راه ترقی

آخرين مطالب

آیا اروپا و آمریکا درباره حفظ برجام به توافق رسیده اند؟ سياسي

آیا اروپا و آمریکا درباره حفظ برجام به توافق رسیده اند؟
  بزرگنمايي:

راه نو- کرملین اعلام:برجام باید تنها چارچوب اصلی برای هر مذاکره‌ای باشد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ کرملین تاکید کرد توافق هسته ای ایران باید تنها چارچوب اصلی برای هر مذاکره ای در آینده باقی بماند.
در همین حال الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد اگر توافق هسته ای ایران از بین برود دیدگاه کشورهایی که قصد دارند به سمت چشم پوشی از برنامه های هسته ای خود گام بردارند در خصوص ضمانت اجرایی توافق نامه های امضا شده در این زمینه، مخدوش خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو ، الکساندر گروشکو در مصاحبه با این خبرگزاری اعلام کرد اظهارات مطرح شده اخیر در خصوص بازنگری در متن برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران ، اعتبار نظام تضمین های بین المللی را زیر سوال برده است.
وی افزود اگر توافق هسته ای ایران از بین برود ، پیشبرد کشورها به سمت حل و فصل مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای چگونه امکان پذیر خواهد بود؟‌ در این صورت جامعه بین المللی به کشورهایی که آماده هستند راه حلی برای مسائل مربوطه هسته ای پیدا کنند ، چه تضمینی می تواند بدهد ؟

برجام کافی نیست!
صدر اعظم آلمان در واشنگتن گفته است: برجام کافی نیست، اما فعالیت های هسته ای ایران را کند کرد و باعث نظارت و بازرسی شد.
پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به کاخ سفید، صدر اعظم آلمان نیز به واشنگتن سفر کرد و در دیدار با دونالد ترامپ، طرفین درباره توافق هسته ای ایران گفتگو کردند.
در همین حال وزیر خارجه آمریکا گفته است: ترامپ تصمیمی در رابطه با خروج از برجام نگرفته اما بعید است بخواهد این توافق را همانطور که هست حفظ کند.
مایک پمپئو که اخیرا هدایت دستگاه دیپلماسی آمریکا را برعهده گرفته است در اولین سفر خارجی خود به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، با مقامات کشورهای اروپایی دیدار می کند.
وی در نشستی خبری در بروکسل که مقر ناتو نیز در آنجا قرار دارد درباره چشم انداز توافق هسته ای برجام گفت: یکی از موضوعات سفر بنده در کشورهای خاورمیانه همین مسئله (برجام) است. ما نه تنها درباره دغدغه هایی صحبت خواهیم کرد که رئیس جمهور ترامپ به صورت مرتب بیان کرده است بلکه درباره راه های پرداختن به این نقائص نیز صحبت خواهیم کرد تا از طریق آن بتوانیم به راه حل هایی برای کاستی ها دست پیدا کنیم که رئیس جمهور ترامپ از مدتها قبل آنها را برشمرده است. شما در این خصوص پرسیدید که آیا در این باره صحبت کردیم و تصمیمی گرفته شده؟ باید عرض کنم که هنوز تصمیمی گرفته نشده است. تیم ما در حال بررسی این مسئله است. بی تردید، رایزنی های بسیاری صورت می پذیرد تا آنچه رئیس جمهور (ترامپ) گفته است محقق شود. اگر اقدامی برای حل مشکلات اساسی و ازبین بردن کاستی ها و نقائص این توافق (برجام) صورت نپذیرد، بعید است که پس از ماه مه، وی (ترامپ) در این توافق بماند.

گزینه خروج آمریکا چقدر جدی است؟
سناتور کروز بر ضرورت خروج آمریکا از توافق ایران تاکید کرد.
سناتور جمهوری خواه تد کروز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: توافق ایران ، برنامه هسته ای این کشور را تحت حمایت بین المللی و ما را در وضعیت ناپایداری درخصوص الزام به دفاع از این برنامه قرار داده است. این توافق جای هیچ اصلاحی ندارد. رئیس جمهور باید از این توافق فاجعه بار خارج شود.
کالین کال دستیار سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت اگر ترامپ 12 مه از توافق ایران خارج شود، انتظار داشته باشید که کاخ سفید و حامیانش از این دستورالعمل استفاده کنند:
1- اروپا را بخاطر عدم اصلاح این توافق مقصر بخوانند.
2- ایران را به دلیل ازسرگیری فعالیت های هسته ای در واکنش به اقدام آمریکا مقصر بخوانند.
3- بر فشار حداکثری (با هدف تغییر نظام در ایران) تاکید کنند.
4- بر طبل جنگ بکوبند.
وی در پیام دیگری آورده است در واقع بولتون این کتاب راهنما را در سردارد.
سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در واکنش به این پیام در صفحه توییتر خود نوشته است در حقیقت، همه تقصیر به طور کامل به گردن ترامپ خواهد بود.
بریان هوک رییس بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا گفته که توافق هسته‌ای ایران یک تعهد سیاسی توسط یک دولتی بوده که دیگر بر سرکار نیست. با این اوصاف تعهدات آمریکا توسط این دولت بسته می‌شود و هر توافقی که ترامپ به آن دست پیدا کند تنها برای سه سال آینده یا حداکثر هفت سال آینده در صورتی که او در قدرت باشد اعتبار خواهد داشت. این درحالی است که محدودیت‌های ذکر شده در برجام حداقل تا 15 سال ادامه خواهد داشت.
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: «تهدید به خروج از توافق‌هایی که بعضا تقاضاهای ترامپ را برآورده نمی‌کند امتیازاتی را به قیمت از دست رفتن نقش سنتی آمریکا به عنوان یک میانجی و مذاکره‌کننده به ترامپ خواهد داد.»
نیویورک تایمز نوشت: «ترامپ بارها تهدید به خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها کرده در حالی که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. این اقدام ترامپ تشویق دشمنان ایران را که با برجام مخالف بودند به همراه داشته است. حال چگونه باید با این ناسازگاری‌ها کنار آمد؟ »
نویسنده این گزارش دلیل مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای را مسائل شخصی و داخلی خوانده و نوشت: «شاید ترامپ به این دلیل با برجام مخالف است که خودش نقشی در آن نداشته در حالی که امضای خود او پای توافق کره شمالی خواهد بود. این راز آلودگی رفتار رییس‌جمهور آمریکا کشورهای خارجی را مجبور می‌کند روایت‌های متعدد را برای پیش‌بینی رفتارهای آینده ترامپ در کنار هم قرار دهند.»
بر اساس این گزارش روشن‌ترین روایت این است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند بر تعهداتشان پایبند بمانند. ترامپ از توافق‌های متعددی خارج  شده است.
نیویورک تایمز نوشت: «بریان هوک» رییس بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا گفته توافق هسته‌ای ایران یک تعهد سیاسی توسط یک دولتی بوده که دیگر بر سرکار نیست. با این اوصاف تعهدات آمریکا توسط این دولت بسته می‌شود و هر توافقی که ترامپ به آن دست پیدا کند تنها برای سه سال آینده یا حداکثر هفت سال آینده است و در صورتی که او در قدرت باشد اعتبار خواهد داشت. این درحالی است که محدودیت‌های ذکر شده در برجام حداقل تا 15 سال ادامه خواهد داشت.
نویسنده این گزارش مدعی شد: «دلایل زیادی وجود دارد که آمریکا را به عنوان یک میانجی و مذاکره‌کننده معروف کرده حتی در دوران رییس‌جمهور یک جانبه‌گرایی نظیر جرج بوش. ایده اصلی این است که آمریکا در میان متحدان خود اجماع ایجاد می‌کند و سپس از این اجماع برای آغاز مذاکره با کشورهای سرسخت استفاده کرده است. این کار آمریکا را در راس همه امور قرار می‌دهد. اگر روسیه یا فرانسه سهمی بخواهند باید از طریق آمریکا برای رسیدن به آن تلاش کنند. برای این منظور آمریکا باید داوری عقلایی در مذاکرات باشد و به دیگر کشورها اجازه دهد تقاضایشان را مطرح کنند یا تهدید به خروج کنند. با این وجود آمریکا در تهدید به خروج پیش قدم شده، آن هم به این دلیل که توافق به ذائقه ترامپ خوش نمی‌آید.»

خروج از برجام اشتباهی غم انگیز خواهد بود
هارلان یولمان استاد کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا در نیوپورت و مشاور ارشد شورای آتلانتیک در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران، گفت: به اعتقاد من خروج از برجام اشتباهی غم انگیز خواهد بود.
دکتر هارلان یولمان مولف کتاب« کالبدشکافی شکست: چرا آمریکا در هر جنگی که شروع می کند شکست می خورد »، در مصاحبه با این خبرگزاری به پرسش های مختلف درباره راهبرد آمریکا در منطقه خاورمیانه پاسخ داد. خبرنگار پرسید ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه گفت: می خواهد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند ولی در عین حال نمی خواهد دست ایران را در دسترسی به مدیترانه باز بگذارد، ایا فکر می کنید ترامپ به اصطلاح تهدید ایران را بهانه کرده است تا در سوریه باقی بماند؟‌
یولمان گفت: ترامپ تا اندازه ای آدمی غیر قابل پیش بینی است که شناسایی راهبرد وی بسیار دشوار است و فکر می کنم یکی از مشکلاتی که آمریکا هم اکنون با آن دست به گریبان است مبهم بودن راهبرد آمریکا در این منطقه است. دولت و وزارت خارجه هر کدام برای خود یک راهبرد تعریف کرده اند ولی این راهبرد الزاما با راهبرد رئیس جمهور یکی نیست و من با استدلال ترامپ مبنی بر اینکه برجام بدترین توافق تاریخ است موافق نیستم. ایران بر اساس برجام متعهد می شود هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و اگر آمریکایی ها دخالت های ایران را در خاورمیانه اعم از یمن، سوریه و عراق و جاهای دیگر و نیز برنامه موشکی این کشور را دردسرساز می دانند، اطمینان از اینکه ایرانی ها سلاح هسته ای ندارند در اولویت قرار می گیرد و بنابراین فکر می کنم خروج از توافق هسته ای اشتباه محض خواهد بود.
وی افزود از انجایی که دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای قصد اعمال تحریم ندارند فکر می کنم خروج آمریکا دستاورد چندانی برای این کشور نداشته باشد ولی ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود با میراث اوباما مقابله کند و حالا قطع نظر از اینکه خروج از برجام تا چه اندازه عقلانی و منطقی باشد وی فقط می خواهد به تعهد انتخاباتی خود عمل کند.
دکتر یولمان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا ترامپ تا این اندازه از توافق هسته ای ایران بیزار و با آن مخالف است، گفت این را باید از خودش بپرسید. وی حتی با توافقنامه آب و هوایی پاریس هم مخالف است که به اعتقاد من اشتباهی بزرگ است و می خواهد از توافقنامه مشارکت دو سوی اقیانوس آرام هم خارج شود که آن هم اشتباه است. شاید ترامپ به این علت با برجام مخالف است که این توافق در دوران اوباما امضا شده و از دیدگاه ترامپ هر چیزی که اوباما و دولتش انجام داده اند غلط است و باید لغو شود وشما نتیجه این رویکرد را از توافق هسته ای گرفته تا قانون مراقبت های بهداشتی در آمریکا می بینید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد