راه ترقی

آخرين مطالب

آيا بحران قطر براي ايران يک فرصت است؟ نوشتارها

آيا بحران قطر براي ايران يک فرصت است؟
  بزرگنمايي:

راه نو- ايران شيوه برخورد عربستان با قطر را به طور کامل رد مي کند. اعمال و ديکته سياستش بر ساير کشورها، امر قابل قبول نيست. ايران راه هايي که عربستان درخواست کرد، دخالت مستقيم در امور داخلي قطر را مي داند.
به همين دليل ايران سعي مي کند همه راه ها را براي قطر باز بسازد تا در اين محاصره تحت فشار قرار نگيرد. ايران براي قطر راه هاي هوايي، دريايي و بنادر ايران را باز کرده و ارسال کالاهاي مورد نياز به قطر را فراهم نمود.
از زمان تشديد تنشهاي موجود، وزارت خارجه ايران، با دعوت دو طرف به حل و فصل اختلافات از طريق گفتگوهاي ديپلماتيکي و سياسي درصدد در پيش گرفتن موضع بيطرفي برآمده است.
اگرچه تداوم وضعيت کنوني در کوتاه مدت مي تواند منافع ايران را تأمين کند ولي در بلندمدت با دامنه دار شدن تنشها در منطقه ميتواند فضاي جديدي از ناامني هاي منطقه اي را به بار آورد که با سياستهاي بلندمدت منطقه اي ايران در تضاد است.
در خصوص بحران قطر خبرگزاري آريا به گفتگو با کارشناسان پرداخته است.

بحران قطر به نفع ايران نيست
حسين کنعاني مقدم،تحليلگر مسائل بين الملل، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت: هيچ بحراني در منطقه به نفع ايران نيست. جمهوري اسلامي به دنبال صلح و آرامش در منطقه است و تمايل دارد کشورهاي حاشيه خليج فارس و ايران در يک اتحاد اسلامي و استراتژيک بتوانند امنيت منطقه را برقرار و بر عليه حملات تروريست ها، مداخله و در مقابل اشغالگري غرب در منطقه بصورت منسجم عمل کنند. برخي کشورها مانند عربستان در پي قيوميت بر ديگر کشورهاي منطقه هستند و خواهان آنند اين کشورها فاقد استقلال باشند و در پروژه ايران هراسي، اسرائيل و آمريکا مشارکت نمايند. اختلافات قطر و عربستان اختلاف ريشه اي و تاريخي است و عربستان با يک جايگاه کاذبي که براي خود درست کرده به دنبال تسلط بر کشورهاي منطقه و باج گرفتن از آنهاست. در توافقنامه اي که ميان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس اتفاق افتاد، ترامپ در سفر خود به رياض آن را تثبيت کرد که اين توافقنامه به شکل  امنيتي- نظامي و مانند ناتوي عربي است تا کشورهاي منطقه با خريد اسلحه به آمريکا باج بدهند و سهم خود را از درآمدهاي نفتي به آمريکا بپردازند تا آمريکا اجازه دهد آنها بر کشورهاي خود حکومت کنند. اين باج خواهي بر قطر هم وجود داشت و چون اين کشور حاضر نبود همگام با سياست هاي عربستان در مقابله با ايران حضور پيدا کند اکنون در يک شرايط بحراني در آستانه جنگ با عربستان قرار گرفته و بايد به حل اين بحران کمک کنيم چون هر بحران در منطقه موجب مداخلات بيشتر صهيونيست ها و غرب در مسائل منطقه مي شود و اين به ضرر ايران است.
فروپاشي شوراي همکاري خليج فارس مي تواند به سود ايران تمام شود
دکتر حسن هاني زاده ،تحليلگر مسائل خاورميانه، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت: تقابل بحرين، امارات، مصر و عربستان با قطر بحراني است که عامل خارجي در آن نقش داشته و با  توجه به اينکه سفر ترامپ به رياض منجر به امضاي توافقنامه تسليحاتي 500 ميليارد دلاري  با عربستان شد و از آنجايي که آمريکا نگاه ابزاري به کشورهاي عرب حوزه خليج فارس دارد تلاش مي کند کشورهاي عربي را به سمت کارخانه هاي اسلحه سازي آمريکا گسيل کند و اين امر بخشي از برنامه هاي کاري ترامپ است که در جريان تبليغات انتخاباتي اعلام کرد از اين پس آمريکا هزينه دفاع از کشورهاي عربي را نخواهد پرداخت و کشورها بايد هزينه دفاع آمريکا از امنيت اين کشورها را خود پرداخت کنند لذا عربستان بلافاصله يک رشوه 500 ميليارد دلاري به آمريکا داد تا بتواند به طور کامل زير چتر امنيتي-سياسي واشنگتن قرار گيرد. با توجه به اينکه آمريکا به مصر، امارات، بحرين و عربستان پيشنهاد کرد قطر را براي امضاي توافقنامه امنيتي با آمريکا تحت فشار قرار دهند؛ عربستان که در گذشته در جريان بحران سوريه همسو با قطر به گروهک هاي تروريستي کمک مي کرد اکنون مدعي شده قطر از گروهک هاي تروريستي حمايت مي کند. لذا اين مسئله موجب بروز شکاف شده هر چند اين شکاف مي تواند مرحله اي و مقطعي باشد و اگر قطر به سرعت با آمريکا يک توافقنامه تسليحاتي 200 ميليارد دلاري امضا کند، اين بحران پايان مي يافت اما ظاهرا آمريکا اهداف ديگري دارد؛ يکي اينکه  شوراي همکاري خليج فارس در آستانه فروپاشي است و اگر قطر از  اين شورا خارج شود، قطعا پادشاهي عمان هم از اين شورا خارج مي شود و يک صف بندي در اين شورا که در سال 1981 که براي تقابل با ايران ايجاد شد دچار فروپاشي مي شود. جمهوي اسلامي مايل نيست ميان قطر و عربستان يک درگيري نظامي شکل گيرد چون منطقه تحمل يک جنگ ديگر را ندارد از اين رو ايران خيلي نفعي از بحران قطر نمي برد مگر آنکه يک رابطه اقتصادي گسترده در حد تبادل اقتصادي 5 ميليارد دلاري با قطر براي صادرات مواد غذايي امضا کند و اين در استراتژي جمهوري اسلامي ايران قرار ندارد. اما فروپاشي شوراي همکاري خليج فارس مي تواند به سود ايران تمام شود.

بحران قطر براي ايران فرصت استثنايي نيست
پيرمحمدملازهي،تحليلگر مسائل خاورميانه،در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت: بحران قطر براي ايران بيش از اين فرصت استثنايي ايجاد نمي کند. قطر و عربستان داراي اختلاف دارند اما نبايد فراموش کنيم تمام اعراب يکي هستند و اينگونه نيست که تصور کنيم فضايي در قطر شکل مي گيرد که اين کشور را از اعراب کاملا جدا کند و قطر به سمت ايران متمايل شود.دو کشور اختلافات سياسي و ارضي دارند و اختلافات هم ميان دو خانواده سلطنتي قطر و عربستان وجود دارد.در نهايت بحران قطر از طريق ميانجيگري حل وفصل مي شود و آنگونه که برخي در ايران گمان مي کنند فضايي براي ايران باز خواهد شد،نيست.

قطر سياست مستقل تري در برابر عربستان پيش مي گيرد
دکتر عباس اسدي،استاد روابط بين الملل، در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت:عربستان به دنبال قدرت نمايي است و در پي آن است که در نقش برادر بزرگتر اعمال قدرت نمايد و سياست هاي خود را بر کشورهاي حوزه خليج فارس تحميل کند.عربستان و برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس در برخي مسائل با قطر اختلاف نظر دارند. با توجه به اينکه قطر در سال هاي اخير توانسته است با فروش صادرات نفت و گاز درآمد هنگفتي کسب کند اکنون از تبعيت از عربستان اکراه دارد و تلاش مي کند کمي از عربستان فاصله بگيرد و از طرفي نمي تواند منافع خود را به خطر اندازد چون به لحاظ جغرافيايي و ژئوپوليتيک عربستان مي تواند راه هاي خود را با قطر مسدود کرده و اين کشور را دچار مشکل نمايد. قطر به دنبال آن است که سياست مستقل تري در برابر عربستان پيش بگيرد. اگرچه قطر تا امروز تلاش کرده با مماشات و مسامحه اختلافات خود را حل کند اما عربستان در نظر دارد اين کشور را مانند امارات و  بحرين و ديگر کشورها به طور کامل تحت سيطره خود قرار دهد.اين در حالي است که  شروط عربستان براي قطر قابل پذيرش نيست. اگر قطر اين شروط را بپذيرد و روابط خود را با ايران و ترکيه قطع کند ممکن است عربستان نيز مناسبات خود را با قطر قطع کند که در اين صورت قطر بسيار منزوي مي شود لذا پاسخ اين کشور به درخواست هاي عربستان منفي است. قطر در برخي جاها تحرکاتي داشته  و نقش عربستان را در حملات 11 سپتامبر افشا نمود.همچنين سفير قطر در اسپانيا اعلام کرد که خواسته هاي عربستان از قطر نامشروع است و صرفا به دنبال تامين منافع خود مي باشد. اختلافات استراتژيک و ژئوپوليتيک اين دو کشور در صحنه سوريه ديده مي شود و شاهد هستيم هردو از گروه هاي تروريستي در سوريه حمايت مي کنند.عربستان وقطر برخي از تحرکات خود را در سوريه به صحنه نبرد مي کشانند و در آنجا با يکديگر مبارزه خواهند کرد.عربستان نيز مي تواند بخشي ضربات اقتصادي فراوان به قطر وارد کند. آمريکا خود محرک بحران قطر بوده و مي خواهد در ايران بحران از قطر و عربستان بهره برداري کند.
واقعيت هايي که بحران قطر نشان داد
جعفر قنادباشي، تحليلگر مسائل خاورميانه، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت: در ارتباط  با بحران قطر برخي اشتباها تصور مي کنند تحريم قطر منافع اقتصادي کلاني را عايد ايران مي کند اين در حالي است که منافع اقتصادي ايران از صادرات به قطر به خاطر کم جمعيتي و کوچک بودن اين کشور بسيار ناچيز است. ايران از بحران قطر مي تواند چندين بهره سياسي و تبليغاتي ببرد که راهبردي هستند. به لحاظ سياسي قطر به ائتلافي که با حمايت اسرائيل، آمريکا و کشورهاي حاشيه خليج فارس که عليه ايران شکل مي گرفت، ضربه جدي وارد نمود که اين براي ايران بسيار مهم است. در شرايط کنوني که آمريکا و اسرائيل با اعمال فشار به دنبال منزوي کردن ايران هستند، بحران قطر يک شکافي در ائتلاف عبري-عربي ايجاد کرد بدون اينکه ايران هزينه اي کند که اين شکاف در سرنوشت محور مقاومت موثر است. قطر با تحت فشار قرار گرفتن از سوي امارات، مصر و بحرين به سمت ايران آمد که به اين معناست که برخلاف آنچه که رسانه هاي غربي تبليغ مي کردند اختلافات ايران با کشورهاي حاشيه خليج فارس، اختلاف عربي-ايراني نيست اين مسئله بسيار مهمي است. بحران قطر موجب شد بيشتر روشن شود که ايران در روابط با کشورهاي عربي، ايراني-عربي فکر نمي کند. در گذشته تلاش مي شد که محور مقاومت را قدرت طلبي ايران جلوه دهند و خصومت برخي کشورهاي عربي و عربستان با ايران مبتني بر مخالفت با شيوه هاي قدرت مداري ما تفسير شود. بحران قطر نشان داد سعودي ها با هر کشوري که ماهيت عربستان را نپذيرد، مخالفند. همچنين بحران قطر نشان داد که مخالفت با ايران به دليل شيوه هاي ايران در منطقه نيست بلکه با قطر و گروه هاي فلسطيني هم مخالفند. با منعکس کردن واقعيت در منطقه و ديپلماسي عمومي مي توان براي مردم منطقه توضيح داد که عربستان براي قوميت عرب احترامي قائل نيست. سعودي ها همزمان با قطر، حماس را که با قطر پيوند دارد، محکوم کردند و از آنها به عنوان تروريست ياد مي کنند  که حاکي از آن است که سعودي ها در مبارزه براي آزادي سرزمين هاي فلسطين دروغگو هستند. کشورهاي کويت، عمان با نقش آفريني به عنوان ميانجيگري اثبات کردند که عربستان را نمي پذيرند و ايران بايد تلاش کند با کشورهاي بي طرف در اين قضيه روابط حسنه برقرار کند. بايد در معادلات جديد منطقه پوياتر عمل کنيم و بر اساس سياست هاي 4 سال گذشته حرکت نکنيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن