راه ترقی

آخرين مطالب

کابينه دوازدهم مورد پسند لاريجاني است/ روحاني تا پايان دولت اصلاح طلبان را همراه خود نگه مي دارد گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- محمد سعيد احديان، مديرمسئول روزنامه خراسان در گفتگو با خبرنگار سياسي آريا در خصوص تعامل مجلس با کابينه دوازدهم، اظهار داشت: اقدامي که مجلس در راي اعتماد به وزراي کابينه دوزادهم انجام داد، مي شد از قبل محل بحث و گفتگو قرار بگيرد. فراکسيوني که متعلق به آقاي لاريجاني است، به هر وزيري بخواهد راي دهد، نقش موثري در راي آوري کابينه دارد. لذا راي فراکسيون آقاي لاريجاني از پيش مشخص بود که نقش اصلي را در راي آوري اعضاي کابينه بازي مي کند. چراکه دو فراکسيون ديگر به گونه اي بودند که اگر وزيري راي يک طرف را داشت، قاعدتا راي طرف دوم را نداشت؛ به همين دليل طيف مياني نقش اصلي را بازي مي کردند. با اين وجود هماهنگي بين آقاي لاريجاني و کابينه معرفي شده، کاملا مشخص بود که يا هماهنگي علني و رسمي يا هماهنگي نانوشته اي بين آقاي لاريجاني و روحاني وجود دارد و کابينه مورد پسند آقاي لاريجاني هم است. بنابراين اين فراکسيون به طور طبيعي راي خودش را به اعضاي کابينه مي داد. لذا از قبل، پيش بيني مي شد که همه اعضاي کابينه راي مي آورند.
وي در ادامه افزود: اما اينکه چه شد برخي خلاف تصور راي بيشتري آوردند، بر مي گردد به اينکه فراکسيون اميد نتوانست يک هماهنگي خوب و يک کار فراکسيوني قوي را در مورد گزينه هاي مد نظر بازي کند؛ يعني ميزان راي هاي بالا نتيجه ناکارآمدي فراکسيون اميد بود که نتوانست فراکسيون خود را کامل مجاب کند که براي مثال به آقاي رحماني فضلي راي ندهند. بنابراين عدم تشکيلاتي عمل کردن فراکسيون اميد باعث شد که خيلي از گزينه ها که فراکسيون اميد تاکيد داشت که راي نياورند و يا راي پايين تري بياورند، نتواند به نتيجه برسد. اما اينکه چه شد آقاي بيطرف راي نياورد، ترکيب چند اتفاق با هم بود؛ يکي اينکه فراکسيون اصولگرايان اخباري به گوشش رسيد که آقاي بيطرف نگاه سياسي داشته است و اينکه ممکن است نگاه اجرايي در کار نداشته باشد، متفق شدند که به آقاي بيطرف راي ندهند. علاوه بر اين مسائل منطقه اي نمايندگان به خصوص مسئله آب باعث شد که بخش قابل توجهي از نمايندگان، فارغ از نگاه فراکسيوني به نگاه منطقه اي خود راي دهند. طبيعتا در اينجا معادله راي هاي فراکسيوني در قبال آقاي بيطرف به هم خورد و باعث شد آقاي بيطرف نتواند راي اعتماد از مجلس را دريافت کند.
احديان در خصوص تعامل آقاي روحاني با اصولگرايان و اصلاح طلبان در ادامه کار و دولت دوزادهم، گفت: به نظر نمي رسد که اتفاق مهم و جديدي در اين راستا بيفتد. اما به نظر مي رسد آقاي روحاني همچنان تلاش خواهد کرد که در مقام عمل خود را در شرايط اعتدالي که از نظام دور نشود، قرار ندهد تا خود را داخل سيستم نگه دارد. ضمن اينکه در اين دوره بيش از پيش به آقاي لاريجاني نزديک مي شود؛ به اين دليل که هم با مجلس کار زيادي دارد و نگاهش به آنها نزديک تر است؛ از طرف ديگر آقاي روحاني تلاش مي کند با ادبيات رسانه اي به گونه اي رفتار کند که حاميان اصلاح طلب خود را تا آخر دوره با خود همراه نگه دارد. لذا استنباط من اين است که آقاي روحاني مسيري که خودش انتخاب کرده است را همچنان طي مي کند.
مدير مسئول رونامه خراسان با تاکيد بر اينکه تا حد زيادي نسبت به تيم اقتصادي کابينه دوازدهم نااميد هستم، اظهار داشت: شرايط بدتري را در اقتصاد نسبت به قبل در اين دوره خواهيم داشت. اولا؛ مشابه دولت قبل،ژنرال هاي متعدد در دولت همچنان حضور دارند. دوما؛ قبلا آقاي جهانگيري بودند که بخشي از تيم اقتصادي را مي توانست با هم هماهنگ کند (هر چند که همه را هم نمي توانست)، الان همان هماهنگ کننده حداقلي و توانمند هم به طور مشخص وجود ندارد. اگر اين بار روي دوش آقاي نهاونديان گذاشته شده باشد، توان آقاي نهاونديان براي اين هماهنگي به نظر نمي رسد که بالا باشد. ضمن اينکه بين خود آقاي نهاونديان و جهانگيري اختلاف سليقه هايي وجود دارد. در کل مشکل اصلي تيم اقتصادي دولت آقاي روحاني در دولت دوازدهم بيشتر از توانمندي اعضاي تيم اقتصادي، نا هماهنگي بين آنها خواهد بود. اقتصاد يک کشور در صورتي مي تواند موفق شود و از بحران خارج شود که تيم کاملا هماهنگ با هم کار کنند. ضمن اينکه شخص آقاي روحاني هم وقت هماهنگ کردن تيم را ندارد. لذا شرايط از قبل بهتر نخواهد بود. گرچه در برخي گزينه ها ما کساني را قوي تر از دوره قبل داريم که مي شود اتفاقات مقطعي يا کم تاثير خوبي را مثل حوزه ماليات و گمرک که آقاي کرباسيان، مديريت اجرايي خوبي را دارند، شاهد باشيم. اما در مجموع به نظر نمي رسد اين تيم ناهماهنگ و نه چندان، موفقيت خاصي را در اين 4سال داشته باشند از جمله خروج از رکود و رسيدگي به مطالبات مردم... 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان