راه ترقی

آخرين مطالب

رسیدگی جامع به مسائل و پرونده‌ها با تشکیل دیوان اصل 90 دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- محمد دهقانی نقندر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت رئیسه باید طرح هایی را که در مجلس بررسی می شود با تدبیر اولویت گذاری کند تا بتوانیم طرح هایی را که مهم تر هستند سریع تر بررسی کنیم.
نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در خصوص این موضوع هدف اصل 90 قانون اساسی این بوده است که مردم بتوانند دسترسی داشته باشند درباره همه قوا و طرز کار قوا به مجلس بتوانند به عنوان خانه ملت دسترسی داشته باشند و شکایتشان را حتی از قوه قضاییه، مجلس و سایر ارگان ها در کشور بتوانند بیایند و شکایتی را مطرح کنند تا به آنها رسیدگی شود.
وی یادآور شد: اما اینکه ما می خواهیم شکل آن را عوض کنیم و اسم کمیسیون اصل 90 را دیوان کنیم این امر پرستیژ را بالاتر می برد و ممکن است برای کشور نتیجه نداشته باشد.
علی لاریجانی در پاسخ به اخطار محمد دهقانی نقندر نماینده مردم چناران گفت: ما در آیین نامه نیز موضوع عملکرد کمیسیون اصل 90 را مشخص کردیم و وظایفی نیز برای آن تعیین شده است اما مشکلی که در این راستا وجود دارد این است که اعضای این کمیسیون در هفته دو جلسه برگزار می کنند و دنبال کارهای دیگر نیز باید بروند و اگر دیوان باشد کارشناسان مسائل را پیگیری می کنند و می توان شکایت را جامع و دقیق با کارشناسان دنبال کرد.
وی ادامه داد: اگر کمیسیون اصل 90 به دیوان تبدیل شود، کارشناسان مشخصی فعالیت می کنند و در رأس این دیوان در اساسنامه می توان تعدادی از نمایندگان را نیز در نظر گرفت و در آنجا کار کارشناسی انجام می دهند و اسناد و مدارک را پیگیری می کنند البته باید نمایندگانی در رأس دیوان قرار بگیرند.
هیأت رئیسه براساس آیین نامهدستور کار صحن را تعیین کرده است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسیدگی به اولویت های کشور نیز در دستور کار مجلس است، گفت: هیأت رئیسه مجلس باید مطابق آیین نامه دستور کار صحن علنی را تعیین کند.
احمد بیگدلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شورای اسلامی در تذکری تأکید کرد: باید بر اساس اولویت ها مسائل در مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد، بنابراین سوال بنده این است که آیا بررسی برنامه اولویت مجلس است چراکه خود رئیس مجلس حدود 22 چالش اصلی کشور را بیان کرده است بنابراین باید این موضوعات در اولویت اصلی نمایندگان قرار بگیرد.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر بنده باید از صحن علنی رأی گرفته شود تا بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس واگذار شود.
وی افزود: بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس جزو اولویت ها نیست چرا که در برخی از روستاها مردم با مشکل تامین آب شرب رو به رو هستند.
آقای لاریجانی در پاسخ به تذکر بیگدلی گفت: بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی را نمی توان به کمیسیون واگذار کرد چرا که به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد و قانون دائم و ویژه ای است که باید اصلاح شود اما باید توجه داشت بررسی این موضوع بر اساس رأی نمایندگان بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رسیدگی به اولویت های کشور نیز در دستور کار مجلس است ضمن اینکه هیأت رئیسه مجلس باید مطابق آیین نامه مجلس، دستور کار صحن علنی را تعیین کند بنابراین رسیدگی به بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی می تواند کار مجلس را سرعت دهد البته رسیدگی به موضوعاتی مانند مسائل تامین اجتماعی و امور بانکی نیز در حال انجام است.
دیوان محاسبات به صورت سیستمی عمل می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن رد محتوای نطق روز یکشنبه محمود صادقی درخصوص عملکرد دیوان محاسبات اظهار داشت: این دیوان به صورت سیستمی عمل می‌کند.
محمود صادقی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 79 قانون اساسی گفت: اظهار نظری که من روز یکشنبه در نطق اضطراری خود داشتم باعث برخی ابهامات شده است که توضیحاتی را در این زمینه بیان می‌کنم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اظهارات من در مورد دیوان محاسبات در خصوص شخص رئیس دیوان محاسبات نبود، بلکه به فرایند دیوان محاسبات بود افزود: منظور من است که منجر به خط خوردن و پاک شدن نتیجه زحمات حسابرسان دیوان محاسبات در جریان رسیدگی به نظام مالی و گردش مالی سالانه مجلس می شود که جزئیات آن را در جلسه علنی کمیسیون یا جاهای دیگر می‌توان گفت.
وی گفت: در مورد عصاره فضایل که صحبت کردم اشاره من به فرمایش امام خمینی (ره) بود که خطاب به نمایندگان دوره اول مجلس فرموده بودند شما عصاره فضایل ملت هستید و معروف شد که مجلس عصاره فضایل ملت است.
صادقی متذکر شد: نظام قانونگذاری ما با شورای نگهبان و مجلس عجین شده است. این شورا به موجب اصل 99 قانون اساسی بر انتخابات مجلس و بر قانونگذاری مجلس نظارت دارد و هر دوی اینها از یک فلسفه متقن برخوردار هستند.
عضو فراکسیون امید با بیان اینکه من به نظارت استصوابی شواری نگهبان قائل هستم و این موضوع را با صراحت هر چه تمام در سخنرانی‌هایم گفته‌ام، ادامه داد: اگر به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات به دلیل تجربه تلخی بوده که در رژیم استبدادی پهلوی وجود داشته است زیرا در آن دوره حاکمیت تعدادی از کاندیداهای سفارشی را از صندوق بیرون می‌آورد و به این دلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شد که نهاد مستقلی بر انتخابات نظارت کند تا نمایندگان نماینده واقعی مردم باشند و نماینده دولت یا حاکمیت نباشند و مداخلات قوه مجریه و حاکمیت در انتخابات کاهش یابد و نمایندگان به آراء مردم نزدیک باشند و این موضوع برای نظام ما بسیار ضروری است.
وی افزود: نظارت قانونی شورای نگهبان به نوعی محصول مبارزات مردم در نهضت مشروطیت است و شهادت شیخ فضل‌الله نوری نیز بر این مبنا بوده که مشروطه ما مشروعه است یعنی بایستی بر قوانین مجلس نظارت باشد و در متمم قانون اساسی مشروطه نیز آمده بود که 5 نفر از فقهای تراز اول نظارت کنند تا مصوبات مجلس خلاف اسلام نباشد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان به صورت قانونی بر مصوبات مجلس نظارت دارد، اظهار داشت: باید مصوبات مجلس منطبق بر شرع باشد و مخالف قانون اساسی نباشد. در اصل 93 قانون اساسی تصریح شده است که مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و مطابق اصل 98 قانون اساسی تفسیر اصول قانون اساسی با شورای نگهبان است.
صادقی بیان کرد: اما نکته اینجاست که بعد از 4 دهه که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد و فعالیت مستمری در کنار مجلس داشته‌اند آیا حق نداریم بپرسیم که محصول این نظارت و خروجی آن چیست که این امر باید به صورت دقیق و علمی ارزیابی شود.
عضو فراکسیون امید ضمن تأکید بر قائل بودن احترام برای شورای نگهبان و تأکید بر اینکه مصوبات مجلس بدون تأیید شورای نگهبان اعتبار ندارد، گفت: تفسیرهایی که تاکنون شورای نگهبان کرده سبب کاهش اختیارات مجلس شده است از جمله تفسیرهایی که مربوط به حق تحقیق و تفحص مجلس است اعمال محدودیت در مورد تحقیق و تفحص از شورای نگهبان و مجلس خبرگان است. این محدودیت‌ها باعث شده است که اختیارات مجلس کم شود.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه شورای نگهبان در خروجی‌های مجلس سهیم است، ادامه داد: نظارت شورای نگهبان بر مجلس قانون است و بر ما لازم‌الاتباع است.
صادقی با اشاره به اینکه در موارد متعددی شورای نگهبان ایراداتی به مصوبه مجلس گرفته است و اینگونه رهنمود می‌دهد که بر این مصوبه استنثا بزنید، گفت: وقتی بر قوانین استثنا و تبصره می زنید آن قانون خاصیت خود را از دست می‌دهد.
عضو فراکسیون امید گفت: من برای همه نهادهای قانونی کشور احترام قائل هستم و ضمن احترام، حق انتقاد را هم محترم می‌شمارم.
آقای لاریجانی در پاسخ به اخطار قانون اساسی محمود صادقی اظهار داشت: اگر دفعه قبل نیز اینگونه صحبت می کردید تا این حد مناقشه ایجاد نمی شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نطق صادقی در خصوص دیوان محاسبات گفت: بررسی حساب‌های مجلس را دیوان محاسبات انجام می‌دهد ولی شما بیان کردید که رئیس این دیوان مواردی را خط می‌زند که واقعا اینطور نیست و من هم از محاسبات دیوان در خصوص مجلس باخبر نمی‌شوم.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دیوان محاسبات به صورت سیستمی عمل می‌کند، گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه نظرهای خود را بیان می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر اشکالی وجود داشته باشد آن را بیان می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!