه هاي ديجيتال نيز شاهد رونمايي از نرم‌افزار جامع التفاسير موضوعي بوديم که حاصل 10 سال تحقيقات پژوهشگران در حوزه قرآني بوده و در قالب کتابخانه‌ ديجيتال طراحي شده است.
همچنين سامانه فروشگاه آنلاين محصولات فرهنگي نمايشگاه قرآن در اين بخش رونمايي شد و سه نرم افزار قرآني از محصولات موسسه ريحان گلستان شامل ماه گل‌ها درباره ماه مبارک رمضان، آتش و گلستان با موضوع تولي و تبري و گلستان پاکي‌ها درباره بهداشت از ديدگاه قرآن و اهل بيت از ديگر محصولات رونمايي شده در اين رويداد بزرگ قرآني بود.
در بخش عفاف و حجاب نمايشگاه قرآن امسال علاوه بر رو نمايي از طرح ملي نذر حجاب، 11 طرح جديد چادر، پارچه نانو و روسري به نمايش گذاشته شد.
بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن در مدت 18روز در مصلاي امام خميني (ره) با برنامه هاي مختلفي از جمله رونمايي از جديدترين محصولات قرآني و فرهنگي در حوزه هاي مختلف همراه بود که در اين گزارش به معرفي مختصري از مهم‌ترين رونمايي هاي انجام شده مي پردازيم:

** مستند ايزوتسو
رئيس بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن در نشست خبري اظهار اميدواري کرد فيلم مستند ايزوتسو که توليد آن در حدود دو سال طول کشيده، در نمايشگاه امسال رونمايي شود که اين مجموعه مستند در مراسم افتتاحيه نمايشگاه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد ولي کارگردان اين مجموعه گفت که فيلم ايزوتسو با عنوان «رهايش کامل» تا اواخر شهريورماه آماده خواهد شد.
مسعود طاهري درباره آخرين وضعيت مجموعه مستند آفتاب شرقي گفت: قرار نبوده فيلم اين پروژه در نمايشگاه قرآن پخش شود، البته يک مراسم رونمايي در روز افتتاحيه انجام شد ولي پوستر رونمايي شده نشان مي دهد که اين رونمايي مربوط به مجموعه مستند به نام «آفتاب شرقي» ايزوتسو بود و دو محصول در اين زمينه وجود دارد؛ يکي مجموعه مستند به نام آفتاب شرقي و ديگري فيلم ايزوتسو به نام «رهايش کامل» است.
کارگردان مستند «خانه خورشيد» افزود: مراحل فني فيلم ايزوتسو در حال انجام است که زماني طولاني تر نسبت به مجموعه مستند پروژه دارد و طبق برآورد ما اين فيلم در اواخر شهريورماه آماده شود.
طاهري درباره مجموعه مستند آفتاب شرقي توضيح داد: ابتدا قرار بود يک مجموعه مستند هفت قسمتي ساخته شود ولي برآورد ما اين است که تا 10 قسمت يا بيشتر به مدت 30 دقيقه باشد، يعني قسمت هايي به آن اضافه مي شود و تاکنون حدود چهار قسمت از اين مجموعه مستند در مرحله تدوين نهايي و سه قسمت بعدي در مرحله تدوين اوليه قرار دارد و تلاش مي کنيم تا همه 6 قسمت بعدي را آماده کنيم.
کارگردان مستند «شيرزني به نام مادر جبهه ها» ادامه داد: در مورد فيلم هم از ابتدا قرار بود که فيلم «رهايش کامل» در قالب يک مستند 110 تا 120 دقيقه اي ساخته شود، به هرحال اين پروژه مستند يعني هم فيلم و هم سريال در واقع مجموعه اي است که براي اولين بار در جهان، ديدگاه هاي يک قرآن‌پژوه ژاپني را معرفي مي کند.
به گفته طاهري، مستند ايزوتسو مجموعه اي با حضور 97 نخبه از دنيا و ايران درباره ايزوتسو است که به مسائلي مانند قرآن پژوهي و فلسفه به معناي عام آن و نيز عرفان، فلسفه اسلامي و همچنين فلسفه تطبيقي مورد مطالعه ايزوتسو و کارهاي اين قرآن پژوه ژاپني مي پردازد.
کارگردان مجموعه «ايزوتسو» گفت: هدف داخلي اين پروژه معرفي ايزوتسو و روش قرآن پژوهي او به جامعه نخبه ايراني است و نگاهي به روش معني شناسي او به قرآن و ديگر متون ديني است.
وي افزود: در اين اثر، ايزوتسو به عنوان يک اسلام شناس معرفي شده که از سنت و مکاتب اسلام شناسي غرب الهام نگرفته و چنين شخصيتي در ايران نه تنها در ميان جامعه دانشگاهي در جامعه سنتي و به ويژه حوزه هاي علميه نيز از محبوبيتي خاص برخوردار است.
«توشي‌ هيکو ايزوتسو» را مي توان نخستين مترجم قرآن به زبان ژاپني دانست که در سال 1914 در توکيو به دنيا آمد و در سال 1960 دکتراي خود را در رشته ادبيات گرفت و پس از تکميل تحصيلات آکادميک در ژاپن مدتي در دانشگاه کيو در توکيو به تدريس پرداخت و در اين زمان زبان عربي را فرا گرفت.
علاقه فراوان ايزوتسو به قرآن باعث شد که او براي اولين‌بار قرآن را به زبان ژاپني ترجمه کند که اين اثر در سه جلد و طي سال‌هاي1951 تا 1958 تکميل شد.
وي در سال 1961 به دعوت «ويلفرد کنتول اسميت» رئيس مؤسسه مطالعات اسلامي دانشگاه مک‌گيل به کانادا رفت و به تدريس متون مهم اسلامي همچون «نجات» ابن سينا در فلسفه و «الاقتصاد في الاعتقاد» غزالي در کلام پرداخت.
ايزوتسو در هفتم ژانويه 1993 در کاماکوراي ژاپن وفات يافت اما اين اسلام شناس ژاپني از شهرتي بين‌المللي برخوردار است، شايد در ميان اسلام شناسان معاصر يگانه فردي بود که از مذاهب مسيحي، يهودي، هندويي، بودايي و مکتب‌هاي گوناگون فلسفي معاصر اطلاع و در مقايسه و تطبيق تبحر داشت، از اين رو بسياري از مجامع علمي بين‌المللي او را به عضويت پذيرفته بودند.

** ترجمه منظوم دوزدوزاني از قرآن کريم
عباس دوزدوزاني که در دوره هاي اول تا سوم مجلس شوراي اسلامي، نماينده منتخب مردم تبريز و تهران بود و در فاصله سالهاي 1358 تا 1359 به عنوان اولين فرمانده رسمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي فعاليت مي کرد، اخيرا ترجمه اي منظوم از قرآن ارائه کرده است.
دوزدوزاني در مراسم رونمايي از ترجمه خود گفت: ترجمه منظوم در ذهن با معني شعر، مترادف مي شود و با استناد به آيات سوره شعرا مي توان استنباط کرد که ادبيات قرآني خيلي با شعر عجين نيست و معني شعر، چندان از منظر قرآن مطلوب نيست، مگر اين که شاعر خصوصيات ويژه اي داشته باشد.
وي با بيان اينکه وحي را نمي توان به وادي شعر منتقل کرد، افزود: به هر اندازه که شعر ظريف تر و خيال پردازانه تر باشد، بيشتر مورد پسند است از همين رو ترجمه قرآن هرگز نمي تواند اينگونه باشد و ما به هيچ وجه شعر نسروده ايم.
دوزدوزاني چاپ و نشر ترجمه خود را خواست و تقدير الهي دانست و گفت: تمام مزايا و فوايد حاصل از اين کار را وقف امور خيريه خواهم کرد و هيچ چشمداشتي به عوايد مالي آن ندارم.
حجت الاسلام محمدعلي کوشا مترجم قرآن نيز درباره ترجمه منظوم دوزدوزاني گفت: تاکنون ١٧٨ ترجمه از قرآن را مورد نقد و تحقيق و بررسي قرار داده ام که 20 ترجمه از آنها منظوم بوده و اولين آن مربوط به صفي عليشاه بود.
وي افزود: هيچ يک از ترجمه هاي منظوم به ترجمه صفي عليشاه نمي رسيد تا اينکه به ترجمه استاد دوزدوزاني برخوردم و به جد مي توانم بگويم در مقايسه با ديگر ترجمه ها از امتيازات بالايي برخوردار است.
کوشا اولين ويژگي ترجمه دوزدوزاني را انطباق دقيق مضموني ترجمه آيه با متن قرآن کريم دانست که به نظر او ديگر ترجمه ها توفيق چنداني در اين زمينه نداشته اند.
وي بي پيرايگي، بي تکلفي و دلنشيني در نظم را از ديگر ويژگي هاي ترجمه دوزدواني برشمرد و گفت:‌ همين ويژگي ها، اين ترجمه را براي همگان قابل استفاده مي کند و علاوه بر اين، عنصر قلت حجم و کثرت معني در اين اثر ارزشمند قرآني وجود دارد.
اين پژوهشگر قرآني تاکيد کرد: معمولا ترجمه هاي منظوم قرآن در 20 هزار بيت ترجمه مي شوند اما استاد دوزدوزاني ترجمه خود را در 14 هزار بيت به پايان برده که اين نشان از هنرمندي استاد در ترجمه دارد.
اين فقيه بر جسته با اشاره به دو عنصر ادب و هنر در ترجمه دوزدوزاني، اين ترجمه را از جهت ظرافت ها و باريک بيني هاي فراوان، اثري اديبانه و هنرمندانه خواند که مصون از خطاهايي است که اکثر ترجمه ها کمابيش با آن مقابل هستند.
کوشا با بيان اينکه ترجمه قرآن به مراتب سخت تر و دشوارتر از تفسير قرآن است گفت: براي ترجمه قرآن شرايط متعددي نظير تسلط بر احکام فقه، تسلط بر فن تفسير و همچنين تسلط بر علوم قرآني لازم است.

** اپليکيشن شهر قصه يا داستان راستان به روايتي ديگر
اپليکيشن قرآني شهر قصه از ديگر محصولات رونمايي شده در نمايشگاه قرآن امسال امسال بود که اين محصول براي کودکان 5 تا ١١ سال طراحي شده تا ضمن ساخت انيميشن و رنگ آميزي، بتوانند قاري قرآن شوند.
اين اپليکيشن به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به شيوه يک کتاب تعاملي بر اساس کتاب داستان راستان شهيد مطهري ساخته شده تا با نيازهاي نسل امروزي همخواني داشته باشد و بر همين اساس بازنويسي قصه هاي اين اپليکيشن را به مصطفي رحمان‌دوست نويسنده کودک و نوجوان واگذار کردند و همچنين با استفاده از صداي مريم نشيبا گوينده قديمي راديو، يک پُل بين خاطرات نسل ديروز و امروز برقرار شده است.
کودکان مي توانند انيميشن هاي اين اپليکيشن را خودشان اجرا کنند، همچنين دفترچه نقاشي به گونه اي طراحي شده تا کودکان بتوانند شخصيت هاي داستان را رنگ آميزي کرده و به مرور دوباره داستان بپردازند.

** سامانه فروشگاه اينترنتي نمايشگاه قرآن
يکي از ويژگي هاي نمايشگاه امسال راه اندازي سامانه فروشگاه اينترنتي بود که براي نخستين بار انجام شد.
علي اکبر شيرکوند مديربخش فضاي مجازي و رسانه هاي ديجيتال بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن درباره ويژگي هاي اين سامانه گفت: علاقه مندان از سراسر کشور مي توانند نرم افزار و محصولات فرهنگي نمايشگاه را با 40 درصد تخفيف تحويل بگيرند که سه هزار قلم کالاي فرهنگي شامل کتاب و لوح فشرده در اين سامانه درنظر گرفته شده و مردم مي توانند اين محصولات فرهنگي را حتي براي کتابخانه هاي مناطق محروم سفارش دهند.

** آلبوم موسيقايي مديحه سرايي
نخستين آلبوم صوتي موسيقايي مديحه سرايي جمهوري اسلامي ايران يکي ديگر از محصولات رونمايي شده نمايشگاه امسال بود که تحت عنوان نورباران و توسط گروه همسرايي بين المللي نورالهدي اجرا شد که اين آلبوم شامل 12 قطعه صوتي همسرايي در حمد و ثناي خدا و حضرت آل الله (ع) است و در مدت 50 دقيقه تنظيم شده است.
بهزاد احمدي سرپرست گروه همسرايي بين المللي نورالهدي به شکل گيري اين گروه از سال 1371 اشاره کرد و گفت: گروه همسرايي نورالهدي با حضور استادان دانشگاه، جمعي از قاريان، مديران و کارشناسان جوان در دستگاه هاي مختلف تشکيل شده و تاکنون برنامه هاي مختلفي در داخل و خارج کشور اجرا کرده است.
وي افزود: اين آلبوم صوتي موسيقايي با حمايت، نظارت و تاييد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز تاييد و صدور مجوز قانوني لازم از سوي دفتر موسيقي اين وزارتخانه، توليد شده است و در دسترس مخاطبان قرار مي گيرد.
به گفته سرپرست گروه همسرايي بين المللي نورالهدي، آلبوم موسيقيايي «نورباران»، ماحصل تلفيق زيبا و شايسته اشعار شاعران صاحب قلم و خوش ذوق ايران با نواي سازهاي اصيل هنرمندان و نوازندگان متعهد اين مرز و بوم اسلامي همچون سازهاي سنتور، عود، تار، دف و سه تار است و به همت گروه هشت نفره همسرا در مدت يک سال و نيم گذشته، طراحي و توليد شده است.

** محصولاتي که رونمايي نشد
اگرچه بيش از 40 اثر و محصول قرآني در نمايشگاه قرآن امسال رونمايي شد ولي برخي آثار به مراسم رونمايي نرسيد که براي هر يک از آنها دلايلي ارائه شد.
درحاليکه حجت الاسلام حشمتي رئيس نمايشگاه قرآن وعده داده بود کتاب خادمان قرآن کريم شامل معرفي، شرح حال و زندگينامه 200 خادم قرآني رونمايي شود، محمدرضا پورمعين مدير کميته خادمان قرآني، علت رونمايي نشدن اين کتاب را افزايش محتواي آن اعلام کرد و گفت که اين اثر دو جلدي در آينده نزديک در 500 صفحه منتشر خواهد شد.
همچنين ابراهيم قرباني مسئول نظارت بر ترجمه ها، تفاسير و متون ديني بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن از رونمايي کارنامه نظارت بر ترجمه خبر داده بود.
وي گفت: کارنامه نظارت بر نشر ترجمه، تفاسير و متون ديني زير نظر حجت الاسلام محمدعلي خسروي مديرکل دفتر برنامه‌ريزي، آموزش و توسعه مشارکت‌هاي امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شده و در اين کتاب گزارش اجمالي آثاري افزون بر چهار هزار و 74 مورد شامل ثبت اثر، ترجمه و تفسير بررسي شده است.
قرباني افزود: امتيازات و مزيت هاي 16 ترجمه قرآن طبق نظر کارشناسان در کارنامه نشر مطرح مي شود که مترجمان اين ترجمه ها توانسته اند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز دريافت کنند، البته اين وزارتخانه از گذشته تاکنون مجوز ترجمه براي 101 ترجمه فارسي قرآن صادر کرده است.
وي با بيان اينکه کارنامه نظارت بر نشر ترجمه، تفاسير و متون ديني منتشر شده است، اظهار داشت: اين کتاب به مراسم رونمايي در نمايشگاه قرآن امسال نرسيد و قرار است به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10388/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969