راه ترقی

آخرين مطالب

پیامدهای خروج آمریکا از برجام بر بازارهای جهانی نفت نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- نشریه فوربز نوشت: یکی از تبعات کناره گیری آمریکا از توافق هسته ای ایران افزایش شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی خواهد بود.
پایگاه اینترنتی این نشریه در تحلیلی درباره ایران به قلم دَن ابرهارت نوشت: به نظر می رسد به احتمال زیاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ضرب الاجل دوازدهم می از توافق هسته ای 2015 خارج شود. تبعات چنین اقدامی برای بازارهای نفت جهان بسیار زیاد خواهد بود و این روزها یکی از اولویت ها در تعیین قیمت نفت است.
فوربز نوشت البته باید یادآوری کرد که خروج ترامپ از توافق هسته ای موضوع تعجب برانگیزی نیست. همانطور که در بالا هم اشاره شد، دلالان نفتی تحریم های نفتی را در تعیین قیمت نفت لحاظ کرده اند. قیمت نفت برنت به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته افزایش یافته و به هفتاد و پنج دلار در هر بشکه رسیده است.
البته انتظار می رود با اعلام رسمی کناره گیری ترامپ از این توافق، بهای نفت از این هم بالاتر رود، البته این افزایش قیمت زمانبر خواهد بود.
ارزیابی میزان دقیق کاهش تولید و عرضه نفت ایران به بازار در پی اجرای دوباره تحریم های آمریکا علیه این کشور امکان پذیر نیست، اما این کاهش قابل توجه خواهد بود. همچنین مشکلات ونزوئلا بر کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی می افزاید.
افزایش سریع تولید و ادامه فعالیت های صادراتی نفت ایران پس از لغو تحریم ها در دو سال گذشته، خیره کننده بود. ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک تقریبا صادرات نفتش را دو برابر کرد و میزان آن به دو میلیون و دویست هزار بشکه نفت در روز رسید. اروپا نیز دوباره و به سرعت به عنوان بزرگ ترین خریدار نفت ایران تبدیل شد و روزانه نزدیک به پانصد تا ششصد هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد.
اگر ترامپ از توافق هسته ای کناره گیری کند، احتمالا این تجارت متوقف خواهد شد. هرچند ممکن است این اتفاق خیلی سریع اتفاق نیفتد، اما به تدریج و پس از این که تجار اروپایی متوجه شوند ادامه معامله با ایران برای آنها تبعات بسیاری دارد که قطع دسترسی آنها به بازارهای مالی آمریکا به علت نقض تحریم های واشنگتن از جمله آن است، به تدریج خود را از بازارهای ایران دور می کنند. به عنوان مثال شرکت های بزرگ نفتی توتال و انی دو خریدار بزرگ نفت خام ایران هستند، اما در آمریکا دارایی های بسیاری دارند. احتمالا آنها به تجارت با ایران به قیمت به خطر انداختن امتیازات تجاری و روابطشان با آمریکا ادامه نخواهند داد.
انتظار می رود کشورهایی با رشد اقتصادی سریع مثل چین و هند که هم دارایی های کمی در آمریکا دارند یا به سیاست های تحریمی آمریکا اهمیت چندانی نمی دهند، از این فرصت برای گرفتن تخفیف از ایران استفاده کنند. به ویژه چین کشوری است که به تازگی با ترامپ دچار اختلافات تجاری شدیدی شده است. اما کشورهایی که روابط نزدیکی با آمریکا دارند مثل ژاپن و کره جنوبی، تصمیم گیری درباره ادامه خرید نفت خام ایران دشوارتر است و به تصمیم واشنگتن برای تمدید لغو تحریم های ایران بسیار امید بسته اند.
این که چه میزان از کاهش صادرات نفت ایران را به اروپا،خریداران آسیایی می توانند جبران کنند، سوال بسیار مهمی است که باید به دقت بررسی و پاسخ داده شود.

افزایش قیمت سوخت در سراسر آمریکا
پایگاه اینترنتی ووکس هم نوشت: اگر رئیس جمهور ترامپ از توافق اتمی با ایران خارج شود آنگاه قیمت سوخت در سراسر آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد.
وضع دوباره تحریم‌ها ضد ایران می‌تواندخشم متحدان آمریکا را به همراه داشته باشد و ضربه‌ای جدی به اقتصاد ایران وارد کند. این موضوع همچنین در نهایت می‌تواند ایران را تحریک کند به دنبال تسلیحات اتمی برود. این موضوع همچنین می‌تواند به فوریت اثراتی سریع بر روی آمریکا هم داشته باشد. این به خاطر آن است که ایران یک کشور عمده تولید کننده نفت خام در جهان است و تحریم‌ها بر روی صادرات نفت آن می‌تواند سبب افزایش بهای جهانی نفت شود. این موضوعی است که آمریکایی می‌توانند به خوبی آن را در جایگاه‌های سوخت احساس کنند.
کارشناسان می‌گویند که اگر ترامپ از توافق اتمی خارج شود آنگاه بهای بنزین به میزان سی سنت در هر گالن افزایش پیدا خواهد کرد. پاتریک درهان Patrick DeHaan تحلیلگر ارشد موسسه گتس بادی GasBuddy که بهای بنزین را رصد می‌کند در این رابطه گفت:اگر ترامپ تحریم‌هایی گسترده ضد ایران وضع کند آنگاه بهای بنزین به بیش از سه دلار در هر گالن افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش بهای بنزین
برخی تحلیلگران حتی معتقدند که اگر ترامپ از توافق با ایران خارج شود آنگاه تنش‌ها بین آمریکا و ایران به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه بهای بنزین از آنچه که پیش بینی شده است هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر ترامپ ایران را به حمله نظامی تهدید کند آنگاه بهای جهانی نفت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. بیم از هرج و مرج گسترده و جنگ در خاورمیانه (غرب آسیا) می‌تواند سبب اختلال در انتقال محموله‌های نفتی شود و بهای نفت به شدت افزایش پیدا کند. برخی از کارشناسان می‌گویند که اگر جنگ محتمل به نظر برسد آنگاه بهای بنزین می‌تواند حتی از مرز چهار دلار در هر گالن هم بگذرد.
استیفن برناک Stephen Brennock تحلیلگر مسائل نفتی در موسسه پی وی ام این رابطه می‌گوید:توافق اتمی ایران از بین رفته است و به نظر می‌رسد که اژدر‌های ترامپ به سرعت در حال نزدیک شدن هستند.
اگر ترامپ اقدام نظامی ضد ایران انجام دهد آنگاه احتمالا این موضوع اعتراض مخالفان جنگ را به همراه خواهد داشت. افزایش بهای بنزین هم می‌تواند احتمالا به این اعتراضات دامن بزند. همزمان به اظهارات ترامپ درباره از بین بردن توافق اتمی با ایران بهای نفت خام در حال افزایش است. کارشناسان به طور گسترده پیش بینی کرده اند که خروج ترامپ از توافق اتمی با ایران یکی از علل افزایش بهای جهانی نفت در هفته‌های اخیر بوده است. بیم از آنکه منابع نفتی در آینده کاهش پیدا کنند سبب شده است که بهای نفت این روز‌ها افزایش پیدا کند.
در این بین بهای نفت برنت در بازار بین المللی در ماه آوریل به میزان سه و نیم درصد افزایش پیدا کرد و به هفتاد و یک ممیز چهارصدم دلار در هر بشکه رسید. این بالاترین بهای این واحد نفتی از اواخر سال دو هزار و شانزده است. در نتیجه بهای بنزین هم افزایش پیدا کرده است. بهاری بنزین به طور متوسط به میزان دو ممیز هشتاد و یک صدم دلار در هر گالن افزایش پیدا کرده است. این بالاترین میزان از سال دو هزار و چهارده است.
پاتریک درهان حلیلگر ارشد موسسه گتس بادی GasBuddy در این رابطه می‌گوید:من بایستی بگویم آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم این است که افزایش چندین دلار برای هر بشکه نفت خام در نتیجه نگرانی‌ها در رابطه با ایران است.
موسسه تحقیقاتی اف جی‌ای پیش بینی کرده است که تحریم‌های ترامپ ضد ایران می‌تواند خساراتی به همراه داشته باشد. لفاظی‌های وی می‌تواند حتی اثرات بیشتری به همراه داشته باشد. اگر ترامپ آمریکا را از توافق اتمی خارج کند و تحریم‌ها را مجددا ضد این کشور وضع کند آنگاه این موضوع می‌تواند سبب کاهش صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز شود. این موضوع می‌تواند سطح نفت ذخیره شده را به شدت کاهش دهد و بهای نفت و بنزین به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
آنتونی هالف Antoine Halff استاد دانشگاه کلمبیا و مرکز جهانی انرژی و همچنین تحلیلگر پیشین آژانس بین المللی انرژی در این رابطه می‌گوید:سوال کلیدی که وجود دارد این است که سازمان کشور‌های صادر کننده نفت اوپک چگونه پس از اقدام ترامپ در رابطه با از بین بردن توافق اتمی با ایران واکنش نشان خواهد داد. اگر تحریم‌ها ضد صادرات نفت ایران سبب افزایش قابل توجه بهای نفت شود آنگاه اوپک در رابطه با اینکه دستور صادرات نفت بیشتری را صادر کند تا این موضوع تضمین شود که بهای جهانی افزایش نداشته باشد، تصمیم گیری خواهد کرد.
یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که اگر پس از خروج ترامپ از توافق روابط آمریکا و ایران همچنان با ثبات بماند آنگاه بهای نفت می‌تواند همچنان از ثبات برخوردار باشد و حتی از سطوح کنونی هم پایین‌تر برود.
اما اگر وضعیت بدتر شود و ترامپ و ایران به صراحت درباره جنگ سخن بگویند آنگاه بهای نفت می‌تواند به شدت افزایش پیدا کند و سرمایه گذاران شاهد بی ثباتی در منطقه‌ای که بیشترین میزان نفت جهان را تولید می‌کند، باشند. این موضوع می‌تواند سبب شود که بهای بنزین از سه دلار برای هر گالن هم بگذرد. این موضوع حقیقتا به مصرف کنندگان آمریکایی آسیب خواهد زد. این به معنای آن خواهد بود که دخالت نظامی ارتش آمریکا در خارج از این کشور می‌تواند دقیقا سبب افزایش بهای بنزین در داخل این کشور شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد