راه ترقی

آخرين مطالب

ريشه‌کني فقر مطلق در دولت‌هاي قبلي هم بوده است دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- سيد پرويز فتاح در نشست خبري مهمترين اتفاق طي 4 ماه گذشته در امداد را افزايش مستمري مددجويان عنوان کرد و گفت:‌اين آرزويي بود که چندين سال بود دنبالش بوديم و امسال در پرداخت 4 ماهه اول سال انجام شده است و به نحوي سنگين‌ترين بار مالي افزايش بودجه مربوط به اين رديف مستمري بوده است.

وي ادامه داد: 4 هزار ميليارد تومان از محل هدفمندي يارانه‌ها تصويب شد که طي اين 4 ماه از همين محل به حساب مددجويان واريز شد. متاسفانه در اين مدت به حساب يارانه‌ها واريز شده که تبعات و اشکالاتي داشته که موجب شده مديريت بهينه منبع از ما گرفته شود. البته در اين مورد دولت قبول کرده که بايد اصلاحاتي انجام شود. به همين منظور آئين‌نامه‌اي تهيه شده تا  اين مستمري به حساب بهزيستي و امداد واريز شود.

فتاح گفت:‌90درصد بودجه کميته امداد در سال جاري پرداخت شده و در مورد وام قرض‌الحسنه اشتغال که سال گذشته هزار ميليارد تومان لحاظ شده بود امسال بودجه 2 هزار و 100 ميلياردي در اين زمينه به ما داده است که با بانک‌ها اين توافقنامه مربوطه را امضا کرده‌ايم.

وي در راستاي استفاده از کالاي ايراني گفت: با صندوق توسعه کارآفريني اميد قراردادي بستيم که 5 هزار دستگاه وانت خريداري شد و ظرف 4 ماه آينده قول داده شده که تحويل روستائيان داده شود. اين خودروها همه ايراني است و اقساط آن زير 800 هزار تومان است.

وي همچنين از توليد برق چند کيلووات در روستاها با  استفاده از سلول‌هاي خورشيدي خبر داد و گفت: با وزارت نيرو قرارداد داريم. هزينه هر واحد 25 ميليون تومان مي‌شود در حال حاضر هزار واحد اجرا واقدام شده است. اين طرح زمينه کار توليدي خواهد بود که خانواده‌ها مي‌توانند به مدت 20 سال از درآمد توليد برق بهره‌مند و خودکفا شوند.

رئيس کميته امداد گفت: سال گذشته 175 هزار خانوار را از حمايت امداد خارج کرديم يعني کاهش 10 درصدي مددجو داشته‌ايم. به طوري که 100 هزار نفر به دليل خودکفايي از سيستم حمايت خارج شده‌اند. اميدوارم امسال اين عدد بالاتر رود چرا که در گذشته رسم بود فقط ورودي‌ها به امداد اعلام مي شد اما اين مزيتي تلقي نمي‌شود و هنر اين است که خروج و خودکفايي داشته باشيم.

فتاح گفت: سال گذشته کميته امداد 300 ميليارد تومان وام خوداشتغالي پرداخت کرده و امسال به دليل وجود صندوق قرض‌الحسنه امداد اين اعتبار هزار ميليارد تومان شده که از منابع و سپرده‌هاي مردمي است. 

وي همچنين با اشاره به تصويب لايحه يک و نيم ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي گفت: اين اعتبار قرار شده از صندوق توسعه ملي برداشت و به نفع محرومان اختصاص يابد اما گير قانوني داشته و شوراي نگهبان آن را رد کرده است. با اين وجود سه هفته پيش با نامه رئيس مجلس به مقام معظم رهبري موافقت شد که اين لايحه عملياتي شود. 

وي تصريح کرد: اعتبار حاصل از اين لايحه 5 هزار ميليارد تومان است که 3 بانک عامل هم به همين اندازه بايد اعتبار بياورند که در مجموع 10 هزار ميليارد تومان براي اشتغال روستايي تخصيص خواهد يافت.

فتاح گفت:‌آئين‌نامه استفاده از اين لايحه تدوين شده و قرار شده سهم مشخصي هم براي امداد لحاظ شود اما تا زماني که از سوي سازمان برنامه و بودجه تصويب نشده نمي‌توانيم رقم آن را اعلام کنيم.

رئيس کميته امداد گفت:‌ منابع درآمدي اين نهاد طي 4 ماه گذشته از محل صدقه و فطريه افزايش يافته به طوري که در صدقه رشد 8 درصدي و در زکات فطره 3 برابر شده تا جايي که سال قبل 38 ميليارد تومان رقم زکات بود که امسال به بيش از صد ميليارد تومان رسيد. 

فتاح در بحث محسنين نيز گفت: هيچ يتيمي در کشور بدون حامي نداشته‌ايم اما فرزندان محسنين که سرپرست دارند اما ناتوان يا بدسرپرست هستند معضل ما بود که از طرق فراخوان دو هفته‌اي 520 هزار نفر ثبت‌نام کردند و تا امروز 320 هزار حامي قطعي جمع شده و اولين واريزي را در ماه گذشته داشته‌اند.

وي تصريح کرد: با صد هزار حامي قبلي مجموعا 420 هزار نفر مي‌شوند که بايد تمام فرزندان محسنين با اين حساب حداقل يک حامي داشته باشند.

رئيس کميته امداد در مورد ريشه‌کني فقط مطلق که از برنامه‌هاي جدي دولت است، گفت: در ماه رمضان فرصتي شد که با رئيس‌جمهور در اين باره صحبت کرديم و به او اعلام کردم که به نظر مي‌آيد در تعريف فقر مطلق بايد تجديد نظر کرد. 

فتاح گفت:‌نظام اسلامي طي دوران‌هاي مختلف نه فقط در اين دولت موفق شده فقر مطلق را ريشه‌کن کند بنابراين اين موضوع چيز جديدي نيست شايد منظور روحاني اين است که سطح فقر مطلق را بالا ببريم. در تعاريف قبلي فقر مطلق به اين معني بود که فردي معيشت و نان نداشته باشد که بايد با افزايش مستمري حل مي‌شد که نشد. بنابراين دولت بايد تعريف و سطح جديدي از فقر مطلق را ارائه دهد. 

وي گفت: با اين وجود از اينکه دولت در اين زمينه شعار داده، خوشحاليم چون تعهدي براي دولت ايجاد کرده و به ما هم اين قول داده شده که پس از تشکيل دولت دوازدهم آئين‌نامه آن تهيه شود.

رئيس کميته امداد در مورد اختلال موجود در پرداخت افزايش مستمري مددجويان گفت: تعداد اختلال کم اما وجود داشته چون حساب يارانه از مستمري جدا بوده است. 30 هزار نفر تحت پوشش داريم که سرپرست زنداني دارند و يارانه به حساب آنها واريز مي‌شود. يا بد سرپرست هستند که بايد اين اصلاح شود. 

فتاح گفت:‌در مردم ظرفيت بزرگ اقتصاد انفاق وجود دارد که گردش مالي آن به گفته برخي‌ها بيش از 40 هزار ميليارد تومان است که به نظر بنده بالاتر است. بنابراين بايد خوب به اين پرداختي‌ها بپردازيم چون زماني مردم خوب کمک مي‌کنند که اعتمادآفريني ايجاد کنيم. 

وي گفت: موضوع محرمانه در امداد نداريم فقط مشخصات مددجويان محرمانه است و بايد تمام اعداد و درآمد را شفاف اعلام کنيم که مي‌کنيم و سامانه الکترونيکي و پيامک قرار است ايجاد شود تا به محض دادن کمک به خيرين اطلاع‌رساني شود. 

وي در پايان گفت: افزايش يارانه مددجويان حواشي و مراجعات به امداد را بيشتر کرد و محاسبات ما را به هم زد حتي خروج مددجو را سخت کرد. بايد ضوابط دقيق‌‌تر شود که اينجا اشکال به ما برمي‌گردد که بايد مراجعات را مديريت کنيم. از سازمان مديريت مجوز گرفته‌ايم که 50 هزار نفر را مجدد وارد چرخه حمايتي کنيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!