راه ترقی

آخرين مطالب

یک توافق جدید؛ پیشنهاد کشورهای 1+4 به ایران/ آخرین گام ها برای نجات برجام نوشتارها

یک توافق جدید؛ پیشنهاد کشورهای 1+4 به ایران/ آخرین گام ها برای نجات برجام
  بزرگنمايي:

راه نو- یک روزنامه آلمانی روز یکشنبه (امروز ) نوشت دیپلمات‌های اروپایی، روس و چینی قصد دارند با مذاکره بر سر یک توافق جدید، در ازای پیشنهاد اعطای امتیازات مالی به ایران، این کشور را از توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود منصرف و توافق هسته‌ای را حفظ کنند.
روزنامه "وِلت ام سانتگ" به نقل از مقامات ارشد اروپایی نوشت مقامات این کشورها در روزهای پایانی هفته پیش رو به ریاست "هلگا اشمیت" - یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا - در وین دیدار می‌کنند تا درباره گام‌های جدید پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری شود.
آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در این نشست حضور دارند اما آمریکا در آن شرکت نخواهد کرد.
به نوشته این روزنامه آلمانی، دستیابی به یک موافقت‌نامه جدید که توافق هسته‌ای کنونی را حفظ می‌کند و مانع از توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران می‌شود می‌تواند ترامپ را به لغو تحریم‌های ایران مجاب کند.
یک دیپلمات ارشد اروپایی در این خصوص گفت: «باید از عنوان "توافق هسته‌ای وین" فاصله بگیریم و چندین عنصر جدید به آن اضافه کنیم. این تنها چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ را به موافقت و لغو تحریم‌ها مجاب خواهد کرد.

آخرین گام ها برای نجات برجام
اندیشکده چتم هاوس نوشت: آمریکا فقط دونالد ترامپ نیست و اتحادیه اروپا باید برای تحقق آرزوی کسب استقلال راهبردی از توافق هسته ای با ایران دفاع کند.
در یادداشتی که تارنمای اندیشکده انگلیسی منتشر شده، آمده است: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج از برجام، امنیت منطقه ای و جهانی را به شدت تضعیف کرد و خطر جنگ و رقابت بر سر تسلیحات هسته ای را در خاورمیانه و سایر مناطق افزایش داد. خروج یکجانبه ترامپ از برجام در حکم تمرد از سازمان ملل و حقوق بین الملل است.
در ادامه گزارش آمده است: اقدامات اروپا پیامدهای جدی برای ائتلاف آنها با آمریکا، امنیت خاورمیانه و نیز روابط اروپا با چین، روسیه و دیگر کشورهای در پی خواهد داشت.
منافع اتحادیه اروپا و انگلیس، فرانسه و آلمان با آمریکا همگن و همسو نیست. ترامپ علیه تهران خواهان تغییر حکومت، پیروزی اسرائیل و عربستان بر ایران و شرکای منطقه ای این کشور است.
ترامپ برجام را توافقی بد می داند و در مقابل، اروپایی ها با توجه به نقش مهم این پیمان در مقابله با اشاعه هسته ای در خاورمیانه دارای منافع راهبردی برای حمایت از آن هستند.
اروپایی ها و آمریکایی ها در زمینه مبارزه با اشاعه هسته ای منافع راهبردی دارند، اما نقش برجام در دستیابی به این هدف بسیار متفاوت تعبیر و تفسیر می شود. پرسش این است که اتحادیه اروپا و آلمان، انگلیس و فرانسه اکنون چگونه در این برهه از اهرم خود به منظور دست یافتن به اهداف راهبردی بهره می گیرند.
به گزارش چتم هاوس، اتحادیه اروپا و انگلیس، فرانسه و آلمان باید برای زنده نگه داشتن برجام با سایر اعضای شورای امنیت و تهران همکاری کنند. این رویکرد در عمل یعنی اینکه آنها حتی در صورت خروج اختیاری یا اجباری شرکت های بزرگ چندملیتی از ایران، گام هایی ویژه برای حفاظت از سرمایه گذاری های تجاری اروپا در این کشور بردارند و در مقابل فشار آمریکا برای قطع دسترسی جمهوری اسلامی به نظام سوئیفت و سایر اقدامات بایستند.
چتم هاوس نوشته است: باید توجه داشت که آمریکا فقط ترامپ نیست و اروپایی ها باید از برجام دفاع و ساختار دیپلماتیک خود را حفظ کنند. اگر اتحادیه اروپا در آرزوی استقلال راهبردی است، جنگ برای نجات پیمان هسته ای با ایران نقطه شروع تحقق این آرزو است. این اتحادیه تنها در صورتی قادر به مذاکره موثر با آمریکا درباره تهران خواهد بود که راهبرد و توانایی نمایش اقدام بر مبنای منافع خود را داشته باشد.

زمان استفاده اروپا از چماقش رسیده است!
در همین حال روزنامه دیلی میرر نوشت، اکنون زمان آن رسیده اروپا از چماقش علیه ترامپ استفاده کند.
این نشریه در مطلبی به قلم جاناتان پاور نوشت: زمان کاهش اعتماد به نفس اروپا به سر رسیده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نتوانست تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را درباره توافق هسته ای ایران تغییر دهد. بسیاری از ناظران در اروپا، خاورمیانه (غرب آسیا) ، روسیه و چین شدیدا نگران هستند که اقدام آمریکا به بروز جنگ میان ایران و اسرائیل منجر شود؛ جنگی که اگر اسرائیل آسیب ببیند، ترامپ می خواهد پادرمیانی کند.
چنین جنگی نه تنها لطمه سنگینی به ایران وارد خواهد کرد بلکه به اسرائیل هم آسیب خواهد زد. اسرائیل نمی خواهد شاهد ناآرامی و آشوب بیشتر باشد. به نظر می رسد ایدئولوژی ترامپ فقط بر مبنای مخالفت با باراک اوباما است. رفتار او معمولا نژادپرستانه است. هیچ امیدی برای دورانی بهتر در عرصه سیاسی آمریکا وجود ندارد. توافق برای خلع سلاح هسته ای با کره شمالی غیرممکن است.
ترامپ به نوعی هیتلر قرن بیست و یکم است. اروپا باید خجالت را کنار بگذارد و با نگاهی به خودش متوجه می شود که ابرقدرتی است بهتر از آمریکا. شاید اروپا از نظر نظامی در رده آمریکا نباشد اما این هم نکته خوبی است. در اروپا همه می توانند به بهترین دانشگاهها بروند و خدمات بهداشت و درمان بسیار ارزان است.
در اروپا کیفیت اکثر روزنامه ها، رادیو و تلویزیون بسیار بهتر است و جنایت و قتل هم بسیار کمتر رخ می دهد. اکنون زمان آن رسیده تا اروپا سخت گیرانه تر عمل کند و برای دفاع از منافعش در مقابل ترامپ بایستد. اکنون اروپا باید درباره اینکه چطور این کار را انجام دهد فکر کند.

ایران صد درصد به اروپا اعتماد نخواهد کرد
خبرنگار الجزیره در ایران سفر کمیسر انرژی اروپا را به ایران با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته ای بسیار مهم دانست و افزود، اعتماد ایران به اروپا در خصوص اقدامات پس از خروج آمریکا از برجام صد درصد نیست و این کشور در تعامل با اروپا و اعتماد به آن بر اساس سیاست گام به گام عمل می کند.
عبدالقادر فایز خبرنگار شبکه در تهران درباره وعده های اروپا برای کاستن از زیان های ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و میزان اعتماد ایران به این وعده ها به خصوص که برخی شرکت های اروپایی اعلام کرده اند از ایران خارج می شوند، گفت: ایران می گوید پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای به روابط خود با اتحادیه اروپا بر اساس سیاست گام به گام ادامه می دهد و به عبارت دیگر در تعامل با اتحادیه اروپا به صورت مطلق به آن اعتماد نمی کند. می توان گفت سفر میگل آریاس کانیته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به عنوان اولین مسئول اروپایی در این سطح که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای به ایران سفر می کند، بسیار مهم است و پیام های بسیار مهمی برای تهران دارد. وی در کنفرانس خبری خود در تهران چند مسئله مهم را مطرح کرد. وی نخست بر پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته ای و در پیش گرفتن مسیری متفاوت با آمریکا در این خصوص تاکید کرد. نکته دیگر این که وی تاکید کرد سران اروپا اتفاق نظر دارند که به توافق هسته ای عمل کنند و تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد آنها نیز به آن پایبند خواهند بود. می توان گفت تاکید ایران بر تعاملات بانکی و تاکید بر این که پیشنهادهایی در این خصوص از اتحادیه اروپا دریافت کرده است، نشان می دهد مانع بعدی که در این مسیر وجود دارد تعاملات بانکی بین المللی یا همان سوئیفت است که تحت نظر آمریکاست و بدون آن تعاملات و سرمایه گذاری های اروپا در ایران با مشکلات زیادی روبرو می شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/14762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی