راه ترقی

آخرين مطالب

تحلیل رسانه ها از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران؛ تهدیدهای پمپئو از کجا آب می خورد؟ نوشتارها

تحلیل رسانه ها از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران؛ تهدیدهای پمپئو از کجا آب می خورد؟
  بزرگنمايي:

راه نو- روزنامه الوطن چاپ مسقط نوشت: شرط های غیرقابل قبول وزیر خارجه آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران، آرزوهای دست نیافتنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.
روزنامه الوطن عمان در مقاله ای به قلم "عبداللطیف مهنا" نوشت: با اینکه شرط های وزیر خارجه آمریکا برای ایران درحد یک جنگ تمام عیار بود ولی فکر نمی کنیم دولت آمریکا در اندیشه افزودن شکستی دیگر به شکست های کشورش در ویتنام، افغانستان و عراق باشد و قطعا در این دولت کسانی هستند که می دانند ایران عراق، افغانستان یا لیبی نیست.
روزنامه الوطن خاطرنشان کرد، پمپئو فقط خواسته های نتانیاهو را بر زبان راند. همان خواسته هایی را که از زمان باراک اوباما تکرار می کند ولی ایران کشوری نیست که زیر بار چنین خواسته هایی برود مگر اینکه ایران آن ایرانی نباشد که ما می شناسیم.
به نوشته الوطن، آنچه وزیر خارجه آمریکا می خواهد نشان دهنده راهبرد ترامپ است که اجرای آن را برعهده سه گرگ صهیونیست دولت خود یعنی جان بولتون، مایک پمپئو و جیمز ماتیس گذاشته است که به خیال خود باید آن را برای تغییر نظام جمهوری اسلامی پیش ببرند.
الوطن می نویسد: شرط های پمپئو علاوه بر غیرقابل اجرابودن حاوی خواسته های مضحکی مانند توقف حمایت از طالبان و القاعده نیز بود.
 "یوسی ملمان" تحلیلگر روزنامه "معاریو" شرط های پمپئو را آرزوهای نتانیاهو خواند.
به نوشته الوطن، با اینکه ایرانی ها می دانند که تهدیدهای پمپئو تنها آن ها را هدف نگرفته است و اروپایی ها نیز قربانی این تهدیدها می شوند و کم ترین تاثیر آن افزایش بهای نفت است که هزینه هنگفت بر اروپایی ها تحمیل خواهد کرد ولی به اروپایی ها نیز چندان اطمینان ندارند و آن ها را از اطاعت از آمریکا چندان دور نمی دانند.

راهبرد جدید آمریکا درباره ایران پذیرفتنی نیست
روزنامه ایندیپندنت (انگلستان)، در تحلیل خود نوشت: امکان پذیرش خواسته هایی که پومپئو آنها را بسیار ساده و اساسی خواند، از سوی ایران وجود ندارد و طرح آن ها خرسندی عربستان سعودی و اسرائیل و نگرانی متحدان اروپایی را که شاهد گسترش اختلاف در روابط خود با آمریکا در زمان ترامپ هستند، در پی داشت. اکنون اهمیت حفظ برجام فراتر از منافع تجاری است و این اهمیت دیگر امضا کنندگان برجام را متحد کرده است. این کشورها به دنبال ممانعت از بر هم خوردن ثبات ایران و منطقه به دست ترامپ هستند. نتیجه جنگی دیگر در خاورمیانه، فروش بیشتر اسلحه برای ترامپ و فاجعه برای جامعه بین المللی است.
شاید سخنان پومپئو نتیجه رقابت او و جان بولتون بر سر جنگ طلبی است. کاخ سفید می تواند فاصله خود را از پومپئو نیز همانند بولتون حفظ کند.
پومپئو برخلاف تیلرسون، در موضوع ایران می خواهد به خواسته های ترامپ دامن بزند. اما رویکرد جنگ طلبانه آمریکا با خطرات جدی همراه است. برجام برای دیگر امضاکنندگان آن، "برنامه اول" برای منع تکثیر سلاح های هسته ای است و کسی به کارساز بودن "برنامه دوم" آمریکا نمی اندیشد.
تریتا پارسی از شورای آمریکایی های ایرانی تبار، برنامه دوم ترامپ را زمینه ساز جنگ دانست.
گرانمایه، از اعضای شورای روابط خارجی اروپا، خواسته های آمریکا را شرایط تسلیمی خواند که هدف آن نابودی حکومت ایران از طریق تضعیف رهبران و جنگ اقتصادی است.
سوزان مالونی از مؤسسه بروکینگز تنها هدف طرح چنین خواسته هایی را راهبرد نافرجام تغییر حکومت ایران دانست. در واقع در رویکرد دولت آمریکا مردم ایران باید میان تغییر حکومت خود یا رویارویی با فشار مالی بسیار شدید، یکی را انتخاب کنند.

راهبرد سه مرحله ای آمریکا در قبال ایران
نشریه لااستامپا (ایتالیا)، در تحلیل خود نوشت: وزیر خارجۀ آمریکا اظهار داشت که چنانچه ایران اساساً سیاست خود را تغییر ندهد، در معرض شدیدترین تحریم های تاریخ قرار خواهد گرفت و چنانچه خود را با درخواست های آمریکا وفق دهد، این کشور بار دیگر روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی برقرار خواهد کرد و به آن کمک خواهد کرد اقتصاد خود را بازسازی کند. اکنون اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا خود را با طرح جدید آمریکا وفق دهد یا اینکه در رابطه با تهران دست از واشنگتن بکشد.
پمپئو که در بنیاد هریتیج سخن می گفت ابتدا به توضیح دربارۀ علل خروج آمریکا از برجام پرداخت. توافقی که در اصل مانع از تولید تسلیحات اتمی توسط ایران نشده و برعکس این امکان را برای این کشور فراهم آورده است که کارزار تهاجمی خود را در سراسر منطقه به راه بیندازد. وزیر خارجۀ آمریکا به طور مستقیم آقای روحانی و ظریف را مورد حمله قرار داد و گفت که غرب آنها را بیگانه با رفتارهای شرورانۀ تهران می داند لیکن آنها در واقع مسئول این رفتارها هستند.
به اعتقاد وی رژیم تهران همچنان سعی در ایجاد راهرویی از ایران به مدیترانه است و این طرح راهبردی باید متوقف شود. واشنگتن برای اینکه در این راه موفق شود خارج از برجام و بر اساس سه راهبرد وارد عمل خواهد شد: نخست اعمال فشار مالی بی سابقه بر این رژیم، دوم کار با متحدان منطقه ای به منظور متوقف ساختن تهاجمات تهران و سوم حمایت از شهروندان ایرانی.

خواب های پریشان و بدون تعبیر پمپئو
نشریه القدس العربی در تحلیل خود با عنوان «در آینه پمپئو، جز از خواب های پریشان و بدون تعبیر چه می توان دید؟ » نوشت: پمپئو در سخنان خود واقعیت بزرگی را نادیده گرفت و آن حمله به عراق در سال ٢٠٠٣ و مجموع سیاست های شدید رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی جورج بوش که علت نفوذی است که امروزه تهران در کل منطقه و نه فقط در عراق، سوریه، لبنان و یمن، از آن برخوردار است. همچنین پمپئو این را فراموش کرد که خواب های پریشان و بدون تعبیر نومحافظه کاران که پمپئو از جایگاه آن ها سخنرانی خود را انجام داد؛ بهترین بهانه ایران برای گسترش در داخل منطقه و بهره گیری از خشم ملت ها از سیاست های واشنگتن بود.پمپئو بهتر است که به خوبی در آینه نگاه اندازد تا شاید در ورای خواب های پریشان، چشمانش به دیدن حقایق روشن شود.
وی از ایران خواست در آینه به خود نگاه اندازد و فراموش کرد همین نصیحت را به آمریکا کند که از متحدان اروپایی خود در زمینه توافق هسته ای جدا شد و دولت های برلین، پاریس و لندن را در بیشترین تنگنا قرار داد که شرکت هایشان میلیاردها دلار پس از توافق هسته ای در ایران سرمایه گذاری کرده بودند و از سرگیری تحریم ها از سوی آمریکا این سرمایه گذاری ها را تهدید می کند و بار اضافی بر اقتصاد اروپا تحمیل خواهد کرد. این مسئله به غیر از اعمال تعرفه های گمرکی جدیدی است که دونالد ترامپ می خواهد بر آهن و آلومینیوم بر اتحادیه اروپا تحمیل کند.
اگرچه این احتمال وجود دارد که برخی شرکت های اروپایی با واشنگتن به منظور فرار از مجازات های وزارت خزانه داری آمریکا همگام شوند مانند اقدامی که توتال فرانسه اخیرا انجام داد اما این گرایش ضرورتا به معنای اتخاذ آن به عنوان یک رویه همگانی نیست به ویژه در پرتو پافشاری که وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای اروپایی بر حفظ منافع کشورهای خود در برابر امریکا در پیش گرفته اند.
پمپئو بهتر است که به خوبی در آینه نگاه اندازد تا شاید در ورای خواب های پریشان، چشمانش به دیدن حقایق روشن شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/14850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد