راه ترقی

آخرين مطالب

واشنگتن پست: بالاخره، آمریکا در برجام می ماند یا بیرون می رود؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- جنیفر روبین، در گزارشی در روزنامه واشنگتن پست (آمریکا)، نوشت:
دوباره، سیاست ما در قبال ایران چیست؟
شما پیش خود فکر می کنید و انتظار دارید تیم ارشد رئیس جمهور ترامپ در عرصه سیاست خارجی، در نخستین یکشبنه بعد از این که وی اعلام کرد که تبعیت ایران را تأیید نخواهد کرد، به شکل هماهنگ و منطقی توضیح ساده ای درباره آنچه قرار بود از این ماجرا به دست آید، ارایه دهد که باید گفت، چنین اتفاقی نیافتاد.
تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، با وجودی که با تمایل به خروج ترامپ از توافق ایران اختلاف نظر دارد، در مقطعی در برنامه «در برابر ملت» سعی کرد که به متحدین عصبانی واشنگتن اطمینان خاطر دهد:
دیکرسون: حرف و سخن متحدین اروپایی و سایر امضاء کنندگان توافق هسته ای این است که، بله، در رابطه با همه این موضوعات با شما موافق هستند، اما می گویند شما باید این کارها را در دو شیوه جدای از هم انجام دهید. به همان شیوه که با اتحاد جماهیر شوروی (سابق) انجام می دادیم.
شما وقتی درباره موضوع هسته ای مذاکره می کنید. دستاوردها در این زمینه را باید حفظ کنید. بعد روی موضوعات دیگر کار می کنید. [برای مثال] سنا در طول تابستان تحریم هایی را علیه ایران تصویب کرد. بنا بر این، وقتی روی کانال دیگر کار می کنید، نباید دستاوردهای به دست آمده در این توافق را به مخاطره اندازید. چرا [فکر می کنید] آنها اشتباه می کنند؟
تیلرسون: آنها اشتباه نمی کنند.
و در حقیقت نکته ای که تصمیم رئیس جمهور، به عقیده من، دقیقاً بازتاب می دهد، این است «نگاه کنید، ما این توافق را طبق قانون نقد و بررسی ایران تأیید نخواهیم کرد. و این یک قانون داخلی است. و البته، عدم تأیید رئیس جمهور طبق توافق هسته ای - که طرف های دیگری هم در آن مشارکت دارند - صورت نمی گیرد. اما به اعتقاد من، او با این کار خود به ایران و سایر شرکاء این پیام را می دهد که این توافق معایب جدی دارد.
همه اذعان دارند که عیوب جدی وجود دارد. و او دوست دارد که کنگره درباره این مسئله نظر دهد. بدین شکل، ما به یک باره با صدای قدرتمند و یکپارچه موضع آمریکا را ارایه می دهیم و این مسئله به ما فرصت می دهد که با دوستان و متحدین و سایر امضا کنندگان دور هم جمع شویم و ببینیم که چگونه باید به این اختلافات و عیوب این توافق را بررسی کنیم.
اما او دوباره اشاره کرد که اگر رئیس جمهور به هدف خودش نرسد، از توافق خارج می شود:
دیکرسون: شما توافق اصلی را حفظ می کنید.
من حدس می زنم چیزی که من اینجا سعی دارم مشخص کنم این نکته است که در پایان سخنان رئیس جمهور این طور به نظر رسید که گفت: «اگر کنگره اقدامی نکند، تصمی نهایی گرفته خواهد شد و کار این توافق تمام است و آمریکا از آن بیرون می آید».
دیکرسون: آیا صحبت بالا درک غلط است یا پیام است؟
تیلرسون: خیر، فکر می کنم که رئیس جمهور هم با کنگره و هم با ایران و سایر امضا کنندگان توافق هسته ای بسیار شفاف صحبت می کند. اگر حرکتی صورت نگیرد، اگر ما شاهد دلگرمی و مشوقی نباشیم که رسیدگی به این مسایل را آغاز کنیم، دیگر دلیلی برای باقی ماندن در این توافق وجود ندارد. و او به طور جدی می تواند از توافق خارج شود.
خوب، حداقل تیلرسون می تواند بگوید در دولت همه یک نظر دارد (در بین افراد سردرگمی قابل توجه ای وجود ندارد). او دوباره این چنین اعتراف کرد: «می دانم که در ظاهر به طور قطع چنین به نظر می رسد که اختلاف وجود دارد».
اما راستی او در برنامه «در برابر ملت» سی ان ان، گفت رئیس جمهور قول داده که توافق را اصلاح کند یا توافق تازه ای به دست آورد. بنا بر این، آیا ما از توافق هسته ای خارج می شویم؟ نه به واقع این طور نیست. او گفت: «اجازه دهید ببینیم با باقی ماندن در این توافق، همکاری با سایر کشورهای امضا کننده و متحدین و دوستان اروپایی خود می توانیم معایب آن را اصلاح کنیم. اما همان طور که گفتم، این اتفاق شاید در قالب توافق ثانوی صورت گیرد». «بنا بر این ما می خواهیم این توافق را همان طوری که هست، به طور جدی اجرا کنیم و درباره تبیعیت ایران از این توافق متوقع باشیم و سپس فرایند توجه و رسیدگی به معایبی را که وجود دارند، آغاز کنیم - که عبارتند از فقدان توجه به آزمایش های موشکی، یا برای نمونه، نگرانی های مربوط به تاریخ انقضای توافق هسته ای، پایان آن.» اما این سوال مطرح می شود که آیا رئیس جمهور نمی تواند این کارها را بدون عدم تأیید تبعیت ایران انجام دهد؟ و چه لزومی دارد که ایران، بدون وجود تحریم ها، برای توافق جدیدی پای میز مذاکره بیاید؟ که پاسخی داده نشد.
بعد هم نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل وجود دارد. او هم در برنامه «در برابر ملت» ان بی سی ظاهر شد و این گونه صحبت کرد: «خوب، فکر می کنم که شما شاهد خواهید بود که ما در این توافق باقی می مانیم، چون امیدوار هستیم که بتوانیم وضعیت را بهتر سازیم. و این هدف ما است. این طور نیست که ما می خواهیم از این توافق بیرون برویم. ما فقط می خواهیم وضعیت را بهتر سازیم تا مردم آمریکا بیشتر احساس ایمنی کنند». خوب سخنان او شبیه به سخنان رئیس جمهور و تیلرسون نبود که می گوید اگر ترامپ به توافق دلخواه خود دست نیابد، به طور قطع از توافق هسته ای ٢٠١٥ خارج خواهد شد. در واقع، او این هفته در برنامه ای بی سی اعتراف کرد که ایران از توافق هسته ای تبعیت می کند، اما به رفتار ایران در رابطه با موضوعات دیگر اشاره کرد. او گفت: «آیا کارهای بد دیگری که ایران انجام می دهند، برای ما اشکالی ندارد؟». اما چرا باید برجام را تأیید نکرد؟ همان طور که کنگره و متحدین گفته اند، دولت برجام را حفظ خواهد کرد و بعد به طرح مقولاتی خواهد پرداخت که در توافق هسته ای ٢٠١٥ پوشش نیافته اند. او این گونه ادامه داد: «همه به خاطر حفظ این توافق چشم خود را بر روی ایران و همه خلاف های این رژیم می بندند. ما نیاز داریم به خودمان بگوییم که باید آنها را پاسخگو قرار دهیم». خوب من [من در مقام نویسنده این مقاله] سخنان شما را شنیدم، اما چه معنایی دارند؟ خوب وقتی ایران از برجام تبعیت می کند، عدم تأیید رئیس جمهور چگونه این رژیم را پاسخگو قرار می دهد؟ می فهمید منظورم چیست.
بعد هم اچ.آر مک ماستر، مشاور امنیت ملی در برنامه «فاکس نیوز روز یکشنبه» ظاهر شد تا اعلام کند، فکر می کند ایران هم اکنون می خواهد که این توافق را مورد بازبینی قرار دهد. او گفت: «خوب، حتی بازبینی هم در کار نیست و فقط اجرای توافق از طریق مراجعه به سایت ها و اجرای کامل بازرسی سایت ها و نظارت بر سایت های مشکوک در داخل ایران است». که به راستی من که نمی فهمم منظور از این سخنان چیست. او سپس به ما اطمینان خاطر داد: «رئیس جمهور از این توافق هسته ای فاصله نمی گیرد، البته [منوط به این که] شاهد تغییرات واقعی باشد. ببیند که کنگره می تواند، در چارچوب قانون آمریکا، با بعضی از مشکلات مرتبط با این توافق برخورد کند. بنا بر این این - قانون داخلی، در قانون اساسی ما، درباره توافق هسته ای واقعا ناقص است، چون فقط به گزارش هفتگی به یکدیگر شبیه است.» دوباره، مشخص نیست که اگر ایران پا پیش نگذارد و امتیازات بیشتر ندهد، آیا ترامپ می خواهد به طور یک جانبه توافق را پاره کند یا خیر.
جار و جنجال پیام های مختلط، عبارات تهی و کلی گویی اصلاً تعجب بر انگیز نیست. (هیلی باید این جوک های کوتاه بی معنا شبیه به این یکی را متوقف سازد: «می دونی، به طور قطع چنین به نظر می رسد که جامعه بین المللی به گونه ای رفتار می کند که گویی بزرگ تر از آنی است که شکست بخورد). به یاد داشته باشید که این سیاستی است که قرار است با اتکاء به کج خلقی و عصبانیت، یعنی طفره رفتن ترامپ و تأیید نکردن تبعیت ایران موثر واقع شود. مشاوران او باید به این اقدام «عدم تأیید» او جامه مثلاً راهبردی بپوشانند. خوب آنها در حال حاضر می گویند که معنای عدم تأیید این است که از توافق بیرون خواهیم آمد. به جز این که متحدین ما باید بفهمند که ما می خواهیم در این توافق باقی بمانیم و آن را بهتر سازیم. و به جز این که ترامپ گفت، ما به احتمال از برجام بیرون خواهیم آمد.
اعضای دولت باید به این پرسش پایه پاسخ دهند: آیا شما به این دیدگاه نزدیک شده اید که نبود برجام از برجام ناقصی که متحدین ما در آن باقی بمانند، بهتر است؟ در این صورت، این مسئله موجب توفانی در کنگره و سطح بین المللی خواهد شد. اگر واقعیت ندارد، ترامپ باید از تهدیدات توخالی دست بردارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی