راه ترقی

آخرين مطالب

تعامل اصلاح طلبان با دولت روحانی تا کجا ادامه خواهد داشت؟ سياسي

تعامل اصلاح طلبان با دولت روحانی تا کجا ادامه خواهد داشت؟
  بزرگنمايي:

راه نو- این روزها گویا شرایط میان روحانی و اصلاح‌طلبان تا حدود زیادی مغشوش است و اصلاح‌طلبان دلیل آن را هم بی توجه‌ای روحانی به مطالبات عمومی و نظرات آنها عنوان کرده اند. اما این تنها دیدگاه در میان اصلاح طلبان نیست و برخی همچنان تاکید بر حمایت از روحانی دارند. همین مسئله نحوه و شرایط ادامه رابطه اصلاح طلبان و روحانی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
این روزها زمانی که به رسانه‌های اصلاح طلب مراجعه می‌کنیم یکی از محورهای عمده مطالب آنها اظهارات انتقادی فعالان این جریان سیاسی در خصوص عملکرد حسن روحانی در ایام پس از انتخابات است. آنها معتقدند که روحانی نه تنها مطالبات عمومی را نادیده گرفته است بلکه به نظرات اصلاح طلبان در خصوص مسائل مختلف از جمله ترکیب کابینه دولت دوازدهم توجهی نکرده است.
البته این دیدگاه بخشی از این جریان سیاسی است. زیرا گویا حسن روحانی همچنان مورد توجه و اعتماد بخش دیگری از این جریان است و آنها تاکید دارند لازم است از وی حمایت شود و کابینه هم، ترکیب قابل دفاعی دارد؛ چون روحانی با محدودیت‌هایی مواجه است نباید انتظار زیادی از کابینه داشته باشیند.
اما این تنها یک سوی ماجرا است. زیرا به عقیده برخی با نگاه به مواضع روحانی در ایام پس از انتخابات می توان متوجه شد که او چرخش محسوسی به سمت اصولگرایان میانه رو داشته است و از اصلاح طلبان فاصله گرفته است. حتی مدتی قبل نشریه لس آنجلس تایمز هم به این موضوع اشاره و عنوان کرده بود که روحانی با وجود اینکه در انتخابات با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز شد، اما حالا به سمت جریان مقابل گرایش پیدا کرده است.
خبرگزاری آریا در ارتباط با روند تعامل جریان اصلاح طلبی با دولت روحانی و آرایش سیاسی این جریان سیاسی در انتخابات 1400 با کارشناسان سیاسی به گفتگو پرداخته است.

برخی از اصلاح طلبان مانع از تشکیل دولت کارآمدتر شدند
ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در خصوص رابطه اصلاح طلبان با دولت روحانی گفت: برخی اصلاح طلبان نسبت به عملکرد دولت روحانی ابراز نارضایتی کردند و  خواستار شفافیت بیشتر دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور بودند اما برخی به نظر می رسد وضعیت جامعه و مردم برای آنها چندان اهمیت ندارد بلکه دنبال این هستند که چرا یک دولت یکدست با اصلاح طلبان تشکیل نشد و به این معنا که بجای حاکمیت شایسته سالاری به دنبال حاکمیت جناح سالاری بودند که این خواسته آنها عقلایی و در راستای تامین نیازهای واقعی جامعه نیست. اگر شعار رفتار و انتظار ما از دکتر روحانی این بود که با مدیران درجه یک ،کاربلد و شایسته دولت خود را ببندد و بر این مهم اصرار می کردیم و برخی به دنبال سهم خواهی نبودند دولت دوازدهم بسیار بهتری به ویژه در بخش اقتصادی تشکیل می شد اما متاسفانه اینگونه نبود. روی صحبتم با اصلاح طلبان است که خودکرده را تدبیر نیست .برخی اصلاح طلبان اصرار داشتندآقای روحانی با برخی از مدیران اصلاح طلب بدون توجه به اینکه آیا توان اداره کردن وزارتخانه ای را دارند ترکیب کابینه را بچیند و نتیجه این شد که امروز شاهد آن هستیم. لذا برخی اعتراض ها به لیدرهای اصلاح طلب به این دلیل وارد است که آنها به دنبال تشکیل کابینه شایسته سالار نبودند بلکه به دنبال بستن کابینه صددرصد اصلاح طلب بودند و اشکال کار اینجاست.
مرگ و زندگی اصلاح طلبان در دست روحانی است
 حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص رابطه اصلاح طلبان با دولت روحانی گفت:مرگ و زندگی اصلاح طلبان در دستان آقای روحانی است. اگر دولت روحانی موفق عمل نکند اصلاح طلبان تا 20 سال آینده نمی توانند سر بلند کنند چون پشتوانه اصلی دکتر روحانی در انتخابات اصلاح طلبان بوده اند و اگر دولت روحانی موفق شود به نظر می رسد روحانی از اصلاح طلبان عبور می کند نه اصلاح طلبان از روحانی. اگر آقای روحانی بتواند به وعده های خود عمل کند و معضلات اقتصادی را حل نماید  ممکن است از اصلاح طلبان در دور بعد که خود هم نمی تواند کاندید شود با روش های دیگر  انتقام بگیرد.بحث عبور از روحانی که از سوی خود اصلاح طلبان مطرح می شود ناشی از ترس عبور روحانی از اصلاح طلبان است نه عبور اصلاح طلبان از روحانی.

نگاه اصلاح طلبان نگاه حمایتی از دولت است
مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا در خصوص رابطه اصلاح طلبان با دولت روحانی گفت:نگاه اصلاح طلبان نگاه به دولت روحانی نیست. اصلاح طلبان از یک نگاه کلان و ملی برخوردارند و به کشور و سرنوشت آن باور دارند و در سال های 92 و 96 معتقد بودند که دکتر روحانی می تواند آسیبی که طی 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بر کشور وارد شده را ترمیم کند و قطار توسعه کشور را بر روی ریل اصلی خود قرار دهد.دولت روحانی در 4 سال گذشته تا حدود زیادی در این رابطه موفق عمل کرد.اصلاح طلبان در شرایط کنونی نیز بر این باورند که باید به دولت کمک کنند تا این قطار سرعت مناسبی به خود بگیرد تا از این بحران های جاری عبور کنیم . دغدغه اصلاح طلبان روحانی یا خودشان نیست بلکه مسئله یک مسئله کلان ملی و کشور است. اصلاح طلبان همچنان از دولت روحانی حمایت می کنند
منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا در خصوص رابطه اصلاح طلبان با دولت روحانی گفت: دولت روحانی یک دولت اصلاح طلب نیست و خاستگاه روحانی نیز اصلاح طلبی نیست اما شعارهای دولت روحانی همان شعارها و وعده های اصلاح طلبان بود و تا اندازه ای توانست گفتمان اصلاح طلبی را پیش ببرد. قطعا دولت روحانی دولت مورد حمایت اصلاح طلبان بوده است و اصلاح طلبان ضمن وارد کردن انتقاداتی به دولت روحانی حمایت خودشان را از این دولت خواهند داشت و جاهایی که اصلاح طلبان از دولت روحانی حمایت می کند پاسخگو هم خواهند بود حتی اگر اصلاح طلبان در حمایت از دولت روحانی اشتباه کرده باشند از مردم عذرخواهی می کنند و اینگونه نیست که پس از پایان دوران 8 ساله دولت روحانی حمایت از این دولت را انکار کنیم و پاسخگو نباشیم. اگر دولت روحانی موفق عمل کند قطعا بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت و اگر موفق عمل نکند تاثیر منفی بر انتخابات 1400 برای اصلاح طلبان خواهد داشت. اصلاح طلبان قطعا در سال 1400 کاندیدایی خواهد داشت که گفتمان اصلاح طلبی را بپذیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

گل دوم پاری‌سن‌ژرمن به لورین توسط ام‌باپه

آخرین خبر از بارسلون؛ ژاوی نمی‌ماند!‏

کروس: باید بارسلونا را 4-0 می‌بردیم

منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد

سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏

رئیس‌جمهور فرانسه پا به توپ شد!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!