راه ترقی

آخرين مطالب

بررسی ابعاد مختلف بازی تحریم های آمریکا علیه ایران/ گام مکارانه جدید دولت ترامپ در برجام نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- نشریه روسی اکسپرت (روسیه)، به بررسی ابعاد مختلف بازی تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت.
در روز ١٨ ماه دسامبر، نیکی هیلی، نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، از طرح های واشنگتن در راستای تشدید اعمال تحریم ها علیه ایران خبر داد. به گفته هیلی، این پاسخی است به ارسال تسلیحات سنگین از سوی تهران به حوثی های یمنی که علیه عربستان سعودی دست به حملاتی می زنند.
ولادیمیر واسیلیف، کارمند علمی ارشد انستیتوی امریکا و کانادا، پیرامون چگونگی تاثیرات این اقدامات بر سرنوشت ایران و این که واشنگتن بازی تحریم ها علیه کشورهای مخالف را تا چه زمانی پیش خواهد برد، سخن گفت.
- این گام امریکا را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
- من این جریان را فقط به این صورت می توانم توجیه کنیم که در پی انتشار «استراتژی ملی در زمینه امنیت» که طی آن، ایران جزء تهدیدها برای امریکا خوانده شده است، واشنگتن از سخن به عمل روی آورده است.
ترامپ با ارائه دکترین جدید امنیت ملی، در سخنان خود بر این موضوع تکیه ویژه ای داشته است که وی توافق هسته ای با ایران را تایید نکرده است. یعنی، در حقیقت، رئیس جمهور امریکا نخستین گام در راه خروج امریکا از توافق هسته ای ایران را برداشته است.
امریکا (از جمله، دیپلمات های روسی) بارها، به این موضوع اشاره کرده است که بسیاری از تحریم های اعمالی علیه کره شمالی، روسیه و ایران تحریم های یک جانبه امریکا هستند: این تحریم ها توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب نمی شوند و از مشروعیت بین المللی برخوردار نیستند. ظاهرا، این مساله به تدریج به آگاهی واشنگتن نیز راه یافته است ....
واشنگتن تلاش می کند، تمامی مانورهای جانبی ممکن را بکار گیرد تا توافق هسته ای را بی اعتبار کند و خود ایران را به خروج احتمالی از این توافق سوق دهد تا برداشتن چنین گام هایی برای امریکا آسان شود.
در حال حاضر، این مساله از لحاظ اصولی، بسیار مهم است. برای امریکا، مشاهده واکنش چین، واکنش روسیه به عنوان ضامن توافق با ایران و واکنش مثلث روسیه – ایران – کره شمالی که براساس قوانین امریکا، جزء کشورهای دشمن امریکا به شمار می روند، بسیار اهمیت دارد.
در حال حاضر، این مشکل اصلی ما است. این خطر مطرح است که حتی اگر از نقطه نظر حقوق بین الملل، تحریم های امریکا بی عیب و نقص باشند و یا دارای نقص های اندکی باشند نیز کاملا، مشخص است که امریکایی ها در صورت امکان، برای استفاده از این تجربه برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی تلاش خواهند کرد. این در شرایطی است که طرف روسی آشکارا، اعلام کرده که برای اعمال فشار از طریق تحریم ها و در آینده – علیه روسیه، امکانات پایان گرفته است. یعنی، تلاش برای بهره گیری از عدم مداخله شورای امنیت، به رغم آن که روسیه به همراه چین در آن از حق وتو برخوردار هستند.
من فکر می کنم که در طرح تحریم ها، مساله اصلی، چگونگی موضع روسیه و چین خواهد بود. اگر یکی از آنها براساس توافق متقابل، بسته تحریم ها را وتو کند، در آنصورت، در حقیقت، این تحریم ها کارساز نخواهند بود. آنوقت، به امریکایی ها نشان داده خواهد شد که استفاده از مکانیسم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مهیا ساختن شالوده لازم برای اعمال رژیم تحریم ها علیه کره شمالی، ایران و روسیه بدون نتیجه خواهد بود.
اگر تحت هر شرایطی، این تحریم ها اعمال شوند و اگر روسیه و کره شمالی رای ممتنع دهند، در آنصورت، اوضاع پیرامون ایران تشدید خواهد یافت و وخیم تر خواهد شد. امریکایی ها روی این حساب که پیرامون ایران سیستم منزوی کردن این کشور در سطح بین المللی در حال تشکیل است که در دکترین امنیت ملی نیز در خصوص آن سخن گفته شده است، احتمال دارد که فقط به این کار اکتفا نکنند.
در حال حاضر، امریکایی ها تلاش می کنند تا این سه کشور – ایران، کره شمالی و روسیه را جزء کشور های «شرور» قرار دهد. به اعتقاد من، بیانات هیلی مبنی بر این که در آینده نزدیک، طرح اقداماتی علیه ایران اجرا خواهد شد، از این موضوع حکایت دارد. ما باید بدانیم که امریکایی ها در این خصوص از جنبه راهبردی، فکر می کنند.
- گام بعدی چه می تواند باشد؟ آنان تحریم ها را از روی برنامه علیه ایران اعمال می کنند؟
- هدف نه فقط منزوی کردن ایران، بلکه سوق دادن خود ایران به خروج تدریجی از این توافق نیز هست. طرف ایرانی اعلام کرده که اگر تحریم ها اعمال شوند، در آنصورت، این کشور نیز در عملکرد خود در قبال برنامه هسته ای تجدید نظر خواهد کرد. امریکا چه کار می کند؟ امریکا بسته تحریم ها را اعمال کرد تا مانع از ساخت سلاح هسته ای از سوی ایران شود. در نتیجه، اعمال این تحریم ها باعث شد تا در سال ٢٠١٥ میلادی، توافق هسته ای با ایران منعقد شود. براساس این توافق، تحریم ها نیز لغو شدند.
آنوقت، امریکایی ها گام مکارانه ای برداشتند. در حقیقت، در حال حاضر، آنان تلاش می کنند تا آن رژیم تحریم هایی را که علیه برنامه هسته ای ایران اعمال کرده بودند، علیه برنامه موشکی این کشور اعمال کنند. یعنی، فرای چگونگی اجرای رژیم تحریم ها، این تحریم ها مانند سابق باقی می مانند و امریکایی ها به تلاش های خود برای حفظ محدودیت ها ادامه می دهند.
در حقیقت، ایران در موقعیت دشواری قرار گرفته است. این باور به وجود می آید که این کشور با عقد این توافق هسته ای، در وضعیت کشوری قرار گرفته که (از این توافقنامه) برای خود هیچ سودی به دست نیاورده است. و از آنجایی که ایران در ازای عقد این توافق هسته ای چیزی به دست نیاورده است (به این کشور وعده داده شده بود که در ازای آن رژیم تحریم ها تضعیف خواهد یافت)، اجرای شرایط توافقنامه هسته ای از این پس نیز بیهوده به نظر می رسد.
بازی امریکایی ها از این قرار است که ایران را به سوی برداشتن گام هایی در راستای عدم اجرای توافق هسته ای سوق دهند و سپس، بگویند که ببینید، ایران توافق هسته ای را اجرا نمی کند. آنوقت، از فسخ این توافق با تمامی پیامدهایش سخن در میان خواهد آمد.
افزون بر آن، امریکا تلاش می کند، حول ایران سیستم انزوای بین المللی را به وجود آورد. سیستم انزوای بین المللی این باور را قوت می بخشد که تمامی جامعه بین المللی جذب این روند خواهند شد و سپس، نوبت به تغییر رژیم و احتمال حل و فصل این مساله از طریق نظامی برسد.
- موضع سازمان ملل متحد چگونه خواهد بود؟ اگر سازمان ملل متحد از این جریان حمایت نکند، آیا امریکا تحریم های یک جانبه را اعمال خواهد کرد؟
- سازمان ملل متحد دارای دو موضع است. موضع اصلی – موضع روسیه و چین است. احتمال دارد، شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال تحریم ها را تصویب کند. اگر روسیه یا چین و یا روسیه و چین آن را وتو کنند، در آنصورت، این تحریم ها تصویب نخواهند شد. احتمال دارد که بیانیه هایی صادر شود و از لحاظ اصولی، اجرای این بیانیه ها ضروری نخواهد بود.
اگر روسیه و چین رای ممتنع دهند و یا در حمایت از این اوضاع رای مثبت دهند، در آنصورت، این رژیم می تواند قانون بین المللی بشمار رود و اجرای آن برای دیگر اعضای سازمان ملل متحد (در چنین شرایطی، کشورهای اروپای غربی، کشورهای آسیایی – آن دست از کشورهایی که وضعیت اقتصادی ایران در قید روابط اقتصادی با این کشورها قرار گرفته است) الزامی خواهد بود.
روسیه خود در چنین موقعیتی قرار دارد و در حال حاضر، این امر برای ما نیز مساله ساز شده است. کاملا مشخص است که در این فهرست احتمالی اعمال فشار، کشوری بعدی ما خواهیم بود. براساس قوانین امریکا، در ماه فوریه، گزارش های وزارت خزانه داری و دیگر سرویس ها در رابطه با امکان ارتباط سرمایه داران بزرگ با تبلیغات پیش از انتخاباتی ارائه خواهد شد. احتمال دارد که برخی از افراد تحت اعمال تحریم ها قرار گیرند – نه فقط امریکایی ها، بلکه حتی افراد بین المللی.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد نااُمید در توئیتر

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم