راه ترقی

آخرين مطالب

هشدار درباره فرونشست دشت‌های جنوب تهران دانش

هشدار درباره فرونشست دشت‌های جنوب تهران
  بزرگنمايي:

راه نو- علی بیت اللهی ضمن هشدار نسبت به وضعیت فرونشست زمین در دشت های جنوب تهران، گفت: محدوده رویداد فرونشست، جنوب شهر تهران و گستره ­های جنوبی و جنوب غرب آن را تا اراضی پایین دست ورامین و پیشوا تهدید می ­کند و زون فرونشست در جنوب شهر تهران علاوه بر مناطق شهری تهران، نسیم ­شهر، صباشهر، اسلامشهر، باقرآباد، کهریزک، چهاردانگه و نصیرآباد را نیز در بر می­ گیرد.
وی افزود: قسمتی از راه ­آهن تهران - جنوب و تهران - تبریز در این محدود قرار دارد و آزادراه امتداد کمربندی تهران (آزادگان)، جاده قدیم کرج، اتوبان تهران- ساوه و جاده قدیم ساوه و جاده احمدآباد مستوفی، بلوار رسول اکرم، بلوار غدیر و جاده شهریار و بزرگراه کمربندی دوم تهران، از بزرگراه­‌ها و جاده­‌های مهمی است که در این محدوده واقع شده است.
بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: وجود پالایشگاه نفت تهران و نیز کارخانه­‌های بسیاری نظیر ایران خودرو دیزل، سایپا و شیر پاستوریزه تهران و شهرک­‌های‌ صنعتی متعدد، این منطقه (جنوب تهران) را بسیار با اهمیت کرده ­است.
این محقق و استاد دانشگاه، ایجاد چاه‌های آب را در جنوب تهران، از دیگر چالش‌های آن منطقه عنوان کرد و گفت: وجود دشت­ های متعدد در جنوب غرب، جنوب و جنوب‌شرق تهران از یک­ طرف و نیمه خشک بودن این گستره از طرف دیگر و تمرکز جمعیتی در این منطقه، احتمال حفر چاه­ های متعدد را متصور می­‌سازد. این واقعیتی است که از توزیع چاه­‌های منطقه به وضوح می­ توان به دست آورد.
وی همچنین با ارائه آمار از وضعیت چاه‌های آب در جنوب تهران، از توزیع گسترده آنها در آن منطقه خبر داد و افزود: بر اساس آمار رسمی تا سال 1391 حدود 50 هزار حلقه چاه در استان تهران وجود داشت که از فیروزکوه  تا اخترآباد و از چرمشهر تا فشم توزیع شده­‌اند.
بیت‌اللهی ادامه داد: علاوه بر این تعدادی از چاه‌های موجود، چاه ­های غیر مجازی نیز وجود دارند که بدون پروانه حفر شده­‌اند و تعداد دقیق آنها معلوم نیست. اما درصد عمده‌ای از چاه­‌های مجاز را برابری می­‌کند که به دلیل عدم وجود کنترل بدون کارشناسی، اقدام به استخراج آب زیرزمینی می‌­کنند و به‌ علت سرعت پمپ در برخی موارد موجب ماسه‌دهی چاه‌ها و تشکیل حفره های ریز و درشت در آبرفت می­‌شوند که مهاجرت این حفرات به سطح زمین سبب تشکیل فروچال را فراهم می­‌سازد.
حفر چاه‌های غیرمجاز در سال‌های 79 تا 83 شدت گرفت
همچنین رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آمار صدور پروانه‌های چاه‌های آب نشان می‌دهد که بر اساس آن ، تنها 10 درصد از چاه‌های موجود، سال صدور پروانه معینی دارند و بر اساس آمار، حفر چاه های غیرمجاز در سال 1379 تا 1383 شتاب بیشتری گرفت.
وی نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات راه را در خصوص فرونشست جنوب تهران در 11 محور به شرح زیر برشمرد:
- بر اساس اطلاعات رقومی موجود و در دسترس، طول خط راه آهن قرار گرفته در زون فرونشست حدود 120 کیلومتر است. همچنین بر همین اساس 25 کیلومتر از خطوط مترو در همین زون واقع‌اند.
- اتوبان های بین شهری نیز در محدوده فرونشست گستردگی طویلی دارند که جمع طول آنها حدود 200 کیلومتر است.
- راه‌ها و معابر شهری و بین‌شهری اصلی و فرعی نیز جمعا طولی در حدود 2300 کیلومتر را در محدود فرونشست دارند.
- حدود 21 دهنه پل در منطقه فرونشست قرار گرفته است که به عنوان نقاط مهم ارتباطی مسیرها به هم تلقی می‌شود. برخی از این پل‌ها در منطقه فرونشست دچار ترک و شکاف در اثر فرونشست شده‌اند.
- فرودگاه مهرآباد در جوار زون فرونشست قرار دارد.
- دو انبار مواد نفتی و سوختی و حدود 44 جایگاه پمپ بنزین و 15 جایگاه پمپ گاز در زون فرونشست واقع شده‌اند.
- در زون فرونشست حدود 7 ایستگاه گاز قرار دارد. طول لوله نفت بر اساس داده‌های موجود 30 کیلومتر، خطوط فشار قوی بیش از 70 کیلومتر و خطوط اصلی گاز دارای طولی بیش از 200 کیلومتر هستند. 
- در پهنه فرونشست تعیین شده بر اساس مطالعات تصویربرداری راداری، 5 منطقه شهری تهران، 8 شهر، 99 آبادی واقع شده‌اند. جمعیت شهری تهران که بر روی زون فرونشست و حواشی آن زندگی می کنند، یک میلیون و 264 هزار و 382 نفر و جمعیت غیر شهر تهران آن 582 هزار و 882 نفر هستند. بدین ترتیب جمعیت کل بر اساس اطلاعات مرکز آمار که در زون فرونشست ساکن هستند، حدود یک میلیون و 793 هزار و 264 نفر خواهد بود.
- بر اساس آمار و اطلاعات موجود، تعداد ساختمان‌های شهر تهران که در زون فرونشست واقع اند، 251480 دستگاه است. مراکز آموزشی شهر تهران نیز 288 و تعداد بیمارستان و مراکز بهداشتی شهر تهران که در محدوده فرونشست واقع شده‌اند، 57 واحد است و در محدوده فرونشست کارگاه های تولید و یا حاوی مواد خطرزا حدود 66 کارگاه موجود هستند.
- قرارگیری فرودگاه مهرآباد در حاشیه اراضی و زون فرونشست زمین یکی از مهمترین عوامل ریسک فرونشست را در این محدوده به وجود آورده است. قرارگیری فرودگاه در حاشیه زون فرونشست امکان پدیداری ترک‌ها و شکاف‌های سطح زمین را در این محدوده فراهم می‌سازد.
- نکته مهم دیگر واقع شدن تعدادی از گسل‌های لرزه‌زای منطقه در زون فرونشست است. طول گسل‌های موجود در محدوده فرونشست حدود 165 کیلومتر برآورد شده است.
- قسمت عمده‌ای از بافت فرسوده شهر تهران در زون فرونشست قرار گرفته است.
وی همچنین در ادامه در خصوص اقداماتی که مرکز تحقیقات در زمینه فروریزش‌های شهر تهران انجام داده است، گفت: ارائه نتایج بررسی‌های فرو ریزش تهران به شورای‌ عالی معماری و شهرسازی، ارائه گزارش‌ های تهیه شده به وزرای راه و شهرسازی و کشور، استاندار تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تشکیل کمیته قنوات با هدف تدوین ضوابط ساخت و ساز در حریم قنوات، تشکیل گروه کارشناسی با دعوت از اساتید دانشگاهی دانشگاه‌های برتر شهر تهران و کارشناسان خبره با هدف ارزیابی فروریزش‌های شهر تهران بخشی از فعالیت‌های مرکز در این زمینه است.
بیت‌اللهی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات را ارائه در کمیسیون فرعی امور زیربنائی دولت، ارائه نتایج برای وزیر کشور و ارائه نتایج برای استاندار تهران و مدیران کل استانی عنوان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران