تخفيفهاي 50 - 60 درصدي از کجا آب ميخورند؟!
گفتگو
بزرگنمايي:
راه نو- سعيد درخشاني اظهار کرد: در ارتباط با
برچسبهايي که روي کالاها نصب مي شود طي ساليان گذشته بارها و بارها
اعتراضهاي مختلفي صورت گرفته است، چراکه لازم است شرايط رقابتي در بازار
وجود داشته باشد. اکنون با طرحي که در زمينه برچسب قيمت گذاري برخي کالاها
صورت گرفته شرايطي ايجاد ميشود که سوپرمارکتهاي مختلف بتوانند براساس
شرايط خود به ارائه تخفيفهاي دلخواه بپردازند.
رييس اتحاديه سوپرمارکت و مواد پروتئيني همچنين معتقد است اگر
اين طرح اجرايي شود قيمت توليد کالا معلوم بوده و به هنگام تحويل کالا به
واحدها فاکتوري در اين زمينه ارائه ميشود. سود هر کالا نيز از سوي اتحاديه
به واحدها اعلام ميشود تا مشخص باشد چند درصد سود براي يک کالا ميتوان
در نظر گرفت و در اين شرايط شاهد خواهيم بود که اختلاف قيمت چنداني نيز در
بازار وجود نخواهد داشت.
درخشاني با بيان اين که حتي همين حالا هم سوپرمارکتهاي مختلف
براي ارائه تخفيفهاي خود از اتحاديه مجوز ميگيرند، اظهار کرد: گاه ممکن
است برخي سوپرمارکت ها بخواهند براي اجناس خود تخفيفي در نظر گرفته و از
سود خود بکاهند که با اجراي اين طرح چنين شرايطي فراهم خواهد شد.
وي در عين حال به زمان گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته نيز
همين طور بود و براي هر جنسي سودي بين 10 تا 15 درصدي از سوي واحدهاي توزيع
کننده اعمال ميشد. از سوي ديگر بازرسان به طور دائم به واحدها مراجعه
ميکردند و اگر سودي بيش از اين براي کالا حساب شده بود به عنوان تخلف با
آن برخورد ميکردند.
رييس اتحاديه سوپرمارکت و مواد پروتئيني ادامه داد: اکنون ما
فرياد ميزنيم که چگونه ممکن است فروشگاههاي بزرگ بتوانند چنين تخفيفهايي
را ارائه دهند. اين موضوع به کار فروشگاههاي کوچک و واحدهاي خرد صدمه
ميزند و راه مقابله با اين موضوع همان است که نصب برچسب قيمت برعهده واحد
توزيع کننده گذاشته شود و توليد کننده تنها قيمت توليد را اعلام کند.
درخشاني در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا به اين شيوه
امکان نظارت بر واحدهاي مختلف و پيگيري تخلفات کمتر نمي شود، گفت: با توجه
به آنکه صنف ما حدود 500 واحد دارد، تعداد واحدها به گونهاي نيست که نتوان
بر روي آن نظارتي صحيح و منطقي داشت.
در روزهاي گذشته از سوي وزير صنعت، معدن و
تجارت مصوبه اي صادر شده که طبق آن به جاي الزام توليد کنندگان به درج قيمت
مصرف کننده روي کالا درج يا نصب برچسب قيمت به واحدهاي خرده فروشي سپرده
شود. البته قرار است که فاز اول اين طرح از ابتداي مهرماه و در مورد
محصولاتي چون بيسکويت، شيريني، کيک و شکلات، انواع چيپس و اسنک و محصولات
صنايع سلولزي، بهداشتي اجرا شود.
-
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱:۴۵:۳۷ PM
-
۴۳۷ بازديد
-
ايسنا
-
سعید درخشانی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10738/