راه ترقی

آخرين مطالب

روز سرنوشت برجام فرا رسید؛ تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای ایران چیست؟/ واکنش ایران چه خواهد بود؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا روز جمعه تصمیم خود را درباره تمدید رژیم رفع تحریم های ایران اعلام خواهد کرد.
رویترز گزارش داد: وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد پیش بینی می شود دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور روز جمعه تصمیم بگیرد آیا معافیت تحریم های آمریکا علیه ایران را در چارچوب موافقتنامه هسته ای سال 2015 ادامه دهد یا خیر.
استیو گلدستین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت پیش بینی می شود رئیس جمهور آمریکا اواخر این هفته با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور نشستی در کاخ سفید برگزار کند.
وی افزود این نشست پیش از تصمیم گیری آمریکا درباره معافیت تحریم های ایران در چارچوب موافقتنامه هسته ای برگزار خواهد شد.
گلدستین تصریح کرد: ما پیش بینی می کنیم تصمیم گیری در این خصوص روز جمعه انجام شود. درحال حاضر گفتگوهایی در این خصوص جریان دارد.
در خبری دیگر، سخنگوی کاخ سفید گفت دولت آمریکا هنوز درباره برجام تصمیم نهایی نگرفته است، ما قطعا در روزهای آینده تصمیم خواهیم گرفت.
در همین حال کیتی کلی فعال صلح آمریکایی در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت خودداری ترامپ از تایید پایبندی ایران به موافقتنامه هسته ای باعث خواهد شد دیگر کشورها درمورد روابط خودشان با آمریکا تجدید نظر کنند.
وی افزود اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران باعث خواهد شد کشورهای دیگر به این نتیجه برسند که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.
کلی تصریح کرد آمریکا چشم خود را به روی اسرائیل و تلاش آن برای توسعه تسلیحات هسته ای خود بسته و اکنون که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به موافقتنامه هسته ای تایید کرده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، به آن بی توجه است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد کشورهای دیگر تسلیم قلدرمآبی آمریکا نشوند.

طرح جایگزین
نشریه هیل نوشت: باب کورکر رئیس کمیته امور خارجی سنا همراه با دولت آمریکا در حال کار بر روی طرحی است که هدف از آن رسیدگی به این خواست ترامپ است که توافق هسته ای با ایران اصلاح شود بدون اینکه مفاد آن نقض شود.
سناتور کورکر روز سه شنبه گفت دموکرات ها و متحدان اروپایی در خصوص این طرح همچنان به پیشرفت هایی دست پیدا می کنند ولی وی پیش بینی نمی کند این رایزنی ها تا زمان این ضرب الاجل ها به نتیجه ای برسد.
کورکر گفت:« ما به جای واقعا خوبی رسیده ایم. اکنون مسئله این است که آیا ما می توانیم کاملا به نتیجه برسیم. حتی اگر این طرح به نتیجه برسد، ممکن است ترامپ باز هم از توافق هسته ای خارج شود.»
کورکر سه دلیل مطرح کرد که چرا معتقد است اکنون زمان مناسبی برای خروج از توافق هسته ای با ایران نیست. یک دلیل، موضوع کره شمالی بود. وی همچنین به منحرف شدن توجه ها از معترضان در ایران و از دست دادن اهرم فشار در مورد متحدان اروپایی اشاره کرد.
کورکر گفت: «اکنون اروپایی ها به سبب نگرانی هایی که درباره خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته ای دارند، تمایل بیشتری دارند با ما درباره موضوعات زیاد دیگری همکاری کنند. بنابراین، آمریکا در صورت خروج از توافق هسته ای با ایران، این اهرم فشار را از دست می دهد.»
این گزارش در حالی است که نتانیاهو اعلام کرده است: لغو برجام از سوی ترامپ کاملا محتمل است.
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این را که دونالد ترامپ این هفته تصمیم بگیرد توافقنامه هسته ای با ایران را لغو کند کاملا محتمل دانست.

واکنش ایران چه خواهد بود؟
بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی در گفتگویی گفت: اخبار متناقضی درباره امضا شدن یا نشدن تمدید تعلیق تحریم ها از جانب رئیس جمهور امریکا منتشر می شود که هر یک از این دو حالت تأثیرات متفاوتی دارد، اما اگر تمدید نشود نقض برجام است و جمهوری اسلامی ایران طبعاً اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تبیین جزئیات گفتگوی تلفنی دو روز قبل رئیس سازمان انرژی اتمی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آقای صالحی در این گفتگوی تلفنی به آقای آمانو اعلام کرد: ما توافق پادمانی خود را اجرا می کنیم اما این را در نظر داشته باشند که اگر امریکایی ها تعهداتشان را انجام ندهند نباید انتظار داشته باشند که ایران به همکاری هایی که در دو سال اخیر پس از برجام با آژانس داشته است ادامه بدهد.
نقض عهد برجام از جانب دولت امریکا می تواند بر کاهش همکاری های ایران و آژانس تأثیر بگذارد
کمالوندی گفت: آقای صالحی در این مکالمه تلفنی خطاب به آقای آمانو اظهار داشت در چنین شرایطی آژانس این آمادگی را داشته باشد که نقض عهد از جانب دولت امریکا می تواند بر کاهش همکاری های ایران و آژانس تأثیر بگذارد.
کمالوندی هشدار داد: اگر تمدید تعلیق تحریم ها در موعد مقرر امضا نشود بلافاصله در همان روز یا روزهای نخست پس از آن، نخستین اقدام متقابل را انجام می دهیم که البته درباره نوع همکاری هایی که کاهش خواهیم داد بعداً توضیح بیشتری می دهیم گرچه ما به تعهدات پادمانی که مربوط به پیش از برجام است پایبند بوده و خواهیم بود.
معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره انتظار ایران از آژانس و نقش بازدارنده آن در پیشگیری از کنار زدن برجام ازجانب ترامپ گفت: مدیرکل آژانس با اعضای این نهاد به ویژه در خصوص توافق هسته ای با اعضای 1+5 در ارتباط است و پیام را به آنان انتقال خواهد داد و آنان را از مواضع ما آگاه خواهد کرد.
وی افزود: به نظر می رسد این هشدار برای بازدارندگی از اقدام آقای ترامپ لازم بود، ضمن اینکه ما نمی خواستیم اگر در شرایط پس از نقض فاحش برجام ازجانب دولت امریکا اقدامی کنیم، آژانس غافلگیر شود.
کمالوندی اضافه کرد: آقای صالحی در گفتگوی تلفنی با آقای آمانو اظهار داشت «ما این هشدار را می دهیم که بدانید روز بعد از نقض عهد از جانب امریکا، جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را آغاز می کند و شما باید آمادگی مواجهه با آن را داشته باشید»؛ به نحوی در این گفتگوی تلفنی، ایجاد آمادگی برای غافلگیر نشدن آژانس نیز مد نظر ما بود.
وی درباره میزان تناسب اقدام متقابل ما در پاسخ به تمدید نشدن تعلیق تحریم ها گفت: آنچه مربوط به آژانس می شود نظارت بر تعهدات ما اعم از تعهدات بین المللی و تعهدات برجامی است. اینکه ما به مدیرکل آژانس اطلاع دادیم که اگر شرایط تغییر کند، روابط ما با آژانس نیز تغییر خواهد یافت، خودش یک اصل است اما اینکه اقدامات ما چه تناسبی داشته باشد به شرایط خاص آن مقطع و تصمیمات مسئولان عالی کشور باز می گردد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، آمادگی لازم برای همه شرایط است به نحوی که اگر قرار باشد طبق نظر مسئولان ارشد نظام به فعالیت های هسته ای به ویژه غنی سازی سرعت بدهیم، آمادگی لازم را داشته باشیم.
کمالوندی افزود: در گزارش های ارائه شده به مسئولان بالای کشور اعلام آمادگی کرده ایم که این ظرفیت در سازمان انرژی اتمی وجود دارد که سرعت فعالیت های هسته ای در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه غنی سازی را چندین برابر بیش از دوره قبل از برجام افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: البته اینکه این سرعت چه اندازه باشد و میزان، سطح و درصد غنی سازی و سایر اقدامات چه باشد موضوعاتی است که به شرایط و تصمیم مسئولان نظام برمی گردد که البته اجرایش بر عهده ماست اما آنچه اهمیت دارد ظرفیت برای اجرای تصمیمات بزرگ است که در سازمان انرژی اتمی به خوبی از آن برخورداریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا