راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام/ ادامه رایزنی های ایران و اروپا برای حفظ برجام انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج نخواهد شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، آدم ارلی در گفتگو با این شبکه از واشنگتن درباره مواضع رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام و در پاسخ به این پرسش که به زودی ترامپ درباره توافق هسته‌ای تصمیم گیری خواهد کرد و به نظر می‌رسد وی از این توافق خارج خواهد شد، ارزیابی شما از خروج آمریکا از این توافق چیست، گفت:اشکال مختلفی از خروج درباره این توافق وجود دارد و ساده‌ترین نوع خروج این است که ترامپ بگوید این توافق را به رسمیت نمی‌شناسد و این توافق به سود آمریکا نیست و خود را به این توافق پایبند نمی‌داند.
من فکر می‌کنم خارج شدن از این توافق یک تصمیم شتابزده و افراطی است. ترامپ گفته است در این توافق اشتباه‌هایی وجود دارد و باید اصلاح شود. ترامپ به اروپایی‌ها فرصت داد تا تغییراتی در این توافق ایجاد کنند. گزینه دیگر این است که آمریکا به صورت کلی از این توافق خارج شود. سوال اساسی این است که گزینه بعدی پس از خروج از این توافق چیست. ایران به روشنی اعلام کرده است به غنی سازی اورانیوم و تولید مواد هسته‌ای بازخواهد گشت.
این وضع به معنای بازگشت به مرحله قبل از توافق هسته‌ای است. ابعاد تلاش‌های ترامپ برای اصلاح این توافق روشن نیست. من فکر می‌کنم ترامپ از این توافق خارج نخواهد شد و در این توافق باقی خواهد ماند و به اروپایی‌ها برای اصلاح این توافق فرصت خواهد داد.
وی در پاسخ به این پرسش که شکی در این نیست که رئیس جمهور آمریکا درباره تصمیم گیری در خصوص توافق هسته‌ای به نظرات نهاد‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی آمریکا توجه خواهد داشت، آیا این نهاد‌ها از ترامپ می‌خواهند از توافق خارج شود، آیا در داخل آمریکا فشار‌هایی علیه ترامپ وجود دارد، گفت:ترامپ گفته فردی تیزهوشی است و به نظرات دیگران توجه ندارد و خواسته‌های خود را عملی می‌کند.
ترامپ بر این مسئله تاکید دارد شیوه تعامل وی با موضوعات به نتیجه منجر می‌شود. وی سه ماه پیش تهدید کرده بود که ممکن است جنگ میان آمریکا و کره شمالی آغاز شود. پس از این تهدیدات شاهد سفر رهبر کره شمالی به کره جنوبی بودیم. ترامپ با تهدیدات خود فکر می‌کند می‌تواند به نتایج مثبت برسد. ترامپ توجهی به نظر نهاد‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا ندارد.
وی بر این باور است که ایران رفتار‌های بدی دارد و به این دلیل تهدید کرده است از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. ترامپ با این تهدیدات فکر می‌کند که می‌تواند اروپایی‌ها و ایرانی‌ها را تحریک کند تا این طرف‌ها به دنبال خواسته‌های ترامپ در این توافق باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که پس از دیدار رئیس جمهور فرانسه با ترامپ این موضوع مطرح شد که اروپایی‌ها به مواضع ترامپ برای اصلاح یا خارج شدن از این توافق نزدیک شده اند، آیا همچنان اختلافاتی میان اروپا و آمریکا درباره این توافق وجود دارد، گفت:رئیس جمهور فرانسه در اقدامات دیپلماتیک خود تلاش کرد تا ترامپ در توافق هسته‌ای باقی بماند. اروپایی‌ها موضوع برنامه موشکی ایران را مطرح کردند و به دنبال اصلاح این توافق هستند.

احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام
سفیر انگلیس در آمریکا هم از احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام خبر داد.
کیم دِریک گفت: ترامپ به می گفته است هنوز تصمیم نهایی درباره توافق هسته‌ای اتخاذ نشده است.
"کیم دِریک" سفیر انگلیس در آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس اعلام کرد کشورش برای برطرف کردن دغدغه‌های ترامپ ایده‌هایی دارد.
وی در این خصوص افزود: "باور داریم می‌توانیم به زبان مناسبی برسیم و اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم تا دغدغه‌های رئیس‌جمهور (ترامپ) برطرف شود»
دِریک همچنین خاطرنشان کرد ترامپ و ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز شنبه با یکدیگر صحبت کردند و ترامپ به می گفته است هنوز تصمیم نهایی درباره توافق هسته‌ای اتخاذ نشده است.
وی افزود: «معتقدیم این یک توافق خوب است. هفته‌هاست که با همکاران فرانسوی و آلمانی‌مان در حال مذاکره با مقامات ارشد دولت آمریکا هستیم. بر این گمانیم که در حال پیشرفت هستیم. البته هنوز به مقصد نرسیده‌ایم و برای دستیابی به هدفمان چند روز فرصت داریم.»

درخواست جانسون از ترامپ درباره برجام
«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را باطل نکند.
وزیر خارجه انگلیس در این یادداشت در نیویورک‌تایمز نوشته است: «هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شوند.»
او در ادامه می‌نویسد: «این موضوع درباره توافق هسته‌ای ایران هم صادق است؛ توافقی که رئیس‌جمهور ترامپ هم‌اکنون در حال بررسی آن است و 12 می- یعنی همین شنبه- ضرب‌الاجل دیگری است که او می‌خواهد آمریکا را از برجام خارج کند.»
جانسون ادعا کرده است: «این توافق، کاستی‌هایی دارد اما مطمئنم که می‌توان آن را اصلاح کرد.»
وزیر خارجه انگلیس در ادامه با تکرار ادعاها برنامه هسته‌ای ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌‌های هسته‌ای گره زده و نوشته بدون برجام، اوضاع «نگران‌کننده‌تر» از وضعیت فعلی بود.
وی نوشته است: «[قبل از برجام] در صورتی که سران جمهوری اسلامی تصمیم به داشتن یک زرادخانه هسته‌ای گرفته بودند، تنها چند ماه برای تولید اورانیوم درجه تسلیحاتی برای ساخت اولین بمب نیاز داشتند.»
«اوضاع از این هم نگران‌کننده‌تر بود، زیرا ایران در حال نصب کردن سانتریفیوژهای بیشتر و تقویت زرادخانه اورانیوم خود بود. اما با این توافق، ایران دو سوم سانتریفیوژهایش را انبار کرده و 95 درصد از ذخایر اورانیومش را کنار گذاشته است. "زمان گریز" به تقریباً یک سال رسیده و توافق به نحوی طراحی شده که این زمان، بالاتر از این آستانه حداقلی باقی بماند.»
جانسون همچنین نوشته است: «به علاوه، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیارات بیشتری برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران داده شده و احتمال اینکه آنها هر گونه تلاش برای ساخت سلاح را کشف کنند، بالاتر رفته است.»

تقلای نتانیاهو برای برهم زدن برجام
نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از موعد تصمیم گیری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد حفظ توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی یا خروج از آن، بر تلاش های خود برای پایان دادن به این توافق افزود.
به گزارش آسوشیتدپرس از قدس، بنیامین نتانیاهو در یک نشست خبری با خبرنگاران رسانه های خارجی گفت توافقی که ایران را به حفظ و پنهان کردن همه دانش این کشور در مورد سلاح های هسته ای قادر سازد یک توافق وحشتناک است. این توافق یا باید کاملا اصلاح و یا کاملا به هم بخورد. اما اگر کاری در رابطه با این توافق انجام نداد، اگر آن را به همین شکل کنونی حفظ کرد ایران در مدت زمان بسیار کوتاهی به زرادخانه ای از سلاح های هسته ای دست خواهد یافت.
نتانیاهو گفت اسرائیل اسناد به دست آمده از برنامه هسته ای ایران را در اختیار سرویس های جاسوسی اصلی و دیگران قرار می دهد.
وی گفت اگر یک توافق خطرناک را نقض نکرد، این باعث نمی شود که این توافق کم خطرتر شود.

ایران: اروپا برای حفظ برجام بیشتر تلاش کند
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران گفت: سرنوشت برجام که دستآورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه رفتارهای زورمدارانه و بدعهدی های دولت ترامپ در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است.
دور سوم رایزنی های سیاسی ایران و سوئد روز یکشنبه 16 اردیبهشت 97 به ریاست خانم آنیکا سودر قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شد.
در این گفتگوها خانم سودر ضمن تاکید بر اراده سیاسی دولت متبوعش برای تداوم و گسترش رایزنی ها، همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف اعم از دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، اعلام کرد: برجام یک رسالت امنیتی و عدم اشاعه دارد، لذا اروپا بصورت متحد و یکپارچه از حفظ و اجرای آن حمایت می کند. برای تداوم حیات برجام ضروری است از همه تلاش ها و فرصتها بهره حداکثری گرفته شود. وی ابراز امیدواری کرد دولت آمریکا در نتیجه تلاش ها و تحرکات بین المللی که در حال انجام است نهایتا تصمیم بگیرد برجام را محترم شمرد.
عراقچی نیز در این دور از رایزنی ها با تاکید بر اهمیت حفظ و اجرای برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری ها و مبادلات در عرصه های مختلف، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستآورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه رفتارهای زورمدارانه و بدعهدی های دولت ترامپ در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هر گونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه و تعمیق و تشدید بحران ها در منطقه شده و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.
وی افزود: از سایر طرفهای برجام مخصوصا اروپایی ها انتظار طبیعی و معقول این است که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز نهایت اهتمام را در راستای محقق ساختن اهداف این توافق راهبردی که می تواند منجر به استقرار صلح و ثبات واقعی مخصوصا در منطقه شود به نمایش بگذارند.
عراقچی تاکید کرد: هر گونه تلاش برای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات و در پیش گرفتن سیاست دلجوئی و دادن جایزه به ناقض برجام یعنی آمریکا، ناشی از برداشت ها و رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه و جهان را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت. برجام یک تجربه و انتخاب بزرگ تاریخی است و موفقت آن در پرتو تلاش و حمایت مشترک و همگانی متضمن منافع برای کل جهان خواهد بود.
در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار با همتای سوئدی خود، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تهدیدهای ضدبرجامی رییس جمهوری آمریکا را شرح داد و گفت: اروپا باید تلاش بیشتری برای حفظ برجام و انجام تعهدات آمریکا به عمل آورد.
در این دیدار برجام و تهدیدات رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این کشور از آن، تحولات یمن و اوضاع جاری در سوریه مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف ضمن اشاره به مواضع و دیدگاه های کشورمان درباره مواضع رییس جمهوری آمریکا در قبال برجام و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کرد: اروپا باید تلاش بیشتری برای حفظ برجام و انجام تعهدات آمریکا به عمل آورد.
قائم مقام وزیر خارجه سوئد نیز در این دیدار، بر لزوم حفظ دستاوردهای برجام تاکید کرد.

گزینه های ایران در برجام
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آینده برجام، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرد و اقدام آمریکا در صورتی که تصمیم اشتباه پیش‌بینی شده را اتخاذ کند، به نفع آمریکایی‌ها نخواهد بود. جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌های لازم را کرده تا تصمیم آمریکا تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد البته دولت از گذشته پیش‌بینی‌هایی کرده و به مسئولان ذی ربط اطلاع‌رسانی شده است.
ظریف ادامه داد: خروج از برجام در حوزه بین‌المللی نیز قطعا به انزوای آمریکایی‌ها منجر خواهد شد بنابراین در صورت اتخاذ چنین تصمیمی آمریکایی‌ها در حوزه بین‌المللی منفعتی نخواهند بُرد، در واقع منافع ایران باید در برجام تضمین شود در غیر این صورت اگر آمریکا بخواهد به روش‌های مختلف به جمهوری اسلامی فشار اقتصادی اعمال کند، ایران قطعا واکنش مناسب از خود نشان می‌دهد.
ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی انتخاب‌های گسترده‌ای دارد که خروج از برجام یکی از گزینه‌هاست، تکلیف نهایی روز بیست و دوم اردیبهشت‌ماه تعیین خواهد شد.
وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در پایان در مورد تمدید موقت برجام از سوی طرف آمریکایی، گفت: نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظری در این رابطه اعلام کرد؛ باید منتظر ماند تا ترامپ تصمیم خود را در بیست و دوم اردیبهشت ماه اعلام کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/13589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟