راه ترقی

آخرين مطالب

تحلیل رسانه ها از شکست انگلیس و آمریکا در صدور قطعنامه ضد ایرانی انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- روسیه پیش نویس قطعنامه ای را که انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی یمن پیشنهاد کرده و در آن؛ از نقض ادعایی این تحریم ها توسط ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.
سفیر انگلیس در سازمان ملل در اظهاراتی در نشست شورای امنیت گفت اقدامات ایران غیر قابل تحمل است.
سفیر روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از اتهام های وارد شده به ایران گفت: بحران یمن نباید ابزار سیاسی  شود و نباید به موضوعات دیگر بسط پیدا کند. وی افزود: علاوه بر تحریم و تهدید راهکارهای دیگری هم وجود دارد که گویا آمریکا به آن بی اعتنا است. اتهام زنی بدون داشتن اطلاعات دقیق مورد قبول نیست.
واسیلی نبنزیا اظهار داشت: بندهای ذکر شده در قطعنامه پیشنهادی انگلیس دارای آثار و پیامدهای منفی نه فقط بر یمن بلکه بر کل منطقه خواهد بود و این موضوع باعث شدت یافتن تنش ها و درگیری بین طرف های اصلی خواهد شد. بارها ذکر کرده ایم که بازی با نقشه جغرافیای سیاسی منطقه و به ویژه روابط بین کشورهای اسلامی و بین سنی و شیعه بسیار خطرناک است. به جای متشنج کردن روابط بین طرف های مختلف در خاورمیانه، باید از طریق گفتگوهای چندجانبه و بر اساس احترام به توافق برسیم. ما یک جایگزین موفق را در قالب طرحی برای متحد ساختن طرف ها ارائه دادیم، این طرح بر مجازات ها و اعمال فشار تمرکز نمی کند بلکه بر تلاش های همگانی و متحد برای حل بحران ها با تمام حسن نیت تمرکز می کند.
وی افزود ما باید گفتگوها را از سر بگیریم و روسیه طرحی را برای مذاکره درباه نزاع های منطقه ای و اعتماد سازی در منطقه خلیج فارس آغاز کرده است. امنیت منطقه ای تفکیک پذیر نیست و قطعنامه های شورای امنیت نباید دچار سیاست زدگی شود، بلکه باید فنی و کارشناسی باشد و ما خواهان تمدید مأموریت تیم کارشناسان فنی هستیم و از آن حمایت می کنیم، اما برای تصویب بندهایی که به موجب بند هفتم منشور سازمان ملل اعمال می شود، باید به اطلاعاتی که ثابت شده هستند استناد کرد.
نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل ترجیح داد در جلسه شورای امنیت حاضر نشود.

اظهارات ضدایرانی نیلی هیلی
نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: امروز شکست دیپلماسی بود! وی افزود: تا تهران متوقف نشود ما هم اقداماتمان را متوقف نمی کنیم.
به گزارش پایگاه اینترنتی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در پی شکست آمریکا و متحدانش در زمینه تصویب قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی انگلیس در رابطه به تحریمهای تسلیحاتی یمن در شورای امنیت، نماینده دائم آمریکا در سازمان در بیانیه ای عقده گشایی خود را اینگونه بیان کرد: روسیه امروز از رژیم حامی تروریسم در ایران محافظت کرد!
در بیانیه نیکی هیلی در این زمینه آمده است: روسیه بارها مانع اقدام شورای امنیت علیه رژیم اسد در سوریه شده و امروز از رژیم حامی تروریسم(!) در ایران محافظت کرد.

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به ادعاهای نیکی هیلی
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رفتار نماینده آمریکا در سازمان ملل در جهت سرپوش گذاشتن درباره جنایاتی است که در یمن توسط نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان در حال وقوع است و ادعای تکراری و نمایش‌های ملال آور برای ایران ستیزی. کمک به تجاوزگران به یمن است.
در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده است: ایران ادعا‌های آمریکا در خصوص ارسال سلاح به یمن را بارهارد کرده و بار دیگر تاکید می‌کند که سه سال بمباران بی وقفه یمن فاجعه‌ای انسانی به بار آورده است.
کودکان و زنان و مردم یمن با خطر بزرگ بیماری قحطی و جنگ روبرو هستند. این جنگ خانمانسوز با سلاح‌های امریکایی و انگلیسی و توسط عربستان سعودی به بی ثباتی و نا امنی انجامیده است. مشکل یمن از طریق نظامی و بمباران حل نخواهد شد بلکه به باور ایران و رساندن آب و غذا می‌توان فرایندی سیاسی برای حل این مشکل را شروع کرد. آمریکا قصد داشت با سواستفاده از فرصت تمدید ماموریت گروه کارشناسی کمیته یمن اتهاماتی علیه ایران در این قطعنامه آیین نامه‌ای مطرح کند تا سرپوشی برای تداوم جنگ دریمن ایجاد نماید و روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و انگلیس صرفا قطعنامه آئین نامه‌ای تمدید ماموریت گروه کارشناسی را مطرح کرد.

تحلیل رسانه ها
رویترز گزارش داد: تصویب نشدن قطعنامه علیه ایران، شکستی برای آمریکا بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد که در صورت تصویب، ایران را به خاطر ناتوانی از توقف دستیابی  انصارالله به تسلیحات ساخت این کشور مقصر می شناخت.
با این حال تمامی پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق آراء قطعنامه پیشنهادی مسکو را که در آن اشاره ای به ایران نشده بود و صرفا به تمدید یک ساله تحریم های تسلیحاتی علیه یمن اکتفا شده بود پذیرفتند.
وتوی قطعنامه شورای امنیت به وسیله روسیه شکستی برای آمریکا بود که ماه ها است تلاش دارد با لابی گری ایران را در قبال تحولات یمن مسئول بداند و در عین حال نیز تهدید کرده است در صورت عدم اصلاح نقص های جدی موجود در توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی، از آن خارج می شود.
انگلیس با مشورت فرانسه و آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرده بود که در ابتدا خواستار محکومیت ایران به خاطر نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه انصارالله و اتخاذ اقداماتی به منظور مقابله با ایران شده بود.
این درحالی است که در آخرین نسخه پیش نویس انگلیس بخش مربوط به محکومیت ایران حذف شده بود و در عوض صرفا ابراز نگرانی کرده بود که بازرسان سازمان ملل ناظر بر تحریم های یمن گزارش داده اند ایران تحریم های هدفمند تسلیحاتی علیه یمن را به خاطر ناتوانی از توقف دسترسی انصارالله به پهپادها و موشک های ساخت تهران نقض کرده است.
فرانس24 نیز نوشت: روسیه در شورای امنیت به دو پیروزی دست یافت.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی یمن به دو پیروزی دست یافت.
گفت و گو‌های حساس دیپلماتیک در جلسه شورای امنیت، به پیروزی مسکو منتهی شد. روسیه در جریان رای گیری تمدید قطعنامه تحریم سلاح یمن، پس از وتوی طرح ارائه شده از سوی انگلیس، موفق شد قطعنامه مورد نظرش را تصویب کند. در طرح قطعنامه‌ای که انگلیس پیشنهاد کرده بود، ایران محکوم می‌شد.
گزارشگر این شبکه گفت: نشست شورای امنیت دو پیروزی برای روسیه در بر داشت. روسیه، ابتدا طرح قطعنامه انگلیس را که از سوی انگلیس و فرانسه حمایت می‌شد، وتو کرد. این قطعنامه ایران را هدف قرار می‌داد. اما از نظر روسیه، گزارش سازمان ملل موید دخالت مستقیم ایران نبوده است.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل را پخش کرد. وی گزارش کارشناسان سازمان ملل را سیاسی خواند.
گزارشگر ادامه داد: روسیه پس از وتوی این قطعنامه، طرح خود را پیشنهاد کرد. این قطعنامه تداوم تحریم یمن برای یک سال دیگر را در خود دارد. اما قطعنامه اجازه اقدامی علیه ایران را نمی‌دهد. واشنگتن با هدف تحریم ایران به دلیل تحویل سلاح به یمن، از ماه‌ها پیش سازمان ملل را برای تحقق خواسته اش تحت فشار قرار داده است. از نظر فرانسه و انگلیس که متحدان آمریکا هستند، ایران به یمنی‌ها سلاح داده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/12048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد