راه ترقی

آخرين مطالب

اختصاص 20 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی موسسات غیر مجاز گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- فرشاد حیدری در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: داستان موسسات غیرمجاز اعتباری که در قالب صندوق های تعاونی و اعتباری از قبل انقلاب شروع شده است و منشا آثار خیری در فعالیت بودند و بعد از انقلاب موضوع ربوی بودن شبکه بانکی منتفی شد، اقدامات خیرخواهانه در ایجاد صندوق های قرض الحسنه شکل گرفت.
وی ادامه داد: در دهه هشتاد اما برخی از صندوق ها ورشکسته شدند و به سپرده گذاران ضرر زده و نظام بانکی را تحت الشعاع قرار دادند. این در حالی است که با تاسیس وزارت تعاون، این وزارتخانه اقدام به صدور مجوز تعاونی اعتباری کرد و قرار بر این بود که فقط اقدامات داخلی انجام دهند و در یک جا مستقر باشند اما تعدادی از آنها از چهارچوب خارج شدند و بدون اجازه از مرجع صدور مجوز، زمینه ساز مشکلاتی در عرصه پولی و بانکی شدند.
حیدری افزود: با مشکلاتی که این صندوق ها ایجاد کردند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی وارد عمل شد و برای اجرا ابلاغ شده است ضمن اینکه آیین نامه نیز در سال 86 ابلاغ شد و از آنجا به بعد ساماندهی صندوق ها، صرافی ها و لیزینگ ها در دستور کار قرار گرفت و اکنون فعالیت صرافی های غیرمجاز شناسایی شدند و امروز از درخواست تا صدور مجوز زمان محدود نیاز است و اشخاص فعالیت می کنند.
حیدری با اشاره به اینکه شرکتهای لیزینگ هم ساماندهی شده اند و اکنون صندوق های قرض الحسنه زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی مشغول به کار بوده و ساماندهی شده اند ولی در حوزه ساماندهی تعاونی های اعتبار نیز مهلت یکساله داده شده که اکنون 250 تعاونی اعتبار از بانک مرکزی مجوز گرفته اند و در قالب تعاونی کارگری و کارمندی به فعالیت می پردازند اما برای تعاونی های صنفی هنوز دستورالعمل صادر نشده و در صورت تصویب در شورای پول و اعتبار راه برای راه اندازی این تعاونی های صنفی نیز باز خواعد شد.
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: ساماندهی یا انحلال یا صدور مجوز، سه راهکار ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز بوده است و سال 96، سال پایان فعالیت اعتباری موسسات غیرمجاز خواهد بود و اکنون هیچ موسسه اعتباری غیرمجازی وجود ندارد.
حیدری با بیان اینکه برخی از موسسات با هیچ طریقی نمی خواستند ضوابط را رعایت کنند و البته حرکت آنها قیمت تمام شده پول را بالا برده بود و تورم را هم بالا برد؛ ضمن اینکه این تعاونی ها راهبرد مالی نداشتند و به ساده ترین وجوه ممکن منابع مردم را به امور پرخطر اختصاص می دادند و البته بخشی از اقدامات آنها منجر به برهم زدن برخی بازارها مثل ارز، طلا و مسکن شد و در نهایت، این موضوع منجر به این شد که سهامداران و مدیران خطر بالایی را به سپرده گذاران وارد کردند
معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: کمیته سران قوا تکلیف کرد که ساماندهی این موسسات انجام گرفت و امروز دیگر هیچ موسسه غیرمجازی نداریم و پایان موسسات غیرمجاز پولی را مظهر اقتدار بانک مرکزی می دانیم تا قیمت تمام شده پول برگردد.
وی با اشاره به اینکه اکنون اجازه راه اندازی هیچ موسسه غیرمجازی در کشور داده نمی شود گفت: البته بانک مرکزی مایل بود که این موضوع را به آرامی و بدون تنش پیش ببرد اما برخی سهامداران و مدیران غیرمجازها تلاش کردند در راه ساماندهی سنگ اندازی کنند و بر این اساس با حمایت همه جانبه سران قوا با قاطعیت و صبوری، کار به سرانجام رسیده است.
99 درصد سپرده گذاران افضل توس تعیین تکلیف شدند
معاون نظارتی بانک مرکزی درباره تعاونی افضل توس گفت: مقرر شده سپرده های زیر صد میلیون تومان تسویه شده و نرخ سود هم تعدیل شود و البته بر این اساس کل سپرده گذاران 365 هزار و 300 نفر بوده که 361 هزار و 275 نفر تعیین تکلیف شده اند و این یعنی 99 درصد سپرده گذاران تعین تکلیف شده اند.
فرشاد حیدری در ادامه نشست خبری افزود: عملیات تسویه دو تعاونی بدر توس در خراسان و تعاونی ولیعصر رباط کریم از هفته قبل آغاز شده است.
حیدری گفت: در تعاونی ولیعصر رباط کریم تعداد سپرده گذاران 27 هزار و 357 نفر هستند که تا دیروز تعداد تسویه شده 17هزار و 861 نفر سپرده گذار بوده است، درباره بدر توس نیز 51952 نفر سپرده گذار بوده اند که تا دیروز 45هزار و 3 نفر تعیین تکلیف شده اند.
وی گفت: هیئت تسویه تعاونی های ساماندهی شده بعنوان یکی از مصوبات کمیته سران سه قوا بوده که هیئت تسویه ای از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه، بانک مرکزی، نمایندگان سهامداران و سپرده گذاران تشکیل شده است.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه در ساماندهی موسسات، در تعاونی فرشتگان 458هزار سپرده گذار وجود داشت که مقرر شد در آن؛ سپرده های زیر دویست میلیون تومان را پرداخت کنیم و برای انهایی که بالاتر از دویست میلیون سپرده داشتند نیز دویست میلیون تومان پرداخت کردیم ضمن اینکه از شهریور94 هیچ سودی به آنها تعلق نخواهد گرفت. البته 99 درصد سپرده گذاران را تعیین تکلیف کرده و پرداخت مابقی سپرده ها نیز متناسب با تصمیمات و دارایی ها تسویه را انجام خواهیم داد.
وی افزود: اگر سپرده گذاری با شروطی که ایین نامه دارد مغایرتی می بیند؛ می تواند به بانک مرکزی یا کاسپین مراجعه کند.
حیدری افزود: در تعاونی وحدت نیز 44 هزار و 871 سپرده گذار داشته که نرخ سود آنها نیز به 15 درصد تقلیل یافته است، ضمن اینکه سپرده های کمتر صد میلیون تعیین تکلیف شده اند.
حیدری با بیان اینکه در تعاونی البرز ایرانیان 41هزار و 731 نفر از سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند و انهایی که بالای صد میلیون تومان سپرده داشته اند هم صد میلیون تومان دریافت کرده اند، گفت: درباره تعاونی افضل توس تعداد 374 هزار و 246 سپرده گذار وجود داشته است و سپرده های زیر صد میلیون تومان آنها هم پرداخت شد که 370 هزار و 958 نفر آنها تعیین تکلیف شده اند.
معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه خط اعتباری داده ایم تا پرداخت سپرده گذاران تسریع شود و بعد از آن هیئت تسویه وارد عمل شده و اموال را به قیمت مناسب بفروشیم که تاکنون بیست هزار میلیارد تومان خط اعتباری تخصیص داده شده است ، گفت: شبکه بانکی تحت نظارت بانک مرکزی است و تلاش داریم بانکها با شرایط مناسبی کار کنند و نظارت هم صورت می گیرد؛ اما تعمیم مسایل موسسات غیرمجاز به شبکه بانکی کار مغرضان در داخل و خارج از کشور بود.
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: موسسه ثامن، بانک مهر اقتصاد و بانک انصار تا پایان سال ادغام می شوند و بانک جدید از بهار سال آینده شروع به فعالیت خواهد کرد.
وی افزود: سهامداران و سپرده گذاران این سه موسسه نگران نباشند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/12184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد