راه ترقی

آخرين مطالب

امکان وقوع جنگ نظامی میان ایران و آمریکا ؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- با افزایش تنش میان ایران و آمریکا،رسانه های غربی به بررسی امکان وقوع جنگ نظامی میان ایران و آمریکا پرداخته اند و برخی از رسانه های بین المللی، آمریکا را فاقد توان و راهبرد لازم برای ورود به جنگ با ایران دانسته اند و به این نتیجه رسیده اند امکان حمله نظامی علیه ایران در عمل تقریبا ناممکن است.


تهدید ترامپ علیه ایران فقط هیاهوست
به گزارش خبرگزاری آریا، نیویورک تایمز (آمریکا)، در گزارشی به قلم راجر کوهن نوشت: راهبرد امنیت ملی ترامپ، نمایشی مضحک بیش نیست.دولت ترامپ راهبرد امنیت ملی جدید خود را منتشر کرد. این سند نمایشی مضحک است. در همه مواردی که ترامپ و همکارانش در این راهبرد به آن ها اشاره کرده اند، چندین نکته ضد و نقیض وجود دارد. چنین وضعیتی در مواقعی رخ می دهد که اولویت شخص رئیس جمهور این است که از سیاست خارجی برای رجز خوانی استفاده کند در حالی که اعضای کابینه وی برای پیشگیری از جنگی ویرانگر و آخر زمانی، فریادشان به آسمان بلند است.اظهارات نیکی هیلی و ادعای مشکوک وی در باره ایرانی بودن منشاء موشک ها، به هیچ وجه نقض قابل اثبات قوانین بین المللی محسوب نمی شود. چه نمایش افتضاحی. وی در ضمن گفت توافق هسته ای به هیچ وجه باعث تعدیل رفتار ایران در زمینه های دیگر نشده است. باید گفت قرار نبود که چنین شود.دولت ترامپ خود را با انواع مسایل از کره شمالی و ایران گرفته تا مناقشه فلسطین و اسرائیل، بحران سوریه و مناقشه عربستان سعودی و قطر، درگیر ساخته است. همان گونه که تیلرسون هفته گذشته اعلام کرد دولت ترامپ در عرصه دیپلماسی هیچ دستاوردی نداشته است. چنین مسئله ای شگفت آور محسوب نمی شود. باید گفت دولت ترامپ راهبرد امنیت ملی نیز ندارد. آنچه که دارد فقط هیاهوست.

دونالد ترامپ در مورد ایران فاقد سیاست و راهبرد دولت او در مواجهه با ایران مشکل آفرین است.
نشریه هافینگتون پست در تحلیل خود پیرامون دیپلماسی دولت ترامپ در رویارویی با ایران نوشت:دونالد ترامپ در مورد ایران فاقد سیاست است. این موضوع همان روز 13 اکتبر که دولت او به اصطلاح فکت شیت[ اطلاعات] راهبرد مربوط به ایران را منتشر کرد، آشکار شد. مهمترین نکته درباره این سند این بود که به طور کامل فاقد راهبرد بود. تیم او 9 ماه را صرف جمع آوری اطلاعاتی کرده بودند که از مشتی گلایه و شکایت فراتر نرفت. اکنون بعد از گذشت دوماه از آن تاریخ، آنها یکبار دیگر نخستین راهبرد ملی خود را منتشر کردند. در این راهبرد نام ایران دوازده بار - با خصومت ذکر شده، مضمونی آشکار که اغلب با الویت های دیگر برخورد کرده و در ضمن دارای جزئیات ملموس کافی نبود.

استراتژی ترامپ درباره ایران شکست می خورد
نشریه نشنال اینترست نیز در خصوص سیاست های دولت ترامپ در قبال ایران آورده است: استراتژی ترامپ درباره ایران، به دلیل غافل شدن از تضمین های معتبر و تمرکز بیش از حد روی تهدیدات، شکست می خورد.نشنال اینترست با بیان اینکه ترامپ در این رویکرد جدید حتی خواستار تغییر رژیم ایران شده است، نوشت: اما این رویکرد از نبود چند مولفه کلیدی برای موفقیت، رنج می برد. این رویکرد بیش از حد روی تهدیدات تمرکز کرده، نقش ترغیب کننده ها و تضمین های قانونی را نادیده گرفته و از تعامل دیپلماتیک غافل شده است.نشنال اینترست بابیان اینکه ترامپ اما نشان داده که حتی اگر ایران امتیازهای بیشتری بدهد، توافق را لغو می کند، تاکید کرد: تهدید بدون تضمین معتبر، فقط قلدری است و نباید انتظار داشت که موفق شود.

انتخاب گزینه جنگ با توجه به شرایطی خاورمیانه انتخاب چندان مناسبی نیست
نیوزویک در  تحلیل خود از امکان درگیری نظامی میان ایران و آمریکا می نویسد: در اصل تلاش ترامپ آن است تا وضعیتی را برای ایران رقم بزند تا این کشور خود از برجام خارج شود و در این راه اقدامات مکملی را نیز انجام می دهد از آن جمله اعلام وزارت خارجه آمریکا در مورد در پیش بودن تحریم های جدید ایران و یا توافق قانونگذاران آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید و یا تهدید تهران از سوی ترامپ در مورد آمریکایی های دربند ایران.
همه این موارد نشان می دهد که ترامپ در حال افزایش فشارها بر ایران است اما آیا این اقدامات به این معنی است که ترامپ در حال آماده شدن برای جنگ با ایران بر سر برجام است؟
نیوزویک در ادامه می نویسد: نباید فراموش کرد که انتخاب گزینه جنگ با توجه به شرایطی که در خاورمیانه وجود دارد انتخاب چندان مناسبی نیست زیرا از یک سو وضعیت متحدان عرب آمریکا در منطقه یعنی عربستان، بحرین، امارات و قطر چندان مساعد نیست و این کشورها وارد فاز اختلاف با یکدیگر شده اند و از سوی دیگر با توجه به وضعیت سوریه و ارتباطاتی که میان روسیه و ایران در مورد سوریه وجود دارد وارد شدن به جنگ با ایران گزینه مناسبی نیست.
علاوه بر آن وضعیت عراق را نیز نباید فراموش کرد. هر چند که نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا کمک هایی را به ارتش عراق در نبرد با داعش انجام داده اند اما از نقش ایران و نیروهای وفادار به ایران نیز نباید غافل شد.

قدرت موشکی ایران عامل جلوگیری از حمله آمریکا به ایران
"جورج دبلیو بوش"، رئیس جمهور سابق آمریکا به دنبال حمله نظامی به ایران بود که قدرت نظامی و موشکی کشورمان و از سوی دیگر قدرت ایران در خلیج فارس از هرگونه حمله‌ای جلوگیری کرد و جورج بوش از تصمیمش منصرف شد.
اندیشکده آمریکایی «مرکز امنیت دریانوردی بین‌المللی» در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های جدی پیش روی آمریکا در مقابله با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پرداخت و  نوشت: اگرچه نیروی دریایی ایران از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار نیست، اما ایران توانایی بسیاری در زمینه جنگ‌های نامتقارن و استفاده از تاکتیک‌های نظامی غیرمتعارف دارد و همین امر نیز تهدیدی جدی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.
این اندیشکده می‌افزاید: در سال 2002 میلادی رزمایش مشترکی با عنوان «چالش هزاره 2002» توسط نیروهای ارتش آمریکا انجام شد. این رزمایش در آن زمان با هدف ارزیابی آمادگی آمریکا در صورت درگیری با یکی از دشمنان این کشور در منطقه خاورمیانه صورت گرفت. نتایج این رزمایش نظامی برای آمریکا بسیار فاجعه‌آمیز بود به طوری که 16 ناو جنگی آمریکا در این رزمایش نابود و غرق شد و به واسطه نبرد دریایی نامتقارن و غیرمتعارف نیز هزاران تن از نیروهای نظامی ارتش آمریکا کشته و یا زخمی شدند. می‌توان گفت 14 سال بعد باز هم جنگ‌های نامتقارن ایران می‌تواند همان تأثیرات مخرب را بر آمریکا و نیروهای متفقین در منطقه غرب آسیا داشته باشند.

تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران به ضرر آمریکا است
اندیشکده ها و تحلیلگران آمریکایی هم صراحتاً تهدیدات نظامی آمریکا را نه تنها واقعی نمی دانند بلکه آن ها را به ضرر آمریکا می خوانند. نشریه آمریکایی نشنال اینترست در این باره می نویسد: «موضع گیری سخت علیه ایران بدون فکر به عواقب آن و این که آیا چنین سیاستی منافع و اولویت های مهم آمریکا را تامین می کند یا خیر، امر خطیری به شمار می آید. روشن ساختن آتش جنگی بدون پیروزی، اعتبار و رهبریت آمریکا را تضعیف کرده و شایستگی دولت ترامپ برای رقابت را زیر سوال می برد.» برخی از این توصیه ها و اظهارنظر ها این طور برداشت کرده اند که دولت آمریکا «تمایل» استفاده از گزینه نظامی را نداشته و ندارد اما حقیقت آن است که فارغ از تمایل، دولت آمریکا اساساً «توانایی» استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را ندارد. ترامپ در نشست خبری اخیر خود در جمع خبرنگاران صراحتاً به این موضوع اعتراف کرده و گفته بود «اوضاع ارتش آمریکا چنان آشفته است که مجال لشکرکشی ندارد و برای همین دستور باز سازی ارتش را داده ام.» در این میان اما طی روز های گذشته برخی از شخصیت های سیاسی داخلی هم با طرح احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران، سعی در تأثیر گذاری بر افکار عمومی مردم برای بهره برداری های مدنظر خود دارند که در جای خود باید به آن پرداخت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11453/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد