راه ترقی

آخرين مطالب

چرا نباید با ایران درباره برجام مذاکره مجدد کرد؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- روزنامه واشنگتن پست نوشت: با کره شمالی باید درباره برنامه های موشکی و هسته ای این کشور مذاکره کرد، اما توافق هسته ای ایران قابل مذاکره نیست.
این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم ناتان گاردلز نوشت: مذاکرات با کره شمالی بر سر برنامه هسته ای و موشکی این کشور تنها بدیل جنگ است. اما تلاش برای مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران، به شکلی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواستار آن شده است، مثل باز کردن یک قوطی کِرْم است که احتمالا به نابودی توافقی که به سختی برای جلوگیری از تکثیر هسته ای در خاورمیانه(غرب آسیا) به دست آمده است، خواهد انجامید. افزون بر آن، از بین بردن توافق انجام گرفته با ایران حصول هرگونه توافق احتمالی با کره شمالی را نیز ناممکن خواهد کرد زیرا پیونگ یانگ دچار این بدگمانی خواهد شد که هر گونه توافقی ممکن است در نهایت به صورت یکجانبه از طرف آمریکا تغییر کند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که یکی از مذاکره کنندگان اصلی برای دستیابی به توافق هسته ای ایران بود گفت :«در حالی که تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران رو به افزایش است، جهان نمی تواند یک بحران هسته ای دیگر را تحمل کند. توافق هسته ای با ایران نتیجه بخش بوده است: این توافق این اطمینان خاطر را به ما داده است که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و کاملا صلح آمیز خواهد ماند. این توافق بر اعتماد مبتنی نیست بلکه بر دقیق ترین برنامه نظارتی تاریخ مبتنی است.»
موگرینی این هفته به واشنگتن سفر کرده بود تا نزد کنگره آمریکا برای حفظ توافق هسته ای ایران لابیگری کند. پس از آنکه ترامپ از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای خودداری کرد، سرنوشت این توافق اکنون در دست کنگره است. پیام موگرینی رسا و روشن است:«مذاکره مجدد جزو گزینه ها نیست. من این را از روی واقع گرایی و تجربه می گویم. 12 سال طول کشید تا بر سر جزئیات فنی بی نهایت پیچیده و دشوار در روندی توافق حاصل شود که ایجاب می کرد به همه مسائل مهم باقیمانده به موازات هم پرداخته شود. باز کردن باب مذاکرات یکجانبه درباره این یا آن بند اصلا ممکن نیست.»
هونگ سوک هایون، فرستاده ویژه سابق مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، به آمریکا پس از سفر این هفته ترامپ به سئول ابراز خرسندی کرد که لفاظی های رئیس جمهور آمریکا «به شکل تحسین آمیزی ملایم بود.» وی گفت :«ترامپ بر خلاف سخنرانی ماه سپتامبرش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تهدید نکرد که کره شمالی را کاملا نابود می کند. او کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را مجددا "مرد کوچک موشکی" خطاب نکرد.»
به گفته هونگ، اهداف فوری کره جنوبی دو وجه دارد. اول آنکه، سئول برای جلوگیری از دستیابی کیم به هدف نهایی خود که دست یافتن به توانایی حمله به آمریکاست، باید با دیگران همکاری کند. وی معتقد است اگر سرزمین اصلی آمریکا با تهدید مستقیم موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی مواجه شود، اعتماد به چتر هسته ای واشنگتن و بازدارندگی بسط یافته در خصوص کره جنوبی متزلزل خواهد شد زیرا آمریکا احتمالا ابتدا از خود محافظت خواهد کرد و کره جنوبی را آسیب پذیر رها خواهد ساخت. دوم آنکه، کره جنوبی همچنین باید از جنگی در خاک کره که هدف از آن از بین بردن سلاح های هسته ای کره شمالی باشد، پرهیز کند زیرا چنین جنگی برای شهروندان کره جنوبی نیز فاجعه بار خواهد بود. هونگ از این سخن ترامپ استقبال کرد که گفته است هدف از تحریم های شدیدتر و تهدید به استفاده از زور، آوردن پیونگ یانگ به پای میز مذاکره است.
اما آنچه هونگ را نگران می کند حرفی است که ترامپ نگفت. هونگ در این باره گفت :«من انتظار داشتم بشنوم -- اما نشنیدم -- که ترامپ با صراحت بگوید حتی اگر آن روز فرا برسد که کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمای خود را تکمیل و مستقر کند و بتواند با آن سرزمین اصلی آمریکا را هدف قرار دهد، چتر هسته ای واشنگتن همچنان از کره جنوبی و ژاپن محافظت خواهد کرد. اگر آمریکا این را تصریح نکند، مردم کره جنوبی و ژاپن شروع به پرسیدن این سوال خواهند کرد که چرا خودشان برای محافظت از خویش سلاح هسته ای تولید نکنند.»
هونگ همچنین چند گام مهم برای حرکت رو به جلو پیشنهاد کرد که برقراری یک خط مستقیم با پیونگ یانگ برای جلوگیری از جنگ تصادفی یا محاسبات غلط از آن جمله است. وی همچنین گفت یک فرستاده ویژه باید به آمریکا سفر کند و شخصا این قول را از آمریکا بگیرد که این کشور به دنبال تغییر رژیم نیست. کره جنوبی نیز باید جبهه واحد اعمال فشار بر کره شمالی را با پرهیز از هرگونه شکاف میان آمریکا و ژاپن از یک سو، و چین و روسیه از سوی دیگر، حفظ کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11148/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد