راه ترقی

آخرين مطالب

رای مثبت اتحادیه اروپا به بسته حمایت از ایران؛ برجام اروپایی به حیات خود ادامه می دهد؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه با 28 رای مثبت ، بسته حمایتی از ایران را در راستای برجام تصویب کرد.
فدریکا موگرینی در حاشیه نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: طی دو روز آینده مفاد این بسته حمایتی تسلیم مقامات ایران می شود.
وی افزود : بلغارستان تنها مخالف جلسه بود که در نهایت رای مثبت داد.
فرانسه، انگلستان وآلمان تدوین کنندگان بسته حمایتی هستند . گفته می شود بر این اساس بانک سرمایه گذاری اروپا ملزم به حمایت از ایران شده است .
 
اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231
این گزارش در حالی است که پیش از این نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد تاکید کرده بود تمام طرف های باقی مانده امضا کننده باید به طور کامل برجام و قطعنامه 2231 را اجرا کنند .
والی دی المیدا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای ارائه گزارش دوره ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 مرتبط با برجام برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک در 25 ماه مه در وین افزود: این نشست، مورد حمایت تعداد زیادی از شرکا در سراسر جهان همچون آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه قرار گرفت که یکی از پیام های مهم برای حفظ و اجرای کامل برجام بود.
نماینده اتحادیه اروپا که به نمایندگی از فدریکا موگرینی بیانیه خود را قرائت کرد، ادامه داد: موضع ما روشن بوده است تا زمانی که ایران به تعهدات خود تحت برجام عمل کند به طور کامل متعهد به اجرای کامل و موثر برجام خواهیم بود؛ این موضوع توسط دیگر شرکت کنندگان باقی مانده در برجام هم مطرح شده است.
دی المیدا با تشکر از روسیه و چین که از حفظ و اجرای برجام پشتیبانی می کنند، گفت: در مواجهه با چالش های جهانی و عدم گسترش سلاح های هسته ای به جز کار سخت دیپلماسی چندجانبه نمی توان کاری از پیش برد.
وی لغو تحریم ها را بخش مهم این توافق برشمرد و افزود: مردم ایران انتظار بسیار قابل درکی دارند که باید از مزایای این توافق بهره مند شوند و اتحادیه اروپا با همکارانش همچنان از بهترین تلاش ها برای حفظ جریان های مالی و تجاری مشروع حمایت می کنند.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، حفاظت از برجام را نه تنها برای امنیت اروپا بلکه به نفع امنیت جهان دانست و اظهار کرد: شورای امنیت به صراحت برجام را تایید کرده و آن را در تضمین ماهیت انحصاری برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مهم دانسته است.
دی المیدا اضافه کرد: اجرای کامل برجام از یک مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه جلوگیری می کند که منافع هیچ کسی در آن نیست. برجام هیچ جایگزینی ندارد چرا که نتیجه مذاکرات بیش از 12 ساله است، یک سند 104 صفحه ای که توسط جامعه بین المللی در بالاترین سطح تایید شده است و بی تردید، این استاندارد یک توافقنامه چندجانبه منع گسترش سلاح هسته ای است که باید ابتکارهای دیگری هم برای آن فراهم شود.
وی با یادآوری نشست هایی که دیگر طرف های باقی مانده برجام برای چگونگی حفظ این توافق برگزار کرده اند، تاکید کرد: اقداماتی که ما انجام می دهیم به گونه ای طراحی شده است تا این شرکت ها و سرمایه گذاران بتوانند تحت قوانین بین المللی و اروپایی به کار خود ادامه دهند.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: البته ما می دانیم که در ایران بحث جدی در مورد برجام و در مورد منافع آن برای کشور و شهروندان آن صورت می گیرد. من معتقدم که این مزایا همچنان قابل ملاحظه است، اگرچه نمی توانم این واقعیت را پنهان کنم که تعدادی از شرکت ها خود را در موقعیتی برای ادامه مشارکت با ایران در شرایط فعلی قرار نمی دهند.
دی المیدا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا همچنان به بررسی فرصت های حفظ تجارت و سرمایه گذاری مشروع با ایران و ادامه همکاری دوجانبه کلی که از سال 2016 صورت گرفته است، می پردازد.
وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به نگرانی های خود درباره فعالیت های نظامی ایران در منطقه همچون برنامه موشکی آن پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا بارها و بارها از ایران خواسته است تا از فعالیت هایی همچون آزمایش موشک های بالستیک که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد متناقض است و ممکن است ناامیدی را تقویت کند و همچنین اظهارات مرتبط با آن، خودداری کنند.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد توجه به گسترش موشک های بالستیک را به عنوان یک اولویت یاد کرد و افزود: اما این مسائل از برجام متمایز هستند. قطعا یک توافق هسته ای بی مصرف، قطعا ما را در جایگاه بهتری برای بحث در مورد مسائل دیگر قرار نمی دهد.
دی المیدا تصریح کرد: دور شدن از یک توافق جامع منع گسترش تسلیحات، راه حل تنش های منطقه ای یا گسترش تسلیحات موشکی را فراهم نخواهد کرد.
وی بار دیگر بر تعهد مشترک بین المللی برای حمایت از برجام تاکید کرد و گفت: تمام طرف های باقی مانده امضا کننده باید به طور کامل برجام و قطعنامه 2231 را اجرا کنند.
نماینده اتحادیه اروپا افزود: ما باید این دستاورد دیپلماسی چندجانبه را که بهترین امید برای امنیت و ثبات در منطقه است، ادامه دهیم.

واکنش مشترک به اقدامات یکجانبه آمریکا درباره برجام
 یک مقام امنیتی روس اعلام کرد اقدامات یکجانبه درباره توافق هسته ای ایران، قوانین بین المللی را تضعیف می کند.
به گزارش خبرگزاری تاس، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار با نمایندگان عالی کشورهای بریکس در امور امنیتی اعلام کرد اقدامات یکجانبه برای مختل کردن موافقتنامه های مهم بین المللی نشانه ای از تلاش ها برای تضعیف قوانین بین المللی است.
پاتروشف افزود: «کشورهای عضو بریکس باید واکنش مشترکی به چالش های حاد عصر مدرن تهیه کنند: این (چالش ها)، رویارویی و تنش های فزاینده، قدرت گرفتن عامل زور و تضعیف نظام قوانین بین المللی، بی توجهی به ساختارهای چندجانبه از جمله سازمان ملل است و این مسئله عمدتا با توجه به اقدامات یکجانبه با هدف تضعیف موافقتنامه های مهم بین المللی قابل مشاهده است».
وی گفت: «منظور من، برنامه جامع اقدامات مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران و اصول حل و فصل (مناقشه) خاورمیانه است».
وی خاطر نشان کرد: «غرب به رهبری آمریکا تاکید دارد که پشت کردن به نظم جهانی لیبرال کذایی برابر با افتادن به ورطه هرج و مرج است».
وی افزود: «روش های مختلف فشار - اقتصادی، اطلاعاتی، روانی، نظامی و سیاسی - مورد استفاده قرار می گیرد».
وی اعلام کرد: «روند شکل دادن به یک نظم جهانی چندکانونی عادلانه تر بسیار دشوار بوده است. این روند با اقدام متقابل آنهایی که تلاش می کنند سلطه خود را در جهان حفظ کنند، مواجه است».

اجرا و حفظ برجام ضروری است
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد نیز برجام را محصول چند جانبه گرایی دانست که مورد ضمانت شورای امنیت قرار گرفته است و گفت: اجرا و حفظ این توافق ضروری است.
فرانسوا دلاترهدر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع قطعنامه 2231 مرتبط با برجام برگزار شد، افزود: با توجه به مسایلی که در این روزها درباره خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح شد، پرونده هسته ای ایران یک کیس آموزشی است.
وی ادامه داد: برجام نقش انگیزه و هوشیاری را که می تواند توسط شورای امنیت مورد توجه قرار گیرد، تایید می کند. این یک پیمان مشترک با برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است که شورای امنیت ضامن آن است.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه برجام منجر به استقامت جامعه بین المللی و هنر تمایل مشترک برای ارائه یک پاسخ قوی به منافع و امنیت است، اضافه کرد: برجام همچنین محصول چندجانبه گرایی است و فروپاشی آن نه تنها یک بحران جدی برای منطقه، برای رژیم منع گسترش تسلیحات، بلکه برای امنیت ما و برای همه است که می تواند عواقب جدی بالقوه ای داشته باشد.
دلاتره اظهار کرد: به همین دلیل است که این توافق از سوی رئیس جمهوری مکرون، شرکای انگلیسی و آلمانی و دیگر اروپایی ها حمایت می شود و اطمینان از اجرای و حفظ آن ضروری است.
وی با ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، افزود: این توافق همچنان در دست است و این تصمیم نباید بر اجرای تعهدات طرف های این موافقتنامه تاثیر بگذارد. فرانسه با مشارکت در این چارچوب مشترک ادامه خواهد داد.
نماینده فرانسه تصریح کرد: تا زمانی که ایران تعهدات هسته ای خود را تحت برجام انجام دهد، فرانسه نیز بر تعهدات خود خواهد بود. بنابراین ما متعهد هستیم که تا آنجا که امکان دارد، روابط اقتصادی با ایران را همانطور که توافقنامه مجاز دانسته است، حفظ کنیم.

رایزنی های پکن برای حفظ و اجرای برجام
نماینده دائم چین در سازمان ملل اظهار کرد پکن با برخورد عینی، بی طرفانه و مسئولیت شناسانه، رایزنی‌ها در مورد برجام را با طرف‌های مختلف حفظ کرده و به طور پیوسته برای دفاع و اجرای این توافقنامه بین المللی تلاش می‌کند.
رادیو بین المللی چین به نقل از "ما جائو شو" نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد افزود: چین همواره از حل مساله هسته‌ای ایران از طریق سیاسی و دیپلماتیک حمایت کرده و برای تقویت سیستم ضد گسترش هسته‌ای بین‌المللی و حفاظت از صلح و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای تلاش می‌کند.
او با اشاره به اینکه برجام ثمره مهم چند جانبه گرایی می باشد اظهار کرد قرارداد هسته ای ایران نمونه موفقیت‌آمیز حل مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق سیاسی و دیپلماتیک است.
به گفته وی برجام برای حفاظت از سیستم ضد گسترش هسته‌ای بین‌المللی و پیشبرد صلح و ثبات خاورمیانه نقش مهمی ایفا کرده و مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.
نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد افزود: چین از طرف‌های مختلف می خواهد از طریق گفت و گو و همکاری پایدار، مساله هسته ای ایران حل و فصل شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت به صورت یکجانبه از توافق بین المللی هسته ای ایران موسوم به برجام خارج شد اما روسیه، چین، اروپا و ایران اعلام کردند به این توافق وفادار خواهند ماند.
جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است شرط ماندن در این توافق، بهره مندی از منافع اقتصادی است که با بازگشت تحریم های ثانویه آمریکا به خطر افتاده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/18122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش