استخراج ارز مجازی چطور برای اخترشناسان دردسرآفرین شده است؟ مقالات

استخراج ارز مجازی چطور برای اخترشناسان دردسرآفرین شده است؟

راه نو - استخراج کننده‌های ارز مجازی مثل اتریوم در حال بلعیدن تمام کارت‌های گرافیکی موجود در بازار هستند. همین تقاضا باعث شده تا قیمت به اصطلاح واحدهای پردازنده گرافیکی (GPU)، چیپ‌های قدرتمندی که می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش کند بالا برود. بدون GPU، اخترشناسان همچون پارسونز نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.
پارسونز در دانشگاه یو سی برکلی با تلسکوپ‌های رادیویی کار می کند. این تلسکوپ‌ها از صدها آنتنی تشکیل شده اند که تشعشعات رادیویی کیهانی را جمع‌آوری می کند. همه این داده‌ها باید در لحظه توسط یک ابرکامپیوتر پردازش شود تا نقشه‌ای از آسمان را شکل دهد تا پارسونز بتواند ابتدایی‌ترین ستاره‌ها را پیدا کند و در نهایت بتواند متوجه شود که دنیای ما چطور از پلاسمای بسیار داغ تبدیل به کهکشان‌ها و سیاره‌ها شد.

پارسونز در حال حاضر تلاش می‌کند تا تلسکوپ رادیویی‌اش، HERA که در آفریقای جنوبی مستقر است به 350 آنتن ارتقا دهد. اما این هفته او متوجه شد که واحدهای پردازنده گرافیکی مورد نیازش افزایش قیمت دوبرابری داشته و از 500 دلار به 1000 دلار رسیده است. این یعنی 32 هزار دلار هزینه بیشتر که قرار نیست دانشجوی محقق دیگری از آن بهره‌مند شود.
در گفتگو با ورج، پارسونز گفت: «من معمولا به ارز مجازی به چشم یک چیز جنبی نگاه می‌کنم و متعجب و کمی هم آزرده‌خاطر شدم که این ارزها روی پایه کار تلسکوپ ما اثر گذاشته‌اند.»
استخراج کنندگان ارز مجازی برای حل کردن مسائل پیچیده ای که روز به روز دشوارتر می شود نیاز به کارت گرافیک دارند و حل این مسائل، ارز مجازی تولید می کند. ارزهای مجازی در بستر شبکه ای امن ایجاد می شوند اما در عین حال مصرف انرژی را در سراسر جهان افزایش داده اند و همه کارت‌های گرافیک موجود در بازار به خاطر استخراج‌کننده‌ها تقریبا نایاب یا حداقل بسیار گران شده است.

درخواست به قدری بالا است که تولیدکنندگان کارت گرافیک مثل AMD و انویدیا موفق به تولید واحدهای کافی برای همه نیستند. این موضوع به پی‌سی گیمرها آسیب شده، به دانشمندانی که در جستجوی حیات فرازمینی هستند هم آسیب‌های بسیاری وارد کرده است.
برای پارسونز اما محدودیت‌های ایجاد شده فعلی به معنی ساخت یک تلسکوپ کوچکتر است که نمی‌تواند مثل تلسکوپ‌های عظیم، سیگنال‌های رادیویی ضعیف را تشخیص دهد. چنین مشکلی، قابلیت وی در کنکاش زمان و بازگشت به گذشته دور را مانع می‌شود و او نمی‌تواند به پرسش اساسی پیدایش جهان پاسخی دهد.
کیث وندرلیند اخترشناسی دیگر از دانشگاه تورنتو نیز مشکلی مشابه در سال 2014 داشت، زمانی که می خواست ورژن آزمایشی تلسکوپ رادیویی اش، CHIMET را بسازد. وندرلیند می گوید: «ما همه‌اش را طراحی کردیم، هزینه‌ها را برآورد کردیم و سپس به ناگه بیت‌کوین به صدر اخبار آمد و یک شبه قیمت جی‌پی‌یوها دو برابر شد. و در عرض یک هفته، همه کارت‌های گرافیکی تمام شد که دردناک بود. سال 2014، وقتی که به 50 کارت گرافیکی نیاز داشتیم، من تمام شب با کارت اعتباری شخصی‌ام در eBay مشغول خرید کارت‌ها تک به تک بودم.»

در آن زمان، ژانویه سال 2014، تیم وندرلیند مشغول خرید کارت‌های AMD 280x بود و قیمت آن‌ها از 220 دلار به 440 دلار کانادا افزایش یافت. اما بهای دو برابری دقیقا آن چیزی نیست که مشکل ایجاد می کند. بودجه تلسکوپ رادیویی مثل آن‌هایی که وندرلیند و پارسونز می سازند میلیون‌ها دلار است، بنابراین یک مقدار پول بیشتر آسیب چندانی وارد نمی کند.
مشکل اساسی از نگاه وندرلیند «عدم ثباتی که پیش‌بینی وضعیت را سخت می‌کند» است. او می گوید عدم توانایی در تخمین هزینه ها یک «کابوس لوجستیک» است.
وقتی کالا در بازار نباشد، خرید عمده کارت‌های گرافیکی غیر ممکن است و معامله کردن با وندورها نیز بسیار دشوار می‌شود. جک هیکیش، مهندس دیجیتالی که با پارسونز روی تلسکوپ HERA کار می‌کند می‌گوید: «خرید کارت‌های گرافیکی در تعدادی که ما می‌خواهیم واقعا دشوار است. وندورهایی که ما با آن‌ها صحبت می کنیم با تردید قول 40 کارت را می دهند و اگر موجود باشد مظنه‌اش را می‌گویند. اما اگر شما با یک هفته فاصله سفارش دهید، دوباره باید مظنه بگیرید چون ممکن است قبلی‌ها تمام شده باشد.»

هیکیش می گوید که اگر قیمت جی‌پی‌یوها از حد منطقی خارج شود یا نتوان آن‌ها را پیدا کرد، می‌توان به فکر سخت‌افزار شخصی‌سازی شده دیگری بود. اما جی‌پی‌یوها از همان ابتدا به این دلیل انتخاب شدند که هم مقرون به صرفه بودند و هم کار کردن با آن‌ها بسیار ساده بود. تلسکوپ CHIME در کانادا که نورهای رادیویی را برای نقشه برداری از بخش‌های عظیم فضا شناسایی می‌کند، تا 1024 آنتن گسترش یافته و هر ثانیه دو ترابایت داده تولید می کند.
داده‌ها باید 7 روز هفته و 24 ساعته و در لحظه پردازش شوند که این حجم از داده نیازمند چندین پتافلاپ قدرت محاسباتی است. وندرلیند می گوید تنها راهی که می‌توانستند با بودجه منطقی به خواسته خود برسند از طریق کالاهای مصرفی مثل کارت‌های گرافیکی بوده.
اما اگر جی‌پی‌یوها از دسترس خارج شوند، اخترشناسی رادیویی بسیار دشوارتر خواهد شد و راز تاریخی کیهان، یک راز باقی خواهد ماند. وندرلیند می گوید: «جی‌پی‌یوها قطعاتی حیاتی هستند. بدون داشتن پردازنده‌ها، هیچ‌کاری نمی توان انجام داد. ما در اصل بدون داشتن کارت‌ها نمی توانیم تلسکوپ را روشن کنیم.»

آلودگی صوتی شهرهای بزرگ کشور 20 برابر حد مجاز

سناریویی که در اجلاس اتحادیه عرب کلید خورد؛ صلح اعراب با رژیم صهیونیستی و مقابله با ایران

توسعه کشاورزی زمینه ساز توسعه ملی

کشف ارتباط میان میدان مغناطیسی و لانه‌گزینی لاکپشت‌ها

ارتباط بین تجارت جهانی و تغییرات آب و هوایی

ابداع تکنیکی غیرمهاجم برای کنترل قند خون

شمارش معکوس برای اجرای عدالت اجتماعی یک میلیون تومانی در پایتخت !

حمایت از کالای ایرانی تقویت عزت و اقتدار ایرانی

سرقت اطلاعات تماس و پیام‌ها توسط گوشی‌ های اندرویدی

نگهداری از هوش مصنوعی مبتلا به روان‌پریشی در ام آی تی

هوشمندسازی شهرها موجب ارتقا شفافیت و مبارزه با فساد می شود

کاهش بوی گل‌ها در اثر آلودگی محیط

تشخیص اوتیسم با کمک مردمک چشم‌ها

دجله هویت «باکری» را پیش از پیکرش در خود فرو برد

بیماری ایکس، اپیدمی مرگبار بعدی در جهان

هک کردن روده گاو‌ها برای تولید گوشت بیشتر و متان کمتر

تلاش جهانی برای بهبود دقت "ثانیه"

تایید آسیب آفت‌کش‌ها بر زنبورها

اندیشکده انگلیسی: حذف توان موشکی ایران ناممکن است

ارتقای روابط ایران و روسیه به سطح بالای شراکت راهبردی

احتمال منقرض شدن گونه‌ بزرگی از پنگوئن‌ها در آینده نزدیک

اسرائیل هیوم مدعی شد: شکایت ایران از اسراییل به دلیل تهدیدات نتانیاهو در کنفرانس مونیخ

پرواز از پکن به نیویورک در عرض دو ساعت

ارائه گزارش سازه ای از تخریب ساختمان پلاسکو

لزوم ممنوعیت استفاده از روغن پالم در سوخت زیستی

استخراج ارز مجازی چطور برای اخترشناسان دردسرآفرین شده است؟

مدیریت، عکس یادگاری گرفتن با کلاه ایمنی نیست/ مردم از ظاهر سازی مدیران خسته شده اند

گل لاله، وقار شهید را به رخ شهر می کشد

تقویت سرمایه اجتماعی شهروندان

شیوع عارضه پای پرانتزی در بین آسیایی‌ها

با 9 تکنیک همسرتان را ثروتمند کنید

کشف ردپای شبه‌ذرات در برخورد‌دهنده هادرون

جایی برای زندگی و بدون خماری !

گزارش خبری آریا؛ جنجالی که ترامپ با انتشار یادداشت محرمانه به پا کرد

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هم به شهرداری مالیات بدهند

زمین در آستانه جا‌به‌جایی قطب‌های مغناطیسی | چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

شوی تبلیغاتی ریاض علیه ایران/ ریشه‌های برچسب‌زنی آل‌سعود به رزمندگان مقاومت در یمن

عملیات نجات برجام؛ فشار آمریکا و بازی اروپا علیه توافق هسته ای ایران

بررسی ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه 96

پشت پرده سناریوی حزب‌الله‌هراسی

اکنون دوران ایجاد شبکه‌های امنیتی است

تمام شهرهایی که با خودروها خداحافظی می کنند

دولت آمریکا تعطیل شد

افزایش سهم شهروندان تهرانی از درآمدهای پایدار شهری

فایننشال تایمز: اروپایی‌ها فشار به ایران را افزایش داده‌اند

«صنعت، مخدوم مشتری»

بررسی علت سانحه نفتکش ایرانی/ جعبه سیاه سانچی چگونه باز و بررسی می شود؟/ آیا چینی ها کوتاهی کردند؟

توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شود

رونمایی بوئینگ از طرح نسل بعدی هواپیمای SR-71 با 5 برابر سرعت صوت

واژه طلاق از شناسنامه مطلقه ها حذف می شود؟