راه ترقی

آخرين مطالب

مشکلات مردم را فراموش نکرده ایم سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- آقای روحانی در ابتدای گفتگوی زنده تلویزیونی خود از شبکه یک سیما و شبکه خبر، در پاسخ به سوال مجری که پرسید حتما خودتان را برای گفتگوی خاص آماده کرده اید یا خیر، افزود: حالا خاص و غیرخاص ما نمی دانیم سوالاتی به هر حال مطرح بشود که ابهامات مردم درباره برخی از مسائل رفع گردد و نیازهای اطلاعاتی آنها برآورده شود.
حادثه نفتکش سانچی را حادثه بسیار تلخ عنوان کرد 
رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما در حادثه سانچی چه کردید؟ و مردم از شما توقعاتی داشتند و آیا توقعات مردم برآورده شد؟ گفت: حادثه، حادثه بسیار تلخی بود ، یک حادثه ای که 32 عزیزمان را از دست دادیم بسیار تأثرانگیز بود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: من تقریباً ساعاتی پس از حادثه مطلع شدم که کشتی نفتکش ما با یک کشتی چینی برخورد کرده است،­­برای ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود من همان وقت با مسئولان صحبت کردم و صبح روز بعد مسئولان مربوطه را خواستم که در این زمینه کمیته ای تشکیل دهند و به وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت کار به یک دلیل خاصی­ مسئولیت این امر سپرده شد.
رئیس جمهور گفت: وزارت خارجه بطور منظم با مسئولان چینی و همچنین کشورهای اطراف در تماس باشند تا کمک های لازم به این عزیزان بشود همه امید ما این بود که نجات پیدا بکنند گرچه خبرهای اولیه هم به این صورت بود که نشان می داد بخاطر انفجاری که رخ داده است امیدها کم می شد و در عین کم امیدی ، همه تلاشمان­برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.
آقای روحانی افزود: قبل از اینکه وزیر کار برود دو تیم از ایران رفتند هم از شرکت ملی نفتکش و هم از بنادر و کشتیرانی و حتی یک تیم­را ما از نیروی دریایی ارتش اعزام کردیم که اگر امکان باشد برای نجات به آن عزیزان اقدام کنند، که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند.
رئیس جمهور گفت: من بسیار متأسفم هستم و به خانواده های عزیز این حادثه غم انگیز یک بار دیگر تسلیت می گویم و به همه مقامات مسئول گوشزد می کنم که باید مسئله را در دو بعد دنبال کنیم که چرا این حادثه رخ داد دلیلش چه بود از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین به خانواده های عزیزی که در این حادثه داغدار شدند و در دولت هم یک روز عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را به عنوان شهید خدمت لقب دادیم. 
مالکیت نفتکش ها در اختیار تامین اجتماعی است 
رئیس جمهور گفت: متاسفانه در دولت های نهم و دهم به خاطر بدهکاری که دولت به برخی سازمان های عمومی از جمله تامین اجتماعی داشت، یک سری اموالی را به آنها واگذار کرده که یکی از آنها نفتکش هاست.
آقای روحانی افزود: مالکیت نفتکش ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و من از اواخر دولت یازدهم و مخصوصا از اغاز دولت دوازدهم دستورهای اکید دادم به سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه های دولتی که بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند و اگر می خواهند سهامی داشته باشند در بورس سهام داشته باشند.
وی گفت: این کار به طور جد در دولت دنبال می شود و من هفتگی این مسأله را دنبال می کنم که همه دستگاه های دولتی بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند.
رئیس جمهور افزود: امیدوارم دستگاه های عمومی کشور هم بنگاه های اقتصادی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.
 جانباختگان نفتکش شهدای خدمت هستند
رئیس جمهور گفت: بعد از جان باختن ملوانان نفتکش یک روز را عزای عمومی اعلام و درخواست کردیم این افراد به عنوان شهدای خدمت شناخته شوند. 
آقای روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما در خصوص اعلام عزای عمومی بعد از جان باختن ملوانان نفتکش سانچی و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اعلام عزای عمومی شعاری بوده است افزود: من شعاری بودن را قبول ندارم به این معنا که وقتی دولتی به طور رسمی یک روز عزای عمومی اعلام می کند این به معنای اهمیت آن مسأله است .
وی ادامه داد: این به معنای تشفی به قلوب عزیزانی است که این حادثه برایشان پیش آمده است .
رئیس جمهور تصریح کرد: من قبل از اینکه این روز را عزای عمومی اعلام کنیم نماینده خود را به کنار خانواده های این عزیزان اعزام کردم که آنها خواسته هایی داشتند و یکی از آن خواسته ها این بود که این عزیزان جزو شهدای خدمت باشند .
وی گفت: این موضوع هم خواست خانواده ها هم خواست مردم و هم ارزش معنوی بسیار بالایی است که برای آن عزیزان دارد.
روحانی اضافه کرد: مقامات مسئول باید به مسائل خانواده های این افراد و همچنین به مسأله حقوقی حادثه که باید دنبال شود توجه کنند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد : این دو موضوع اصلا شعاری نیست و بسیار مهم است .
وی افزود : اینکه روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شده بسیار مهم است و اینکه آنها به عنوان شهدای خدمت تلقی شدند به این معناست که آنها در مسیر خدمت به ملت تمام تلاش خود را انجام داده و جان خود را فدا کرده اند.
آقای روحانی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه در راستای انجام اقدامات حقوقی در راستای احقاق حق خانواده ها این افراد چه اقداماتی انجام شده است گفت: کمیته ای در حال بررسی این موضوع است تا آخرین اقدامات به طور کامل بررسی و پیگیری شود.
در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت البته این به آن معنا نیست که کار ما بی نقص است
آقای روحانی در ادامه گفت: زلزله کرمانشاه از نظر قدرت کم سابقه بود اما کارهای خوبی صورت گرفت البته این به آن معنا نیست که کار ما بی نقص است.
رئیس جمهور در پاسخ به مجری درخصوص زلزله کرمانشاه و اینکه چرا روحانی با حلقه محافظانش و در ماشین ضدگلوله بین مردان کرمانشاه رفت، مگر قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ گفت: حالا شما روی حوادث تلخ و شیرین در کشور و شما حوادث تلخ را ردیف کردید که البته مساله زلزله یکی از مسایل بسیار مهم ما است.
آقای روحانی ادامه داد: در حادثه زلزله کرمانشاه اولا یک حادثه بزرگی بود به خاطر اینکه زلزله 7 و 3 دهم ریشتر بود که قدرت این زلزله کم سابقه بود و خداوند کمک کرد قبل از آن زلزله یک پیش لرزه ای آمد و همان باعث شد که بسیاری از مردم از خانه های خود خارج شوند والا تلفات ما خیلی بالاتر بود البته همان عزیزانی که ما از دست دادیم بیش از 600 نفر که بسیار حائز اهمیت است که جان این عزیزان فدا شده، به نظر من در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت البته این به آن معنا نیست که کار ما بی نقص است.
رئیس جمهور گفت: اولا من همان دقایق اول که نزدیک 10 شب بود با وزیرکشور صحبت کردم و همان زمان کمیته ای تشکیل شد برای رسیدگی به این مساله و بلافاصله همان شب هنگام تیمی اعزام شدند به کرمانشاه همه مسئولان کرمانشاه فعال شدند بخش امداد کار بزرگی انجام دادند 7 هزار و 817 نفر را نجات دادند.
آقای روحانی افزود: این افراد مصدوم به بیمارستان ها منتقل شدند من فردای آن روز یعنی یکشنبه شب که زلزله آمد دوشنبه رفتم کرمانشاه در این حادثه بعضی از دوستان به من پیشنهاد دادند که چند روز دیگر بروم زیرا آنجا بی نظمی و حادثه تازه اتفاق افتاده و به علت نزدیکی به مرز مسایل ناامنی وجود دارد اما من وزیر کشور و وزیردرمان را بلافاصله به کرمانشاه اعزام کردم و من هم روز بعد به آنجا رفتم، در کرمانشاه یک جایی در سرپل ذهاب مشخص شده بود که من آنجا از ماشین پیاده شوم و آنجا برای مردم صحبت کنم.
رئیس جمهور گفت: اما در مسیر راه دیدم جایی ساختمان فروریخته و اعلام کردم همان جا ماشین بایستد و از ماشین من پیاده شدم البته یک کمی هم سخت است برای محافظان اما ماشین ایستاد و من از ماشین پیاده شدم رفتم کنار ساختمانی که فروریخته بود آنجا با مردم صحبت کردم برگشتم آمدم نزدیک ماشین من بلندگویی گذاشته بودند که صحبت کنم ایستادم دیدم بلندی آنجا وجود ندارد و من مسلط نیستم و همه مردم را نمی بینم گفتم بلندگو را بیاورید در ماشین و رفتم تا مسلط باشم با مردم صحبت کنم و صحبت کردم و بعد هم شورا را در کرمانشاه تشکیل دادیم به بیمارستان رفتم به مجروحین سرزدم در بیمارستانی که 600 عمل جراحی در مدت کوتاه انجام داده شده بود و برخی از پزشکان و پرستاران به علت خستگی بیهوش شده بودند.
آقای روحانی افزود: می خواهم از همه نیروهای امدادگر از هلال احمر، از سپاه و ارتش همه تشکر کنم هنوز هم نگران عزیزانمان هستیم البته هم برای اسکان موقت و هم اسکان اضطراری اقدامات خوبی صورت گرفته و کانکس ها به آنها تحویل داده شده است بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شده بود هم بودجه کانکس ها و هم چادرها و اقدامات دیگر که باید انجام بگیرد و برای بازکردن راه و برقراری برق.
رئیس جمهور گفت: اما یک سوال مهم شما مطرح کردید و آن مساله زلزله در ایران بود ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است.
وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه در راستای انجام اقدامات حقوقی در راستای احقاق حق خانواده ها این افراد چه اقداماتی انجام شده گفت : کمیته ای در حال بررسی این موضوع است تا آخرین اقدامات به طور کامل بررسی و پیگیری شود.
، آقای روحانی افزود: هنوز مشخص نیست که چرا این حادثه رخ داده باید طبق مقررات بین المللی جعبه سیاه خوانده شود تیم های فنی تشکیل بشود و خیلی کارهای دیگر نیاز داریم که این کمیته باید تا پایان کار ادامه بدهد.
آغاز طرح ویژه مقاوم سازی بافت های فرسوده ازچند روز آینده 
رئیس جمهور از آغاز طرح ویژه مقاوم سازی بافت های فرسوده کشور از چند روز آینده خبر داد.
آقای روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی خود از شبکه یک سیما و شبکه خبر گفت: کشورمان روی خط زلزله قرار دارد و گسل هایی از شمال تا جنوب کشور وجود دارد و در این ایام روزانه از شمال تا جنوب کشور مناطقی در حال لرزش است چنانکه در کرمانشاه پس از زلزله اصلی صدها پس لرزه روی داد.
وی افزود: این به معنی این است که باید کشور و محل سکونت و زندگی مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت ها و تلفات کمتر شود و عزیزان کمتری را از دست بدهیم.
رئیس جمهور گفت: در کرمان نیز پس از کرمانشاه زلزله تقریبا شدیدی آمد اما تلفات و خسارات کمتر بود زیرا برخی از مناطق بازسازی و ساختمان ها آماده تر بود پس کشور را باید آماده تر کنیم.
آقای روحانی افزود: طرحی که از گذشته در دولت ها تصمیم گرفته شده بود تا ساختمان ها با مهندسی ساخته و مقاوم شود در مناطقی که مقررات به دقت اجرا و بر آن نظارت شده است ساختمان های خوب و مقاومی ساخته شدند و مناطقی که مراقبت و نظارت نشده است با حادثه مواجه بوده ایم.
رئیس جمهور گفت: یکی از طرح هایی که در بودجه سال 97 پیش بینی کرده ایم که به موضوع مقاوم سازی، و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله و نیز اشتغال، زندگی و رفاه مردم مربوط می شود مسأله بافت های فرسوده است.
وی افزود: در سراسر کشور تصمیم گرفتیم این کار آغاز شود البته نخستین تصمیم گیری برای بازآفرینی شهرها و بافت های فرسوده از سال 93 در دولت یازدهم آغاز، مقرراتی وضع، جلسات مختلفی تشکیل و محلاتی در سراسر کشور با شرایط بافت فرسوده تعیین شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: در ماه ها و سال آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این باره خواهند بود و برای این طرح بودجه ای پیش بینی کرده ایم و بر اساس این طرح تقریبا در محلاتی که بافت فرسوده داریم هر جایی که بتوانیم زمین اختصاص دهیم از زمین های دولتی، شهرداری ها یا نهادهای عمومی زمین رایگان در اختیار توسعه گرها قرار می دهیم تا برای افرادی که در بافت های فرسوده هستند ساختمان بسازند و این افراد را به طور رایگان به این ساختمان ها منتقل می کنیم.
آقای روحانی گفت: هر کسی صد متر ساختمان دارد به ازای هر یک ساختمان یک و دو دهم برایش در ساختمان جدید شرایط سکونت فراهم می کنیم بدون پرداخت هزینه یعنی مردم به طور رایگان به داخل این ساختمان ها می آیند و ساختمان های قدیمی تخریب و به پارک یا فضای لازم برای زندگی مردم تبدیل می شود.
وی افزود: توسعه گرها این ساختمان ها را که می سازند معادل آن ساختمان دیگری را نیز در همان زمینی که در اختیارش می گذاریم می سازند که در سایه آن ساختمان معادل، خرج خودش را نیز در می آورد و به سود می رسد در ساختمان معادل که خالی است تسهیلاتی را در اختیار می گذاریم یعنی تضمین می کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افراد یعنی خانه اولی ها یا هر کسی که خانه می خواهد قرار می دهیم تا به زندگی برسند.
رئیس جمهور گفت: این طرح خوبی است و برای اجرای آن از محل اعتبارات بانک ها، صندوق توسعه ارزی و بودجه دولت استفاده می کنیم و نخستین کلنگ آغاز این طرح در دهه فجر امسال در چند نقطه از تهران و برخی شهرستان ها به زمین زده می شود و سال آینده آن را به سرعت ادامه می دهیم. این اقدامات مبارکی برای مقاوم سازی، رفاه مردم و اشتغال زایی دربخش ساختمان است.
اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن 
رئیس جمهور گفت: اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن، این یک سرپناه موقت می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در برنامه زنده گفتگوی تلویزیونی شبکه یک سیما در پاسخ به سؤال مجری که پرسید: در حوزه بازدید از مناطق زلزله زده می فرمایید که من در بین مردم بودم و رفتم و ساختمان ها را دیدم چرا عکس و فیلمی از آن منتشر نشده است؟! اگر بود باید منتشر می شد؟ که رئیس جمهور در پاسخ افزود: اگر منتشر نشده قاعدتاً باید منتشر می شد چون آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود و بخش خبری ریاست جمهوری باید آن را منتشر می کرد که مجری در ادامه گفت: از همین جا از بخش خبری ریاست جمهوری خواهش می کنم اگر چنین فیلم هایی دارند منتشر کنند.
رئیس جمهور گفت: حتماً دارند، چون ما در بین جمعیت پیاده شدیم و با مردم حرف زدیم و دوربین آنجا بوده دوربین عکاسی، دوربین فلیمبرداری، که مجری گفت: من از دوستان خبری ریاست جمهوری قول می گیرم اگر چنین فیلمی وجود دارد فردا صبح در برنامه «حالا خورشید» پخش کنند.
مجری برنامه در ادامه از رئیس جمهور پرسید: بیشتر انتقاد حضرتعالی و برخی از وزرای تان اتفاقاً نسبت به پروژه های مسکونی است که در قالب مسکن مهر ساخته شده و به مردم تحویل داده شده است. احساس برخی از منتقدان این است که همان طرحی که می فرمایید پیوست فرهنگی ندارد علی رغم اینکه یک نوسازی است اما بافت فرسوده را از پیوست فرهنگی خارج می کند و نوعی مسکن مهر است و اتفاق خاصی قرار نیست بیفتد.
آقای روحانی در پاسخ گفت: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات رسانی ندارد یعنی آنجا نه آب هست نه برق هست نه مدرسه هست نه کلانتری و نه اتوبوس و جاده هست اکنون مسکن مهر در دولت یازدهم یک بخش بزرگی از امکانات دولت، تلاش های وزارت راه و شهرسازی است اینها برای این بود که مسکن مهر را تکمیل، برق رسانی و گازرسانی کند و جاده درست کنند که اکنون نه فاضلاب دارد و نه چیزی دارد.
وی افزود: اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن ، این یک سرپناه موقت می شود.
رئیس جمهور گفت: در بافت فرسوده اینگونه نیست بلکه در بافت فرسوده یک محله ای وجود دارد که مردم زندگی می کردند آنجا مدرسه و مسجد و بهداری دارد و امکانات بیمارستانی دارد ما فقط خانه هایی را که در کوچه های باریک قرار گرفته بودند و خدمات رسانی به آنها مشکل بود و خدای ناکرده اگر آتش سوزی­می شد ماشین آتش نشانی نمی توان به آنجا برسد­یا اگر کسی مریض می شد نمی شود آمبولانس به آنجا برسد­ آنها را تخریب می کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنان می گذاریم و از لحاظ فرهنگی و از لحاظ محله نمی گذاریم شرایطش به هم بخورد.
وی افزود: مقررات بسیار مفصلی در این زمینه وجود دارد می توانیم آن را منتشر کنیم تا مردم مطلع شوند و این نکات در نظر گرفته شده است.
تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود
رئیس جمهور گفت: تقریبا تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود و اکثر خانه ها تحویل داده شده است.
مجری این گفتگوی تلویزیونی در ادامه از رئیس جمهور پرسید: شما از درددل مردم در حوزه مسکن مهر گفتید و حالا فرض کنیم مسکن مهر قوطی کبریت است به هر حال مردم پول دادند و خریدند و الان شما درد دل مردم را گفتید و گفتید که نه فاضلاب، نه کلانتری و نه آب و برق و گاز دارد، بالاخره مردم چه باید بکنند؟
رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما از ابتدا گفتیم که کاری شروع شده و دولت بعدی متعهد است خدمات را انجام دهد و ما تا پایان امسال پرونده مسکن مهر را خواهیم بست و همه جا برق رسانی شده، جاده ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.
آقای روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس خیال مردم راحت باشد که تعهد دولت حضرتعالی، تکمیل کردن این طرح هاست، افزود: حتما متعهد هستیم به هر حال ساختمانی به مردم واگذار شده است و مردم نیازمند به خدمات هستند و حتما این کار انجام می شود.
رئیس جمهور گفت: هرچه لازم باشد جزو تعهدات دولت است ولو اینکه اشکالاتی در این طرح وجود دارد اما متعهد هستیم به مردم خدمات بدهیم.
وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند 
مجری پرسید: شما در انتخابات به مردم قول دادید نگران قیمت ارز نباشند الان می دانید امروز قیمت ارزش چند است؟ آیا می دانید همین بالا رفتن قیمت ارز چه اضطرابی بین مردم به وجود می آورد و در این حوزه برخی شایعاتی هم دارند. اول حضرتعالی در مورد ارز صحبت بفرمایید بعد من در خصوص شایعات سوالاتم را خواهم پرسید.
رئیس جمهور گفت : وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند ما خوشبختانه درآمد ارزی مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی مان است، حدودا بگویم در سال 96 تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار ما درآمد خواهیم داشت از نفت و غیر نفت پیش بینی می کنیم .
وی افزود : الان بیش از این است هم نفت و غیر نفت ما حساب کنیم الان صادرات غیرنفتی ما بالای 30 میلیارد و نفت ما هم بالای این حدود است بنابراین ما تا پایان سال چیزی در حدود 90 میلیارد مجموعه درآمد کشور خواهد بود و مخارجی که ما داریم اعم از واردات قانونی و حتی قاچاق را ما حساب کنیم خدمات را همه را روی هم حساب کنیم مخارج ما حدود 70 تا 75 میلیارد خواهد بود. 
رئیس جمهور اظهار داشت : یعنی درآمد ما بیش از مخارج ماست حتی آن هزینه هایی که نباید بشود آنهایی که باید با آنها مقابله کنیم مثل قاچاق که باید با آن مقابله کنیم اما متاسفانه هنوز وجود دارد همه تلاش ها بر این است که قاچاق کم شود ما قاچاق را از 20 میلیارد به 12 میلیارد رساندیم البته 12 میلیارد خیلی زیاد است یک میلیاردش هم زیاد است چه برسد به 12 میلیارد.
همه باید با مبارزه با انواع قاچاق ها و انواع فسادها مبارزه کنند 
رئیس جمهور در پاسخ به پرسش مجری درباره اینکه در مبارزه با قاچاق عزم جدی وجود دارد ؟ گفت : همه باید مبارزه کنند با مبارزه با انواع قاچاق ها و انواع فسادها­ و اقدامات متنوعی باید انجام بگیرد .
آقای روحانی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما افزود : ما البته به این قاچاقی که گفته می شود یک بخشی مثلا کسی بگوید اینها قاچاق نیست مواردی است که مثلا مسافری کالایی حمل کند ممکن است از مناطق آزاد یک مقداری بیاید ولی بهر حال با این قاچاق باید مبارزه شود.
وی گفت :همین که ما در چهارسال توانستیم 20 میلیارد را به 12 میلیارد کاهش دهیم بنابراین اقدامات خوبی انجام گرفته نمی خواهم بگویم این موفقیت صد درصد بوده اما موفقیت نسبی خوبی بوده است ما این راه را باید ادامه دهیم برای انکه جلوی قاچاق را بگیریم .
رئیس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش درباره ارز گفت : در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما حتما از امسال انشاءالله بیشتر خواهد بود .
مجری گفت : این که علی برکت الله، ولی اگر این چنین است چرا دلار 4750 تومان است ؟ رئیس جمهور پاسخ داد اولا دلار 4750 نیست حالا وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید خیلی پایین تر از این است همین امروز خیلی پایین تر از این بوده است باز هم باید پایین تر از این بیاید این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد ببینید ما یک اشکالاتی در کشور داریم برای توزیع مسئله دلار هیچ کجای دنیا پیدا نمی کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند هزینه ها و نیازمندیهای کشور از طریق سیستم بانکی معمولا انجام می گیرد کسی اسکناس دست نمی گیرد حتی در ایران هم الان با کارتهایی که مردم دارند کم کم مردم پول نقد را کمتر در جیب می گذارند معمولا با کارتی که هست به خرید می روند.
وی افزود:­ما اشکالاتی داریم از دوران تحریم و این اشکالات برخی از بین رفته­ و برخی باقی مانده است از جمله مواردی که هنوز باقیمانده است مسئله ارتباطات ما با بانکهای منطقه و بانکهای جهانی است .
کمبود منابع ارزی نداریم
رئیس جمهور گفت: کمبود منابع ارزی نداریم و وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ارزی ما بهتر خواهد شد.
آقای روحانی افزود: ارتباط ما با بانک های منطقه هنوز به مرحل ایده آل نرسیده است، ما به صراحت به مردم می گوییم کلیه نیازمندی های کشور اعم از آنچه برای واردات، صادرات و خدمات نیاز است دولت قطعا تامین خواهد کرد.
رئیس جمهور گفت: نوسانات ارز بلندمدت نخواهد بود ما همیشه نوساناتی داشتیم و این نوسانات باید تمام شود، مقامات بانک مرکزی در این زمینه تلاش می کنند و این نوسانات بلندمدت نخواهد بود.
دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه نیست
رئیس جمهور گفت: دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را بالا ببرد و برای اینکه مخارجش را تامین کند از این راه اقدام به تامین کسری بودجه کند.
آقای روحانی در برنامه گفتگوی زنده با مردم از شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت برای جبران کسری بودجه دلار را بالا می برد و بعد از تامین بودجه دلار را برمی گرداند، افزود: پیش بینی بودجه ما از اول سال روشن است و پیش بینی می کنیم برای حدود قیمت ارز، قیمت نفت و صادرات و واردات خود و برای آنها طراحی می کنیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: من به مردم به صراحت می گویم که دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست.
آقای روحانی گفت: همواره من در دولت و یا مقامات مسئول این تاکید را داریم چراکه این نوسانات آثار بسیار ناپسندی را در زندگی مردم می گذارد.
رئیس جمهور افزود: اساس برنامه ما، قولی که ما به مردم داده ایم در اول دولت دوازدهم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای این قولی که در انتخابات به مردم داده ایم ایستاده ایم.
آقای روحانی گفت: یکی از این قول ها مسأله آرامش است و ما می خواهیم جامعه آرام باشد و زندگی مردم آرام و راحت باشد و نمی خواهیم در کشور ناامنی باشد.
وی افزود: اعتراض اشکال ندارد، انتقاد هم اشکال ندارد، حتی در خیابان بیایند و در چارچوب قانون تظاهراتی انجام دهند اشکال ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می کند ناامنی است.
رئیس جمهور گفت: آن چیزی که مردم را نگران می کند تنش های بی مورد در جامعه است، هم در اقتصاد، فرهنگ و سایر مسائل؛ دلمان می خواهد کشور امن و آرامی داشته باشیم که الحمدلله اینچنین است و کشور ما در میان کشورهای منطقه آرام ترین کشور است و آرامش وجود دارد.
آقای روحانی افزود: نوسانات جزئی در برخی مسائل ممکن است در بعضی از مقاطع پیش بیاید و تمام شود، یک وقت ممکن است آنفلوآنزایی برای دام ما ایجاد کند و یک نوساناتی ایجاد کند اما هدف ما آرامش مردم، امنیت و آزادی مردم است و به همین دلیل ما می گوییم که فضا باید روز به روز آزادتر شود تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند.
رئیس جمهور گفت: خلاقیت مردم، شکوفایی مردم، اساسا قرآن مجید هدف والا برای همه عبادات و همه دستورهای الهی را در برخی از آیات می گوید لعلکم تفلحون.
آقای روحانی افزود: همه این کارها را شما انجام دهید برای شکوفایی، فلاح یعنی شکوفایی همه استعدادها و این شکوفایی در یک فضای آزاد و آرام و امن در کشورمان امکانپذیر است و این هدف مهم ماست.
رئیس جمهور گفت: قطعا اینچنین نیست که دولت برای تامین بودجه ارز را گران بکند و این را مردم مطمئن باشند.
آلودگی هوا همانند زلزله یک هشدار است 
رئیس جمهور گفت: مشکل آب و هوای اهواز و خوزستان همانند هشدار زلزله در تهران است.
آقای روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی خود از شبکه یک سیما و شبکه خبر افزود: آلودگی هوا همچون زلزله تهران که به ما هشدار آماده باش زلزله هفت ریشتری را می دهد برای محیط زیست یک هشدار محسوب می شود.
وی گفت: هشدار آلودگی هوا به محیط یعنی اینکه حواسمان به محیط زیست باشد و آن را رها نکنیم تا در پی آن مدارس تعطیل شود و مردم در خطر باشند.
رئیس جمهور افزود: در این راستا از سال قبل اقداماتی را شروع کرده ایم برای یافتن منشأ آلودگی آب و هوای داخل کشور اما مردم باید بدانند ما نمی توانیم در زمانی کوتاه صدها هزار هکتار نهالکاری کنیم و به تالاب ها آبرسانی داشته باشیم اما این کار را آغاز کرده ایم.
آقای روحانی گفت: منشأ آلودگی آ ب و هوای جنوب کشور گاهی از داخل است و گاهی از خارج کشور همچون کویت و امارات و عراق که برای حل مشکل خارجی رایزنی های وزارت امور خارجه را برای همکاری دولت ها نیازمندیم.
او افزود: در اهواز آلودگی هوا مربوط به منطقه جنوب شرق خوزستان است یعنی جایی که ما نهالکاری را آغاز کرده ایم و تاکنون پنج هزار هکتار از این اراضی نهال کاری شده و تا پایان امسال این مقدار به 30 هزار هکتار خواهد رسید و برای آبیاری این دشت ها هم از کارون آبرسانی صورت می گیرد ظرف امروز و فردا با نظارت و رایزنی وزیران نیرو و جهاد کشاورزی این آب که db آن 20 مترمکعب درثانیه است به این دشت ها سرازیر خواهند شد.
تا پایان سال 30 هزار هکتار از زمین های جنوب شرق خوزستان نهالکاری می شود 
رئیس جمهور در ادامه بحث ریزگردها گفت: این منطقه بخشی از آن مرطوب می شود تا گرد و غبار بلند نگردد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود : تا پایان سال 30 هزار هکتار از زمین های جنوب شرق خوزستان نهالکاری می شود.
وی گفت : البته این نهال ها تا وقتی که به درخت تبدیل شود زمان می برد اما کار را باید شروع کنیم ما نمی توانیم به خاطر اینکه امروز با یک معضلی رو به رو هستیم این معضل را رها کنیم حتی اگر حل این معضل 5 تا 10 سال زمان ببرد ، ما باید دست به کار شویم .
کد ویدیو دانلود
فیلم اصلی
آقای روحانی در پاسخ به این سوال که هفت، هشت سال معضل ریزگردها در کشور وجود داشته و اقدامات دولت درمورد این مسأله دیر صورت گرفته است پاسخ داد: ما می بایست زودتر شروع می کردیم این بدان معنا نیست که هیچ کاری انجام نشده است .
رئیس جمهور ادامه داد : اقداماتی در دولت های گذشته هم انجام گرفته و در این دولت هم در حال انجام است، منتهی یک بودجه عظیمی می خواهد همین کارهایی که من می گویم به پول نیاز دارد .
آقای روحانی تاکید کرد : برای اصلاح محیط زیست احتیاج به پول داریم .
وی ادامه داد : برای مقابله با ریزگردها نیاز به پول، سیاست خارجی، همکاری کشورهای همسایه، آب برای مرطوب کردن زمین و نهالکاری داریم.
رئیس جمهور گفت: تقریبا تا پایان امسال 5000 هکتار از منطقه ای که شن های روان دارد مالچ پاشی آن به پایان می رسد و سال آینده نیز ادامه پیدا می کند .
روحانی افزود: بعضی جاها را باید مالچ پاشی کنیم، بعضی مناطق را باید زمین را مرطوب و سپس نهالکاری کنیم هر دو این اقدامات شروع شده است و ما می خواهیم به این اقدامات سرعت ببخشیم و لذا در بودجه سال 97 یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه برای مبارزه با ریزگردهاست.
به هر قیمتی بودجه گرد و غبار خوزستان را تامین خواهیم کرد 
رئیس جمهور گفت: به هر قیمتی که باشد بودجه مقابله با گرد و غبار در خوزستان را تامین خواهیم کرد.
مجری برنامه تلویزیونی از رئیس جمهور پرسید: آقای استاندارتان تکذیب کردند اما از حضرت عالی هم می پرسیم که آیا بودجه گرد و غبار از خوزستان حذف شده است؟
رئیس جمهور در پاسخ گفت: نمی توانم بگویم حذف شده است چون بودجه ای که دادیم اقداماتش در کمیسیون تلفیق انجام شده است و باید به صحن علنی مجلس برود و باید اقداماتی دیگر در برخی موارد انجام دهیم و جاهایی باید از صندوق استفاده کنیم اما به هر قیمت بودجه آن را تامین می کنیم.
آقای روحانی افزود: من البته خبری مبنی بر حذف بودجه ندارم اما به فرض اینکه این خبر درست باشد به عنوان رئیس جمهور به مردم قول می دهم که این طرح را به هر قیمتی در سال آینده ادامه می دهیم.
وی گفت: البته مجلس هم با ما همکاری داشته است و خود مجلس هم توجه دارد که چقدر این مسئله مهم است.
مردم نسبت به وعده های خلاف متعارف صندوق ها هوشیار باشند
رئیس جمهور گفت: از مردم خواهش می کنم هر بانک یا صندوق مالی که خلاف متعارف به مردم قول سود داد بدانند که خطری وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در برنامه زنده گفتگوی تلویزیونی شبکه یک سیما در پاسخ به سؤال مجری بابت صندوق های مالی و اعتباری افزود: برخی از این صندوق های اعتباری بی مجوز بودند و شروع به کار کردند که مربوط به امروز هم نیست از دهه هشتاد این صندوق ها شروع به کار کردند حالا با مجوز یا بی مجوز. من وارد این جزئیات نمی شود.
رئیس جمهور گفت: من می خواهم از مردم خواهش کنم هر بانک­ یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد بدانند که در آن خطری است یعنی اگر کسی به مردم قول داد که من سود بالاتر می دهم حالا این موضوع چه خصوصی و چه عمومی اعلام شود احساس خطر بکنند شک و تردید کنند چون وقتی سود زیاد می دهند بعد می خواهد چطور تأمین کند؟! اینها برای اینکه پول مردم را جذب کنند قول سود بالا دادند بر خلاف مقررات و نمی خواهم بگویم مردم تقصیر دارند فقط می خواهم بگویم حواسشان را از امروز به بعد جمع کنند.
آقای روحانی افزود: ما رسیدیم به یک مشکل که این صندوق ها برای مردم ایجاد کردند یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد یک صندوق اعتباری غیرمجاز بوده است.
پرداخت 11 و نیم هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران مؤسسات اعتباری
رئیس جمهور گفت: بانک مرکزی 11 و نیم هزار میلیارد تومان پول به طلبکاران مؤسسات اعتباری پرداخت کرده است. 
آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما در خصوص مشکلات مربوط به موسسات اعتباری غیرمجاز و سپرده گذاران آن افزود: به هر حال مردم به دلایلی به صندوقی اعتماد کردند اعم از اینکه مجوز داشته یا نداشته و مشکلی پیش آمده است که دولت باید آن را رفع کند.
وی گفت: اینکه می گوییم دولت مشکل را رفع کند یعنی از جیب مردم رفع شود زیرا نباید فراموش کرد که دولت پولی ندارد و همه پولش متعلق به مردم است پس وقتی می گوییم صندوقی ورشکسته است یعنی همه مردم بابت جبران آن مشارکت کنند البته ممکن است راه و چاره ای نباشد چون ممکن است اموال آن صندوق برای پرداخت بدهی اش کافی نباشد.
رئیس جمهور افزود: تاکنون بانک مرکزی 11 و نیم هزار میلیارد تومان برای پرداخت به 98 درصد از سپرده گذاران در موسسات اعتباری بودجه گذاشته است تا مشکلات آنان حل و فصل شود البته ممکن است آنان 100 درصد راضی نشوند اما طبق معیارها بنا بوده با این 98 درصد تسویه حساب شود یعنی اصل پولشان را بر مبنای سودی متعادل بگیرند و سود عادلانه هم محاسبه کنند.
آقای روحانی اضافه کرد: ممکن است این افراد قبلا سود بیشتری می گرفتند اما خود به خود از پولشان کم می شود و این کار انجام شده است البته پرداخت این 11 و نیم هزار میلیارد تومان از جانب بانک مرکزی فشار بسیاری به دولت وارد کرد اما به هر حال باقی را هم پیگیری می کنیم.
وی افزود: رؤسای سه قوه نمایندگانشان را از چند ماه پیش مشخص کردند و همه تلاش های خود را به کار گرفتند تا این معضل حل و فصل شود جلسات مختلفی برگزار کردیم تا مسائل را سریع تر حل و فصل کنیم اموال این موسسات باید محاسبه شود تا ببینیم کمبود اموالشان چیست و به هر حال مشکل مردم را رفع می کنیم.
رئیس جمهور گفت: به هر حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وقتی می گوییم دولت این مشکل را حل و فصل کند یعنی مردم زیرا دولت پول را از کجا تامین کند؟ عمده پول دولت یا از محل فروش نفت است یا از محل دریافت مالیات. 
الآن مؤسسه اعتباری غیرمجاز نداریم
رئیس جمهور گفت: مسأله مؤسسات مالی غیرمجاز تمام شده است و الآن ما مؤسسه اعتباری غیرمجاز نداریم. 
آقای روحانی در برنامه زنده گفتگوی تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: از مدت ها پیش به بانک مرکزی دستور داده ام هیچ مجوزی برای بانک خصوصی صادر نکند و الآن افراد بسیاری هستند که به دنبال تشکیل بانک هستند و ما مجوز ندادیم. اینجور مجوزهای بی حساب، مشکلاتی ایجادمی کند ولی ما تلاشمان را انجام داده ایم و مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر می کنند آنان طلبکار هستند، یک افرادی آمده اند سر مردم را کلاه گذاشته و با سودهای واهی پول مردم را جذب و این مشکل را ایجاد کرده اند.
رئیس جمهور گفت: دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه تلاش زیادی انجام داده اند تا عمده این مشکل را حل کنیم و تلاش ما ادامه دارد تا این مشکل حل شود.
آقای روحانی افزود: اینکه ما در بودجه هم می گوییم شفاف شود و مردم بدانند، برای این است که این پول مال مردم است و مال دولت نیست و نمایندگان ملت و شورای نگهبان باید نظر بدهند تا تبدیل به بودجه سال آینده شود و ما آن را اجرا کنیم.
ما مشکلات مردم را فراموش نکرده ایم 
مجری درباره مشکل سپرده گذاران در موسسات مالی ­از رئیس جمهور پرسید: با نقل از شما مردم باید آرام باشند که دولت پول آنها را پرداخت خواهد کرد، رئیس جمهور جواب داد: حتما می خواهم به مردم قول بدهم این جور نیست که دولت به فکر و یاد­ آنها نباشد و فراموش بکند ، من می خواهم بیایند به خیابان به ما بگویند که ما فراموش نکنیم همان طوری که تاحالا قدم هایی که ما برداشته ایم بر مبنای این نبوده که مردم اعتراض کنند البته مردم حق دارند اعتراض بکنند، اشکالی ندارد.
آقای روحانی افزود: بر مبنای وظیفه ما بوده حادثه ای رخ داده این حادثه را ما باید بتوانیم حل­کنیم معضل مردم را حل بکنیم میلیون ها خانواده ها گرفتار بودند قضیه یک نفر دو نفر نبوده است.
مجری گفت: بیش از بیست سی میلیون خانواده درگیر این ماجرا هستند که رئیس جمهور گفت : دو سه میلیون خانواده گرفتار این مساله بودند. 98 درصد تقریبا ما می توانیم بگوییم­در حد امکانات دولت­­مشکل شانحل شده­و بقیه را ما دنبال خواهیم کرد.
رئیس جمهور گفت: من می خواهم به مردم قول بدهم که این مساله را دنبال می کنیم فراموش نمی کنیم و همین طور که عرض کردم نمایندگان سه قوه به طور مداوم جلسه دارند برای اینکه این مساله را هم به حل و فصل نهایی برسانند.
مجری گفت:به­ فرمایش خود حضرتعالی چون دولت و ملت یکسان هستند.
 
دولت، مجلس و قوه قضاییه در قبال مردم مسئولند 
رئیس جمهور گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه همه با هم به عنوان مسئولان در قبال مردم مسئولند.
آقای روحانی در برنامه گفتگوی زنده با مردم از شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت و ملت یکسان هستند و مردم پناهی جز دولت ندارند افزود: دولت ، مجلس و قوه قضاییه همگی در قبال مردم مسئولند و احساس مسئولیت می کنند.
وی گفت: علت اینکه تا به حال این همه پول خرج شده به دلیل همین احساس مسئولیت بوده است و اگر احساس مسئولیت نمی کردیم می گفتیم شما بروید و پول خود را از این موسسه بگیرید.
آقای روحانی تاکید کرد: ما باید مشکل مردم را حل کنیم و دولت، مجلس به عنوان مردم هستند و قوه قضاییه هم به عنوان قوه اجراییه باید دست به دست هم بدهند و مشکل مردم را حل کنند.
اقداماتی در بحث کاهش آلودگی شروع شده است
رئیس جمهور گفت: حتماً ما باید از پس این آلودگی ها بربیاییم و اقداماتی در این زمینه شروع شده است.
مجری برنامه در ادامه از آقای روحانی پرسید که در شهرهای بزرگ در کنار خوزستان ما نمی توانیم نفس بکشیم من تا چه زمانی از مردم خواهش­کنم که ماشین هایتان را نیاورید بیرون، یا بچه هایتان را به مدرسه نفرستید امروز مدرسه تعطیل است. واقعاً بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ قابل حل نیست ما از پس آلودگی هوا در ایران برنمی آییم؟! که آقای روحانی در پاسخ گفت: حتماً ما باید از پس این مشکل بربیاییم و اقداماتی در این زمینه شروع شده است.
رئیس جمهور افزود: نخستین مسئله این بود که ما بنزین و گازوییلی که در اختیار مردم می گذاریم به ویژه در شهرهای بزرگی که آلودگی بیشتر است به استاندارد برسانیم در این زمینه قدم های بسیار مهمی برداشته شده است یعنی خدماتی که وزارت نفت در این زمینه انجام داده، گازوییل و بنزین ما با گذشته بسیار متفاوت است، در شهرهای بزرگ البته همه کشور هنوز در استاندارد یورو چهار نیست اما تلاش ما این است که این کار را انجام دهیم.
آقای روحانی گفت: در پالایشگاه جدید نیز که ان شاء الله ادامه پیدا می کند در ستاره خلیج فارس بر مبنای همین استاندارد بنزین تولید خواهد شد و در اختیار مردم قرار می گیرد که این یک بخش است.
رئیس جمهور افزود: یک بخش هم این است که ما وسایل عمومی را برای مردم زیاد کنیم و در روزهای آلودگی، مردم ماشین های خود را بیرون نیاورند و برای این کار باید به مترو و اتوبوسرانی در شهرهای بزرگ کمک کنیم که این اقدام دوم است.
وی گفت: اقدام سوم؛ آلوده کننده ها را باید برچینیم یعنی ماشین ها و موتورسیکلت هایی که آلودگی درست می کنند.
آقای روحانی افزود: اکنون در تهران در روز، آلودگی می بینیم فکر می کنیم که شب بخوابیم تا صبح، هوا بهترمی شود صبح که پا می شویم هوا بدتر است برای اینکه از شب تا صبح کامیون ها در خیابان تردد می کنند و آنها آلودگیشان گاهی بیشتر از ماشین هایی است که در روز تردد می کنند. که مجری برنامه گفت: همان اتوبوس هایی که می فرمایید مردم با آنها تردد کنند گاهی آلاینده تر از بقیه هستند .
رئیس جمهور در پاسخ گفت: آنها هم آلایندگی ایجاد می کنند.
وی گفت: برای این کار ما یک طرحی داریم برای خودروهایی که فرسوده هستند این طرح را من در روزهای اخیر چند جلسه با بخش خصوصی داشته ام که هم برای بافت فرسوده با بخش خصوصی جلسه داشتم و هم برای صادرات غیر نفتی با بخش خصوصی جلسه داشتم و هم در زمینه خودروها با خودروسازها و با وزرا جلسه ای تشکیل دادیم.
رئیس جمهور افزود: ما ان شاء الله تلاش می کنیم در سال آینده برای جایگزین کردن خودروی جدید جای خودروهای فرسوده از کامیون ها، کامیونت ها، اتوبوس ها و مینی بوس ها در سراسر کشور انجام بدهیم.
روحانی گفت: با روند فعلی که انجام می گیرد ما همیشه عقب هستیم یعنی آن مقداری که ما تبدیل می کنیم به ناوگان نو، دوباره آنها فرسوده می شود و فرسوده همیشه بر ما سبقت می گیرد در واقع بر آن بخش نویی که ما وارد ناوگان می کنیم.
در سایه فرسودگی ناوگان حمل و نقل به صادرات گازوئیل می رسیم 
رئیس جمهور گفت: با اجرای طرح جایگزینی 240 هزار کامیون فرسوده می توانیم به صادرات گازوئیل دست پیدا کنیم.
آقای روحانی افزود: به زودی کاری را شروع خواهیم کرد که از سال آینده تا سه سال بعد از آن همه کامیون های فرسوده، اتوبوس ها و کامیونت های فرسوده را جمع آوری و با اجرای این تسهیلات، خودروهای جدید و تولید داخل را جایگزین کنیم.
رئیس جمهور گفت: برای اجرای این طرح کارخانه های داخلی تلاش مضاعفی را باید داشته باشند زیرا هدف ما جایگزینی 70 هزار کامیون و اتوبوس در هر سال است البته این کار الان در حد توان ما نیست.
وی افزود: درحال حاضر حدود 240 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که برای جایگزینی این تعداد سه سال زمان نیاز داریم. از سوی دیگر تسهیلاتی که به این بخش تعلق می گیرد باید ارزانقیمت باشد و همچنین توان تولید داخل هم باید افزایش پیدا کند.
آقای روحانی گفت: وزارت نفت متعهد خواهد بود بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد زیرا پولی که در سایه فرسودگی این ناوگان جمع آوری می شود سبب می شود تبدیل کامیون ها و اتوبوس ها به ذخیره 30 لیتر گازوئیل به ازای هر یک کامیون منجر شود و ما می توانیم در سایه این ذخیره سازی به صادرات گازوئیل هم دست پیدا کنیم پس این طرح برایمان ارزآوری دارد.
رئیس جمهور افزود: با اینکه این طرح سه ساله است ما گام به گام اقداماتمان را به اطلاع مردم می رسانیم ضمنا در حاشیه اجرای این طرح ایجاد اشتغال هم حاصل می شود که اگر فرصت بود در این باره هم به طور مفصل توضیحاتی را خواهم داد.
نگذاشتیم مشکل فیلتر فضای مجازی دائم شود 
رئیس جمهور گفت: به دلیل اضطرار در یک مقطعی مشکلی برای فضای مجازی پیش آمد اما نگذاشتیم این بحث فیلتر دائم شود.
آقای روحانی افزود: در مسأله بافت فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل در سال آینده اقدامات اشتغالزا خواهیم داشت.
رئیس جمهور ادامه داد: البته طرح های دیگری هم در فضای مجازی داریم و در همین راستا وزیر ارتباطات اخیرا به من گزارشی داد مبنی بر اینکه به تعبیر او در دو سال گذشته سالانه 100 هزار شغل موبایل محور ایجاد شده است یعنی در سایه فضای مجازی مردم توانستند مشکل بیکاری شان را حل کنند.
مجری برنامه گفت: این را که به حساب دولت نمی نویسید؟ مردم خودشان در راستای خلاقیت برای خود ایجاد شغل کرده اند.
آقای روحانی در پاسخ گفت: اشکالی ندارد ما باید تلاش کنیم زیرساخت هایش آماده شود و ما در دهه فجر امسال در بخش زیرساخت ها افتتاح هایی خواهیم داشت و تقریبا همه مردم در شهرهای کشور از نسل های سوم و چهارم می توانند استفاده کنند.
رئیس جمهور افزود: تا این زیرساخت ها آماده نشود مردم نمی توانند به این شغل ها برسند پس زیرساخت به عهده ماست و ما باید فضا را برای مردم آزاد کنیم.
آقای روحانی گفت: به همین دلیل وقتی به دلیل حوادث، اعتراضات و اغتشاشات که در چند روز اتفاق افتاد به طور موقت برخی شبکه های مجازی تعطیل شد همه تلاشم را گذاشتم تا زودتر فضا باز شود.
مجری گفت: خیلی هم با شما شوخی کردند و گفتند قرار بود دست روی دکمه فیلترینگ نرود اما رفت.
رئیس جمهور پاسخ داد: برای چند روز رفت، هر چیزی ممکن است در مقطعی به دلیل اضطرار انجام شود اما نگذاشتیم دائم شود.
آقای روحانی افزود: برخی ها ممکن است در ذهنشان این باشد که ما دنبال بهانه ای بودیم برای اینکه برخی شبکه ها را برای همیشه ببندیم؛ اینچنین نیست تلاش ما این است که مردم در این فضا بتوانند استفاده کنند البته باید از فرهنگ، اخلاق و ایمان مردم هم به خوبی حراست شود.
امیدواریم نگرانی مردم در زمینه اخلاق، فرهنگ و نسل جوان برطرف شود
مجری پرسید: در فضایی که در یک شبکه اجتماعی رئیس جمهور دارد توئیت می کند وزیرها دارند توئیت می کنند دیپلماسی رد و بدل می کنند و به روی جوانان فیلتر است این بامزه نیست؟
رئیس جمهور در ادامه برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما در پاسخ به این پرسش گفت : از نظر من اشکال شما وارد است ما البته در حد توان خودمان یعنی دستگاه مجریه و رئیس جمهور همه تلاشمان را انجام دادیم تا این فضا، فضای بازتری برای مردم باشد .
آقای روحانی افزود: برخی از این شبکه ها قبل از دولت یازدهم بسته شد و کلید دولت یازدهم نتوانست این را باز کند امیدواریم دولت دوازدهم بتواند باز کند ولی خب مردم مستحضر باشند برای اینکه این فضای آزاد باقی بماند دولت خیلی در این زمینه زجرها کشید هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم ان شاءالله همه مسئولان با همکاری یکدیگر هم این آزادی را تضمین کنیم و هم ان شاءالله نگرانی مردم در زمینه اخلاق و فرهنگ جامعه و نسل جوانمان برطرف شود.
اشتغال و رفع فقر مطلق در بودجه آمده است 
رئیس جمهور گفت: در کنار چهار قولی که به مردم در انتخابات داده ام برای حل معضل اشتغال و رفع فقر مطلق برنامه هایی را دربودجه پیش بینی کرده ایم.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: به مردم در انتخابات به غیر از چهار اصل امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت دو قول اشتغال و رفع فقر مطلق را داده ام.
وی گفت: من برای این دو هدف مهم در بودجه 97 برنامه آورده ام یعنی در تبصره 14 فقر مطلق بودجه گذاشته شده است و در تبصره 18 برای اشتغال بودجه در نظر گرفته شده است.
رئیس جمهور افزود: از نمایندگان ملت می خواهم که این اهداف را که اهداف آنها و اهداف ملت است محقق کنند با یاری ای که در تصویب بودجه به دولت می رسانند.
آقای روحانی گفت: امیدوارم در صحن علنی مجلس بودجه ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس جمهور بتوانند قولی را که به مردم داده اند در زمینه فقر و اشتغال به وعده های خود عمل کنند.
وی افزود: من می دانم که نمایندگان محترم مجلس به اندازه دولت و حتی بیش از دولت دلسوز مردم هستند و می خواهند این مسائل حل شود و ممکن است در شیوه ها گاهی نظرهای متفاوت داشته باشیم که باید با هم حل و فصل کنیم.
رئیس جمهور گفت: آرزوی من این است که مردم آینده بهتری داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: من به مردم قول می دهم که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با وجود معضلات موجود و با وجود اینکه مردم هنوز به همه خواسته های خود نرسیده اند بهتر شود.
آقای روحانی گفت: دولت قادر است در سایه حمایت مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری مشکلات را حل کند و قدم به قدم با هم مشکلات را حل خواهیم کرد.
وی افزود: نمونه آن در بافت فرسوده در سال آینده و حمل و نقلی که مشکل دارد و ماشین های فرسوده ای که وجود دارد و همچنین در مورد اشتغال و فضای مجازی در سال آینده حل خواهد شد.
کد ویدیو دانلود
 خودروهایی که به نام هیبریدی وارد می شوند هیبریدی نیستند
رئیس جمهور گفت: آنچه در دولت گزارش دادند گفتند خودروهایی که به نام هیبریدی وارد می شود هیبریدی نیستند و همان خودروی معمولی هستند که با عنوان هیبریدی می آیند.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود: اگر خودرویی واقعا هیبریدی باشد حتما تعرفه کمتری خواهد داشت یعنی ماشینی که هم با سوخت فسیلی کار کند و هم با باتری کار کند و هیبریدی واقعی باشد ما کمک می کنیم چون این به محیط زیست ما کمک خواهد کرد.
وی گفت: قول ما به ملت این است که ان شاءالله خادم خوبی برای ملت باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی