راه ترقی

آخرين مطالب

بیماری که راز فوتبال ایران را برملا کرد ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- جام ملت‌های آسیا در سال 2019 نقطه آغاز این اتفاقات بود. در آن تورنمنت ایران با شروع خوب به مرحله حذفی رسید و با گذر از عمان حریف ژاپن شد؛ سامورایی‌هایی که اقتدار گذشته را نداشتند اما از اشتباهات خط دفاعی و دروازه‌بان ایران نهایت استفاده را بردند. باختی که پایان سند همکاری با کارلوس کی‌روش پرتغالی را بود و موجب شد تا تیم ملی در حدود پنج ماه بدون سرمربی باشد. در این پنج ماه ملی پوشان ایران 2 مسابقه دوستانه فیفادی را از دست دادند.

هرروز یک نام مطرح می‌شد از هروه رنارد تا برانکو ایوانکویچ، مربیانی بودند که هرلحظه احتمال حضورشان در نیمکت فنی تیم افزایش پیدا می‌کرد. برخی منتظر پایان لیگ بودند تا ایوانکوویچ هدایت تیم را بر عهده بگیرد اما در روزهای پایانی لیگ هجدهم نام مارک ویلموتس بلژیکی مطرح و قرارداد او در حضور خبرنگاران امضا شد. مربی که سابقه حضور در راس کادر فنی کشورش را داشت و مسوولان فدراسیون او را به‌صرفه می‌دانستند. ویلموتس توفانی شروع کرد اما تندباد تاکتیکی این مربی تنها چند ماه دوام آورد و در نهایت باخت برابر 2 تیم بحرین و عراق، موجب شد تا کشتی توفان زده فوتبال ایران قبل از رسیدن به قطر در آستانه غرق شدن قرار گیرد.

مرد بلژیکی در این شرایط به جای پاسخگویی غزل خداحافظی را در پاییز غمناک فوتبال ایران سرایید. غزلی که ظاهرا هزینه آن برای فوتبال ایران کم نیست و چمدان یوروها فدراسیون یادگاری است که ویلموتس هر روز با آن عکس می‌گیرد. همسر این مربی نیز ار حقوق‌دانانی است که در وصول طلب او نهایت پافشاری را دارد هر چند که «مهدی تاج» با تکذیب ادعای همسر ویلموتس او را یک دیوانه می‌خواند اما باید چند ماه در سال 99 صبر کنیم تا تکلیف دیوانه‌بازی‌های این زن در فیفا مشخص شود. بعد از ویلموتس دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد و بسیاری آن را یک انتخاب بد قلمداد کردند. با شیوع کرونا و لغو مسابقات انتخابی جام جهانی مردم ایران باید حداقل 6 ماه دیگر منتظر هنرنمایی یکی دیگر از کروات‌ها باشند.

هر چند که در سه ماه نخست سال 98 کشتی تیم ملی با ناخدایی ویلموتس به ساحل آرامش رسید اما در سوی دیگر تیم امید ایران که باید طلسم چهل ساله حضور نیافتن در المپیک را بشکند بدون یک فرمانده واقعی بود. این تیم از نخستین روزهای سال 1398 دچار بحران شد و در مسابقات تهران که بخشی از گزینشی المپیک بود نتوانست بالاتر از عراق قرار بگیرد. اتفاقی که تیم را تا آستانه حذف زودهنگام از المپیک قرار داد اما شاگردان «زلاتکو کرانچار» به لطف تفاضل گل راهی مرحله بعد شدند. جایگاه دوم ایران موجب شد تا تیم امید در سید سه آسیا قرار گیرد و به قرعه سخت چین، کره‌جنوبی و ازبکستان گرفتار شود. کرانچار رفت و پس از پایان لیگ فرهاد مجیدی هدایت تیم امید را بر عهده گرفت.

فرهاد محبوب استقلالی ‌ها هفت‌خوان مهمی در مسیر المپیک داشت اما خوان اصلی و رقیب او حمید استیلی بود که هر دو خود را پادشاه می‌دیدند و نتوانستند به عنوان دو پیشکسوت سرخآبی در یک اقلیم بگنجند. مجیدی با وجود تلاش فراوان نتوانست بر خوان نخست غلبه کند و استیلی برنده شد و هدایت تیم امید را بر عهده گرفت. دورهمی یاران سابق استیلی تکمیل شد و در نهایت این تیم در مسابقات تایلند با یک برد، یک باخت و یک تساوی وداع زودهنگامی با تایلند داشت؛ وداعی که حسرت المپیکی فوتبال ایران را در مرز نیم سده قرار داد.

تیم امید و تیم ملی فوتبال ایران با مربیان خارجی و داخلی آرامش نسبی پیدا کردند و تاریخ شروع لیگ مشخص شد اما چند هفته به آغاز مسابقات لیگ نوزدهم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است که باید ملزومات یک لیگ حرفه‌ای رعایت شود. الزاماتی که مربوط به الان نیست بلکه دو دهه پیش و در آغاز لیگ حرفه‌ای باید تکمیل می‌شد. ویلموتس برخلاف کی‌روش واکنشی به شروع لیگ نداشت. شروع لیگ در حدود یک ماه با تاخیر بود و اعلام شد تمام نکات کنفدراسیون فوتبال آسیا رعایت شده است. چند هفته از رعایت این نکات نگذشته بود که برق اصلاحات، یکی از کودکان حاضر در ورزشکاه آزادی را گرفت و خانواده‌ای را عزادار کرد.

پاییز برای فوتبال ایران برگ‌ریزان مربیان خارجی تیم ملی و باشگاهی بود و در زمستان 98 موضوع بدهی‌های سرخآبی‌ها به معضلی حل نشدنی تبدیل شده بود. در این گیر و دار مهدی تاج دچار عارضه قلبی و به پیشنهاد پزشکان حاذق خانه‌نشین شد. برای سرپرستی فدراسیون مدعی‌های زیادی قد علم کردند و حتی «علی کفاشیان» نیز به دنبال پس گرفتن تخت ریاست بود اما در نهایت «حیدر بهاروند» به این کرسی رسید.

همه منتظر انتخابات فدراسیون بودند اما با وجود ثبت نام چهره‌های سرشناس فیفا سندی را رو کرد که نشان داد فدراسیون ایران اساسنامه معتبر ندارد و باید اشکالات آن قبل از انتخابات برطرف شود. همه انکار می‌کردند و فیفا اصرار؛ در نهایت با کارشناسی‌های انجام شده هواداران به این باور رسیدند که تکذیب‌های فدراسیون فوتبال واقعیتی است که دل هر فوتبال دوستی را لرزاند. اساسنامه شفاف نبود و در نهایت انتخابات در روزهای پایانی سال 98 برگزار نشد.

این تکذیب در جریان سلب میزبانی از ایران توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا و فسخ قرارداد ویلموتس بارها از زبان مسوولان فدراسیون شنیده شد اما در نهایت به تایید رسید. کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه نبودن امنیت در ایران میزبانی را از چهار باشگاه فوتبال حاضر در لیگ قهرمانان سلب کرد. هر چند که این اقدام بعدها با رایزنی‌های مختلف حل شد اما استقلال و شهر خودرو مشهد 2 دیدار نخست خود را در مرحله پلی‌آف در کشور ثالث انجام دادند.

هرچند که شیوع ویروس کرونا خیال مسوولان را از بهانه‌گیری AFC  راحت کرد اما واقعیتی که وجود داشت، آن بود که بلاتکلیفی چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو بر نتایج آنان در لیگ تاثیر گذاشت به طوری که در 2 هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا یک پیروزی، 2 تساوی و پنج شکست در کارنامه نمایندگان ایران ثبت‌ شده است.

در سال 1398  داستان برگزار فینال جام حذفی و بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال یکی از سوژه‌هایی بود که در نوع خود کم‌نظیر بودند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/104159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!

اندونگ: عاشق راموس و البته استقلال خوزستانم!

علیرضا رضایی: نباید در انتخاب بین یزدانی و قاسمپور دخالت کرد

نساجی کاری را کرد که تا به حال انجام نداده بود!

آشوبی: پرسپولیس صاحب یک دروازه‌بان شایسته شد!

لطیفی: اختلاف مجیدی و سعادتمند یک جام از ما گرفت

جای خالی عنایتی در پوستر برگزیدگان آسیا

یازدهمی رضا علیپور در جام جهانی سنگ‌نوردی چین

اولین قهرمانی تاریخ العربی مقابل حریف مجیدی!