راه ترقی

آخرين مطالب

چرا آمریکا بدنبال بازبینی توافق هسته ای ایران است؟/ آیا هنوز امیدی به حفظ برجام وجود دارد؟ سياسي

چرا آمریکا بدنبال بازبینی توافق هسته ای ایران است؟/ آیا هنوز امیدی به حفظ برجام وجود دارد؟
  بزرگنمايي:

راه نو- وزیر خارجه انگلیس در سفر به آمریکا درباره ایران گفتگو می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه سفر دو روزه خود را به آمریکا آغاز و در این سفر درباره ایران، کره شمالی و سوریه با مقامات واشنگتن گفتگو خواهد کرد.
بوریس جانسون با مایک پنس معاون رییس جمهور، جان بولتون مشاور امنیت ملی و نیز مقامات مسئول سیاست خارجی در کنگره آمریکا دیدار خواهد کرد.
انگلیس، آلمان و فرانسه سعی کرده اند که ترامپ را برای ماندن در برجام متقاعد کنند. در همین راستا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اخیرا به آمریکا رفتند.
خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی به نقل از دیپلمات ها از آخرین تلاش های اروپایی ها برای نگهداشتن آمریکا در برجام و یا محدود کردن دامنه آسیب های خروج واشنگتن از این توافق خبر داد.
این خبرگزاری به نقل از 6 منبع اروپایی گزارش داد که قدرت های اروپایی طرح خود برای حفظ برجام را طی روزهای آینده به واشنگتن ارائه خواهند کرد؛ اما در عین حال تلاشی را برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران در صورت خروج آمریکا از برجام آغاز کرده اند.

حمایت کمیته ان پی تی از برجام
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد بیشتر کشورهای شرکت کننده در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان پی تی در سال 2020 که روز 4 مامه مه در ژنو به پایان رسید بر حمایت خود بر اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته ای ایران تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس؛ در این بیانیه اعلام شد «اکثریت مطلق این کشورها بر حمایت خود از برجام که عنصر اساسی در برقراری موازنه در عدم اشاعه هسته ای و به طور کلی تقویت امنیت بین المللی بود تاکید کردند.»
روسیه و چین بیانیه جداگانه ای در حمایت از این توافق منتشر کردند.

آیا هنوز امیدی به حفظ برجام وجود دارد؟
نشریه دی سایت (روسیه)،در تحلیلی نوشت: برای دونالد ترامپ، این توافق از ابتدا "بدترین معامله تاریخ" بود: توافق هسته ای بین ایران و پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا) و آلمان. و رئیس جمهور آمریکا بارها و بارها تهدید کرده در صورتی که این توافق بر اساس خواسته های وی تغییر نیابد، از آن خارج خواهد شد.
در ادامه این نشریه روسی به طرح پرسش ها و پاسخ های آن پیرامون توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد:
آیا ایران به توافق متعهد است؟
از زمان تصویب این توافق، آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرده است که ایران به طور کامل از تعهدات خود پیروی می کند. آژانس همچنین ارزیابی سال ٢٠١٥ خود را تایید نموده و تأکید می کند هیچ شواهد قابل توجهی وجود ندارد که ایران پس از سال ٢٠٠٩ همچنان در زمینه توسعه سلاح های هسته ای فعالیت کرده باشد.
اسرائیل که همواره مخالف توافق بوده، اکنون اعلام کرده شواهدی از برنامه تسلیحات هسته ای ایران در اختیار دارد. پایه و ستون اصلی اتهامات اسرائیل این است که ایران بر خلاف مفاد توافق، فعالیت های گذشته خود را به طور کامل اعلام نکرده است.
آمریکا از کدام بخش این توافق انتقاد کرده، و آیا ترامپ از آن خارج خواهد شد؟
انتقاد رئیس جمهور ترامپ از یک سو به مدت زمان توافق هسته ای می باشد، زیرا اکثر محدودیت های اعمال شده تا سال ٢٠٢٥ و برخی دیگر حداکثر تا ٢٥ سال اجرا خواهند شد. از سوی دیگر، او همچنین شکایت دارد که برنامه موشکی ایران که این کشور همچنان به آن ادامه داده، در این توافق گنجانده نشده است. از دید رئیس جمهور آمریکا، در حالی که این توافق در حال حاضر مانع از ساخت بمب می باشد، اما تعلیق تحریم ها به ایران امکان و فرصتی برای تجهیز شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق، سوریه و یمن داده تا به این ترتیب موقعیت خود را در منطقه تحکیم کند.
موضع و دیدگاه دیگر کشورهای امضا کننده چیست؟
اتحادیه اروپا توافق هسته ای را یک موفقیت خوانده و مشتاق است که به آن پایبند بماند، به استثنای آمریکا سایر کشورهایی که توافق را امضا کرده اند، با این دیدگاه موافق هستند. با این حال، فرانسه، انگلیس و آلمان به آمریکا اعلام کرده اند که آماده هستند تا موضع سختگیرانه تری را درباره سیاست خارجی تهاجمی و برنامه موشکی ایران اتخاذ کنند. چین نیز مخالف مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای است. روسیه بارها تأکید کرده که هیچ جایگزینی برای توافق موجود وجود نداشته و تغییر در آن را نیز نمی پذیرد.
آیا ایران بار دیگر مذاکره می کند؟
دولت ایران به طور قاطعانه از سر گیری مذاکرات هسته ای را رد کرده است. به گفته جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اگر آمریکا از توافق هسته ای عقب نشینی کند، ایران نیز دیگر خود را بدان متعهد نخواهد دانست. همچنین اگر ترامپ تحریم های هسته ای را بار دیگر اعمال کند، چنین اقدامی منجر به لغو توافق و نه ایجاد توافقی بهتر خواهد شد.
به گفته [آقای] حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، آمریکا حق ندارد به طور یک جانبه در مورد یک توافقنامه بین المللی به رسمیت شناخته شده، تصمیم گیری کند. او خواستار آن شد که توافق هسته ای به شکل فعلی باقی مانده و اجرا شود. اما کشورش در موضوع هسته ای هیچ تعهد بیشتری را نخواهد پذیرفت. در همین حال، او خود را آماده مذاکرات بر سر برنامه موشکی و سیاست خاورمیانه نشان می دهد – اما فقط پس از آن که توافق هسته ای و به ویژه امتیازات اقتصادی آن، اجرایی شوند.

چرا آمریکا بدنبال بازبینی توافق هسته ای ایران است؟
نشریه کامرسانت (روسیه)، نیز در تحلیلی نوشت: آمریکا در یک قدمی راه اندازی مجدد برنامه هسته ای ایران قرار دارد.
طی یک هفته آینده، سرنوشت یکی از توافق های بین المللی کلیدی طی سال های اخیر – پیرامون توقف برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اعمالی علیه این کشور – مشخص خواهد شد. تا روز ١٢ ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قرار است، یا مشارکت این کشور در توافق هسته ای را تمدید کند و یا از آن خارج شود. در واشنگتن خواهان بازبینی مفاد توافق هسته ای هستند، اما ایرانی ها تصریح می کنند: سخن گفتن پیرامون اعمال تغییرات در برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) غیر ممکن است. فسخ توافق هسته ای، به روابط روسیه و آمریکا ضربه وارد خواهد کرد.
در سال ٢٠١٥ میلادی، بر اساس نتایج مذاکرات ایران و گروه ١+٥، سندی امضا شد که مهم ترین توافق بین المللی در عرصه هسته ای طی ٢٠ سال اخیر به شمار می رود و توافق قرن نام گرفته است. گفتنی است که در آن ایام، گروه ١+٥ با لغو تمامی تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران موافقت کرد. در ازای آن، تهران ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را تضمین کرد و متعهد شد که طی ١٥ سال آینده، بیشتر از ٣٠٠ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا سطح ٣,٦٧ درصد در اختیار نخواهد داشت. تهران همچنین، وعده داد که اورانیوم غنی شده با عیار بالا و پلوتونیوم تسلیحاتی تولید نخواهد کرد. در این اسناد، به تغییر کارکرد کارخانه فوردو و استفاده از رآکتو اراک صرفاً برای اهداف صلح آمیز نیز اشاره شده است.
اگرچه، دونالد ترامپ مخالف توافق هسته ای است، اما قرار نهایی را وی اتخاذ نخواهد کرد. در این رابطه، طی هفته های اخیر، چندین نفر از رهبران جهانی تلاش کردند، ترامپ را به پایبندی به توافق هسته ای متقاعد سازند. اما، در روز ٣٠ ماه آوریل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اسنادی را در رابطه با برنامه سری ایران پیرامون طراحی سلاح هسته ای افشا کرد.
به اعتقاد ولادیمیر ساژین، کارمند علمی ارشد مرکز مطالعات خاور نزدیک و خاورمیانه در انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، تمامی گفته های نخست وزیر اسرائیل به قبل از امضای برجام مربوط می شود. به گفته این کارشناس، توافق هسته ای به جاه طلبی های هسته ای ایران پایان داده است و این کشور تحت کنترل شدید قرار دارد.
در مسکو مخالف لغو توافق هسته ای هستند. ولادیمیر یرماکوف، مدیر بخش مسائل منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی و کنترل بر تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه، خاطر نشان کرده است که اگر آمریکا این توافق ها را نقض کند، باید تحریم هایی علیه این کشور اعمال شود. اگر آمریکایی ها توافق هسته ای را نقض کنند، این اقدام به ضرر خود آنان تمام خواهد شد.
نیمرود گورن، مدیر انستیتوی سیاست خارجی مرکز میتویم اسرائیل، در گفتگویی با نشریه کامرسانت گفت: «از نقطه نظر اسرائیل، نفوذ ایران در سوریه – مسئله بسیار مبرمی است. این موضوع بسیار خطرناک تر از برنامه هسته ای تهران به شمار می رود». حمید رضا عزیزی، کارشناس کلوب والدای و استاد دانشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: «تمایل غرب برای بازبینی توافق هسته ای و یا افزودن مفادی به آن، ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد». به گفته این کارشناس، بعد از عقد توافق هسته ای در سال ٢٠١٥ میلادی، نفوذ ایران در منطقه افزایش بیشتری یافت. این امر تهدید مستقیمی برای منافع متحدان منطقه ای کشورهای غربی و در وهله نخست، عربستان سعودی به شمار می رود.
در روز ٣ ماه می، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، موضع ایران در قبال توافق هسته ای را چنین تشریح کرد: «ما از تحکیم امنیت خود دست نخواهیم کشید و مفاد توافق هسته ای را نه بازبینی خواهیم کرد و نه به آنها مفاد دیگری را خواهیم افزود».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟