راه ترقی

آخرين مطالب

جذابیت پروژه های گازی ایران برای «گاز پروم» روسیه نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- اولگا موردیوشنکو، در گزارشی در نشریه کامرسانت (روسیه)، پیرامون ورود شرکت «گاز پروم» به پروژه های گازی ایران نوشت:
این شرکت قصد دارد، وارد پروژه مربوط به گاز مایع شود.
شرکت «گاز پروم» که با ایران پیرامون مشارکت در استخراج گاز و ارسال آن از طریق پاکستان به هند به توافق رسیده است، همچنین احتمال دارد که وارد پروژه کارخانه گاز مایع در این کشور نیز شود. از مدتها پیش، کار احداث این کارخانه آغاز شده است، اما براساس محاسبات مقامات ایرانی، برای به پایان رساندن کار احداث آن، به مبلغ ٤ میلیارد دلار پول نیاز است. کارشناسان می گویند که مشارکت در این پروژه جزء استراتژی شرکت «گاز پروم» در رابطه با متنوع سازی فعالیت های خود و پاسخ گوی منافع سیاسی روسیه است، اما در اخذ این قرار، مساله اقتصادی این کارخانه، معیار اصلی قرار نخواهد گرفت.
شرکت «گاز پروم» پیرامون فعالیت احتمالی با شرکت ملی گاز ایران، Oil Industry Pension و Saving and Staff Welfare Fund- صاحبان این پروژه – یادداشت تفاهمی امضا کرده است. کارخانه گاز مایع شامل دو خط تولید، هر کدام با ظرفیت ٥,٢٥ میلیون تنی در سال خواهد بود. در چارچوب مرحله دوم، حجم تولید می تواند دو برابر شود.
شرکت «گاز پروم» و شرکت ایرانی همچنین، «نقشه راه» را به امضا رسانده اند که براساس آن، شرکت «گاز پروم» مطالعات ماهوی مربوط به اجرای پروژه های هم گرایانه در عرصه استخراج، ارسال و بهره برداری از مواد هیدرو کربنی و از جمله، شیمی گاز در ایران را انجام خواهد داد. به گفته آلکسی میلر، مدیر عامل شرکت «گاز پروم»، در سه ماهه نخست سال ٢٠١٨ میلادی، این شرکت پیشنهادات خود پیرامون بهره برداری از معادن فرزاد آ، فرزاد ب، پارس شمال و معدن شرکت ملی نفت ایران در کیش را ارائه خواهد کرد. در سال گذشته، طرفین یادداشت تفاهم پیرامون همکاری متقابل در این زمینه ها را امضا کردند. قبل از آن نیز شرکت گاز پروم و شرکت ملی نفت ایران پیرامون احداث خط لوله گاز رسانی دریایی ایران – پاکستان – هند به توافق رسیده بودند، اما براساس بیانات وزارت نیروی روسیه در هفته گذشته، فعلا بهره برداری از مبانی فنی و اقتصادی این پروژه آغاز نشده است، زیرا برخی از اسناد دو جانبه هنوز منعقد نشده اند. معادنی که گاز برای ورود به این خط لوله را تامین خواهند کرد نیز هنوز انتخاب نشده اند.
شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران (ال ان جی) یکی از سه شرکت کننده در پروژه های گاز مایع طبیعی اعلامی از سوی ایران است (به موازات شرکت مایع سازی گاز طبیعی پارس (پارس ال ان جی) و شرکت مایع سازی گاز طبیعی پرشین (پرشین ال ان جی)). پایگاه این شرکت، فاز دوازدهم معدن پارس جنوب می باشد. به گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران،٤٠ درصد از این کارخانه احداث شده است و برای راه اندازی آن، به زمان سه تا چهار ساله و مبلغ ٤ میلیارد دلار پول نیاز است. در پی لغو تحریم ها در اوایل سال ٢٠١٦ میلادی، ایران مجددا، فعالانه، جذب سرمایه گذاران خارجی به عرصه نفت و گاز خود را آغاز کرده است. دولت ایران پیرامون مشارکت در پروژه های گاز مایع طبیعی با شرکت های خارجی و از جمله شرکت فرانسوی توتال مذاکره کرده است که در بهره برداری از فاز یازدهم معدن پارس جنوب شرکت دارد. اما، فعلا، قراردادهای مشخصی با هیچ یک از سرمایه گذاران منعقد نشده است.
شرکت گاز پروم نیز به نوبه خود، به طور همزمان، هم برای توسعه ارسال گاز از طریق خطوط گاز رسانی (در حال حاضر، خط لوله Nord Stream ٢ و «خط ترکیه» در حال احداث است) و هم، برای اجرای پروژه های گاز مایع طبیعی (در روسیه، این شرکت قصد دارد، کارخانه گاز مایع طبیعی «ساخالین – ٢» را توسعه دهد و «کارخانه گاز طبیعی مایع بالتیسکی» را احداث کند) و همچنین، برخی از تولیدات چند تنی تلاش می کند. اما، در خارج از کشور، فعلا در اصل، از ارسال گاز مایع طبیعی و مشارکت در احداث ترمینال های تبدیل گاز مایع به گاز سخن در میان است (اخیرا، شرکت گاز پروم پیرامون اجرای چنین پروژه ای در ویتنام به توافق رسیده است).
وقتی که یک کشور با چنین ذخایر عظیمی از نفت و گاز از سرمایه گذاران خارجی دعوت می کند، آیا می توان به آن علاقه ای نشان نداد؟
ویاچسلاف میشنکو از Argus Media خاطر نشان می کند که ورود به تمامی عرصه های ممکن – از استخراج و ارسال گاز گرفته تا مایع سازی گاز – از دیر باز، جزء استراتژی شرکت گاز پروم بوده است. او اشاره می کند که این شرکت اخیرا، اعلام کرده که تکنولوژی مایع سازی خود را آماده خواهد کرد و برای وارد شدن به بازارهای جدید آمادگی دارد. «در حال حاضر، در زمینه حل و فصل بحران ها در خاور نزدیک، ایران یار اصلی روسیه بشمار می رود و از این رو، احتمال دارد، مساله کار سازی اقتصادی پروژه های مشترک از درجه دوم اهمیت برخوردار شوند».
آلکسی گریواچ، معاون مدیر صندوق امنیت ملی انرژی، با این موضوع موافق است که همکاری روسیه با ایران به نفع دو طرف است. برای شرکت گاز پروم، ورود به پروژه های گازی در این کشور جذابیت دارد، زیرا از این طریق، از فشارهای ناشی از ارسال بلقوه گاز ایران به بازار اروپا که در آنجا، احتمال رقابت بر سر ارسال از گاز روسیه نیز وجود دارد، کاسته خواهد شد. افزون بر آن، پروژه های جدید در خارج از کشور می توانند برای اجرای تکنولوژی گاز مایع خود و توسعه بازارها در زمینه استفاده از آن امکاناتی را فراهم آورد. برای ایران نیز مشارکت روسیه، راهی است برای به حداقل رساندن تهدیدهای مرتبط با تحریم ها.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت