راه ترقی

آخرين مطالب

بررسی علت سانحه نفتکش ایرانی/ جعبه سیاه سانچی چگونه باز و بررسی می شود؟/ آیا چینی ها کوتاهی کردند؟ نوشتارها

بررسی علت سانحه نفتکش ایرانی/ جعبه سیاه سانچی چگونه باز و بررسی می شود؟/ آیا چینی ها کوتاهی کردند؟
  بزرگنمايي:

راه نو- در تازه ترین خبر پیرامون سانحه نفتکش ایرانی، با حضور نماینده شرکت ملی نفتکش، جعبه سیاه کشتی نفتکش ایرانی پس از انتقال به شانگهای پلمپ شد.
جعبه سیاه کشتی نفتکش ایرانی پس از انتقال به شانگهای ، با حضور نماینده شرکت ملی نفتکش ، نماینده پاناما به عنوان صاحب کشتی و نماینده اداره ایمنی دریایی شانگهای پلمپ شد .
قرار است پلمپ جعبه سیاه تا یک ماه دیگر با حضور مراجع قانونی و نمایندگان ذی نفع باز و بررسی شود .
همچنین پیکر دو تن از ملوانان این نفتکش به شانگهای رسید. این دو پیکر به علت شدت حادثه و سوختگی ، در حال حاضر قابل شناسایی نیستند و باید بر روی آنها آزمایش دی ان ای شود.

جعبه سیاه سانچی چگونه باز و بررسی می شود؟
ماندانا منصوریان معاون نماینده دائم ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (نهاد وابسته به سازمان ملل که مقر آن در لندن است) در این خصوص گفته است: (IMO) سازمانی است برای هماهنگی در وضع مقررات و در واقع نهادی قانونگذار است اما روندی که برای بررسی علت سانحه نفتکش ایرانی پیش بینی می شود این است که کشورهای ذی نفع در همکاری با یکدیگر باید یک کشور را انتخاب کنند تا به نمایندگی اطلاعات حاوی جعبه سیاه این نفتکش بررسی شود.
وی افزود: همچنین مصاحبه هایی با خدمه نفتکش کریستال که با نفتکش ایرانی برخورد کرد انجام خواهد شد تا علت بروز این سانحه مشخص شود.
معاون نماینده دائم ایران در سازمان جهانی دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا در این نفتکش همه ضوابط و موارد ایمنی برای حفظ جان ملوانان رعایت شده بود گفت: این نفتکش تازه به بهره برداری رسیده و از فناوریهای روز برخوردار بود.
منصوریان افزود: تا زمانی که اطلاعات جعبه سیاه این نفتکش استخراج و مراحل لازم برای بررسی علت این سانحه انجام نشود نمی توان درباره علت یا علتهای بروز این سانحه ابراز نظر قطعی کرد.

آیا چینی ها کوتاهی کردند؟
«علی اصغر خاجی» سفیر ایران در چین  در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی گفته است: بلافاصله پس از وقوع حادثه اسفناک تصادف نفتکش ایرانی ، سرکنسول ما در شانگهای و نماینده شرکت ملی نفتکش ، در صبح روز یکشنبه به سازمان دریانوردی این شهر مراجعه کردند و ضمن پیگیری موضوع ، خواستار استمداد شدند.
خاجی به مذاکره سفارت کشورمان در پکن با وزارت خارجه چین در ساعت اولیه صبح روز یکشنبه برای پیگیری موضوع اشاره کرد و افزود: در این گفتگوها با مقامات چینی برای امدادرسانی توافق شد.
وی گفت: پس از جلسه ای که همان روز در پکن برای بررسی موضوع با ارگان های ذیربط تشکیل شد مقرر شد جمع بندی و نتایج این نشست برای تسریع در عملیات امداد و نجات به ستاد بحرانی که بدین منظور در شانگهای تشکیل شده بود، منعکس شود .
وی به اعلام آمادگی مقامات چینی برای هرگونه همکاری در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: از لحظات اولیه، سرکنسول ایران در شانگهای، در اتاق بحران مستقر شد.
خاجی با بیان اینکه روز دوشنبه برنامه عزیمت وزیر خارجه کشورمان به چین به مقامات این کشور اعلام شد ، افزود: مهمترین دستور کار این سفر ، پیگیری اوضاع نفتکش بود.
وی گفت: مقامات چین اعلام کردند که وزیر خارجه چین در خارج از کشور است و امکان ملاقات وجود ندارد .
خاجی گفت: در پاسخ به پیام وزیر امور خارجه کشورمان «وانگ یی» وزیر خراجه چین نامه کتبی به ظریف در خصوص آمادگی برای هر گونه همکاری و کمک ارسال کرد.
وی همچنین گفت: به علت حضور نداشتن وزیر خارجه چین ، مجددا نامه ای به وزارت خارجه این کشور در خصوص تماس تلفنی «اسحاق جهانگیری» با نخست وزیر چین ارسال شد اما به علت اینکه «لی که چیانگ» در خارج از کشور بود ، عملا امکان این تماس از طرف چینی فراهم نشد.
سفیر ایران در چین به ملاقات ها و مذاکرات بعدی خود در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پیگیری موضوع اشاره کرد و افزود: در این تماس ها و ملاقات ها با حضور مسوولان ذیربط چینی جمع بندی در خصوص اقدامات آتی انجام شد.
خاجی افزود: پس از آن برای حضور در ستاد بحران سانحه در محل و نظارت بر حسن اجرای دستورات صادره به شانگهای سفر کردم .
سفیر ایران در چین با بیان اینکه در شانگهای جلساتی با متخصصین ایرانی حاضر در ستاد بحران و نیز فرمانده چینی عملیات و رییس سازمان دریانوردی چین برگزار شد افزود: نظرات طرف ایرانی به چینی ها منتقل شد و آنان بار دیگر موافقت خود را با درخواست های ما اعلام کردند.
وی تصریح کرد: در این ملاقات ها ، مهم ترین اولویت ما که همانا اطلاع از سرنوشت ملوانان عزیزمان بود به مقامات چینی منتقل شد.
خاجی افزود: همچنین روز سه شنبه ، مذکراتی با ژاپن و کره جنوبی برای کمک انجام شد و سه کشتی ایرانی هم اطراف نفتکش حضور یافتند.
سفیر ایران در چین تاکید کرد: تلاش برای تعیین سرنوشت ملوانان ایرانی و اطفای حریق دو اقدام حیاتی برای ما بود.
خاجی تعیین سرنوشت دریانوردان ، پیگیری اعزام تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ورود به نفتکش جهت تجسس و همکاری چین با این موضوع و استفاده از نظرات سه متخصص شرکت ملی نفتکش حاضر در اتاق بحران برای کمک رسانی را سه محور اصلی مذاکرات با مقامات چینی بیان کرد .
وی با بیان اینکه همزمان با ستاد بحران در شانگهای ، سفارت کشورمان در پکن نیز پیگیری های لازم از وزارت خارجه چین را انجام می داد ، گفت: با ورود رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی نیز کارها برای اطفای هرچه سریع تر حریق در صورت مساعد بودن شرایط فنی و جوی و ورود به نفتکش مورد تاکید قرار گرفت.
سفیر ایران در چین گفت: وقتی اتاق بحران در شانگهای تشکیل شد ، می بایست ستاد ارتباطی در پکن به عنوان پایتخت چین نیز تشکیل می شد که این کار در سفارت ایران صورت گرفت تا پیگیری ها از مقامات چین که در پایتخت حضور داشتند، صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه این دریانوردان ، عزیزان ما بودند ، افزود: تعیین سرنوشت این دریادلان و دستیابی به پیکر مطهر آنان ، وظیفه ما بود که تمام تلاش خود را در این خصوص انجام دادیم.
خاجی بار دیگر ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران و به ویژه خانواده های داغدار این عزیزان اعلام کرد: تعیین هویت سه پیکر مطهر و انتقال آنان به میهن و بررسی علل وقوع حادثه و سایر اقدامات لازم در این خصوص کماکان با اولویت بالا در دستور کار این سفارت قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11609/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها