راه ترقی

آخرين مطالب

استرس در محیط کار همیشه بد نیست اقتصاد

استرس در محیط کار همیشه بد نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - استرس و اضطراب اگر در محیط کار به خوبی مدیریت شود نه تنها مخرب نیست بلکه بهره‌وری و تفکر خلاقانه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این روزها وضعیت اقتصادی اغلب کشورهای جهان با تغییرات جدی رو به رو شده است و کارمندان از وضعیت موجود احساس رضایت نمی‌کنند. نگرانی بابت شرایط اقتصادی باعث افزایش استرس ، ابتلا به بیماری و کاهش بهره‌وری کارمندان می‌شود و این موضوع روی عملکرد شرکت نیز تأثیر می‌گذارد. اما این شرایط همیشه بد نیست. آیا می‌دانستید استرس به کارمندان کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند؟ یا اینکه افکار منفی اگر در جهت درست مورد استفاده قرار بگیرند عملکرد شرکت را تقویت می‌کنند؟ تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده از این فرضیه حمایت می‌کند اما با این حال بسیاری از شرکت‌ها دنبال راه‌هایی برای افزایش روحیه و ایجاد حس تعهد در کارمندان هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به نتیجه‌ی تحقیقات داشته باشید متوجه می‌شوید متعهد بودن کارمندان هیچ ارتباطی با خوب بودن عملکردشان ندارد. این یعنی متعهد کردن کارمندان در شرایط پر استرس راه حل مناسبی نیست و انتظار رهبران را برآورده نخواهد کرد. از طرفی بسیاری از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند بهترین تیم‌ها از نظر اجرایی تیم‌هایی هستند که کارمندان آن کمتر از سایر کارمندان شرکت راضی و خشنود به نظر می‌رسند.
stress مزایا و معایب همزمان استرس
مقاله‌ی مرتبط:
کنترل استرس در کارآفرینان
روانشناسان در مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد عنوان کرده‌اند رابطه‌ی محکمی میان درگیر شدن کارمندان با کار و بهره‌وری آن‌ها وجود دارد. آن‌ها همچنین معتقدند بسیاری از شرکت‌ها مزایای نارضایتی و اضطراب کارمندان را در محیط کار نادیده می‌گیرند. افکار مثبت و شرایط آرام میزان خلاقیت کارمندان را افزایش می‌دهد اما در عین حال شرایط بحرانی نیز میزان تمرکز و توجه کارمندان را افزایش خواهد داد. در این مقاله همچنین ذکر شده است کارمندان ناراضی انگیزه‌ی بیشتری برای کار دارند. آن‌ها آماده‌تر از دیگران هستند و افکار سازنده‌تری دارند. این افراد تمایل بیشتری به تفکر گروهی دارند و همان‌طور که می‌دانید این موضوع کلید اصلی نوآوری در سازمان‌های بزرگ است. زمانی که رهبر شرکت تمام تمرکز خود را روی از بین بردن استرس می‌گذارد از رسیدگی به اموری مانند رهبری تیم و رسیدگی به فرهنگ سازمانی باز می‌ماند. این موضوع حتی مانع پیشرفت کسب‌وکار می‌شود. شرکت‌هایی بزرگی مانند آی‌بی‌ام ، نوکیا ، یاهو ، بلک‌بری و Kodak نمونه‌ای از شرکت‌هایی هستند که به فرهنگ سازمانی خود افتخار می‌کردند اما در شناسایی تهدیدها ناکام ماندند و نتوانستند محصولات نوآورانه به بازار عرضه کنند. اغلب شرکت‌های بزرگ و شناخته شده قربانی موفقیت خود می‌شوند و تعهد شغلی کارمندان نقش مهمی در این موضوع دارد. زیرا معمولا تعهد شغلی محصولی از احساس موفقیت و رضایت کارمندان است.
stress ایجاد تعادل در استرس کلید موفقیت است
استرس و اضطراب به میزان کم سازنده بوده اما مقدار زیاد آن مخرب است. طبق گزارش سازمان بهداشت انگلستان حدود 12.5 میلیون روز کاری به دلیل استرس در سال 2016 و 2017 به دلیل عواملی مانند حجم کاری بالا، کمبود حمایت و زورگویی در محیط کار از بین رفته است. از طرفی در نتیجه‌ی تحقیقات دیگری اعلام شده است کارمندان متعهد به محیط کار عملکرد بهتری دارند و در این شرایط میزان سوددهی شرکت و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری بالاتر است. پس چه میزان استرس در محیط کار سازنده است؟ طبق گفته‌ی استاد بازاریابی دانشگاه اقتصاد لندن، وجود افکار منفی در محیط کار خوب است اما باید تعریف دقیقی وجود داشته باشد. زمانی که کارمندان در شرایط سخت قرار می‌گیرند انگیزه‌ی بیشتری برای حل مسئله دارند. اینکه مشکل غیر قابل حلی را از بین ببرند به آن‌ها انرژی و روحیه می‌دهد. درنتیجه افکار خلاقانه‌تری به ذهنشان می‌رسد و مشکلات را حل خواهند کرد. اما همان‌طور که گفتیم برقراری تعادل در چنین شرایطی بسیار مهم و سخت است. افراد مختلف واکنش متفاوتی در شرایط یکسان دارند. به‌عنوان مثال حجم کمی از استرس برای یک فرد ممکن است خوب باشد اما برای فرد دیگری بیش از اندازه‌ی تحمل است.
stress کارمندان مختلف به رویکردهای مختلف نیاز دارند
ناگفته نماند مدت زمان قرار گرفتن در چنین شرایطی نیز بسیار مهم است. ایجاد فشار و استرس روی تیم کاری شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما اگر از حدی بیشتر شود، نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت. رهبران باید شناخت خوبی از کارمندان خود داشته باشند تا شرایط را به بهترین نحو مدیریت کنند. به‌عنوان مثال افرادی که سریع مضطرب می‌شوند استرس زیادی را تحمل می‌کنند و به تشویق و حمایت بیشتری احتیاج دارند. همچنین افراد احساساتی به تمرکز و دریافت بازخوردهای سازنده‌تر احتیاج دارند تا انرژی بیشتری روی کار بگذارند و پیشرفت کنند. استرس داشتن در مدت طولانی برای سلامتی مضر است. مدیران شرکت باید شرایط متعادلی از اضطراب و استراحت برای کارمندان ایجاد کنند. آن‌ها باید با ادغام کار سخت و شرایط انعطاف‌پذیر اهداف مشخصی برای اعضای تیم در نظر بگیرند. واقع‌بینی اصل مهمی است که حتما باید مورد توجه رهبران قرار بگیرد. برقراری شرایط استرس زا برای طولانی‌مدت نه تنها مفید نیست بلکه نارضایتی کارمندان را به همراه خواهد داشت. استرس نتیجه‌ی عوامل تهدیدآمیز محیط پیرامون ما است و نباید نادیده گرفته شود. داشتن استرس و مدیریت صحیح آن کمک می‌کند فرد عملکرد بهتری ارائه دهد. بنابراین بهتر است دنبال از بین بردن آن نباشید بلکه روی شرایط مسلط شوید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/18468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

تردید در مادرید؛ عربستان مشتری ستاره رئال

آرتتا: در نیمه دوم واکنش خوبی نشان دادیم

دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا

سیلوا غایب بزرگ استقلال برابر تراکتور

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

توضیحات ویدئوییِ کریمی قدوسی درخصوص توئیت‌های اخیرش که جنجالی شد

توضیحات رییس دادگاه منافقین در خصوص چگونگی برگزاری دور جدید جلسات محاکمه

گزارش یوسف سلامی از حسینیه امام خمینی پیش از آغاز دیدار کارگران با رهبر انقلاب

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت