راه ترقی

آخرين مطالب

پذیرش توافق قرن وجلوگیری از ائتلاف اردن با ایران هدف نشست مکه است انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- عربستان روز شنبه به صورت غیر منتظره اعلام کرد که روز یکشنبه (امروز) میزبان نشست چهارجانبه ای برای بررسی بحران اخیری است که گریبان اردن را گرفته است. بر اساس بیانیه ای که ریاض منتشر کرده، عربستان، کویت، امارات و اردن گرد هم خواهند آمد تا ساز و کار خروج اردن از بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می کند را بررسی کنند.

در حالی که اردن مدتی است که از حمایت مالی کشورهای عربی و آمریکا محروم بوده است، ناظران این پرسش را مطرح کرده اند که آیا واقعا هدف عربستان از برگزاری چنین نشستی حمایت اقتصادی از اردن است یا اینکه با این کار به دنبال فشار بر اردن برای عقب نشینی از سیاست های خارجی خود و تغییر موضع اش نسبت به توافق قرن در خصوص فلسطین است.

یک مسئول اردنی در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرده که قرار است در بیانیه این نشست از کمک اقتصادی کویت، امارات و عربستان به امارات پرده برداری شود و این کمک مالی که از سوی این سه کشور عرضه خواهد شد به صورت مستقیم به خزانه اردن فرستاده خواهد شد تا از طریق آن چندین پروژه تأمین مالی شود و بدهی های اردن نیز پرداخت شود. این مسئول اردنی تأکید کرد که مبلغ حمایت مالی نسبت به هر کشور متفاوت خواهد بود.

این مسئول اردنی تأکید کرد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان اهمیت ثبات در اردن را درک کرده و می دانند اردن نقش بسزایی در امنیت منطقه حاشیه خلیج فارس به ویژه مرزهای عربستان بازی می کند. وی همچنین تأکید کرد که بعید نیست این حمایت مالی در چارچوب مصالحه سیاسی با اردن نیز انجام شود به ویژه که امان در مدت زمان گذشته با عربستان اختلاف های سیاسی متعددی داشته که منجر به دوری دو کشور از هم شده بود.

این مسئول اردنی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده بعید نیست  که عربستان در مقابل کمک مالی که قرار است به اردن بدهد مطالبات سیاسی خاصی داشته باشد که از امان بخواهد در آینده به آن عمل کند. به گفته او پرونده «توافق قرن» که اردن یکی از مخالفان اصلی آن است ممکن است یکی از این مطالبات باشد.

پیش از این «عبدالله دوم» پادشاه اردن درخواست عربستان از اردن برای عدم مشارکت در نشست سازمان همکاری اسلامی که دسامبر گذشته در استانبول برگزار شده بود را رد کرده بود، این نشست در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل برگزار شده بود که عربستان وزیر خارجه خود را به این نشست اعزام کرده بود.

این مسئول اردنی تأکید کرده که تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای حمایت اقتصادی از اردن به دلیل نگرانی از احتمال پیوستن اردن به ائتلاف های بین المللی در منطقه است به ویژه اینکه اخیرا تصویر مصافحه «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران با عبدالله دوم در حاشیه نشست سازمان همکاری های اسلامی منتشر شده و یکی از تفسیر هایی که درباره این عکس شده این است که اردن و ایران پتانسیل بهبود روابط خود را دارند.

«حسام عایش» کارشناس اقتصادی اردنی هم در گفتگو با العربی الجدید تأکید کرده که حمایت اقتصادی از اردن به ویژه از سوی عربستان بدون مطالبات سیاسی مشخص نخواهد بود اما مواضع اردن نسبت به برخی موضوعات کاملا روشن است.

از سوی دیگر «محمد ابو عریضه» نویسنده اردنی معتقد است که این نشست از پیش برنامه ریزی شده بوده و اینگونه نیست که این نشست با هدف حمایت از اردن برگزار شود بلکه هدف برگزاری آن پیش بُرد توافق قرن است.

ابو عریضه معتقد است که ائتلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا و اسرائیل، اردن را به بازی «لبه پرتگاه» کشانده اند که بر اساس آن از اردن می خواهند که باب میل آنها رفتار کند و در غیر این صورت اردن را به بحران کشانده یا حد اقل کمک های خود را از این کشور خواهند گرفت.

برخی ناظران معتقدند که تلاش های ارن برای خارج شدن از زیر سایه عربستان همیشه با شکست همراه بوده است و عربستان از وضعیت دشوار اقتصادی اردن سوء استفاده کرده و تلاش می کند تا کنترل بهتری نسبت به اردن داشته باشد.

از سوی دیگردر حالی که روز گذشته بیانیه عربستان در خصوص نشست مکه منتشر شد، عبدالله دو تماسی تلفنی از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دریافت کرد که اردوغان طی آن از اهمیت توسعه اقتصاد اردن برای ترکیه سخن گفته که نشان می دهد اردن با وجود روابط تیره و تار آنکارا با ریاض، تلاش خواهد کرد تا روابط خود را با ترکیه حفظ کند.

 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/15949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است