راه ترقی

آخرين مطالب

هشدار برجامی صالحی/ رایزنی های برجامی عراقچی در مسکو/ ادعاهای ضدبرجامی جدید آمریکا سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- هشدار برجامی صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از برجام حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، در آخرین برنامه این سفر، در نشست موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ (NUPI) شرکت با مرور سختی‌های مسیر دستیابی به توافقی چندجانبه که در آن هم نگرانی‌های ساختگی قدرت‌های بین‌المللی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی برطرف شده و هم به نیازها و حقوق ملت ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پاسخ داده شده است، اشاره کرد.
صالحی حفظ برجام به عنوان دستاوردی چندجانبه را آزمونی برای جامعه جهانی برشمرد و تاکید کرد: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.
 صالحی با ارائه استدلال‌های گوناگون از فریبکاری و خصومت در اظهارات اخیر مقامات آمریکا و تلاش گسترده آنان برای جلب همکاری بین‌الملل به منظور ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای، به اقدامات فرصت طلبانه و سودجویانه رژیم غاصب صهیونیستی نیز تاکید کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع «غنی سازی صفر» کشور، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست و یادآور شد که اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز شد.
وی همچنین واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاست‌های آمریکا به اجرا نگذارند، آینده خوفناک پیش رو به خاطر فروریزی برجام با ناامنی‌های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

رایزنی های برجامی عراقچی در مسکو
عراقچی و ریابکوف در دیداری در مسکو بر ضرورت مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام و تامین خواسته ها و مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.
عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت برجام پس از خروج آمریکا و به دعوت سرگئی ریابکوف همتای روس خود وارد مسکو شد و مذاکراتی را برگزار کرد.
عراقچی و ریابکوف در این دیدار بر ضرورت مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام و تامین خواسته ها و مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.
طرفین همچنین ، ارائه برنامه و راهکارهای لازم از سوی اعضای باقیمانده در برجام ، به منظور تامین حقوق مسلم ملت ایران را خواستار شدند.
وزارت امور خارجه روسیه هم در بیانیه ای اعلام کرد سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه با عباس عراقچی معاون امور بین الملل و حقوقی وزیر خارجه ایران دیدار کرد.
در این بیانیه که در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد آمده است: محور گفتگوی دو طرف در این دیدار همکاری ایران و روسیه در زمینه منافع حفظ برجام بود. طرف روسی در این دیدار بر تعهد خود درباره برجام تاکید کرد. دو طرف توافق کردند به هماهنگی فعالانه خود در این زمینه ادامه دهند تا بتوانند در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا از همکاریهای دوجانبه خود درباره زمینه های اقتصادی و تجاری حفاظت کنند. دو طرف همچنین درباره مسائل مورد علاقه دو طرف دیدار و گفتگو کردند.

رایزنی برجامی موگرینی در هند
 موگرینی با وزیر خارجه هند درباره اهمیت حفظ برجام رایزنی کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با وزیر امور خارجه هند درباره اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران رایزنی کرد.
 «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با وزیر امور خارجه هند دیدار و با وی درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.
دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد « سوشما سوآراج»، وزیر خارجه هند و فدریکا موگرینی در خصوص همکاری‌های سیاسی و امنیتی در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و امنیت دریایی بحث و تبادل نظر کردند.
مطابق این گزارش، طرفین درباره تحولات مربوط به روهینگیا، افغانستان، مالدیو و اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

ادعاهای ضدبرجامی جدید آمریکا
«اندرو پیک»، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه ایتالیایی بار دیگر به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخته است.
مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافق هسته‌ای برجام از حکم روشنی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران برخوردار نیست.
«پیک» که در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه «رای» ایتالیا حضور داشت مدعی شد که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، رفتار ایران «دائماً بدتر شده است.»
او گفت: «از زمان نهایی شدن برجام یا توافق هسته‌ای ایران در سال 2015، رفتار ایران دائماً بدتر شده است، یعنی حمایت‌های موجود در برجام از حیث هسته‌ای و اقتصادی و تضمین سطحی از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ایران دست آنها را باز کرد تا رفتارهایشان را در زمینه‌هایی مانند اشاعه موشکی، تروریسم، جنگ‌های نیابتی در منطقه و غیره افزایش دهند.»
او در پاسخ به سوال مجری ایتالیایی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا واقعاً شرکت‌های اروپایی ناقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تحریم خواهد کرد گفت: «اجازه بدهید در این خصوص چند نکته بگویم. اول اینکه، ما از سال 1996 تحریم‌های ثانویه علیه ایران داشته‌ایم؛ منظورم زمانی است که "قانون تحریم‌های ایران و لیبی" به تصویب رسید.»
«پیک» یادآوری کرد که اتحادیه اروپا هم در همین سال، مقرراتی موسوم به «قانون مسدودسازی تحریم‌ها» تصویب کرد که شرکت‌های بین‌‌المللی را از پایبندی به قوانین تحریم‌های کشورهای ثالث معاف می‌کند.
بعد از تصویب قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال 1996، اتحادیه اروپا مقرراتی موسوم به «قانون مسدودسازی» را به تصویب رساند تا از شرکت‌های اروپایی در برابر احتمال اعمال تحریم‌های مربوط به کوبا، ایران و لیبی جلوگیری کند.
در آن سال، بعد از اجرایی شدن «قانون تحریم‌های ایران و لیبی»، تهدید اروپایی‌ها به فعال کردن «قوانین مسدودساز» و شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی عقب‌نشینی آمریکایی‌ها را در پی داشت و شرکت‌های اروپایی اجازه پیدا کردند برای یک دهه تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند.
بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی گفته‌اند قصد دارند بار دیگر با فعال کردن این قوانین درباره تحریم‌ها علیه ایران از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کرده و بدین طریق، برجام را حفظ کنند.
«اندرو پیک» در مصاحبه روز جمعه گفت: «در همان سال (1996)، اتحادیه اروپا هم قانون مسدودساز را به تصویب رساند. بنابراین ما حدود دو دهه سابقه همکاری دیپلماتیک با همتایان اروپایی‌مان داریم تا هم به نگرانی‌های آنها بپردازیم و هم میزان سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران را کاهش دهیم که به نفع سپاه پاسداران است.»
مقام وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا احتمال دارد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و پس از آن به میز مذاکره بازگردد، گفت: «ساز و کارهای حفاظتی موجود در داخل برجام به اندازه کافی قوی نبودند. ما هنوز هم فکر می‌کنیم که آنها مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دارند، زیرا تحریم‌های هسته‌ای کلیدی، ظرف 10 تا 15 سال آینده از بین رفته و منقضی خواهند شد و چونکه آژانس بین‌المللی، از حکم سیاسی روشنی برای بازرسی از مراکز حساس، مانند مراکز نظامی برخوردار نیست و چون در این توافق مفادی درباره موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای در نظر گرفته نشده بود.»
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «به دلیل این مشکلات است که ما معتقدیم راه دستیابی به بمب همین الان که ایران داخل برجام است پیش روی این کشور قرار دارد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/16050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق