راه ترقی

آخرين مطالب

ديدار وزراي کشور ايران و عراق/ توافق براي ساماندهي هرچه بهتر مراسم اربعين فرهنگ و هنر

ديدار وزراي کشور ايران و عراق/ توافق براي ساماندهي هرچه بهتر مراسم اربعين
  بزرگنمايي:

راه نو- عبدالرضا رحماني‌فضلي صبح امروز در نشست مشترک با قاسم الارجي و هيات همراه پيش از امضاي يادداشت تفاهم همکاري بين وزارت کشور ايران و وزارت کشور عراق ضمن خوش‌آمدگويي و خير مقدم به طرف عراقي گفت: اميدواريم روابط ايران و عراق که داراي تاريخ و فرهنگ مشترک هستند عميق‌تر و بيشتر شود. روابط ايران و عراق همواره عميق و راهبردي و مبتني بر قلب‌هاي دو ملت بوده است.

وي با تبريک به ملت و دولت عراق در مبارزه با داعش و تروريست‌ها اظهار کرد: اميدواريم با همکاري با دولت و ملت عراق بتوانيم بر همه دشمنان داخلي و خارجي خود فائق شويم. ايران هميشه خود را در کنار ملت عراق مي‌داند و هر کمکي که براي مقابله با تروريست‌ها لازم باشد را انجام مي‌دهد. اميدواريم تعامل وزارت کشور ايران و عراق ادامه يابد تا شاهد گسترش همکاري‌ها در حوزه‌هاي امنيتي،تبادل تجار و فعالان اقتصادي و همکاري هاي گردشگري، سياحتي و زيارتي باشيم.

وزير کشور جمهوري اسلامي ايران همچنين با اشاره به اينکه سال قبل با همکاري دولت عراق مراسم اربعين را با هماهنگي بهتري برگزار کرده و زوار ايراني راحت ‌تر وارد عراق شدند تصريح کرد: با تجربه‌اي که در اين سال‌ها به دست آورده‌ايم و همکاري‌هاي رو به گسترش دو کشور، اميدواريم بتوانيم مراسم اربعين امسال را در شان اباعبدالله الحسين و دو ملت ايران و عراق برگزار کنيم.

رحماني‌فضلي همچنين در ادامه افزود: در قالب تفاهم همکاري مشترک دو کشور مي‌توانيم درباره موضوعاتي از قبيل جرايم سازمان يافته، قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروريسم و مسايل مرزي همکاري کنيم. موضوع ريزگردها نيز موضوع مهم ديگري است که پيش از اين مقامات مختلف ايراني از جمله رييس‌جمهور، وزير خارجه و رييس سازمان محيط زيست با مقامات عراقي ديدار و مذاکره داشته اند. وزارت کشور ايران و عراق نيز مي‌توانند به اين مساله ورود کنند زيرا اگر معضل ريزگردها، اکنون حل نشود در آينده مشکلات بزرگي براي دو کشور ايجاد مي‌کند. استان‌هاي مرزي ايران و عراق هم مي توانند با برگزاري جلسات مختلف دنبال حل اين مشکل باشند.

وزير کشور همچنين با بيان اينکه در خصوص صدور رواديد تجار ايراني مشکلاتي وجود دارد که انتظار حل آن را از طرف عراقي داريم، تاکيد کرد ويزاي مربوط به اربعين بايد زودتر صادر شود و اين کار به روزهاي آخر موکول نشود. همچنين شايسته است صدور ويزا به صورت فردي و خانوادگي باشد نه جمعي. چون ويزاي جمعي مشکلات زيادي براي دو طرف ايجاد مي‌کند. ما همچنين آماده همکاري براي صدور ويزاي الکترونيکي هستيم و حاضريم هر نوع خدماتي که لازم است در اين مورد ارائه کنيم.

وي با اشاره به اينکه تردد زائران ايراني از استان هاي خوزستان و ايلام انجام مي‌َشود خاطرنشان کرد: بيشترين فشار براي خروج از کشور در مرز مهران بوده که براي طرفين مشکلات زيادي را ايجاد کرده است. ان شاءلله مقدمات فراهم شود تا بتوانيم از مرز خسروي هم استفاده کنيم تا فشار از استان خوزستان برداشته و تردد زائران راحت‌تر انجام شود.

رحماني‌فضلي همچنين با بيان اينکه کنترل مرزها از سوي عراق براي جلوگيري از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلي به ايران مورد تاکيد ماست خاطرنشان کرد: استمرار چتر امنيتي ده روز پس از مراسم اربعين ضروري است زيرا سال گذشته اقدام تروريستي سه روز پس از مراسم اربعين انجام شد.

وي با بيان اينکه بازسازي عراق پس از پيروزي نهايي بر داعش و تروريست‌ها اهميت زيادي دارد افزود: خسارات زيادي به عراق وارد شده و ما آماده همکاري براي بازسازي عراق هستيم تا عراق هرچه زودتر به صورت موثرتري در معادلات منطقه‌اي فعال شود و مسائل منطقه توسط دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه حل شود.

رئيس شوراي امنيت کشور همچنين خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت عراق براي ما اهميت زيادي دارد. اکنون صداهايي مي‌رسد که در برخي مناطق عراق اقداماتي انجام شود تا يکپارچگي عراق دچار خدشه شود در حاليکه يکپارچگي عراق موجب قدرتمندي اين کشور مي‌شود. ما ملت عراق را دوست واقعي خود مي دانيم و ارتبط دوکشور قلبي و اعتقادي است.

در ادامه اين نشست قاسم الارجي وزير کشور عراق با اشاره به اينکه روابط دو کشور ايران و عراق استراتژيک است گفت: ملت ايران هميشه در کنار ملت عراق بوده و مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به گروهک‌هاي تروريستي و داعش را ما هيچگاه فراموش نمي‌کنيم. يادمان نمي‌رود هنگامي که موصل سقوط کرد، اوباما گفت که اين مساله بين شيعه و سني است اما ايران تاکيد کرد که سقوط موصل هجمه عليه کل ملت عراق است. تاثير ايران در مبارزه با داعش کاملا روشن است. حضور داوطلبانه مستشاران ايراني در عراق نشان دهنده روابط برادرانه ميان دو کشور است.

وي با بيان اينکه مرزهاي مشترک و طولاني آبي و زميني ميان دو کشور وجود دارد اظهار کرد: براي حل مشکلات مرزي نيازمند برگزاري جلسات سه ماهه و شش ماهه هستيم. بعلاوه با تشکيل کارگروه ايران و عراق مي‌توانيم مشکلات مختلف دو کشور را بررسي و حل کنيم. يکي از مشکلات عراق بحث مواد مخدر است که ايران در اين زمينه تجارب، توانايي و امکانات زيادي دارد که عراق مي‌تواند از اين تجارب و امکانات بهره برد. همچنين بايد گفت که ديده نشده که از مرزهاي ايران، تروريست‌ها وارد عراق شوند. اين بدان معناست که دو کشور که قرباني تروريسم هستند، بر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند. به دليل درگير بودن نيروهاي امنيتي عراق با تروريسست‌ها ما نيروي کافي براي مقابله با قاچاق مواد مخدر نداريم بنابراين از ايران تقاضا مي‌کنيم به کمک عراق بشتابد.

قاسم الارجي همچنين ادامه داد: در تلاشيم تا جلساتي براي هماهنگي جهت مقابله با تروريست‌ها با حضور ايران، عراق و سوريه برگزار شود. اين جلسات براي تامين امنيت اين کشورها مهم است.

وزير کشور عراق همچنين خاطرنشان کرد: لغو رواديد موضوعي است که همه کشورها دنبال مي‌کنند ولي الان به دليل حضور تروريست‌هاي داعش در عراق وقت مناسبي براي لغو رواديد نيست. در مورد ويزاي فعالان اقتصادي و تجاري سفارت عراق اين صلاحيت را دارد که ويزاي چند بار ورود به عراق صادر کند.

قاسم الارجي با بيان اينکه امسال تلاش مي کنيم تا اقدامات مربوط به تردد زائران به نحو احسن انجام شود تصريح کرد: با امضاي يادداشت تفاهم زمينه براي ارائه تسهيلات بيشتر به زائران فراهم مي‌شود. بايد به اين نکته هم اشاره کرد که دشمنان دو کشور در ايام اربعين به بهانه ورود غيرقانوني زوار به عراق تبليغات منفي زيادي انجام مي‌دهند پس لازم است ايران مانع ورود غيرقانوني زائران به عراق شود تا فرصت براي دشمنان فراهم نشود.همچنين برخي شهروندان عراقي ساکن ايران که تعداد آنها بين 36 تا 42 هزار نفر است فاقد اسناد هويتي هستند که از دولت ايران تقاضاي همکاري براي حل اين مشکل را داريم.

وي تاکيد کرد: ما اقدامات امنيتي را پس از مراسم اربعين ادامه مي دهيم تا زائران ايراني در امنيت کامل به کشور خود بازگردند.

وزير کشور عراق در ادامه با اشاره به سفر اخير خود به عربستان و ديدار با وليعهد اين کشور گفت: محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌اي بين ايران و عربستان براي کاهش تنش ها باشد. پيش از اين نيز ملک سلمان اين درخواست را داده بود. من هم به آنها گفتم که شما بايد با احترام و بهترين وجه با حجاج ايراني رفتار کنيد و اجازه دهيد آنها وارد قبرستان بقيع شوند که طرف عربستاني هم وعده‌هايي در اين زمينه دادند و الان هم بقيع به روي حجاج ايراني باز است. ما معتقديم روابط دوستانه ايران و عربستان به تامين امنيت منطقه کمک مي‌کند.

رحماني‌فضلي نيز در پاسخ به وزير کشور عراق گفت: احترام و عزت حجاج ايراني براي ما بسيار مهم است. ما هميشه دنبال روابط با عربستان بوده ايم. سياست ايران همکاري موثر با کشورهاي منطقه است و ما در قطع روابط هيچگاه پيشقدم نبوده‌ايم. اميدواريم کشورهاي منطقه با حمايت مردم خود و دوري از دشمنان واقعي اسلام و دست در دست هم به دنبال حل مسائل مسلمانان باشند.

وزير کشور عراق در ادامه با بيان اينکه ايران رنج‌هاي زيادي بابت تحريم‌هاي اقتصادي مواجه شد اظهار کرد: اما ايران رهبر فرزانه و حکيم دارد که توانست از همه مشکلات عبور کند. شيطان بزرگ سعي دارد بين کشورهاي اسلامي اختلاف و شکاف ايجاد کند. از خداوند خواستار تامين امنيت و سلامت و افزايش همکاري هاي دو کشور دوست و برادر ايران و عراق را مسالت دارم.

وي در پايان خواهان کمک دولت ايران براي بهبود برخورد برخي کارکنان مرزي و فرودگاهي با زائران عراقي و حل پرونده قتل شهروندان عراقي در مشهد و کاهش مبلغ ويزاي زائران عراقي شد که وزير کشور ايران هم کاهش تعرفه ويزا را با همکاري وزارت خارجه و کشور ايران و عراق ممکن دانست.

رحماني فضلي درباره پرونده قتل شهروندان عراقي هم گفت: بررسي هاي اوليه پليس نشان مي‌دهد مظنونان عراقي بوده اند. اطلاعات نهايي را در اختيار سفارت عراق قرار مي دهيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد