راه ترقی

آخرين مطالب

انقلاب اسلامی به هویت دینی و ملی عزت بخشید سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم سی و پنجمین دوره جایزه­­ کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جهانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، حضور در جمع اندیشمندان، فرهیختگان، نویسندگان و به وجود آورندگان آثار علمی در ایام تاریخی دهه فجر را موجب افتخار دانست.
رییس جمهور با اشاره به اینکه تاریخ انقلاب اسلامی در واقع یک نقطه و آغاز جدید فصلی بین قبل و بعد انقلاب است، اظهار داشت: نمی خواهم انقلاب اسلامی ایران را هموزن دین مبین اسلام قرار بدهم، در عین حال این انقلاب نقطه عطف بسیار مهمی بود.
رئیس جمهور با اشاره به شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تحقیر ملت بزرگ ایران ازجانب استعمارگران و استبدادگران را به عنوان دوران قبل از انقلاب، و عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی مردم و فرهنگ ملی را به عنوان دوران بعد از انقلاب یاد کرد.
وی افزود: البته در این تحول بزرگ و در این انقلاب بزرگ، کتاب، مکتوب، سخن و صوت نیز نقش بسیار اساسی ای داشت و در فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد.
آقای روحانی گفت: بخش بزرگی از جامعه ما جامعه مذهبی، جامعه متدین و آنهایی که اهل مسجد و عبادت بودند متأسفانه به یک دلایلی از هنر فاصله می گرفتند و گاهی فرار می کردند.
رئیس جمهور افزود: حتی هنر تجسمی، نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما، مذهبیون از آن فاصله می گرفتند.
آقای روحانی گفت: دوران قبل از انقلاب دوره ای بود که مذهبیون از دبیرستان و دانشگاه هم فاصله می گرفتند و محیط را نامناسب برای فرزندان خود می دیدند.

 انقلاب اسلامی قشرها و گروه ها را به هم متصل کرد
­رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در سی و پنجمین دوره جایزه­­ کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جهانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: در دوران قبل از انقلاب ورود به دانشگاه به معنای بی دینی بود.
آقای روحانی با انتقاد از فضای موجود در قبل از انقلاب در خصوص علوم جدید افزود: در آن دوران اگر کسی به دانشگاه می رفت به این معنی بود که از بهشت به جهنم رفته است و اگر جوانی به دانشگاه راه می یافت جور دیگری در جامعه به او نگاه می کردند .
وی با بیان اینکه در آن زمان با علوم جدید انس داشتن سخت بود گفت: در آن دوران اگر جوان طلبه ای می خواست درس های کلاسیک دبیرستانی بخواند از حوزه اخراج می شد و درس خواندن بسیار سخت بود و باید افراد مخفیانه‏‏ ‏‏و سری و پشت پرده و با کتاب های زیر تشک درس می خواندند.
رئیس جمهور تصریح کرد: اما انقلاب اسلامی گروه ها و قشرهای مختلف را به هم متصل کرد و این سدها را برداشت.
آقای روحانی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب داشتن رادیو در حوزه های علمیه یک تخلف محسوب می شد گفت: در آن دوران اگر کسی رادیو داشت به بی دینی متهم می شد و افراد معتقد بودند اگر کسی رادیو گوش کند اعتقاد و تدین ندارد.
رئیس جمهور با اشاره به خاطره ای در خصوص سرود «خمینی ای امام» گفت: خاطرم هست اولین بار که این سرود خوانده شد امام در نوفل لوشاتو بود، آن موقع بعضی از آقایان بحثشان این بود که آیا خواندن این سرود جایز است و آیا غنا محسوب نمی شود، بنابراین در آن دوران حتی یک سرود هم محل بحث بود حالا اگر نوازندگی و موسیقی هم داشت دیگر کار خیلی سخت تر می شد.
آقای روحانی با اشاره به مسئولیت خود در سال های اولیه انقلاب در رادیو و تلویزیون گفت: آن دوران ما با امام دائم ملاقات داشتیم و مسائل پیچیده ای در این خصوص وجود داشت که باید حل می شد.
رئیس جمهور اضافه کرد: اما انقلاب فضای جدیدی را به روی ما باز کرد، الان چون معما حل شده آسان شده، اما انقلاب اسلامی یک گام جدید بود برای ورود متدینان جامعه به عرصه فرهنگ و هنر.
 
انقلاب اسلامی گام جدیدی برای ورود متدینان جامعه به عرصه فرهنگ بود
رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی گام جدیدی برای ورود متدینان جامعه به عرصه فرهنگ به ویژه به عرصه هنر بود.
آقای روحانی با اشاره به اینکه در کتاب، کتابخوانی و گوش کردن نوار برای این افراد مسائل مختلفی وجود داشت، افزود: بسیار مهم بود در انقلاب اسلامی که متفکران و فرهیختگان، صاحبنظران، نویسندگان، عالمان و بزرگان درباره پایه های انقلاب وارد بحث شوند.
رئیس جمهور گفت: تا سال 56 کسی فکر نمی کرد که حکومت اسلامی تشکیل می شود، همه بحث ها این بود که مبارزات به گونه ای باشد تا رژیم را قانع کند از برخی از کارهایش دست بردارد و با دین مبارزه نکند و بیش از این هدف نبود، اما سال 56 شرایط قدری عوض شد و دیگر زمزمه به گوش می رسید که طبل نهایی پایان رژیم سلطنتی نوازش می شود، البته هنوز تردیدهای فراوانی وجود داشت.
آقای روحانی افزود: همان موقع این بحث وجود داشت که حالا اگر رژیم سلطنتی سقوط کرد و یک نظام اسلامی روی کار آمد، اسم این نظام اسلامی چیست؟ خلافت اسلامی است؟ حکومت اسلامی است؟ در این حکومت مردم چه نقشی دارند و آیا اصلاً مردم نقشی دارند؟ رأی مردم دخالت دارد؟
رئیس جمهور گفت: در این باره ده ها جلسه در تهران با حضور شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، شهید مفتح، آیت الله امامی کاشانی و دیگران تشکیل شد که در یکی دو تا از این جلسات بنده هم حضور داشتم، بحث این بود در حکومت آینده اگر حکومتی تشکیل شود، مردم نقش دارند یا نه؛ در این باره آیات، روایات، سیره پیغمبر (ص) و بحث های جدی به میان آمد و همه این بحث ها به نحوی وقتی امام در پاریس بود شب ها خدمت ایشان مطرح می شد، یعنی شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله منتظری و آیت الله موسوی اردبیلی به پاریس آمدند و همه آنها شب ها بعد از نماز مغرب و عشاء یک تا دو ساعت گاهی با امام (ره) بحث می کردند.
آقای روحانی افزود: اینکه شما می بینید شعار مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود و در مقطعی امام در پاریس در یک سخنرانی اعلام کرد حکومت آینده ما جمهوری اسلامی خواهد بود، دنباله ده ها و صدها جلسه و بحث های عمیق و فراوان است و من بعد از چهل سال هنوز هم بعضی از این بحث ها را می شنوم، یعنی هنوز برخی درمورد بعضی از آن نکات، همان تردیدهای چهل سال پیش را دارند، هنوز نظر و اندیشه کاملاً یکسان نشده است، زوایایی وجود دارد که در آن اختلاف است، این در حالی است که همه جمهوری اسلامی را پذیرفتیم و قبول کردیم و همه رأی مردم و قانون اساسی را پذیرفتیم و قبول کردیم و در قانون اساسی ما نیز موارد روشن است.
رئیس جمهور گفت: وقتی امام گفت جمهوری اسلامی و البته همانجا توضیح هم داد جمهوری یعنی چه و اسلامی یعنی چه، شعار مردم از فردا شد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به جای حکومت اسلامی.
آقای روحانی افزود: در تمام این مباحث یک پشتوانه بحث نظری، علمی فقهی و حتی کلامی وجود دارد.
رئیس جمهور گفت: در انقلاب اسلامی عالمان، اندیشمندان، دانشمندان ما، بیان، کتاب و نوشته آنها شاید با یک نوشته شیرازی بزرگ در زمینه توتون و تنباکو در آن مقطع یعنی بیش از 150 سال پیش، با یک سطر و یک مکتوب کوتاه، تحولی بزرگ در جامعه اسلامی ایجاد شد، طوری که هم اکنون علم در کنار سیاست و مرجعیت در کنار مسائل سیاسی جامعه است.
 
اتصال ما به دنیای فردا از طریق اندیشه بشری امکان پذیر است
­رئیس جمهور گفت: اتصال ما به دنیای فردا از طریق اندیشه بشری امکان پذیر است و اندیشه در جایی می تواند ذخیره شود که سخن و کلام به مکتوب تبدیل شود
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم اهدای جایزه کتاب سال افزود: گفت: در دوران قبل از انقلاب ، کتاب اسرار امام که اغلب طلاب به دنبال آن بودند در بازار پیدا نمی شد همین طور کتاب های دیگر و حتی مجله مکتب تشیع و نیز کتاب ها و مباحث جدیدی که در مجلات و دیگر کتب مطرح می شد.
وی یادآور شد: دکتر شریعتی در مقطعی نقش بسزایی در این روشنگری داشت که سخنرانی هایش تبدیل به کتاب می شد، ساواک وقتی به خانه ای حمله می کرد اولین مقصدش کتابخانه کوچک آن خانه بود چرا که در آن زمان اسلحه گرم نبود وقتی آنها وارد خانه ای می شدند مقصدشان کتاب بود و اهالی آن خانه را بر مبنای کتاب محاکمه می کردند و لذا کتاب نقش اساسی در تحول جامعه و نسل جوان ما داشت.
رئیس جمهور گفت: اندیشه نو حرکت نو ایجاد می کند، شرایط نو می آفریند و محیط جدید بوجود می آورد که در آن فضا هم عقل رشد می کند و هم آینده نگری و مسائل دقیق تر برای مردم ترسیم می شود، آنگاه نهضت و قیام درست می شود.
آقای روحانی افزود: آنگاه که در محرم 42 در قم شعارهای جدید شروع شد در نوع خود تحولی در آن مقطع به حساب می آمد که در قم در دستجات سینه زنی می خواندند.
رئیس جمهور گفت: کسی باور نمی کرد که در دسته های سینه زنی مسائل سیاسی وارد شود هر چند در آن زمان در عراق چنین چیزی مرسوم بود ولی در ایران از سال 42 شروع شد و نقش نویسندگان و مقالات در روزنامه ها، اعلامیه ها و کتاب ها بسیار تعیین کننده بود.
وی اضافه کرد : قرآن در حقیقت معجزه تبیین اسلام بود و خداوند در جایی از آن به عنوان کتاب و در مواقعی تحت عنوان قرآن یاد می کند، قرآن به دو نام مشهور بود یکی کتاب و دیگری قرآن و این نشان می دهد معجزه ما خواندن است.
آقای روحانی افزود: اتصال ما به دنیای فردا از طریق اندیشه بشری امکان پذیر است و اندیشه در جایی می تواند ذخیره شود که سخن و کلام به مکتوب تبدیل شود چرا که تا تبدیل نشود نمی شود دید اندیشه مردم چیست و چگونه به آینده منتقل شود.
رئیس جمهور گفت: امروز در دنیای دیجیتال به جای ورق و کاغذ صفحه نمایش بوجود آمده است آنچه مهم است این است که این فکر و نظر اساس عظمت انسان است و خداوند هم در برابر فرشتگان همین گونه اعلام می کند.
 
انقلاب اسلامی ما انقلاب بیان و سخن بود
رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی ما انقلاب بیان ، کتاب ، قرائت و سخن بود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم اهدای جایزه کتاب سال افزود: نکته عجیب این است که تمام ابزار بیان کردن و نوشتن بر اساس بیست و چند حرف است و حروف مختصری که همان الفباست این حروف در کنار هم جمع شده و چه آفریده است.
وی ادامه داد: خداوند با یک ابزار ساده که همان الفباست نطق و بیان و حرف زدن بشر را ممکن ساخته است .
رئیس جمهور با بیان اینکه با کمک الفبا کلمات را روی کاغذ می آوریم و اندیشه خود را بیان می کنیم ادامه داد: انقلاب اسلامی ما انقلاب بیان، کتاب، قرائت و سخن است و معجزه ما معجزه الهی و مشابه آن و در همان جهت و شبیه قرآن است.
آقای روحانی گفت: کاری که امروز اندیشمندان ما انجام می دهند علاوه بر رشد و پرورش اندیشه انسان ها و علم و حرکت، جامعه ما را به گذشته و آینده متصل می کند و شما حلقه وصلی هستید که گذشته و آینده را به هم متصل می کنید.
وی افزود: ما با همین کتاب است که می فهمیم شیخ انصاری و شیخ مفید چگونه می اندیشیدند، فارابی چه می نوشت و بوعلی سینا چه کار می کرد و با همین مکتوب است که به اندیشه قرون گذشته باز می گردیم .
رئیس جمهور گفت: در آینده نیز راجع به ما با کتاب و بیان قضاوت خواهد شد، پس کتاب آینه تمام نمای اندیشه و فکر یک ملت در یک برهه تاریخی است که دوام می یابد .
وی اضافه کرد: مثلا در مصر می بینید که مقبره ای مربوط به چهار هزار سال پیش کشف می شودو در آنجا مکتوب است که شما را هدایت می کند حال آن مکتوب جملات یا نقاشی است فرقی نمی کند زیرا برخی مکتوب ها در دوره ای نقاشی بوده و شما به چند هزار سال پیش از این طریق متصل می شوید برخی از آثار هنری و معماری این چنین است که شما را به چند هزار سال پیش متصل و علم ، دانش ، فرهنگ و اندیشه آنها را برای شما بیان می کند.
آقای روحانی گفت: امروز بار رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان، عالمان، فرهیختگان ماست برای اینکه بتوانند هرآنچه برای جامعه ما مفید است از طریق بیان و کتابت و از طریق تبیین با زبان واقعیت ها را بیان کنند زیرا فرصت ما محدود است.
 
هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم
­رئیس جمهور با تأکید بر واگذاری ممیزی های کتاب به اهل فن گفت: اگر هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم موفقتر خواهیم بود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم اهدای جایزه کتاب سال با اشاره به فرصت محدود انسان برای زندگی افزود: همه ما یک فرصت 60 ، 70 ساله یا کمی بیشتر یا کمتر داریم، فرصت زندگی ما نامحدود نیست بلکه محدود است.
رئیس جمهور زمان نشاط و فراگیری انسان را نیز محدود خواند و تصریح کرد: این زمان محدود هم برای یادگیری و هم برای تبیین و انتقال این فراگیری به دیگران است.
آقای روحانی تأکید کرد: خیلی مهم است که چه کتاب و مطلبی بنویسیم و چه چیزی نیاز اصلی زمان ماست، ممکن است موضوعی در زمان خود بحث خوبی باشد اما در کلاس دوم دبستان اصلاًَ به درد دانش آموز نخورد یا اینکه یک مطلب بسیار خوب باشد اما به درد دانشجوی سال اول دانشگاه نخورد.
رئیس جمهور گفت: زمان ما، موقعیتمان، انقلابمان، کشورمان، تاریخمان، دشمنانمان، دوستانمان، منطقه مان و شرایطمان را باید در نظر بگیریم، اهداف و آرمان های بلندمان را مد نظر قرار دهیم و بر آن مبنا ببینیم که بهترین کدام است که باید بنویسیم و منتقل کنیم.
آقای روحانی در ادامه به ماندگاری و جاودانگی برخی کتابها در طول قرنها اشاره کرد و افزود: این در حالی است که برخی کتابها در همان چاپ اول دچار مشکل می شوند، شما کتابهایی می بینید که مربوط به قرنهای پیش است البته کاری به قرآن و نهج البلاغه و کتابهایی از این دست ندارم چرا که آنها جایگاه خود را دارند اما برخی کتابهای معمولی گاه جاودانه می شوند.
رئیس جمهور با اشاره به کتابهای برخی از اندیشمندان، فرهیختگان، شعرا و بزرگان گفت: آیا حافظ کهنه می شود؟ کتابهای سعدی و مولانا کهنه می شود؟ این کتابها کهنه نمی شوند، این چه اندیشه ای است که قرنها نورافشانی می کند و جاده را با فلش های مختلف نشان می دهد.
آقای روحانی افزود: یک شعر حافظ را 10 نفر می خوانند و 10 طور برداشت می کنند، این به معنای آن است که یک اندیشه بلند، دقیق و با اشراف به همه ابعاد موضوع در نگاه این شاعر است.
رئیس جمهور گفت: البته بسیاری از بزرگانی از این دست اندیشه شان را از فرهنگ اسلام، قرآن، حدیث، کلام پیامبر و معصومان گرفته اند اما بخش هایی را که مربوط به اندیشه و فکر خودشان بوده نیز جاودانه شده است.
آقای روحانی با طرح این پرسش که ما می گوییم چرا کتاب نمی خرند و نمی خوانند؟ افزود: بخشی از این موضوع تقصیر ماست، چرا که ما باید به گونه ای بنویسیم و چیزی را بنویسیم که مردم تشنه آن هستند.
رئیس جمهور گفت: هر چیزی فصلی دارد و ما باید فصل را در نظر بگیریم و بر مبنای آن فصل آنچه را که نیاز جامعه بوده و مردم دنبال آن هستند بنویسیم.
آقای روحانی افزود: همین امروز هم در دنیا کتاب های مختلفی چاپ می شود که مردم صبح زود برای خرید آن کتاب صف می بندند ولی در عصر ما چه در امریکا چه در اروپا و چه در ایران معلوم است که نوشته کتاب منطبق بر نیازی از جامعه است که ممکن است سیاسی، حزبی، فرهنگی یا علمی باشد.
رئیس جمهور تأکید کرد: اگر ما معتقد بر نیاز و خواست مردم و همچنین نیاز جامعه موضوعی یا چیزی نوشتیم حتماً بدانیم که مورد استقبال قرار می گیرد.
آقای روحانی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه تسهیل گر و کمک کننده باشد افزود: می توان به دو صورت رفتار کرد؛ یک مؤلف صاحبنظری کتابی را نوشته است، ما در جایی به اسم ممیزی که مشخص نیست چه کسانی بر کتابها ممیزی اعمال می کنند و ان شاء الله که همه شایسته و فرهیخته باشند، کتاب را بررسی می کنیم.
رئیس جمهور ضمن اظهار بی اطلاعی نسبت به کسانی که در بخش ممیزی کتاب فعالیت می کنند گفت: بنده زمانی کتابی نوشتم و در همین بخش ممیزی چند ماهی گیر کرده بود، دلیل ان را جویا شدیم بعد مشخص شد که چند سؤال داشتند و من توضیح دادم که معنایش چه هست، چرا که کسی که در بخش ممیزی مطالب کتاب را می خواند در برخی موارد درست متوجه منظور نمی شد.
آقای روحانی افزود: اگر از من بپرسید می گویم وزارت ارشاد باید ممیزی اش را به انجمن های اندیشمندان، نویسندگان، فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند حالا اگر می خواهد این ممیزی به دلیل برخی اذیت های قانونی به اسم خودش باشد ایرادی ندارد ولی آن بخش ممیزی را به این افراد واگذار کند تا ممیزی دقیق تری انجام دهند.
رئیس جمهور گفت: اگر هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم موفقتر خواهیم بود.
آقای روحانی در تبیین این موضوع با ذکر مثالی افزود: مثلاً ما می خواهیم فردی را برای نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری نامزد کنیم، برای این موضوع این فرد را به کمیته های مختلف، وزارت کشور، ناظران و بخش های اجرایی مختلف معرفی می کنیم و از این فیلتر به آن فیلتر منتقل می شود و در نهایت یا آن فرد تأیید می شود یا نمی شود.
رئیس جمهور به روش کشورهای مختلف جهان در این باره اشاره کرد و گفت: دنیا نیز همین فیلتر را دارد اما به این شکل نیست بلکه دو تا سه حزب هستند که می خواهند کاندید معرفی کنند لذا برای حیثیت، دوام، آینده و جاذبه خود حزب، تمام این فیلترها در درون خود حزب وجود دارد و در نهایت یک فرد انتخاب و معرفی می شود.
 
باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کنیم
رئیس جمهور گفت: باید جامعه بویژه جوانان و­ نوجوانان مان را به کتابخوانی تشویق کنیم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم اهدای جایزه کتاب سال افزود: هر دو فیلتر است و هیچ فرقی نمی کند، این فیلتر یک فیلتر ­طبیعی و در اختیار جمع و مردم، حزب و فکر جمعی است و دیگر در اتاق تصمیم نمی گیرند، فرق، تفاوت تصمیم گیری در اتاق و سالن است .
آقای روحانی ادامه داد: یکی در اتاق سه در چهار تصمیم می گیرد و دیگری در یک سالن بزرگ، به نظر من در سالن بهتر می شود تصمیم گیری کرد تا در یک اتاق در بسته، ما بهترین راه را باید برای همه امور برگزینیم، در کتاب ، فیلم ، تئاتر و سایر بخش های فرهنگی و هنری نیز همین گونه است، باید امور را به مردم و انجمن های تخصصی واگذار کنیم، ضرر نمی کنیم لااقل دو تا سه سال­ امتحان کنیم اگر ضرر کردیم بر می گردیم.
رئیس جمهور خطاب به­ وزیر ارشاد گفت: نکته آخر اینکه از وزیر ارشاد و وزارت ارشاد می خواهم از دولت هم بخواهد که ما به مولفان و ناشران کمک کنیم، این کمک وظیفه ماست و ما باید کاری­ کنیم که جامعه ما به خواندن کتاب علاقمند شود.
آقای روحانی با طرح این سوال که چرا کتاب کمتر خوانده می شود اظهار داشت: این را باید شمای وزارت ارشاد کشف کنید که دلیلش چیست و درمانش را نشان دهید و دولت، صداوسیما، رسانه ها و جامعه باید به صورتی منتقل و بیان کند که واقعاً آنها که از خواندن کتاب لذت می برند حتماً انسان های موفقی هستند.
رئیس جمهور افزود: گاهی برای انسان هیچ جا لذت بخش تر از کتابخانه نیست، وقتی انسان وارد کتابخانه می شود با بوی کتاب و سرزدن به قفسه های کتابخانه ،­کتاب مطلوب خود را انتخاب می کند، واقعاً کتابخانه بهترین نشاط و تفریح را ایجاد و انسان همیشه استفاده می کند.
آقای روحانی ادامه داد: هیچ کتابی نیست که انسان آن را باز کند و بخواند و از آن هیچ استفاده ای نکند، ممکن است از بعضی بیشتر و از بعضی کمتر استفاده کند.
رئیس جمهور گفت: ما باید جامعه خود را به کتابخوانی تشویق کنیم، جوانان و­ نوجوانانمان را و اگر آموزش و پرورش ما اشکال دارد، وزارت ارشاد به ما بگوید تا با­ آموزش و پرورش صحبت کنیم و ببینیم برای تشویق مدارس باید چه کنیم.
آقای روحانی افزود: چرا در مدارس بیرون که من لااقل در چند کشور اروپایی خبر دارم ، یک نوجوان کلاس دوم و سوم دبستان حداقل باید در سال 7 تا 8 کتاب بخواند و از این کتابها کنفرانس دهد، حالا باید دید دانش آموزان ما چند کتاب می خوانند و کجا کنفرانس می دهند، معلم سر کلاس مطالب را بیان می کند و آنها نیز حفظ می کنند و روز امتحان یا قبول می شوند یا نمی شوند، کلاس ما نشاط ندارد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فضای مجازی گفت: در حال حاضر این فضای مجازی دنیای جدیدی را درست کرده، دوره ای بود که شما فرهیختگان ، نویسندگان و بزرگان می نوشتید و مردم همه می خواندند اما حالا کم کم مردم می نویسند و شما باید بخوانید.
آقای روحانی افزود: در حال حاضر فضا، فضای دو طرفه شده گاهی شما یک مطلب اجتماعی و علمی را بیان می کنید و همزمان باید بخوانید، نویسندگان اول می خوانند بعد می نویسند آنها باید دهها کتاب بخوانند تا بنویسند به عنوان صدای مردم و آنچه که مردم می گویند.
رئیس جمهور گفت: امروز دورانی شده که شما اول باید کتاب جوانها را بخوانید، جوان های ما در فضای مجازی به طور مداوم با بیان های مختلف می گویند و می نویسند، به نظر من خوب شده و امروز ارتباط دوسویه برقرار شده، از این ارتباط باید برای خلاقیت بیشتر، رشد اندیشه و علمی بیشتر، و انشاالله برای تعالی بیشتر و سرفرازی ایران عزیز استفاده کنیم.
اخبار مرتبط
 
تجلیل رئیس جمهور از برگزیدگان سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
آقای روحانی در این مراسم از برگزیدگان داخلی و خارجی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.
در این دوره از جایزه کتاب سال، داوران 72 گروه آثار تولیدشده طی سال 1395 را بررسی کرده‌اند. کتاب‌های تالیف و ترجمه گروه‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم‌اجتماعی، زبان، علوم‌کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ ارزیابی شده‌اند.
در بخش جایزه جهانی کتاب سال این دوره نیز کتاب‌ها در حوزه‌های مطالعات اسلامی، تاریخ علم، فقه، حقوق، تاریخ، تمدن اسلامی، مطالعات علوم قرآنی، هنر، معماری، اقتصاد اسلامی، علم کلام، تصوف عرفان، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، مطالعات شیعی و اسلام معاصر ارزیابی شدند.
در سی و پنجمین دوره این جایزه در نهایت 28 اثر تالیفی، 13 اثر ترجمه ای و 2 اثر تصحیحی انتخاب و به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر تعیین شده اند.
سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی برگزار شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

ایرانی‌ترین غیرایرانی

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین