راه ترقی

آخرين مطالب

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

جلسه سرپایی عنایتی با گلزن پیکان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید