راه ترقی

آخرين مطالب

دیپلماسی بروکسل برای نجات برجام؛ اروپایی ها کنگره آمریکا را متقاعد می کنند نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- ژان پییر استروبانتس، در گزارشی در روزنامه لوموند (فرانسه)، نوشت:
روز دوشنبه شانزدهم اکتبر فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اروپا در سیاست خارجی، در لوکزامبورگ اعلام کرد در نظر دارد در اوایل نوامبر به واشنگتن سفر کند. هدف وی این است که تلاش کند تا کنگره و نیز اعضای دولت ترامپ را متقاعد سازد توافق هسته ای ایران را حفظ کنند، در حالی که روز جمعه سیزدهم اکتبر رئیس جمهور آمریکا قصد خود را مبنی بر رد پایبندی ایران به چارچوب متنی که توسط دولت اوباما در سال ٢٠١٥ امضاء شد، اعلام کرد، زیرا کاخ سفید وظیفه دارد هر ٩٠ روز یک بار کنگره را از پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای اعلام کند.
مسایلی وجود دارد که اعضای اتحادیه اروپا اختلافات خود را درباره آنها مسکوت گذاشتند، و این «توافق بین المللی جهانی» که از سوی سه کشور از اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان)، متحدان آمریکا، چین و روسیه مذاکره شد، از جمله این مسایل هستند.
چندین وزیر امور خارجه اروپا که شانزدهم اکتبر در شورای اروپا در لوکزامبورگ گرد هم آمده بودند، با به اتخاذ مواضع تند، نگرانی خود را ابراز کردند. از نظر فرانسه، ژان ایو لودریان ضمن تأکید بر لزوم اجتناب از «نقض توافق که فوق العاده زیانبار است، با این حال گفت که ایرانی ها نیز باید «نه تنها توافق را رعایت کنند بلکه میانه روی را در سخنان خود نشان دهند، زیرا موضوعات مهمی باقی مانده است که باید مورد گفتگو قرار گیرد.»
زیگمار گابریل وزیر خارجه سوسیال دمکرات آلمان خطر «بازگشت رویارویی نظامی» بین واشنگتن و تهران را مطرح کرد. ژان آسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز «منافع اصلی» اروپا را در حفظ توافق مطرح کرد، چرا که اروپا «بسیار بسیار به ایران نزدیک شده است».
جدا کردن مسایل هسته ای از مسایل دیگر
در بیانیه ایی که پس از گفتگوهای آنها منتشر شد، مسئولان اروپا تکرار کردند که این توافق که به مدت یازده سال مورد گفتگو قرار گرفت، «مهم» است. وانگهی خانم موگرینی تأکید کرد که هشت بازرس از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی «نظارت بسیار شدید» بر این توافق را بر عهده دارند. این نماینده ارشد اروپا تصمیم ترامپ را - که از «پاره» کردن توافق آن گونه که در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود - مسئله داخلی آمریکا توصیف کرد و از واشنگتن خواست تا به تعهداتش پایبند بماند و منافع امنیتی اروپا را نیز در نظر بگیرد.
با وجود این، شیوه هایی که دیپلماسی بروکسل در نظر دارد برای متقاعد ساختن کنگره در نظر بگیرد، به نسبت مبهم است. کنگره شصت روز فرصت دارد تا تصمیمی مانند اتخاذ تحریم های بیشتر را اتخاذ کند، اما ترامپ هشدار داده که می تواند به تنهایی و در هر زمانی مشارکت آمریکا با توافق را لغو کند، آنچه که به طور قطع موقعیت متزلزل توافق را تهدید می کند.
دیپلمات های اروپایی با سخنرانی تا حدودی قاطع خود پذیرفتند که برخی از استدلال های رئیس جمهور آمریکا باید در نظر گرفته شود، از جمله خطر ناشی از برنامه موشک های بالستیک ایران، نقش تهران در جنگ های سوریه، یمن یا حمایت از حزب الله لبنان.
خانم موگرینی تأکید کرد که تهدیدات برای توازن منطقه ای واقعی اند اما این موضوع باید از بحث منع گسترش سلاح های هسته ای جدا شود، در حالی که روز جمعه پس از اعلام تصمیم ترامپ، پاریس، برلین و لندن در بیانیه مشترکی درباره راهبرد سه گانه به توافق رسیدند: عدم مذاکره مجدد توافق، عدم ارزش بیش از حد دادن به سخنان رئیس جمهور آمریکا، در هم نیامیختن مسئله هسته ای و نگرانی های دیگر درباره ایران.
«دور یک میز»
چند روز پیش این نماینده ارشد خاطر نشان ساخت که توافق ٢٠١٥ «متعلق به جهان است» نه فقط آمریکا و برای جامعه بین المللی بسیار خطرناک خواهد بود که جبهه جدیدی را با ایران بگشاید، در حالی که کره شمالی در ماه های اخیر به چندین آزمایش موشک بالستیک دور برد مبادرت کرده است.
به هر حال بیست و هفت کشور فهرست تحریم های جدید را برای پیونگ یانگ تصویب کردند. این تحریم ها شامل ممنوعیت کامل سرمایه گذاری اروپایی ها و صادرات نفت، محدودیت انتقال پول (٥٠٠٠ یورو حداکثر) است. در نهایت مجوز کار اتباع کره شمالی در اتحادیه اروپا تمدید نخواهد شد. وانگهی از این پس، ٤١ نفر و ١٠ سازمان و شرکت هدف تدابیر محدود کننده قرار می گیرند. در نهایت از بیست و پنج کشور ثالث (به ویژه آفریقا) خواسته شد تا با رژیم کره شمالی همکاری نکنند.
لودریان به هنگام ورودش به لوکزامبورگ تأکید کرد: « مهم است که پیونگ یانگ نتواند به سلاح هسته ای دست یابد.» زیگمار گابریل، همتای آلمانی وی، تأکید کرد که اینک زیر سوال بردن توافق با ایران «اعتبار چنین پیمان های بین المللی» را از بین می برد. جین آسلبورن وزیر خارجه لوگزامبورگ نیز با بیان این مطلب بر موگرینی سبقت گرفت: «اگر به این توافق با ایران احترام نگذارید، چگونه می خواهید کره شمالی را متقاعد سازید که دور یک میز بنشیند؟»
موگرینی برای برطرف ساختن گرانی ها درباره آینده توافق با تهران به تازگی گفت: «جهان می تواند روی ما حساب کند.» این هدف برای اتحادیه اروپا بیشتر از آن جهت مهم است که موضوع یکی از موفقیت های نادر دیپلماسی جمعی در طول سال های اخیر و یکی از وقایع نادری است که در آن، این دیپلماسی به واقع تأثیرگذار بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود