راه ترقی

آخرين مطالب

هفت پاسخ گروه 1+5 به بهانه های آمریکا درباره برجام سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- پائولو ماسترولیلی، در گزارشی در نشریه لااستامپا (ایتالیا)،  نوشت:
دولت ترامپ تصور می کند که توافق هسته ای با ایران اساساً غیرقانونی بوده زیرا توسط دولت قبلی به امضاء رسیده و از سوی کنگرۀ این کشور مورد تأیید قرار نگرفته است. آنها قصد دارند رابطۀ خود را با تهران با تمامیتش مورد ارزیابی قرار دهند و دقیقاً به همین علت رئیس کاخ سفید ممکن است تصمیم بگیرد در صورتی که توافق مزبور مطابق انتظاراتش اصلاح نشود، آن را زیر سوال ببرد. اینها عناصر اصلی را تشکیل می دهند که در خلال نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت، آلمان و اتحادیۀ اروپا که روز چهارشنبۀ گذشته در سازمان ملل برگزار گردید، مطرح گشد. روزنامۀ لا استامپا قادر است به لطف منابع حاضر در این گفتگو ها به ذکر جزئیات بپردازد.
تیلرسون، وزیر خارجۀ آمریکا در ابتدای این نشست اظهار داشت که اجرای کامل توافق از سوی ایران را که هفت بار از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است، زیر سوال نمی برد. لیکن این توافق دو ایراد دارد: نخست اینکه رفتار کلی تهران همچون مداخله در سوریه، حمایت از تروریست، آزمایش های موشکی که به عقیدۀ وی روح توافق را نقض می کنند. دوم، به این دلیل که هرگز از سوی کنگره به تصویب نرسیده است و یک دولت دمکرات که دیگر وجود ندارد، آن را امضاء کرده بود. دولتی که در ضمن زمانی که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکست خورد، از سوی مردم آمریکا طرد گردید. وی با این سخن قانونی بودن این توافق را زیر سوال برد.
سپس تیلرسون از حضار خواست موضوعاتی را به وی ارائه دهند تا در کنگره از آنها دفاع کند و نمایندگان مجلس را متقاعد سازد که این امر به نفع آمریکا است. در اصل از کنگره به عنوان بهانه ای به منظور مخالفت با توافق مزبور استفاده کرد. چه بسا تا ١٥ اکتبر  ترامپ باید نزد نمایندگان کنگره پایبندی یا عدم پایبندی ایران را به برجام اعلام کند. چنانچه اعلام کند که این کشور در حال نقض آن است، کنگره ٦٠ روز فرصت خواهد داشت بار دیگر تحریم های لغو شده را اعمال کند. در میان نمایندگان یک اکثریت جمهوریخواه وجود دارد که هم اکنون مصمم است بار دیگر تدابیر مزبور را اعمال کند و بنابراین تیلرسون در اصل از آن به عنوان اهرمی برای ترغیب سایر کشورها به اعطای امتیازات درخواستی ترامپ  به منظور لغو تأیید این توافق  استفاده نمود. به طور خاص رئیس کاخ سفید قصد دارد بند «غروب» را که به موجب آن بعد از گذشت ده سال الزامات این توافق رفع می گردند، لغو نماید و محدودیت هایی را در مورد آزمایش های موشکی بگنجاند.
پاسخ ها عمدتاً هفت مورد بودند.
اول: توافق مزبور به عدم گسترش تسلیحات هسته ای مربوط می گردد و نه به سایر مباحثی که تیلرسون مطرح نمود. چنانچه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که مفاد آن رعایت گردیده یعنی رعایت گردیده است. این تنها ملاک ارزیابی است.
دوم: روسیه و چین به طور کلی نسبت به این مسأله که رفتار ایران مشکل ساز است، نظر مخالفی دارند. در حالی که کشورهای اروپایی اظهار داشتند که دلایلی برای نگرانی وجود دارد. لیکن اینها مسائلی سیاسی و جدای از توافق هسته ای به شمار می آیند. چنانچه آمریکا قصد دارد آنها را مورد بحث قرار دهد تا توافق دیگری را تعریف کند که به عنوان مثال آزمایش های موشکی را محدود سازد، انجام آن امکان پذیر است لیکن این امر باید در جلسه ای مستقل از جلسۀ مربوط به توافق هسته ای صورت بگیرد.
سوم: همگی اظهار داشتند که توافق مزبور قابل مذاکرۀ مجدد نیست: نمی توان بند «غروب» را برداشت یا موشک ها را افزود. طرح مزبور باید دست نخورده باقی بماند. می توان در رابطه با این مباحث جداگانه بحث کرد. لیکن بند «غروب» به معنای این نیست که بعد از انقضای زمان آن این کشور بار دیگر تجدید سلاح اتمی خود را از سر بگیرد. ظریف، وزیر خارجۀ ایران گفت: ما از تسلیحات هسته ای چشم پوشی کرده ایم و این تصمیم در پاراگراف اول این متن نوشته شده است. این تصمیمی است که ثابت می ماند حتی بعد از گذشت ١٠ سالی که در بند «غروب» آمده است، ثابت باقی می ماند.
چهارم: چنانچه دولت ترامپ توافق مزبور را به این دلیل که دولت قبلی اوباما در مورد آن مذاکره کرده است، رها سازد در این صورت کل نظام توافقات بین المللی نقش بر آب می شود. حتی آتش بس جنگ دوم جهانی نیز می تواند ملغی گردد زیرا دولتی آن را امضاء کرده است که اکنون دیگر وجود ندارد.
پنجم: فقط یک کشور نمی تواند این توافق را محکوم کند زیرا با یک قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و به اتفاق آراء به اجرا در آمده است. چنانچه آمریکا قصد دارد به مخالفت با آن بپردازد باید طبق مقررات تعیین شده توسط همین توافق یک آیین دادرسی را آغاز نماید لیکن باید در خصوص اعتراض به موارد نقض این توافق باشد.
ششم: حتی اگر آمریکا از آن کنار بکشد سایر کشورها مصمم هستند که به اتخاذ این توافق ادامه دهند  و به تجارت با ایران بپردازند.
هفتم: چنانچه توافق هسته ای با تهران ملغی گردد، فرضیۀ مذاکره بر سر یک توافق دیگر با کرۀ شمالی کمتر قابل اعتماد خواهد گردید.
امید کشورهایی همچون انگلیس که نسبت به توافق مزبور نظر مساعد دارند، این است که آمریکا قصد ندارد در مقابل انسجام آنان  منزوی بماند. شاید با پذیرش بحث در خصوص مسائلی که خارج از چارچوب توافق هسته ای موجبات نگرانی این کشور را فراهم می آورند. توافقی که باید دست نخورده باقی بماند تا بعد احتمالاً بر سر توافقی جداگانه در خصوص مبحث مزبور گفتگو گردد. آنها امیدوارند که ترامپ بلوف بزند و تهدید به اعتراض علیه توافق نماید تا در ازای آن چیزی دریافت کند لیکن وی گفته است که پیش از این تصمیمش را گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا