راه ترقی

آخرين مطالب

در بودجه برای تمام چالشهای اصلی کشور ورود کرده ایم/ 840 هزار نیروی جدید وارد بازار کار می شوند سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1397 کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت:اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر ، کاهش نابرابری ها ، تحرک در طرحهای اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور به عنوان خواسته های اصلی مردم در انتخابات 96 ، در این لایحه پیگیری شده اند.
رییس جمهور در ابتدای این جلسه با تبریک ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و امام صادق(ع) و ماه ربیع‌المولود به نمایندگان مجلس و همه ملت ایران ، به تقدیم اولین بودجه دولت دوازدهم در موعد قانونی به مجلس اشاره و ابراز امیدواری کرد: طبق آیین نامه مجلس در روند بررسی‌های 40 روزه ، در اواخر دی‌ماه این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و تا آغاز دهه فجر( 12 بهمن)  قانون این لایحه در اختیار دولت قرار گیرد.
دکتر روحانی با بیان اینکه لایحه بودجه امسال کاملاً متفاوت با لوایح بودجه‌های سال‌های گذشته است، اظهارداشت: در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده  که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست، بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه 4 ساله دولت است.

رییس جمهور با بیان اینکه در تبصره 14، 18 و 19 لایحه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود، گفت: دولت روند جدیدی را آغاز کرده و این روند را در سال‌های بعد، ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی افزود: پایه اصلی بودجه امسال، شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته انجام می‌گرفت این بود که دستگاه اعلام می کرد که به عنوان مثال سال گذشته هزار تومان گرفته و از این هزار تومان 990 تومان را خرج کردم و برای سال آینده حداقل 10 درصد اضافه و هزار و صد تومان می‌خواهد و آن کسی که هزار تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود و 800 تومان آن را خرج کرده بود به مراتب در سال بعد بودجه کمتری دریافت می‌کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه یک رقابتی میان دستگاهها بویژه در ماه‌های آخر سال برای هزینه کردن وجود داشت تا بتوانند بودجه بیشتر بگیرند، گفت: مسیری انتخاب شده بود که این مسیر، به نفع کشور نبود، شفافیت در آن وجود نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند.

دکتر روحانی تصریح کرد: از طرف دیگر ما نمی دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بناست بیماری را معالجه کنیم و یا اگر عمل جراحی می خواهیم انجام دهیم و یا دانشجویی می‌خواهد تربیت شود و دانش‌آموزی باید کلاس درسش را بگذراند، ‌با چه هزینه‌ای قرار است این کارها به انجام برسد؟

رییس جمهور ادامه داد: وقتی هزینه دستگاه‌های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می‌کردیم، گاهی اصلاً قابل مقایسه نبود که برای چه این کار را می‌کنیم.

دکتر روحانی افزود: به وزیر آموزش و پرورش هنگام معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی گفتم برای یک دانش‌آموز اگر صندلی‌ را از یک مدرسه خصوصی بخریم، ممکن است برای ما یک میلیون تمام شود، اما یک دانش‌آموز که دراختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد،  2.5 میلیون هزینه می‌کنی؛ ایشان به حرف من ایراد گرفت. گفت اولاً اگر به بخش خصوصی بدهیم یک میلیون نمی شود، 800 هزار تومان می‌شود و اگر به بخش دولتی بدهیم 2.5 میلیون نمی‌شود، نزدیک 3 میلیون تومان می‌شود.

رییس جمهور با طرح این سوال که این هزینه ها از پول مردم برای کدام خدمت و به چه قیمتی انجام می شود؟ و آیا دولت باید با بخش خصوصی رقابت بکند یا به بخش خصوصی واگذار کند؟، اظهار داشت: ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم نه بر مبنای هزینه سال گذشته و این مهم در بودجه امسال آغاز شده است؛ و این در حالی است که تمام بودجه‌های گذشته ما بر مبنای هزینه سال پیش از آن است.

دکتر روحانی افزود: حدود 34 درصد بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا تمامی بودجه‌های ما عملیاتی شود.

رییس جمهور با بیان اینکه بر اساس این بوجه در بخش استانی، صد در صد بودجه عملیاتی خواهد بود، بر ضرورت تمرکز زدایی از بودجه تاکید کرد و گفت: بودجه ما به گونه‌ای تنظیم می‌شود که همه اعتبارات و هزینه‌ها در اختیار تهران است و 2 الی 3 درصد اعتبارات هزینه‌ای با کمی بودجه عمرانی را به استان می‌دهیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای سال آینده در بخش هزینه‌ای بجای 4 درصد 24 درصد و در بخش عمرانی نیز بیشتر از 30 درصد بودجه در اختیار استان ها قرار می‌گیرد. باید بگذاریم استان‌ها خود بر اساس هزینه و درآمدشان مدیریت کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر استانی راحت‌تر بتوانند بر کار استان، استاندار و برنامه‌ریزی مسئولین استان نظارت بکنند و ما نیز بر مبنای عملکردهای سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها بگذاریم. سازمان برنامه و بودجه طبق لایحه بودجه امسال، مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید به دقت نظارت کند.

 رییس جمهور خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بودجه که از شما نمایندگان محترم  برای حل آن می خواهم دست به دست هم بدهیم این است که در طول سال‌های گذشته ردیف های مختلفی تشکیل و هر کسی ردیفی در بودجه گرفته است بگونه ای که دو برادر که در یک دستگاهی بودند دو ردیف گرفتند بعد پسرعمو آمده و 4 ردیف شده و ردیف های گوناگون درست شده و معلوم نیست این ردیف‌ها و پول‌ها در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد و چه کسی نظارت می‌کند و این ردیف ها در کجا مصرف می‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بودجه امسال ردیف‌ها کاهش پیدا کرده است ، اظهارداشت : از شما نمایندگان  می خواهم  در این مسیر به ما کمک کنید. حتماً به شما مراجعه می‌کنند و حتماً به شما فشار می‌آورند، باید بتوانیم بر این ردیف‌ها نظارت کنیم، این پول کجا می‌رود و به چه صورت مصرف می‌شود؟

رییس جمهور اضافه کرد: اگر روند سال‌های گذشته ادامه پیدا کند، فرض محال که دولت دوازدهم که کشور را اداره کند، دولت بعد حتماً نمی‌تواند کشور را اداره کند و در یک بن‌بست قرار می‌گیریم. در بودجه امسال، برای تمام چالش‌های اصلی کشور، وارد عمل شدیم و این روند را در 4 سال آینده ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم، تلاش ما ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی بود. می‌خواستیم این لوکوموتیو و این قطار روی ریل قرار بگیرد. الان روی ریل قرار گرفته است و حالا نیازمند سرعت و دقت لازم هستیم. باید با سرعت پیش برویم و به اهداف‌مان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد اقتصادی بودیم به دلیل اینکه از قبل با رشد منفی مواجه بودیم لذا تلاش ما این بود که اقتصادمان ،دارای رشد ، تورم قابل مهار و اشتغال قابل قبول داشته باشد، بانک‌ها نظم پیدا کنند، صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرند. بودجه‌ریزی علمی، عملیاتی ، درست و باشفافیت و نظارت باشد و در اشتغال بتوانیم حرکت بزرگی بوجود بیاوریم و در مسأله فقر یک گام مهم برداریم.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم، بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است .

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در سال های گذشته بدنبال قرار دادن اقتصاد در مسیر توسعه و رشد بود، اظهارداشت: در دولت یازدهم در همه سال‌ها دارای رشد مثبت داشتیم بجز سال 92 که در نیمه سال دولت یازدهم آغاز شد لذا رشد منفی سال قبل که حدود 7 درصد را به  زیر منفی 2 برسانیم یعنی پایان 92 به منهای 1.9، رسید و از 93 الی 95 همیشه رشد مثبت داشتیم مخصوصاً سال 95 که به رشد 2 رقمی رسیدیم.

رییس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی اعلام می‌شود که بدون نفت، 7 و با نفت 6.5درصد ، دارای رشد است و این قدم بسیار خوبی در رشد اقتصادی است و هدف‌گذاری ما این است که در طول دولت دوازدهم، ان‌شاء الله رشد بالای 5 درصد سالانه داشته باشیم البته خیلی باید در این کار تلاش و سرمایه‌گذاری شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر دست به دست هم دهیم از مشکلات عبور می‌کنیم، گفت: تورم در دولت یازدهم مهار شد و هدف‌گذاری ما این بود که یک رقمی شود، ما می‌خواستیم در سال پایانی دولت یازدهم یک رقمی شود که یک سال زودتر یک رقمی شد و تا امروز هم این تورم یک رقمی باقی مانده و تلاش ما این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه در زمینه اشتغال مشکل بزرگی پیش روی ما قرار دارد، افزود:  در زمان انتخابات یکی از خواست‌های اصلی مردم، مسأله اشتغال بود و به حق می‌گفتند و همه کاندیداها هم به مردم قول اشتغالزایی می‌دادند و می‌گفتند ما روند اشتغالزایی را سرعت و  بیکاری را کاهش می‌دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در دو فصل آغازین امسال، نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما یک رقم بسیار خوب و 750 هزار شغل است و این میزان تا پایان سال وابسته به فصل‌های بعدی است، اظهار داشت: البته این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار، فاصله دارد. پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای فعال و جدید برای بازار کار، حدود 840 هزار نفر باشد و معنی آن این است که باید یک حرکت بسیار بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه موضوع اشتغال یک مسأله مهم در لایحه بودجه امسال است، خاطرنشان کرد: با درآمدی که در تبصره 18پیش‌بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‌ها، این سه با هم یک رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می‌گذارد.

دکتر روحانی ادامه داد : شما می‌دانید در گذشته تجربه بسیار بدی را در اشتغال داریم و هر دولتی برای ایجاد اشتغال وامی را تقسیم کرده ‌و به نتیجه مثبت نرسیده است.

رییس جمهور تاکید کرد: تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش دهیم و در برخی از موارد، وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را متقبل شویم و به عهده بگیریم، تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشیم.

دکتر روحانی افزود: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی به همین صورتی که ما پیشنهاد دادیم به تصویب نمایندگان برسد به ملت اعلام می‌کنم، سال آینده ما شاهد یک حرکت بسیار پرشتاب در اشتغال خواهیم بود.

رییس جمهور اظهار داشت: اینکه خواهش می‌کنم بودجه را تا 12 بهمن به دولت برگردانید، به این دلیل است که امسال، برای تدوین آیین‌نامه‌های این بودجه، نیاز به وقت بیشتری داریم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا این آیین‌نامه‌ها را تصویب کنیم و در بخش اشتغال موارد خاص بیشتری مورد نظر ما است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش مسکن، صنعت مسکن می‌تواند پیشتاز در اشتغال باشد و صدها شغل در کنار خودش به همراه دارد، گفت: شما می‌دانید در سال‌های قبل در بخش مسکن رشد منفی داشتیم و در حالی که رشد کلی کشور مثبت بود، اما رشد در بخش مسکن منفی بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن رفتیم، افزود: در 3 ماهه اول امسال رشد مسکن مثبت 7 است و معدن ما که باز نیاز به تحرک داشت، رشدش 5 است. این نشان می‌دهد که ما در بخش مسکن برای حرکت میدان داریم.

رییس جمهور با بیان اینکه باید مسکن مردم را تأمین کنیم؛ مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از بین ببریم؛ امنیت جانی برای مردم در مسکن تأمین کرده و نشاط لازم را به جامعه بازگردانیم، اظهار داشت: همه این اقدامات را در طرحی به نام بازسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها می‌توانیم انجام دهیم. اگر در بیابانی 30 الی 40 کیلومتر بیرون شهر زمین صافی را پیدا کردیم و برجی را بالا بردیم، تازه اول گرفتاری است چراکه باید برای آن جاده، آب، برق، گاز، مدرسه، مسجد، کلانتری و .... ایجاد شود.

دکتر روحانی افزود: خطای دولت‌های گذشته این بود که رفتند بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کنند؛ مسکن در وسط شهر جا دارد، وسط شهر در قلب تهران و شهرهای بزرگ در مشهد و اصفهان و تمام کلان‌شهرها یک محله 100 الی 200 خانه کوچک 50 الی 70 متری، ساختمان مربوط به 60 الی 70 سال پیش با یک زلزله ویران می‌شود؛ باید یک محله را به عهده بگیریم و در  این محله منزل و مسکن مناسب بسازیم و مردم را منتقل کنیم و خانه آنها را خراب کنیم و فضای باز، ورزشگاه، مدرسه و..... برای آنها بوجود آوریم. این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که برویم در صندوق‌، پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر