راه ترقی

آخرين مطالب

افزایش 17.7 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران درماه بهمن اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه نو- اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن سال 1396 را که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، تهیه و منتشر کرده است.
مشروح این گزارش به شرح زیر است:
در بهمن سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 18.4 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.7 درصد افزایش نشان می دهد.
در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.3 درصد افزایش نشان می دهد.
1 - حجم معاملات مسکن
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه سال 1396 حاکی از آن است که از مجموع 18392 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 48.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. این سهم در مقایسه با بهمن سال قبل 5.2 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال 1396 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.0 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.
همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم های 11.1 و 9.6 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 73.3 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 7،3،10،1،14،8،2،4،5 و 11) بوده و 12 منطقه باقیمانده 26.7 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.
2- تحولات قیمت مسکن
در بهمن ماه سال 1396، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55،1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.1 و 22.3 درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشاابه سال قبل به منطقه 5 (معادل 37.8 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 20 (معادل 12.6 درصد) تعلق دارد.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 115.4 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 24.3 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به طور یکسان 14.0 درصد افزایش نشان می دهند.
3 - تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در یازده ماهه سال 1396
در یازده ماهه سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 168.9 هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش 12.8 درصدی را نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 48.2 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.1 درصد افزایش نشان می دهد.
5-تحولات اجاره بهای مسکن
در بهمن سال 1396 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.5 و 9.3 درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.
سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه 100=1395 ) معادل 33.1 درصد است.
6- جمع بندی
در بهمن سال 1396 حجم معاملات واحدهای مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به 18.4 هزار فقره و 55.1 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 17.7 و 22.3 درصد افزایش نشان می دهد.
رشد تعداد معاملات انجام شده طی بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل در تداوم رشد نقطه به نقطه شش ماه اخیر بوده به طوری که این موضوع سبب شده تا در مجموع، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در یازده ماهه سال 1396 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش 12.8 درصدی برخوردار شد.
بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در بهمن سال 1396 نیز نشان از تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره دارد، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.5 و 9.3 درصد رشد نشان می دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/12006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد