راه ترقی

آخرين مطالب

امید است بودجه مقابله با ریزگردها اصلاح شود انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- مهندس خلیل آقایی، افزود: از دیرباز مبارزه با بیابان زایی یکی از وظایف این سازمان بوده است و ایران در بحث مالچ پاشی و تثبیت شن های روان، جزو کشورهای پیشرو و موفق در جهان به شمار می رود.
وی بیان کرد: در سال های اخیر بحث ریزگردها که منشا داخلی و نیز خارجی دارد، باعث بروز مشکلاتی برای کشور شده است که شاخص این مشکلات در سال 1395 در استان خوزستان بود و توجه ویژه دولت را برای رفع آن را در پی داشت و اعتباراتی به این منظور اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: به دنبال آن دیگر استان ها نیز گرفتار ریزگردها و بیابان زایی شدند و رفع این مشکل در ردیف برنامه های دولت قرار گرفت اما کانون اصلی ریزگردها خوزستان بود و بنا بر اصلاحاتی که در آخرین روزهای تصویب بودجه 1397 صورت گرفت، بودجه مقابله با ریزگردها تنها به خوزستان اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: تصمیماتی که مجلس شورای اسلامی می گیرد و به تایید شورای نگهبان می رسد، قانون و برای همه لازم الاجراست اما اصلاح بودجه، مقابله با ریزگردها در هفت استان دیگر را دچار مشکل کرد که امیدواریم با پیگیری، مکاتبات و توجهاتی که مسئولان نظام دارند، این اشتباه برطرف شود.
وی گفت: 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بیابان زدایی پیش بینی شد که پس از اصلاحات توسط شورای نگهبان در بودجه، این رقم تنها به استان خوزستان رسید اما اعتبارات این سازمان از محل درآمد عمومی کشور مانند گذشته همچنان برقرار است.
وی اظهار کرد: رقم 150 میلیون دلار برای بیابان زدایی و مقابله با ریزگردهای کشور کافی نیست و برای آن مبلغ بیشتری مورد نیاز است، با این حال براساس قانون باید همه این مبلغ در خوزستان هزینه شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای طرح های آبخیزداری به منظور جلوگیری از هدرروی آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی اختصاص یافته است.
آقایی اظهار کرد: تعداد سیل ها برای عرصه های منابع طبیعی نگران کننده است به ویژه اینکه امروزه در مناطقی سیل رخ می دهد که قبلا سیل خیز نبوده است.
وی اظهار کرد: انجام فعالیت های آبخیزداری از طریق طرح جامع آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی، اجازه فرونشست آب باران به خاک و سفره های آب زیرزمینی بهترین راه جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بر اثر جاری شدن سیل است.
وی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص 200 میلیون دلار برای فعالیت های آبخیزداری در سال جاری، روند خوبی برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت های آبخیزداری و جلوگیری از سیل در کشور به اجرا درآید.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال مجوز استخدام 544 نفر به این سازمان اختصاص یافته که از این تعداد 35 نفر مربوط به خراسان رضوی است اما نیاز کل سازمان به نیروی انسانی سه هزار نفر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال 20 میلیون اصله نهال در سطح کشور کشت می شود و سازمان جنگل ها، انجام فعالیت های بیابان زدایی در 30 هزار هکتار را برای سال جاری متعهد شده است.
وی اظهار کرد: آتش سوزی در جنگل ها همیشه در نتیجه شرایط تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، کاهش رطوبت و باد گرم و همچنین خطاهای انسانی در گذشته و حال رخ داده و ممکن است آتش سوزی در سال های آینده نیز رخ دهد.
آقایی ادامه داد: تمهیداتی برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی و حفاظت از جنگلها اندیشیده شده است به طوری که در سالهای اخیر سازمان جنگلها به یگان حفاظت مجهز شد و با همکاری سایر ارگانها، تدابیر و پیش بینی های لازم با شناسایی نقاط آسیب پذیر در جنگل های کشور بویژه مناطق شمالی و کوهستانی اتخاذ شد.
وی بیان کرد: از سوی دیگر جنگل کاری یا جنگل دست کاشت در شمال و باقی نقاط کشور که استعداد کاشت جنگل دارند توسط این سازمان انجام گرفته و اعتبارات لازم برای این موضوع پیش بینی شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واگذاری بخشی از منطقه جنگلی طرق مشهد به بخش های گردشگری گفت: براساس تصمیمات شورای عالی شهرسازی و طرح جامعی که هر شهری دارد، حریم و محدوده ای برای هر شهر تعریف می شود که مسئولیت آن برعهده شورای شهر و شهرداری است.
وی اظهار کرد: سازمان جنگل ها با هر گونه توسعه شهر در مناطق جنگلی و پوشش گیاهی مخالف است و این جنگل و پوشش گیاهی را برای مسائل زیست محیطی و رفاه و آسایش مردم در هر شهر لازم و ضروری می داند اما در قالب مصوبه طرح جامع شهری، شهرداری و شورای شهر تصمیم گیر هستند و سازمان جنگل ها در داخل محدوده شهر هیچ وظیفه ای به جز ارشاد ندارد.
وی بیان کرد: نخستین وظیفه سازمان جنگل ها، حفظ منابع طبیعی اعم از مرتع و جنگل است، پس از حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، بهره برداری از آنها در مرحله آخر قرار می گیرد، اگر پروژه ای مطرح شود که براساس آن در مراتع و منابع طبیعی معارضی وجود نداشته باشد و واگذاری اراضی با شرایط محیط زیست مغایرتی نداشته باشد، عرصه مورد نظر طرح، مراحل قانونی خود را برای واگذاری طی خواهد کر.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: پارسال 20 میلیون هکتار از مراتع طی قراردادهایی به بهره برداران واگذار شد به این معنا که حفاظت از آن به بهره بردارانی سپرده شد که در آن مستقر بودند.
آقایی اظهار کرد: سیاست این سازمان واگذاری مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی به خود بهره برداران است و در این راستا پارسال تعداد تخلفات در اراضی واگذار شده به بهره برداران 6 درصد نسبت به سال 95 کاهش یافت.
وی افزود: پارسال گزارشی مبنی بر تصرف عرصه های منابع طبیعی توسط دستگاه های دولتی دریافت نکردیم و هر موردی که در این خصوص شکل گرفته مربوط به سال های قبل بوده که در نتیجه هماهنگی بدون طی مراحل قانونی انجام شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، تثبیت مالکیت دولت از طریق تهیه نقشه های کاداستر برای جلوگیری از تجاوز و تخریب را از دیگر اولویت های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برشمرد.
آقایی گفت: تا پایان سال گذشته 30 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور کاداستر و سندهای تک برگی برای مالکیت دولت در آنها صادر شد و کار انجام شده در سال گذشته بیش از سه برابر اعتبارات مصوب این طرح بود.
وی بیان کرد: امسال اولویت این سازمان کاداستر کردن جنگل ها است و امیدواریم در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1399 کل عرصه های منابع طبیعی کشور از نقشه کاداستری و سند تک برگی مالکیت دولت برخوردار شوند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر