بزرگنمايي:
راه نو- ** کسي که در زمان اوج ازدحام در
مسجد الحرام طواف مستحب انجام دهد و براي حجّاجي که طواف واجب انجام
ميدهند مزاحمت ايجاد کند، آيا طوافش اشکال دارد؟ به خصوص اگر وقت کافي
براي طواف مستحب در زمان ديگر وجود داشته باشد.
اشکال ندارد، اما بهتر بلکه احوط آن است که در هنگام ازدحام، طواف مستحب بهجا نياورد.
** آيا براي عمرهي مفرده و حجّ تمتع، بهجا آوردن يک طواف نساء کفايت ميکند؟
عمرهي مفرده و حجّ تمتع، هر کدام يک طواف نساء جداگانه دارند و يک طواف
براي هر دو کفايت نميکند، البته بعيد نيست که براي حلال شدن زن بر مرد و
بالعکس، يک طواف کافي باشد.
** آيا نماز طواف مستحب را ميتوان در حال حرکت و راه رفتن خواند؟
صحت نماز طواف ولو نماز طواف مستحبي باشد در حال راه رفتن محل اشکال است و احوط استقرار در حال نماز طواف مستحبي است.
** در حال طواف نماز مستحب خواندن چه حکمي دارد؟
اگر بتواند جمع بين قصد طواف و قصد نماز مستحبي در حال طواف نمايد، اشکال ندارد.
** اگر طواف حج و نماز آن يا طواف
نساء و نماز آن به جهتي باطل شده باشد، قضاي آن بايد در ماه ذيالحجه باشد،
يا همه وقت کفايت ميکند؟
وقت طواف حج و نماز آن ماه ذيحجه است، ولي طواف نساء و نماز آن وقت معيني ندارد.
** آيا واجب است نماز طواف در
نزديکترين مکان به مقام ابراهيم 7 خوانده شود؛ هرچند اين کار باعث فشار و
سختي براي طوافکنندگان شود يا براي احراز نزديکي بيشتر، نمازگزار در وسط
طوافکنندگان واقع شود؟
در فرض سؤال، نزديک به مقام بودن واجب نيست.
** آيا براي زن مسلمان جايز است از
قرص و مانند آن براي تأخير انداختن عادت ماهيانه استفاده کند تا بتواند
طواف و نماز آن را در وقتش ادا کند؟
تا زماني که اين کار برايش ضرر قابل توجه نداشته باشد، جايز است.
** حکم کسي که براي احتياط يک شوط به
طوافش اضافه ميکند چيست؟ و آيا فرق دارد که قبل از شروع طواف يا اثناء
آن، قصد اين اضافه را بکند؟
اگر از ابتدا قصد کرده که هفت شوط طواف کند، اين اضافه کردن به صحّت طوافش ضرري نميرساند.
** کسي که بهخاطر جهل به مسأله يا اشتباه در حکم شرعي از يک شوط انصراف دهد چه حکمي دارد؟
گذشت که اين کار باعث بطلان طوافش نميشود.
** آيا اعتقاد به بطلان يک شوط به
تنهايي براي انصراف از آن و از سرگيري شوطي ديگر بهجاي آن کافي است يا
اينکه واجب است قصد اعراض کند و اعتقاد به فساد طواف يا سعي به تنهايي
کافي نيست؟
همانگونه که گذشت، قصد اعراض به تنهايي براي اعراض و انصراف کافي است، هرچند بهخاطر اعتقاد به بطلان شوط باشد.
** کسي که معتقد است طواف و سعيش با
انجام عملي باطل است ولي آن عمل در واقع مبطل نباشد، چه حکمي دارد؟ مثلاً
معتقد باشد که عملي بين طواف ـ مانند نماز جماعت يا استراحت کوتاه يک يا دو
دقيقهاي ـ آن طواف را باطل ميکند يا معتقد باشد نيت بايد به زبان آورده
شود، يا کار ديگري که در واقع باعث بطلان طواف يا سعي نميگردد.
اگر بهخاطر اعتقاد به بطلان طواف از انجام آن منصرف شده و طواف جديدي را از سر بگيرد، طواف جديدش صحيح است.
** اگر بهخاطر اعتقاد به صحيح نبودن طواف قبلي، طواف جديدي را از سر بگيرد، چه حکمي دارد؟
طواف جديد صحيح است و به اين خاطر چيزي بر عهدهاش نيست.
** اگر بهخاطر اعتقاد به عدم صحّت تنها يک شوط، فقط آن شوط را از سر بگيرد، چه حکمي دارد؟
جايز بودن انصراف از يک شوط به تنهايي، محلّ اشکال است؛ ولي طواف اصلياش صحيح است و ميتواند به آن اکتفا کند.
** هرگاه در طواف خانه خدا در چند قدم از طواف او را بدون اختيار ببرند، حکمش چيست؟
اگر با اختيار خود ميرود ولي در اثر فشار جمعيت ممکن است گاهي به جلو
يا به اين طرف و آن طرف برود مانعي ندارد، ولي اگر ديگري او را ببرد
بهطوري که اراده از او سلب گردد اشکال دارد.