راه ترقی

آخرين مطالب

توتال محرمانه نيست/روحاني زير بار حرف غيرمنطقي براي چينش کابينه نمي‌رود دانش

توتال محرمانه نيست/روحاني زير بار حرف غيرمنطقي براي چينش کابينه نمي‌رود
  بزرگنمايي:

راه نو- محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبري خود با اشاره به اينکه براي عقد قرارداد توتال همه مراحل نظارتي بر آن طي شده است، اظهار کرد: هيچ موضوع محرمانه‌اي در اين قرارداد براي نمايندگان وجود ندارد، آنها حق تحقيق و تفحص از اين قرارداد را دارند و اگر هم فکر مي‌کنند کار خلافي انجام شده مي‌توانند به دستگاه‌هاي نظارتي از جمله قوه قضاييه، ديوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات گزارش بدهند.

وي در ادامه افزود: براي دستيابي به رشد 8 درصدي به سرمايه‌گذاري نيازمنديم. مجلس دولت را موظف کرده که 65 هزار ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کند. برخي نمايندگان مي‌گويند اين سرمايه‌گذاري خيانت است؛ حرف که ماليات ندارد. گذاشتن چوب لاي چرخ دولت اشتباه است. تهيه طرح سه فوريتي براي توقف قرارداد توتال لازم نيست و نمايندگان اگر فکر مي‌کنند اقدام خلاف قانوني انجام شده است مدارک خود را به قوه قضاييه بدهند.

نوبخت با بيان اينکه ما البته يک يا دو نماينده را از کليت مجلس تفکيک مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: کليت ترکيب مجلس در ماه‌هاي گذشته همواره به دولت کمک کرد و مي‌شود آزمايش کرد که مجلس آيا با اين طرح سه فوريتي موافق است يا نه. اين افراد که اين طرح را تهيه کرده‌اند در مجلس در اقليت هستند که شايد هم نيت آنها خدمت باشد که از نظر ما اقدام آنها خدمت نيست و اشتباه است. مردم با کساني که مانع توسعه کشور مي‌شوند در زمان خود تسويه حساب مي‌کنند و دولت هم وارد حاشيه‌ها نشده و دنبال خدمت به مردم است.

سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا رييس جمهور براي چينش کابينه تحت فشار جريان‌هايي قرار گرفته است گفت: رييس جمهور خود را مسئول تحقق مطالبات مردم مي‌داند و تلاش مي‌کند براي رسيدن به اين هدف کابينه مناسبي را برگزيند. بر اساس شناخت شخصي که از رييس جمهور دارم عرض مي‌کنم وي در پاسخگويي به مطالبات مردم بسيار جدي است و براي شکل‌دهي به يک کابينه قوي شاخصه‌هايي از جمله هماهنگي، همراهي و هم عقيده بودن را براي خدمت به مردم و نظام در نظر مي‌گيرد و زير بار هيچ حرف غيرمنطقي يا اغراض سياسي نمي‌رود و از شاخص‌هايي که نام بردم عدول نمي‌کند.

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره تشکيل کارگروه براي تعيين وزرا از سوي رييس جمهور خاطرنشان کرد: رييس جمهور در اين زمينه کارگروهي را تشکيل نداده، بلکه ليست پيشنهادي افراد و جريان‌هاي سياسي را با علاقه‌مندي دريافت کرده است. بايد اميد داشته باشيم ليست خوبي از وزراي پيشنهادي معرفي شوند تا دولت به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

وي درباره انتقاد بخي جريان‌ها از برگزار نشدن ديدار آنها با رييس جمهور درباره ترکيب کابينه گفت: من از اينکه عده‌اي وقت ملاقات خواسته‌اند مطلع نيستم که بايد از دفتر رياست جمهوري اين سوال پرسيده شود اما مطلعم که رييس جمهور با وجود مشغله‌هاي بسيار زياد با جريان‌هاي مختلف همواره ديدار دارد. به طور مثال در ماه رمضان در تمام شب‌هاي ماه رمضان با گروه‌هاي مختلف جلسه داشته و نظرات آنها را درباره مسائل مختلف کشور جويا شده است.

نوبخت درباره ديدار رييس جمهور با رهبري در موضوع چينش کابينه نيز خاطرنشان کرد: رييس جمهور جلسات منظمي با رهبري دارند و خدمت ايشان مي‌رسند و درباره مسائل کشور در اين جلسات صحبت مي‌شود. من در جزئيات اين صحبت‌ها قرار نمي‌گيرم ولي مي‌دانم در اين جلسات درباره مسائل کشور صحبت مي‌شود که کابينه هم مي‌تواند يکي از اين صحبت‌ها باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا رييس جمهور جلسه‌اي با وزرايي که ديگر قرار نيست در کابينه دوازدهم حضور داشته باشند، داشته است،‌ اظهار کرد: رييس جمهور هميشه با اعضاي کابينه جلساتي دارند که در اين ايام هم چنين جلساتي برگزار شده است که اطلاع ندارم اين جلسات درباره خداحافظي با وزرا باشد.

نوبخت درباره انفصال از خدمت يکي از فرماندهاي پيشين نيروي انتظامي به دليل بدهي 600 ميليارد توماني به دولت بابت فروش نفت تصريح کرد: فساد و رانت در عدم شفافيت شکل مي‌گيرد. در شرايط تحريم که نمي‌توان از يک فضاي شفاف نفت را مبادله کرد عده‌اي آمدند و به دولت وقت گفتند نفت را به من بدهيد تا بفروشيم. آنها نفت را گرفتند، ولي پول آن را بازنگرداندند. بابک زنجاني فقط يک چهره مشخص غيردولتي بود. اما اسامي ديگري هم وجود داشتند که ما آنها را به قوه قضاييه داديم و انتظار هم داريم که قوه قضاييه پرونده اين افراد را به صورت جدي پيگيري کند.

وي ادامه داد: در واقع کاسبان تحريم همين جا مطرح شدند که اکنون پس از رفع تحريم‌ها بازارشان تعطيل شد، بنابراين آنها هم به برجام حمله کردند. البته همه منتقدان برجام را کاسب تحريم نمي‌دانيم، برخي هم بودند که از روي خيرخواهي نفت  را فروختند ولي نتوانستند همه پول آن را بازگردانند که ما اسامي همه را به قوه قضائيه داده‌ايم.

وي در پاسخ به اين انتقاد که دولت برنامه ششم توسعه را ابلاغ و اجرا نمي کند اظهار کرد: ما اولويتهاي خود را در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و تعيين کرديم براي رشد هشت درصدي بايد 770 هزار ميليارد تومان در سال سرمايه گذاري کنيم. مجلس هم مصوب کرد که 65 هزار ميليارد دلار از منابع خارجي استفاده کند. از سويي مجلس در تصويب برنامه ششم مصوباتي را گذراند که بار مالي زيادي براي دولت دارد که ما به اين موضوع اعتراض کرده و حتي آن را به شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت اعلام کرديم که آنها هم اعتراض ما را قبول کردند و مجلس برخي مصوبات  که براي دولت بار مالي داشت را اصلاح کرد.

نوبخت با بيان اينکه رئيس‌جمهور به وزرا اعلام کرد که اشکالات برنامه ششم توسعه که مجلس تصويب کرده بود را استخراج کنند، گفت: ولي چون مهلت پنج روزه براي ابلاغ اين قانون به پايان رسيده بود رئيس مجلس آن را ابلاغ کرد. ولي اينکه اکنون رئيس‌جمهور آن را ابلاغ کند خلاف قانون است. اين قانون به همه وزارتخانه ها و دستگاه ها ابلاغ شده است. ما با اجراي قانون بودجه در واقع برنامه ششم را هم اجرا مي کنيم، زيرا بودجه براساس برنامه ششم تهيه شده است و ما با اجراي بودجه 96 برنامه‌هاي يک سال از 5 سال برنامه ششم توسعه را اجرا مي کنيم. بنابراين هيچ نماينده اي نمي تواند بگويد دولت برنامه ششم را اجرا نمي کند. هنوز 4 ماه بيشتر از سال  نگذشته که عده اي مي گويند که چرا برنامه ششم اجرا نشده است. در حاليکه همين افراد در برابر اجرا نشدن برنامه هاي توسعه گذشته موضع گيري نمي کردند.

وي درباره اقدامات دولت در مورد اصلاحات نظام بانکي خاطر نشان کرد: بانک مرکز ي از آغاز دولت يازدهم براي اصلاح نظام بانکي تلاش کرد و در اين زمينه از شوراي عالي امنيت ملي مجوز گرفت و گزارش عملکرد خود را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي داد. به دليل همين تلاشها صداي عده اي هم بلند شد. بانک مرکزي همواره حافظ منافع سپرده گذاران است.

سخنگوي دولت با بيان اينکه همواره سود تسهيلات از سود سپرده ها بيشتر است تا بانک خرج خود را درآورد افزود: بانک مرکزي اجازه نمي دهد بانکها هرچه پول دارد، تسهيلات بدهند. بانک مرکزي بانکها را موظف کرده است که 13 درصد از منابع خود را تحويل بانک مرکزي بدهند که البته بانکها هم مايل به اين کار نيستد. اين اقدام براي اين انجام مي شود که اگر بانکي نتوانست سپرده سپرده گذاران را پس دهد بانک مرکزي اين کار را انجام دهد. اين روند اکنون در حال انجام شدن است و طبق برنامه هم پيش مي رود. امروز رييس بانک مرکزي در جلسه غيرعلني مجلس اقدامات بانک مرکزي را براي حمايت از سپرده گذاران به اطلاع نمايندگان مجلس رسانده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا دولت به بانکها دستور نمي دهد نرخ تسهيلات خود را کاهش دهند، گفت: با دستور کاهش نرخ سود بانکها انجام نمي شود. البته اين بدان معنا نيست که ما از بانکها خواهش ميکنيم که اين کار را انجام دهند. بانکها دچار مشکلاتي هستند و ما در تلاشيم که با برطرف کردن اين مشکلات زمينه را براي کاهش نرخ سود فراهم کنيم. بدين منظور دولت در حال پرداخت بدهي هاي خود به بانکها است و افرادي را هم که تسهيلات دريافت کرده ولي تعهدات خود را به بانکها بازنگردانده اند مجبور مي کنيم که تعهدات خود را به بانکها بازگردانند تا سرمايه بيشتري در اختيار بانکها قرار بگيرد و آنها سود تسهيلات خود را پايين بياورند.

نوبخت در پاسخ به اين سوال که آيا پرونده موسسات مالي غيرمجاز به شوراي عالي امنيت ملي ارجاع شده است اظهار کرد: قبلا رئيس بانک مرکزي برنامه هاي خود براي اصلاح نظام بانکي را به شوراي عالي امنيت ملي داده است ولي اخيرا پرونده اين موسسات به شوراي امنيت ملي ارجاه نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد