راه ترقی

آخرين مطالب

آیا کنگره آمریکا برجام را تایید خواهد کرد؟ گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- در حالی که تصویب اکثر طرح‌ها در مجلس سنای آمریکا به 60 رأی موافق نیاز دارد، یک قانون داخلی آمریکا درباره برجام تصریح می‌کند که مجلس سنا با تنها 51 رأی موافق می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.
جک رید، عضو مجلس سنای آمریکا با اینکه اعضای حزب دموکرات در این مجلس گروه اقلیت را تشکیل می‌دهند در گفت‌وگو با المانیتور تصریح کرد در صورتی که تصمیم حزب رقیب جمهوری‌خواه بر بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استوار باشد، نمی‌توان امیدی به جلوگیری از این تصمیم‌گیری داشت.
وی که از حامیان ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای است، گفت: بازگرداندن تحریم‌ها فقط به 50 رأی نیاز دارد، بنابراین نمی‌توان برای جلوگیری از آن روی رأی یک گروه اقلیت حساب کرد. فکر می‌کنم رأی‌گیری دشواری خواهد بود.
نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا هم در حال ابراز نظارت خودشان در این باره هستند.
کریس مورفی، نماینده دموکرات مجلس سنا به المانیتور می‌گوید: فکر می‌کنم که منازعه بزرگی در پیش است، اما در نهایت امر، نمی‌دانم که آیا جمهوری‌خواهان می‌خواهند تقصیر دستیابی ایران به سلاح اتمی را گردن بگیرند یا خیر.
وی اضافه کرد: چیزی که می‌دانم این است که بعضی از نمایندگان جمهوری‌خواه هستند که به شدت مخالفت توافق هستند و ممکن است به از سرگیری تحریم‌ها رأی بدهند، اما از طرف دیگر معتقدم که جمهوری‌خواهان معقولی هم هستند که نمی‌خواهند ایران و کره شمالی را در مسیر سلاح‌های هسته‌ای قرار بدهد.
عده دیگری هم هستند که می‌گویند نمی‌توان به کنگره برای کشتن توافق هسته‌ای ایران اعتماد کرد و این دولت ترامپ است که بایستی این وظیفه را به عهده بگیرد.
جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در یادداشتی روز 28 سپتامبر نوشت: شاید جنون‌آمیزترین استدلال این است که کنگره بایستی درباره سرنوشت توافق و بازگرداندن یا بازنگرداندن تحریم‌های آمریکا تصمیم بگیرد. اگر رئیس‌جمهوری تمایلی به حل این نوع از مشکلات نداشته باشد، نباید برای انجام این وظیفه داوطلب می‌شد.
باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که درباره صدور یا عدم صدور تأییدیه برجام با دولت برجام در تماس است به المانیتور گفت: من نمی‌خواهم درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد، اظهارنظر علنی مطرح بکنم.
 خبرگزاری آریا در ارتباط با سرنوشت برجام در کنگره آمریکا با کارشناسان به گفتگو پرداخته است.

سناریوی جدید آمریکا درباره برجام
حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در خصوص سناریوهای احتمالی کنگره آمریکا برای برجام گفت: دونالد ترامپ مذاکرات را با طرف های اروپایی در رابطه با برجام انجام داد و حتی جمهوریخواهان داخل آمریکا با وی مخالفت کردند و دولت آمریکا به این جمع بندی رسید که تصمیم گیری درباره آینده برجام را به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا محول کند چون دونالد ترامپ از یک سو معتقد به برجام نبود و از سوی دیگر شواهد و قراینی وجود نداشت که جمهوی اسلامی برجام را نقض کرده باشد. لذا از نگاه خودشان راه میانه را انتخاب کردند و تصمیم گیری درباره آینده برجام را به کنگره موکول کردند. مجلس نمایندگان و سنا که نقش اصلی را  در این زمینه دارد تا دو هفته دیگر باید درباره برجام تصمیم گیری کنند. یک سناریو این است که همان وضعیت قبل ادامه پیدا کند و تحریم ها علیه ایران به حالت تعلیق درآید و هر 6 ماه یکبار تعلیق آن اعلام شود که احتمال آن کم است. سناریوی دوم آن است که اعلام کنند ایران ناقض برجام است و به طور کامل برجام را کنار بگذارند و تحریم های جدیدی وضع نمایند که امکان این نیز بسیار کم است چون به دلیل تاثیرات مخرب آن، میان آمریکا و متحدان اروپایی که مخالف این موضوع هستند، اختلاف وجود دارد. بر اساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است کشورهای اتحادیه اروپا به واشنگتن سفر کرده اند تا با کنگره و سناتورها رایزنی کنند که برجام را تایید نمایند و سپس با ارائه طرحی که میان اروپا و آمریکا مشترک باشد و طرح ادعای اقدامات بی ثبات کننده ایران، فعالیت های موشکی و اتهام حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، تحریم های جدیدی را با موافقت اتحادیه اروپا علیه ایران وضع کنند و احتمال وقوع این سناریو وجود دارد.

سناریوی سه قلوهای افسانه ای آمریکا درباره برجام
دکتر مهدی مطهرنیا، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در خصوص سناریوهای احتمالی کنگره آمریکا برای برجام گفت: کنگره آمریکا بر آن است ضمن حفظ برجام زمینه های فعال سازی سناریوی سه قلوهای افسانه ای را ایجاد کند. که این سه قلوها عبارتند از برنامه موشکی ایران، حمایت ایران از تروریسم و دخالت منطقه ای تهران و موضوع حقوق بشر . آنچه که برای آمریکا مطرح است ایجاد یک فضای مدیریت تحریم های فلج کننده برای تضعیف ایران و سپس استفاده از این ضعف در جهت هدف گذاری استراتژیک رئیس جمهور آمریکا یعنی انتقال رویکرد آمریکا از تغییر رفتار به تغییر رژیم در ایران می باشد. لذا کنگره آمریکا در عین حال که تلاش دارد ترامپ را در برخورد با تهران مدیریت کرده و از تندروی های او جلوگیری نماید در همان حال تلاش خواهد کرد زمینه های عملکرد آمریکا بر ضد تهران را در چارچوب دکترین محدود کردن همکاری های بین المللی با ایران و محاصره منطقه ای تهران را فراهم سازد. لذا تحریم های فلج کننده هوشمندانه در بستر ویروسی آن مورد توجه آمریکا خواهد بود. ادامه تحریمها در چارچوب پرونده موشکی و اجازه بیشتر به ترامپ برای افزایش فشارهای بین المللی از طریق انتشار اخبار و اطلاعات موجود در تهران و همچنین اضافه کردن تحریمهای فلج کننده نسبت به نهادهای موثر در ساختار قدرت در ایران برای آمریکا در آینده در دستور کار است. لذا سناریوهای گلوله نقره ای در جهت شلیک تحریم های فلج کننده مسری در درون ایران و همچنین شلیک گلوله طلایی از طریق محاصره منطقه ای تهران و ایجاد همگرایی در جبهه موافقت با آمریکا در جهت شلیک به طرف ایران از بیرون مرزهای منطقه ای در دستور آمریکاست.

بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران بدون همراهی اروپا به نتیجه نمی رسد
دکتر محسن جلیلوند استاد روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی آریا در خصوص سناریوهای احتمالی کنگره آمریکا در ارتباط با برجام گفت: کنگره آمریکا باید تا دو هفته دیگر نظر خود را در رابطه با آینده برجام اعلام کند. آینده برجام منوط به تصمیم گیری کنگره می باشد و با توجه به جنجالی که ترامپ و تیمش درباره برجام به راه انداخته اند، باید منتنظر ماند و دید مجلس نمایندگان و سنا چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد. به نظر نمی رسد با برجام مخالفت شدیدی کنند اما این احتمال است بخواهند موادی از توافقنامه را تصحیح کنند که به نوعی دستکاری در برجام محسوب می شود. همچنین اعضای اتحادیه اروپا با نمایندگان مجلس آمریکا در واشنگتن رایزنی کردند تا آنها را متقاعد کنند که اقدام شدیدی در رابطه با برجام انجام ندهند اما در نهایت محدودیتهایی را اعمال خواهند کرد. اروپایی ها به دنبال حفظ برجام هستند اما در عین حال تمایل دارند برای ایران محدودیت هایی ایجاد شود و این محدودیتها توسط آمریکا اعمال شود نه کشورهای اروپایی. 

کنگره توپ را به زمین ترامپ می اندازد
احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی آریا در خصوص سناریوهای احتمالی کنگره آمریکا در ارتباط با برجام گفت: سه احتمال در خصوص آینده برجام مطرح است. نخست اینکه در بهترین حالت کنگره رای به لغو تحریم ها بدهد که بسیار بعید است و تحقق آن به نفع ایران خواهد بود و همان چیزی بود که ایران تمایل داشت در زمان باراک اوباما اتفاق بیفتد و توافق برجام به تایید کنگره برسد. احتمال دیگر این است که کنگره برقراری مجدد تحریم ها را وضع کند و در این صورت باید دید با چه مکانیزمی آن را اجرایی می کنند. قانون داماتا ایران را مشمول تحریم و طرف های معامله را هدف مجازات قرار می داد اما در آن زمان اروپایی ها این تحریم ها را شکستند و آمریکایی ها هم در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند و آن اقدامات در آن زمان شکست خورد. این امکان وجود دارد که تحریمهایی علیه ایران وضع شود اما چون آمریکا مستقیما تجارت خاصی با ایران ندارد در عمل موجب مشکلاتی برای ایران نخواهد شد اما اگر تحریمها به شکلی وضع شود که مانند دوران بوش و اوباما وزارت خزانه داری آمریکا بر اجرای تحریمها نظارت سختی کند و طرف های معامله با ابران را مجازات کند کار بسیار پیچیده خواهد شد و چه بسا با مواضع سیاسی دولتها هماهنگ نباشد که در این صورت شرکت ها و دولتهای خارجی می توانند به سازمان تجارت جهانی و سازمان ملل شکایت کنند و موضوع شکایت این خواهد بود که آمریکا یک پیمان صلح جهانی پذیرفته شده را شکسته و دیگران را به خاطر قوانین داخلی خود مورد تحریم قرار می دهد در این صورت برای آمریکایی ها کار دشوار خواهد شد. گزینه سوم که ناظران بیشتر احتمال آن را برای برجام می دهند این است که کنگره اقدامی نکند و توپ را به زمین رئیس جمهور بیندازد و تصمیم را به عهده رئیس جمهور بگذارد

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کنار بیایند

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقامِ رهبر استقلال پاکستان

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

اظهارات جدید وزیر کشور درخصوص گشت ارشاد و طرح نور

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

سه بازیکن مصدوم پرسپولیس در حال تمرین اختصاصی

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

سخنگوی جبهه پایداری: در دور دوم انتخابات، لیست انقلابی‌تری خواهیم داشت

القسام: پاسخ قاطع و گسترده ایران، معادلات دشمن را برهم زد

توصیه انتخاباتی مصباحی مقدم به مردم: از میان نامزدهای باقیمانده، اصلح را انتخاب کنید

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

زنگ خطر رکود غیرتورمی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد