راه ترقی

آخرين مطالب

پشت پرده ناآرامی های اردن و برگزاری نشست مکه؛ رویارویی جدید عربستان با ایران نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- عربستان، کویت و امارات یک بسته کمک به مبلغ 2.5 میلیارد دلار به اردن وعده دادند.
کمک کشورهای خلیج فارس به اردن شامل واریز به حساب بانک مرکزی، تضمین هایی به بانک جهانی، حمایت از بودجه سالانه و پروژه های توسعه اعلام شد.
این بسته پیشنهادی در حالی مطرح می شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اردن در خصوص ادامه حمایت های مالی اطمینان داد و گفت این یک سرمایه گذاری در جهت ثبات بخشیدن به یک همپیمان در "پر تنش ترین و پر مشکل ترین منطقه جهان" است.
فدریکا موگرینی تنها چند روز پس از اعتراضات اردنی ها علیه افزایش مالیات که منجر به استعفای نخست وزیر اردن شد، به این کشور سفر کرده است.
وی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری خاطر نشان کرد چگونگی انجام اصلاحات به خود اردنی ها بستگی دارد اما رسیدگی به موضوع فرار مالیاتی نکته ای کلیدی در یک اقتصاد کاراست.

پیام های هشدار آمیز اردن
سران اردن در پیامهایی ضمن درخواست کمک مالی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، نسبت به فروپاشی کشورشان هشدار دادند.
به گزارش پایگاه الرأی؛ سران اردن در پیامهایی به سران شماری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ضمن درخواست کمک مالی از این کشورها به آنان هشدار داده اند فروپاشی اردن بر امنیت این کشورها تأثیر منفی خواهد گذاشت.
پایگاه اینترنتی ­روزنامه الرأی کویت نوشت: در این پیامها که یک منبع دیپلماتیک آگاه، مضمون آنها را بیان کرده، آمده است: علت اعتراضات مردم اردن، این است که اوضاع اقتصادی و معیشتی «بسیار دشوار شده است و مردم خسته شده اند» همچنین دولت سابق و جدید این کشور به شدت به اقدامات ریاضتی روی آورده اند تا جایی که «به منظور صرفه جویی در هزینه ها، مراسم ملی سفارتخانه ها در خارج را نیز لغو کرده اند.»
در این نامه ها همچنین آمده است: تصمیمات مبنی بر افزایش مالیات و افزایش قیمت سوخت از خواسته های بانک جهانی است تا اردن با توجه به اوضاع بد اقتصادی بتواند همچنان وام دریافت کند». همچنین آنچه اوضاع این کشور را بدتر کرده، این است که «30 درصد از ساکنان اردن، از پناهندگان هستند که این موضوع خود دشواری ها و نیازهای استثنایی را» به همراه دارد.
این پیامها اوضاع اقتصادی را با اوضاع سیاسی به هم مرتبط دانسته و بر این باور است «منطقه تحولاتی را پیش رو دارد که از اردن خواسته می شود با آن موافقت کند حتی اگر با منافع ملی و قومی خود مغایرت داشته باشد.»
 در این پیامها اشاره شده است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «منطقه را تنها از نقطه نظر و زاویه اسرائیل می بیند و با هیچ فکر، پیشنهاد یا اقدامی که آن را علیه منافع رژیم صهیونیستی بداند، موافقت نمی کند.»
مقامات اردن در این پیامها خاطر نشان شده اند حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حال ترویج اندیشه کشور جایگزین برای فلسطینیان است و می خواهد فلسطینیان را در اردن جای دهد.

پیام قطر به اردن ؛ راه حل بحران جانبداری از ایران است
 قطر از اردن خواست از محور قطر و ایران و ترکیه جانبداری کند تا مشکلات اقتصادی اش حل شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی ارم نیوز، قطر طی دو روز گذشته سلسله پیامهای رسانه ای و سیاسی به اردن فرستاده و از این کشور خواسته است از وضعیت بی طرفی خارج شود و در تقسیمات منطقه ای به قطر و ایران و ترکیه بپیوندد چرا که این اقدام به اردن برای خروج از بحران اقتصادی کمک خواهد کرد.
نشریه میدل ایست آی انگلیس که متعلق به یک شرکت قطری است سه شنبه گذشته درخصوص اردن نوشت: اردن تنها به تشکیل دولت و مجلس جدید نیاز ندارد بلکه باید مواضع سیاسی خود را در ساختار ائتلافهای منطقه ای مشخص کند. در عنوان این مطلب آمده است: شاید راه حل بحران اردن جانبداری از قطر و ایران باشد.
 این نشریه افزود: محال است که اردن بی طرف باقی بماند و هزینه بی طرفی اش را بپردازد. عمرالرزاز که مأمور تشکیل کابینه شده است تاوقتی که موضع خود را در جانبداری از کسانی که به این کشور کمک مالی می کنند مشخص نکند قادر نخواهد بود برای تظاهرکنندگان خشمگینی که تحت فشار معیشتی و اقتصادی هستند کاری کند.
این نشریه قطری افزوده است: دیدار شاه اردن با رئیس جمهوری ایران در نشست اخیر استانبول حاکی از تمایل اردن به وضعیت بی طرفی میان محورهای منطقه ای است.

پشت پرده ناآرامی های اردن و برگزاری نشست مکه
یک اندیشمند کویتی گفت اتفاقاتی که در اردن رخ می دهد به مراتب خیلی بزرگتر و خطرناک تر از اختلاف بر سر مالیات بر در آمد است و احتمال دارد این اتفاقات مقدمه اجرای طرح «اردن به عنوان کشور جایگزین برای فلسطینیان باشد.»
به گزارش خبرگزاری شهاب ، عبد الله النفیسی در حساب توئیترخود درباره تحولات و اعتراض های اخیر در اردن نوشت محافل راهبردی در آمریکا و اسرائیل بار دیگر از «جایگزینی اردن » سخن می گویند کما این که آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل ، اردن را به عنوان کشور جایگزین فلسطینی ها مطرح کرده بود . آیا اتفاقاتی که در اردن رخ می دهد فراهم کردن مقدمات برای کشور جایگزین است؟
عربستان سعودی با شعار حمایت از دولت اردن پس از اعتراض های مردمی به سبب قانون مالیات بر درآمد و افزایش قیمت ها خواهان برگزاری نشست چهارجانبه ای با حضور شاه اردن ،امیرکویت وولی عهد ابوظبی شد.  اجلاس چهارجانبه مکه با حضور عربستان، امارات، کویت و اردن در حالی در مکه برگزار می شود که وارداتی بودن ناآرامی های اردن محل تامل جدی است، معامله قرن در راه است و به تخت نشستن بن سلمان از نظر بسیاری قریب الوقوع است.
برخی فعالان در پایگاه های اجتماعی هشدار دادند در سایه نگرانی ها از اجرای طرح معامله قرن و دادن حق السکوت به اردن در قبال اجرای آن، این نشست باعث تقویت وابستگی اردن در تصمیم گیری خواهد شد.
 فعالان گفتند شتاب عربستان برای برگزاری این نشست برای کمک به اردنی ها نیست بلکه این اقدام، تلاش برای پنهان کردن "نقش عربستان و امارت در تشدید بحران اردن برای اعمال فشار به مردم و مسئولان این کشور " است.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونوت هم به نقش عربستان، امارات، مصر، اسرائیل و آمریکا در تشدید رویدادها و اعتراض ها در استان های اردنی اشاره کرده بود.
تحلیلگر مسایل سیاسی در امان، پیش بینی کرد عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای متوقف کردن اصلاحات داخلی در اردن تلاش کنند.
 به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عمر عیاصره در مصاحبه با این شبکه، درباره برگزاری نشست چهارجانبه با حضور اردن، عربستان، امارات و کویت در مکه مکرمه برای بررسی کمک به امان گفت: اردن طرف ضعیف در این نشست نیست. شاید سران سعودی و امارات از شیوه تعامل حکومت اردن با تظاهرکنندگان نگران شده اند. بدون شک سعودی و امارات به دنبال معامله کردن با اردن هستند. اما به اعتقاد من، امان حاضر به سازش درباره مسایل اساسی برای خود از جمله معامله قرن و مسئله قدس نخواهد شد.
عیاصره افزود: با اینکه اردن با اخوان المسلمین کشمکش دارد، اما حاضر نخواهد شد خواست عربستان و امارات را برای تروریستی اعلام کردن این گروه بپذیرد. شاید فقط آنها تلاش کنند اردن را به خودداری از حرکت کردن در مسیر اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وادار کنند.
ابورضا صالح در تحلیلی در العالم نوشت: پیش از این در برخی رسانه ها ناآرامی های اردن به قطع کمک های مالی سعودی و آمریکا به این کشور مرتبط اعلام شده بود و برخی دیگر مخالفت آمریکا، اسرائیل و عربستان با حضور اردن در نشست اضطراری اخیر سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه با هدف حمایت از مردم فلسطین را عامل اساسی ناآرامی ها معرفی کردند. به باور این گروه از آن جهت که از دیدگاه سه کشور یاد شده هرگونه مخالفت با تحقق معامله قرن آمریکایی مردود و مستوجب مقابله و مجازات است لذا این اقدام خلاف قاعده اردن که البته در برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی یدی طولی و سابقه ای قابل تامل دارد می بایست در نطفه خفه می شد، تا درس عبرتی برای سایرین باشد و النهایه پروژه معامله قرن در محیطی آرام و به دور از تنش در آینده ای نزدیک عملیاتی شود. اگر چه هر یک از تحلیل های پیش گفته به نوبه خود می تواند بخشی از واقعیت آنچه در اردن این روزها می گذرد را نشان دهد اما به نطر می رسد این تمام واقعیت نیست. توصیح آنکه اردن به شهادت تاریخ از پیشگامان عادی سازی روابط با اسرائیل طی دو دهه اخیر و همچنین برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی است. در عین حال موقعیت استراتراتژیک و ژئوپولتیک این کشور در همسایگی عراق، سوریه، عربستان و بالاخره اسرائیل بروز ناامنی و بی ثباتی در این کشور و در استانه تحقق معامله قرن را نه تنها مقرون به صرفه معرفی نمی کند که آسیب رسان به این پروژه معرفی می دارد، به ویژه آنکه بخش اعظمی از ساکنان اردن در واقع فلسطینی الاصل هستند و ناآرامی و بی ثباتی در اردن به معنای هم افزایی مخالفت ها با فلسطینیان در خصوص معامله قرن محسوب می شود، امری که نه به سود امریکا و اسرائیل و نه به نفع عربستان، امارات و دیگر کشورهایی است که هم موجودیت اسرائیل را در خفا و علن مورد تایید قرار داده اند و هم در طی ماه های اخیر در مقابل انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس و متاثر از آن کشتار فلسطینان در جمعه های خشم و راهپیمایی های بازگشت سکوتی معنادار کرده اند.
درکنار این مسائل اگر بی محتوا شدن شورای همکاری خلیج فارس طی یک سال گذشته را در کنار اجلاس دوجانبه پرقراداد بن سلمان و بن زاید در عربستان بگذاریم و عدم دعوت از بحرین به عنوان پایه ثابت ماجراجویی های این دو جوان جویای نام در این نشست را به آن بی افزاییم آن گاه روشن خواهد شد که دعوت از کویت متمول در کنار دعوت از بن زاید به جای پادشاه در اجلاس مکه باهدفی اساسی تر از نجات اردن از بی ثباتی برگزار می شود و آن عبارت است از تلاش جهت تحکیم موقعیت بن سلمان به عنوان پادشاه آینده عربستان و رهبرجهان عرب و دنیای اسلام، رهبری که تلاش برای لائیک کردن جامعه عربستان را به منظور نزدیکی هرچه بیشر و جلب حمایت دولت های غربی و به ویژه آمریکا در صدر توجهات خود قرار داده و برای رسیدن به این هدف گذر از خط قرمز جهان اسلام یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل را ابتدایی ترین قدم در تحقق آرمانش می داند.
براین اساس به نظر می رسد کمک به آرام سازی اوضاع در اردن پس از آنکه پادشاه اردن پیام آمریکا، اسرائیل و عربستان مبنی بر هزینه بر بودن مخالفت با اسرائیل و معامله قرن را دریافت داشت اولین خروجی نشست مکه و تصریح بر رهبری بن سلمان بر جهان اسلام و عرب هدف اصلی و نه البته خروجی مورد توقع عربستان از اجلاس چهارجانبه مکه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/15956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

من افسار زدم به خواستگارت!

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

اجرای تصنیف «یاوران مَسِم» در بیستون از کیخسرو پورناظری و سهراب پورناظری

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت