راه ترقی

آخرين مطالب

منطقه قوي؛ ايده اي براي خاورميانه نوشتارها

منطقه قوي؛ ايده اي براي خاورميانه
  بزرگنمايي:

راه نو- نشست ترامپ و پوتين در حاشيه نشست گروه 20 ( G20) در هامبورگ، آزمايش موشک بالستيک کره شمالي، تداوم بحران در مناسبات دوحه و قطر برگزاري نشست آستانه پنج درباره حل و فصل بحران سوريه و آزادي موصل مهم ترين رويدادها در عرصه سياست خارجي مرتبط با ايران در هفته گذشته بود.
اين در حالي است که حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري هفته گذشته در کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار: چالش ها و راه حل هاي عملي بار ديگر از گفت و گو و ديپلماسي گفت و از ايده جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان « منطقه قوي»براي مقابله با چالش ها و بحران هاي منطقه خاورميانه و غرب آسيا خبر داد.
روحاني با تأکيد بر اين که به جاي قوي‌ترين کشور منطقه شدن، بايد در پي قوي‌تر شدن منطقه خود باشيم، تصريح کرد: قوي‌ترين کشور در منطقه نبايد به عنوان هدف اول دنبال شود، بلکه بايد منطقه قوي‌تر مد نظر ما باشد، نه اينکه در رقابت‌هاي منطقه‌اي يک کشور بخواهد در برابر کشورهاي ديگر منطقه قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشاند و تفرقه و شکاف را بيشتر کند.
وي تصريح کرد:ما عضو يک خانواده در منطقه مهم خاورميانه و غرب آسيا هستيم که نمي‌توانيم از هم فاصله بگيريم. در يک خانواده قوي است که يک جمع مي‌تواند خوب زندگي کند و نبايد چنين باشد که تنها يک فرد در جمع خانواده قوي بوده و بقيه ضعيف باشند.
روحاني ادامه داد:امروز بايد به فکر منطقه قوي و قوي‌تر باشيم و بايستي رقابت‌هاي مخرب و نابجا را کنار گذاشت شعله جنگ‌ها و رقابت‌هاي منطقه‌اي نه تنها در دنياي سياست مخرب است بلکه طبيعت را نيز تحت تأثير قرار داده و گرد و غبار را هم فراگير خواهد کرد.

**آزمايش موشکي کره شمالي؛استيصال آمريکا در آسياي شرقي
کره شمالي سه شنبه گذشته موشکي آزمايش کرد که برد آن به دو هزار و 802 کيلومتر مي رسد. با اين شليک ايالت آلاسکاي آمريکا در برد موشک هاي کره شمالي قرار گرفت. آزمايش موشکي کره شمالي در روز استقلال آمريکا زنگ خطر براي ترامپ به صدا درآورد و تنش در عرصه مناسبات بين الملل را به سطح بالاتري ارتقا داد. نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل روز چهارشنبه هفته گذشته خواستار تحريم هاي جديد عليه کره شمالي شد و به کشورهاي چين و روسيه براي همراهي اين موضوع هشدار داد.
پس از پرتاب اين موشک بالستيک قاره پيما توسط کره شمالي و تهديد آمريکا به استفاده از زور عليه اين کشور، چين خواستار حفظ آرامش و خويشتنداري همه طرف هاي ذيربط در ارتباط با بحران کره شمالي شد و«گنگ شوانگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين استفاده از راه هاي مسالمت آميز را بهترين شيوه حل مشکلات پيش رو دانست.
اين در حالي است که چين از طرف آمريکا به کوتاهي در قبال فعاليت هاي موشکي و هسته اي کره شمالي متهم شده است.
از سوي ديگر روسيه پنج شنبه گذشته بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که آخرين پرتاب موشک کره شمالي را محکوم مي کرد و آن را يک موشک بالستيک بين قاره اي خوانده بود را رد کرد.
مسکو اعلام کرد که معتقد است پيونگ يانگ يک موشک بالستيک ميان برد را آزمايش کرده است.ظاهرا ارزيابي وزارت دفاع روسيه بر اين بوده است که موشک اخير کره شمالي در رديف موشک هاي قاره پيما قرار ندارد.
اتفاقات اخير در آسياي شرقي و استيصال آمريکا در اين منطقه به نوعي بازتاب سياست ها و بد عهدي هاي آمريکايي ها در قبال توافقات و معاهدات بين المللي است.
آمريکا از زمان به قدرت رسيدن ترامپ از توافق هاي مهمي همچون آسيا - پاسيفيک و پيمان آب و هوايي پاريس به طور يک جانبه خارج شده و در عمل اصل « وفاي به عهد » رادر توافقات بين المللي به سخره گرفته است. آمريکا چه در زمان انتخابات رياست جمهوري و چه در ماه هاي اخير بارها به توافق هسته اي ايران و 1+5 تاخته و بدعهدي هاي مکرري در قبال تعهدات برجامي خود داشته است.اين پيشينه رفتاري امروز پيش روي جامعه جهاني است وهمين رويکرد باعث شده بي اعتمادي به آمريکا مشروعيت جهاني داشته باشد.

**تداوم بحران در جنوبي خليج فارس؛ پاسخ رد دوحه به شروط رياض
بحران در مناسبات دوحه با رياض و هم پيمانانش در حالي وارد يک ماهگي خود مي شود که اين بحران هر روز ابعاد پيچيده تري پيدا مي کند. در هفته هاي گذشته رياض به همراه متحدين خود عادي سازي مناسبات با دوحه را مشروط به شروط سيزده گانه اي کرد که عملا استقلال و حاکميت دوحه را به چالش مي کشيد.
اخراج رهبران اخوان المسلمين و حماس از قطر، بستن شبکه الجزيره،خروج نظاميان ترکيه از قطر و کاهش سطح روابط با ايران و پرداخت مبلغي به رياض و هم پيمانانش شروطي بود که از ديد ناظران مسائل منطقه تحقير آميز به نظر مي رسيد از همين رو بود که دوحه که بعد از خروج شوک اوليه ناشي از قطع مناسبات با رياض و هم پيمانانش شروط تعيين شده را رد کرد.
در روزهاي اخير جنگ رسانه اي بين الجزيره با رسانه هاي اماراتي،عربستاني و مصري تشديد شده است و هر روز برگي جديد از اقدامات پنهان دوستان سابق رو مي شود. البته تلاش هايي براي کاهش تنش در حاشيه جنوبي خليج فارس در جريان است و برخي کشورها دوحه و رياض را به خويشتن داري دعوت کرده اند. با اين حال برخي جريانات و رسانه هاي خبري هم علاقمند هستند ايران را وارد اين منازعه خانوادگي بکنند.
سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران توسعه مناسبات با کشورهاي همسايه و مسلمان است و هر کشوري قدمي به سوي ايران بردارد با پاسخ مثبت مواجه خواهد شد به ويژه در شرايطي که ايران در سال هاي اخير بر لزوم گفت و گو براي حل بحران هاي منطقه اي تاکيد کرده است. ايجاد مجمع گفت و گوي منطقه اي پيشنهاد وزير امور خارجه ايران براي برون رفت از بحران هاي منطقه بوده است. علاوه بر اين با وجود سياست ها و اظهارنظرهاي خصمانه ضد ايراني از سوي رياض آخرين موضع جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران هاي منطقه ايجاد منطقه قوي بوده است.
تروريسم و افراطي گري، بحران هاي زيست محيطي همچون گرد و غبار و خشکسالي، تشديد مهاجرت،رقابت هاي تسليحاتي مخرب، ناتواني دولت ها از تامين مطالبات مردم دلايل محکمي بر ضرورت همکاري و گفت و گوي بازيگران منطقه اي هستند. در چنين شرايطي طرح برخي مسائل مبني بر اينکه ايران از بروز تنش بين همسايگان خود خرسند باشد چيزي جز شيطنت معناي ديگري نمي تواند داشته باشد.جمهوري اسلامي به دنبال کاهش تنش و حل و فصل بحران ها با کمترين تحميل هزينه به ملت هاي منطقه است و از همين رو طي سال ها به ويژه ماه هاي اخير تلاش کرده حتي از پاسخ دادن به تنشهاي لفظي هم خودداري کند.

**توتال در پارس جنوبي؛ اروپا راه خود را از آمريکا جدا مي کند
در حالي که قرار است در روزهاي آتي آمريکا نتيجه بازبيني خود در خصوص برجام را اعلام کند شرکت توتال فرانسه منتظر اين بازبيني نماند و نخستين قرارداد مهم نفتي پسابرجام با ايران را براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي به نام خود ثبت کرد.
با امضاي اين قرارداد دوران سرمايه‌گذاري و انتقال فناوري به صنعت نفت و گاز ايران شروع شد و اين قرارداد نشان مي دهد که توافق در قالب برجام راه سرمايه‌گذاري د بخش انرژي ايران را باز کرده است.
از سوي ديگر امضاي اين قرارداد نشان از علاقه‌مندي شرکت‌هاي نفتي براي ورود به ايران در قالب قرارداد جديد IPC است.
قرارداد با توتال از جهات سياسي نيز حائز اهميت است ؛در حال حاضر در آمريکا رئيس جمهوري بر سر کار است که نه تنها مخالف برجام بوده و هست بلکه سعي دارد با کمک اسرائيل و چند کشور عربي در منطقه از تعامل شرکت‌هاي بين‌المللي با ايران در صنعت نفت و گاز جلوگيري نمايد و تاکيد کرده است که در سياست هاي دولت اوباما در قبال ايران تجديدنظر نمايد. کنگره عمدتا جمهوري خواه آمريکا نيز تحريم‌هاي جديدي را طرح‌ريزي نموده است.
در چنين شرايطي امضاي قرارداد با توتال با درنظر گرفتن احتمال تحريم يا جريمه شدن اين شرکت از طرف امريکا اهميت آن را دوچندان مي‌کند. امضاي اين قرارداد با شرکت‌هاي فرانسوي و چيني و قراردادهاي بعدي با شرکت‌هاي ديگر اروپايي و روسيه مي‌تواند راه اين کشورها را از سياست‌هاي يک طرفه آمريکا جدا کند و عملاً به کم اثر شدن تحريم‌هاي فعلي و آتي آمريکا بيانجامد.

**ادامه گفت و گوهاي آستانه ؛ تهران مرداد ماه ميزبان نشست کارشناسان
در ادامه تلاش هاي تهران مسکو و آنکارا براي حل بحران سوريه تحت عنوان ابتکار آستانه دور پنجم اين نشست هم هفته گذشته در پايتخت قزاقستان برگزار شد.نمايندگان ايران روسيه و ترکيه به عنوان طرف هاي ناظر بر آتش بس نماينده دولت سوريه و معارضه در اين دور از نشست ها حضور داشتند.
حسين جابري انصاري معاون عربي و آفريقاي وزارت امور اخارجه در اين دور در ديدار دي ميستورا نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور سوريه در خصوص آخرين تحولات روند ژنو و روند آستانه در زمينه گفتگوهاي سوري - سوري، تثبيت آتش بس، توقف خشونت و اقدامات عملي زمينه ساز صلح گفتگو و رايزني کرد.
استفان دي ميستورا نيز ضمن اعلام حمايت سازمان ملل از تلاش هاي سه کشور ضامن در چارچوب مذاکرات آستانه، خواهان افزايش نقش جمهوري اسلامي ايران در کمک به تلاش هاي سازمان ملل در چارچوب گفت وگوهاي ژنو شد.
بررسي آخرين وضعيت گفت و گوهاي آستانه،شرايط سياسي و ميداني سوريه از جمله روند مباحث و توافقات کارشناسي براي تحديد حدود نواحي کاهش تنش و آخرين وضعيت اسناد تهيه شده از محورهاي رايزني هاي نمايندگان حاضر در اين دور از نشست آستانه بود.
همچنين در اين دور از نشست آستانه جابري انصاري با فرانک ژله نماينده ويژه دولت فرانسه در امور سوريه ديدار و گفت و گو کرد.
در اين ديدار که پس از سفر محمد جواد ظريف به فرانسه و بازديد دبيرکل وزارت خارجه فرانسه از ايران صورت مي گيرد، طرفين ضمن برشمردن اصول مشترکي همچون ضرورت پرهيز از خشونت، توجه به توافق سياسي به عنوان تنها راه حل بحران، مخالفت با اقدامات يک جانبه بازيگران خارجي در سوريه و لزوم توجه و اهتمام نسبت به ابعاد انساني بحران سوريه تاکيد کردند.
فرانک ژله در اين ديدار ضمن بيان نظرات دولت متبوعش در خصوص نحوه پيشبرد روند آستانه، از نظرات کشورمان در اين خصوص و چشم انداز مشارکت دولت هاي ديگر در کمک به حل بحران سوريه مطلع شد.
اجلاس آتي کارشناسي روند آستانه در تاريخ اول و دوم آگوست برابر با 10 و 11 مرداد در ايران و دور ششم کنفرانس آستانه در هفته آخر آگوست 2017 برابر با هفته اول شهريور 96 در آستانه برگزار مي شود.
اين در حالي است که استفان دي ميستورا بعد از اين اجلاس همزماني تلاش هاي سياسي به موازات آتش بس در سوريه را مورد تقدير قرار داده و گفته است گرچه توافق بر سر آتش بس يکي از ارکان مهم تلاش هاي اخير محسوب مي شود اما در نهايت تشنج زدايي ها به تنهايي يک ترتيب موقت بوده که در نهايت به پيشرفت هاي سياسي براي دستيابي به يک توافق نهايي نيازمند است.
دي ميستورا آغاز برگزاري گفت وگوهاي بين گروهي سوريه در ژنو را روز دوشنبه دهم ژوئن اعلام و ابراز اميدواري کرد دستاوردهاي نشست آستانه بتواند در تسريع روند گفت وگوهاي ژنو و دستيابي به راه حلي نهايي براي اين بحران شش ساله موثر و مفيد واقع شود.
در حالي که شرايط سوريه با ابتکار ايران ترکيه و مسکو در ماه هاي اخير روند مثبتي طي کرده و شرايط در مقايسه با قبل از ابتکار وضعيت ارامتري را تجربه مي کند، هفته گذشته کميته حقيقت ياب حمله شيميايي سه ماه قبل به خان شيخون گزارش خود در خصوص اين حمله را منتشر کرد.
همچنين هفته گذشته فرماندهي کل ارتش و نيروهاي مسلح سوريه از تمديد آتش بس در استان هاي درعا، قنيطره و سويدا تا پايان روز شنبه 8 ژوئيه(17 تيرماه) با هدف پيشبرد روند صلح آميز و آشتي ملي خبرداد.

** پوتين دخالت در انتخابات آمريکا را رد کرد؛ترامپ هم پذيرفت
ديدار پر حرف و حديث روساي جمهوري روسيه و آمريکا بالاخره روز جمعه درحاشيه نشست گروه بيست درهابورگ آلمان برگزار شد.
اين ديدار از آن رو اهميت دارد که ادعاي دخالت روسيه از انتخابات رياست جمهوري آمريکا که منجر به پيروزي ترامپ شده است ،ماه هاست در محافل سياسي آمريکا به يک بحث جدي تبديل شده است.
در آخرين اتفاق و در جريان مصوبه تحريمي سنا موسوم به مقابله با اقدامات ثبات زداي ايران تعدادي از سناتورها متممي به اين مصوبه اضافه کردند که در آن تحريم هاي شديدي عليه روسيه اعمال مي شود.همه اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد که ترامپ چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن علاقه خود به شخصيت پوتين را مخفي نکرده است.
اين ديدار که براي يک ساعت تنظيم شده بود ظاهرا بيش از دو ساعت به طول انجاميده و آن طور که رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا گفته است ترامپ از پوتين در خصوص مداخله روسيه در انتخابات آمريکا از پوتين توضيح خواسته و در مقابل پوتين هر گونه حمله سايبري روسيه به حزب دموکرات آمريکا در جريان انتخابات رياست جمهوري آمريکا را رد کرده است.
تاييد آتش بس در جنوب غربي سوريه،نحوه برخورد با تهديد کره شمالي و تفاوت نگاه دو رئيس جمهوري به اين مقوله،توافق براي پيگيري گفت و گوها و ايجاد يک کارگروه جديد در خصوص امنيت سايبري از محورهاي ديدار دو ساعته روساي جمهور روسيه و آمريکا بود به گفته لاوروف وزير خارجه روسيه ترامپ تکذيب پوتين درباره مداخله در انتخابات آمريکا را پذيرفته است اتفاقي که البته دور از انتظار نبود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ حضور قطعی در جام جهانی