راه ترقی

آخرين مطالب

ما خادم و نوکری برای مردم هستیم سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- آقای روحانی صبح امروز در هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید افزود: ایام مبارک ماه شعبان، ماه قیام و صیام و ماه پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ماهی است که خداوند آن را ماه رحمت ، خشنودی ­و رضوان خود قرار داده است.
رئیس جمهور گفت:شیوه پیامبر در ماه شعبان عبادت، نماز و روزه بود و امیدوارم همه ما از این ماه پر برکت استفاده کنیم و بالاترین استفاده، خدمت به مردم است.
وی اظهار داشت: بالاتر از خواندن دعا، حتی قرآن مجید و نماز مستحب، خدمت به مردم است.
آقای روحانی افزود: ما در این ماه باید بتوانیم بیش از ماه های گذشته به مردم عزیزمان خدمت و دلی را خوشحال و گرهی را باز کنیم .
رئیس جمهور تصریح کرد: همه روایات به ما می گوید خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می کند که مشکلی را از پیش پای مردم بردارد.
آقای روحانی افزود: اگر ادارات و رفتار ما با مردم این چنین باشد و خودمان یک حساب در دفترچه خودمان درست کنیم، به غیر از ساعت اداری،کار، رئیس و مرئوس که همه اعتباریات است و می گذرد باید بدانیم آنچه می ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن آنان است.
رئیس جمهور با اشاره به تعبیر برخی روایات در این زمینه اظهار داشت: اگر زن و بچه و پدر و مادر شما در اداره ای کار داشته باشد و بخواهند آنها را معطل کنند و این اوراق به آن اوراق، از این اتاق به آن اتاق و امروز به فردا بکشانند، شما چه حالی پیدا می کنید؟ و اگر رفتار آن اداره با خانواده شما یک رفتار انسانی مودبانه و خوشحال کننده باشد شما چه روحیه ای پیدا می کنید؟
آقای روحانی ادامه داد: تمام مردم از روستایی و شهری و مرد و زن، اعضای خانواده حق هستند و خداوند اعضای خانواده خود را می بیند و رفتار می کند، باید باور کنیم که کشور، اداره و مدیریت آن بر عهده ملت، حق ملت و از آن ملت است و ما باید باورمان بشود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم.
رئیس جمهور گفت: ما خادم و نوکری برای مردم هستیم و بالاتر از این نیستیم.
آقای روحانی افزود: اگر کسی خود را بالاتر از خادم مردم می داند، پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم سالاری دینی را هم لمس و حس نکرده است.
اساس انقلاب اسلامی، خدمت به مردم است
­رئیس جمهور اساس انقلاب را خدمت به مردم خواند و افزود : اساس کار ما باید این باشد که به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به آنان احترام بگذاریم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید افزود : اگر کارمندان زیردست و مدیران زیرمجموعه شما به مردم ، به پیرمرد ، پیرزن، جوان و روستایی احترام نکردند و ادب لازم را به خرج ندادند آنها نمی توانند صاحب آن میز و صندلی باشند و غاصب اند.
وی با انتقاد از نحوه گزینش نیروی انسانی گفت : ما در گزینش از بسیاری مسائل بی ارتباط پرسش می کنیم از آبا و اجداد افراد، همسایگان آنها ، محل کارشان و بسیاری مسائل بی ربط دیگر می پرسیم اما یک پرسش نمی کنیم که آیا او متعهد به خدمت به مردم هست و آیا وظیفه خودش را خدمت به مردم می داند.
رئیس جمهور با بیان اینکه تمام نیروی انسانی ما که امروز در جمهوری اسلامی مدیریت می کنند در این انقلاب بزرگ شدند و تربیت شده این نظام هستند تصریح کرد : آیا همه این گزینش ها و پرونده سازی ها باعث شده است تا ما در خدمت به مردم بهتر عمل کنیم ؟
آقای روحانی افزود: اگر از سال 58 که اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی است رفتار ما با مردم بهتر شده انقلاب در مسیر درست خود حرکت کرده ولی اگر خدمت به مردم بدتر شده ، مسیر ما غلط است .
وی با تاکید بر اینکه اساس این انقلاب این است که به مردم احترام و مشکل آنها را حل کنیم خاطرنشان کرد: اگر دولت در طول روز ، هفته و ماه کاری خود گرهی از گره های مردم باز کرد و اگر کاری کردیم که مردم یا افرادی که به دنبال یک مجوز برای راه اندازی یک شغل یا یک بنگاه یا یک کار تولیدی هستند، به جای 20 خوان از 10 خوان گذشتند ما در چهلمین سال انقلاب درست عمل کرده ایم، اما اگر آن 20 خوان را 21 خوان کرده ایم معلوم است راست نمی گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم.
باید کاری کنیم مردم از ما راضی باشند
رئیس جمهور گفت: همه ما باید کاری کنیم که مردم راضی باشند و اگر رضایت آنها را جلب کنیم موفق خواهیم بود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید افزود: اساس حکومت بعد از رضای خدا رضایت خلق است چنانکه امیرالمومنین علی(ع)­فرمود "اگر مردم از ما راضی بودند موفقیم" ما بارها نظرسنجی برگزار می کنیم و اگر در نظرسنجی متوجه شویم که مردم امسال نسبت به سال گذشته از حکومت، حاکمان، دولت، مسئولان و مدیران به خاطر اخلاق، رفتار و ادب راضی تر شده اند ما موفق هستیم.
رئیس جمهور گفت: درست است که دشمن و بدخواه داریم که مهم نیستند اصلا بیرون را رها کنیم ما در منطقه و جهان دشمن داریم ؛ سر جای خودش. باید به فکرش باشیم اما پیش از آن باید خودمان را اصلاح کنیم. اگر بین ما برادری و وحدت باشد به نتیجه خواهیم رسید.
آقای روحانی ادامه داد: اینکه می گوییم امروز میلاد قمر بنی هاشم(ع) است به ما می گوید که از ایشان درس وفا، ایثار و فداکاری بگیریم چنانکه وقتی برای حضرت امان نامه آوردند که اگر از برادرت جدا شوی خودت و برادرهای مادری ات در امان کامل هستید، فرمود "برای من امان نامه آورده اید و برای پسر پیغمبر(ص) هیچ امانی نیست؟ خدا لعنت کند شما و امان نامه تان را" این به معنی وفاداری به نظام، امام، راه، دین و اخلاق است و همه ماه شعبان همین را به ما گوشزد می کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر ما این مسیر را انتخاب کنیم موفق خواهیم بود البته می دانم کشور در سال کم آبی قرار دارد، می دانم مردم ممکن است نگران برخی رفتارهای دشمنان و بیگانگان باشند، می دانم مشکل محیط زیست داریم، می دانم با مشکل بیکاری و عدم اشتغال جوانان و زنان مواجه هستیم اما همه اینها به اعتقاد بنده با اراده، تصمیم و اتکای به خدا حل می شود.
وی گفت: اگر جزو رجالی که خداوند می فرماید باشیم یعنی اگر هیچ چیزی نتوانست ما را از یاد خدا بازدارد، موفق خواهیم شد و این مشکلات چیزی نیست که یک ملت بزرگ در برابر آن عاجز باشند.
رئیس جمهور افزود: مشکل آب چیزی نیست که قابل حل نباشد هرچند که برای هر مشکلی باید با فکر و تلاش و برنامه ریزی پیش برویم.
آقای روحانی تاکید کرد: در هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر مردم را قانع کنیم نه تهدید؛ و مردم را همراه خودمان کنیم و آنها از ما پشتیبانی کنند موفق خواهیم شد؛ در ارز، صادرات غیرنفتی و حتی توطئه های دشمن باز هم با همراهی و پشتیبانی مردم موفق می شویم.
رئیس جمهور گفت: مردم را باید همراه خود کنیم و اول از همه برنامه ها را برای آنها درست توضیح بدهیم تا بدانند مشکل ما کجاست؟ اگر مشکل را درست لمس کنند آن وقت همراه می شوند؛ اما اگر ما چیزی نگوییم و دیگران مشکل را به مردم بگویند آن وقت ممکن است بتوانند مردم را تحریک کنند و باز ممکن است آنها به خیابان بیایند.
آقای روحانی تصریح کرد: ما با مردم کم صحبت می کنیم مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته اند نمی دانم چه کسی به آنها گفته و از چه چیزی می ترسند؟ هرکسی در یک پست دولتی باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی دارای قدرت بالاست و باید مطابق وظیفه عمل کند و اگر می ترسد و از اخم این و آن هراس دارد باید کنار برود.
هیچ دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد
­رئیس جمهور گفت : ما به عنوان قوه اجرایی باید محکم و قاطع راه خودمان را برویم و هیچ دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در هم اندیشی مدیران ارشد دولت افزود: واجب نیست آدم صندلی را که اشغال کرده تا پایان 4 سال به آن بچسبد.
وی ادامه داد : اگر به وظیفه قانونی خود می تواند عمل کند و اگر می داند وزیر ، استاندار ، مدیر کل ، فرماندار و ... است و دارای اختیار است باید از اختیارات خود استفاده کند آدمی که از وظیفه قانونی خود به خاطر تلفن یک نفر یا اخم نفر دیگری می ترسد و عقب نشینی می کند ، حق ندارد به صندلی اش بچسبد زیرا حرام است و باید رها کند و برود .
رئیس جمهور افزود : ما در صندلی وظیفه و قانون نشسته ایم و قانون اساسی به ما اختیار داده و بالاترین قدرت قدرت اجرایی است و بالاترین مسئولیت بر دوش بخش اجرایی است .
وی ادامه داد : باید محکم و قاطع راه خودمان را برویم و هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت ورود کند و حق ورود به کار اجرایی را ندارد و مدیر باید کار خود را انجام دهد .
رئیس جمهور گفت : یک وقتی یک دستگاه نظارتی برای من نوشته بود که نوع مدل هواپیمایی که می خواهید بخرید فلان مدل بهتر است، و من نوشتم به تو چه ربطی دارد؟ چون نظارتی هستی باید نوع هواپیما ، کشتی و ... را برای ما تعیین کنی؟ تو نظارتی هستی و باید نظارت کنی و اگر تخلف دیدی بگویی و باید در چارچوب قانون حرف بزنی.
وی خطاب به مدیران ارشد دولت تصریح کرد : اعتنا به برخی نامه ها و تهدیدها نکنید، اگر می ترسید برای من بفرستید تا من جواب آنها را بدهم .
آقای روحانی ادامه داد : دستگاه اجرایی اگر نداند دارای اختیار است و اگر صبح سر کار بیاید یکی زنگ بزند و یکی تهدید کند، اینکه اداره کشور نمی شود .
وی ادامه داد : ما مسئولیم و باید اداره کنیم و بار اصلی اداره کشور در اختیار ماست . بقیه کنار گود هستند و نمی دانند در گود چه خبر است؛ ما در گود هستیم و بار بر دوش ماست .
رئیس جمهور گفت : ما باید به خوبی این بار را به مقصد برسانیم ، بار سنگینی بر دوش داریم و باید به خوبی انجام دهیم و بدانیم بدون حمایت مردم پیش نمی رویم .
وی افزود : باید مردم را با بیان درست و کارشناسی و منطق قانع کنیم مثلاً می گوییم در کشور آب کم است مردم بهتر از ما می دانند آب کم است و قبل از اینکه من و شما بدانیم کشاورز خشکسالی را لمس می کند .
رئیس جمهور گفت : دولت در جایگاهی نیست که بیاید به مردم بگوید خشکسالی داریم دولت باید برنامه دهد ، نصیحت هم کار ما نیست هستند افرادی که نصیحت بلد باشند و نصیحت کنند شما مدیر اجرایی هستید و باید برنامه ریزی کنید؛ گروه هماهنگی یعنی وزیر نیرو ، وزیر کشاورزی ، محیط زیست و وزیر صنعت باید برای کم آبی برنامه بدهند.
تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد دستگاه ها؛ از مهم ترین کارهای دولت در جهت پیشگیری از فساد
­رئیس جمهور گفت: باید با برنامه ریزی، کنترل و نظارت کاری کنیم که فساد غیرممکن شود و محصول محور شدن در زمینه تخصیص بودجه به دستگاه ها حرکتی در این راستاست.
آقای روحانی در هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید افزود: گاهی می آیند و به من مسأله کمبود آب را متذکر می شوند، خود من می دانم با خشکسالی رو به رو هستیم اما از شما برنامه می خواهم البته که باید به مردم اطلاعات بدهیم و از آنها همکاری بخواهیم اما توقع مردم از دستگاه های اجرایی و دولت موعظه نیست.
رئیس جمهور ادامه داد: در مورد مسائل مختلف از جمله فساد هم این قضیه صادق است ، ما به عنوان دولت باید طوری برنامه ریزی کنیم که فساد ریشه کن یا کم شود ، جریان گرفتن دولت الکترونیک اقدامی در این زمینه بود ، رابطه مردم را با میزهای اداری قطع کنید ، مردم نباید از راه پله های ادارات بالا و پایین بروند یک نفر را در طبقه همکف قرار دهید تا کار مردم را راه بیندازد. ما در اجرا بزرگ ترین وظیفه را داریم و باید طوری برنامه ریزی، کنترل و نظارت کنیم که فساد در دستگاه ها غیرممکن شود .
آقای روحانی گفت: یکی از کارهایی که امسال در زمینه بودجه انجام شده ، بودجه عملیاتی است یعنی هر دستگاه با توجه به عملکردش بودجه می گیرد پیش از این دستگاه ها براساس تعداد کارمندانشان بودجه می گرفتند ما باید محصول را مد نظر قرار دهیم .
وی گفت: مردم باید ناظر بر پول خود باشند ، بارها گفته ام که پول هایی که هر ماه به دستگاه ها اختصاص می دهیم روی سایت قرار دهید تا مردم بدانند چه اتفاقی می افتد ، فضای مجازی برای همین موضوع و برای نظارت مردم به وجود آمده است .
آقای روحانی ادامه داد: فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر ، عده ای می گویند امر به معروف و نهی از منکر از طریق تلفن همراه نمی شود اما به نظر من با یقه مردم گرفتن و جنگ و دعوا امر به معروف و نهی از منکر میسر نمی شود ، نمی دانم چرا بعضی از تلفن همراه که همان تحرک است بدشان می آید؛ همچنین از شبکه های اجتماعی و آگاه شدن مردم استقبال نمی کنند آنها می گویند مردم اگر بدانند شب خوابشان نمی برد.
از ابتدا منتقد شیوه تقسیم ارز بودم
رئیس جمهور گفت: من از ابتدا منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و می گفتم ارز باید با حواله باشد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در هم اندیشی مدیران ارشد دولت افزود: حقوق شهروندی را برای اطلاع حق مردم، نظارت حق مردم وانتقاد حق مردم تدوین کردیم اما باید بگویم که مردم می توانند از ما انتقاد کنند؛ ما دل نازک نیستیم حداقل از رئیس جمهور انتقاد کنید چون بعضی از افراد خیلی خوشحال می شوند و ما هم بدمان نمی آید.
وی با بیان اینکه باید فضا را برای اطلاع و اظهار نظر مردم آماده کنیم گفت: اینکه یک شبکه ای انحصاری نباشد چیز خوبی است البته این را هم باید در نظر بگیریم که بخشی از اشتغال در فضای مجازی است.
آقای روحانی با اشاره به سه نکته تاکید کرد: در نکته اول باید همه را از تصمیمات اتخاذ شده در دولت در مورد ارز مطلع کنیم هر چند به صراحت می گویم که این موضوع شاید خوشایند برخی افراد نباشد.
رئیس جمهور گفت: من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم از سیستم ارز هم اکنون هم ناراضی هستم و باید به یک سیستم سوم برسیم.
آقای روحانی تاکید کرد: در چهار سال گذشته به سختی اسکناس تهیه و سپس به فرودگاه و پس از آن به بانک مرکزی انتقال می یافت و در صبح چند نفر با گونی این اسکناس ها را به صرافی ها منتقل می کردند اینکه صرافی ها این اسکناس ها را چطور تقسیم می کردند بماند، همچون میوه فروشی ها که میوه های خوب را در پاکت و زیر میز قرار می دادند برای از ما بهتران، صراف ها هم با ارزهای خوب همین طور رفتار می کردند.
رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: شیوه ارز در کشور ما تاکنون این طور بوده است و باید این را بگویم که مهم است که بانک ها مسئولیت اصلی ارز را­ بر عهده داشته باشند و من در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و می گفتم که ارز نباید با اسکناس باشد بلکه باید با حواله باشد و حداکثر، کار مربوط به ارز باید به دست بانک ها صورت گیرد و یا حداقل توسط صرافی های مجاز این فعالیت شکل گیرد.
آقای روحانی با بیان اینکه ما تاکنون در مورد ارز دچار مشکلاتی بوده ایم افزود: در بازار ارز کسی که نیازمند واقعی ارز بود و به آن نمی رسید با صراف ها طور دیگری رفتار می کرد تا ارز تولید و مواد اولیه کارخانه را بتواند تهیه کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای ارز یک نرخ واحد اعلام شود گفت: رابطه صراف ها و دلال ها را با تقسیم ارز باید قطع کنیم و من در اولین روز دولت یازدهم این نظرم را اعلام کردم تا در شرایط مختلف گرگان خارجی و یا برخی افراد سودجوی داخلی از این فرصت استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه دوستان می گویند چه چیزی باعث متزلزل شدن آرامش بازار ارز شده است افزود: امروز در شرایطی هستیم که شرایط ارز بهتر از گذشته است هرچند باید در شرایط فعلی تصمیم درستی اتخاذ شود و این تصمیم به اجماع همه دوستان اقتصادی اتخاذ شده است و بر مبنای این اجماع همه کارشناسان اقدام جدید را شروع کردند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان