راه ترقی

آخرين مطالب

ارزیابی آینده بازار نفت/ تحلیلگران درباره رویارویی نفتی ایران و آمریکا چه می گویند؟ اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دیوید مادن از تحلیل گران نفتی در این مورد گفت: بازار بسیار ناپایدار است زیرا فعالان بازار نفت و کارشناسان در تلاش هستند تا اختلالات آتی تحریم های آمریکا علیه ایران را بر بازار ارزیابی کنند.
آمریکا در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد قصد دارد کشورهایی را که از ایران نفت وارد می کنند، جریمه کند، برخی از این کشورها، واردات نفت از ایران را متوف می کنند. ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت ، اوپک ، است.
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ژاپن قصد دارد در صورتی که آمریکا معافیت هایی در این زمینه ارائه نکند ، از ماه سپتامبر از نفت ایران صرف نظر کند. کره جنوبی نیز برای گرفتار نشدن در خشم آمریکا تدابیر مشابهی اعلام کرده است.
از سوی دیگر، یک کارشناس انرژی می گوید برای چین اظهارات و تهدیدهای دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اهمیتی ندارد و پکن به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.
"جان دریسکول" رییس یک شرکت خدمات انرژی در گفت و گو با تارنمای "یی سی" چین، خاطرنشان کرده، چین اهمیتی به تهدیدها نمی دهد این کشور در کنار هند بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران هستند.
او که شرکتش نزدیک به 4 دهه تجربه در زمینه خدمات انرژی دارد بر این نکته تصریح می کند که کشورهای هند، چین، کره جنوبی و ژاپن مهمترین اهداف آمریکا هستند اما این کشورها هم منافع خود را در نظر می گیرند.
دریسکول می گوید: طبیعتا کره جنوبی و ژاپن فشارهای بیشتری را متحمل می شوند و در حال چانه زنی برای گرفتن معافیت هستند.
این کارشناس امور انرژی می افزاید اما برای چین و هند شرایط متفاوت است آنها اصلا نمی خواهند اظهارات و تهدیدهای ترامپ را جدی بگیرند موضوع این است که آنها شرکای بزرگ ایران و خریداران بزرگ نفت این کشور هستند و به این کار ادامه خواهند داد.
ویکتور شوم از موسسه "آی اچ اس مارکیت" هم به "یی سی" می گوید چین اشتهای بی نظیری برای نفت دارد این کشور با قدرت و به سرعت در حال رشد است و نمی تواند نفت ایران و نیازهای خود را نادیده بگیرد و این باعث می شود خیلی آسان از تحریم ها عبور کند.
او می گویند اکنون شاید وقت آن باشد که ترامپ عقب نشینی کند او باید بداند که همراه کردن جهان با تحریم ها علیه ایران کار ساده ای نیست.
"ویکتور شوم" خاطر نشان کرد بر خلاف آنچه ترامپ تصور می کرد کشورها مقاومت نشان می دهند و مقاومت ها از سوی کشورهایی بزرگ و قوی نظیر هند و چین بیشتر است.
این روزنامه در ادامه نوشت کارشناسان ذی ربط تاکید می کنند اکنون کشورهای مختلف دنیا به جای همراهی با تحریم ها به دنبال راهکارهایی برای مقابله و دور زدن آن هستند و راه های مختلفی مد نظر است از جمله اینکه همکاری با بانک های آمریکایی متوقف شود.
در همین حال "گینگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین به روشنی به ایران اطمینان داده است مراودات معمول تجاری این کشور با ایران طبق مقررات بین المللی ادامه خواهد یافت و با این حساب اظهارات نشان می دهد پکن واردات نفت از ایران را ادامه خواهد داد.

بازار نفت در شوک فرو می رود
خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی احتمال کاهش صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر بازار جهانی پرداخته و نوشته، این موضوع بازار را در بزرگ‌ترین تنگنا از زمان شوک نفتی دهه 70 (میلادی) قرار می دهد و افزایش قیمت‌ را به دنبال خواهد داشت.
در گزارش رویترز آمده است: دولت آمریکا جزئیات تحریم نفتی خود علیه ایران را اعلام نکرده است؛ اما به فرض اینکه این تحریم‌ها تنها نفت خام را شامل شود، بازار جهانی از ماه نوامبر (آبان) نیازمند جایگزینی دست‌کم دو میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود و پرسش اینجاست که این نفت از کجا تامین خواهد شد؟
این گزارش می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده است که اعضای اوپک در پایان ماه مه (خرداد) مجموعا سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز ظرفیت برای افزایش تولید داشته‌اند [...] که نزدیک به دو سوم آن یعنی ظرفیت تولید دو میلیون و 20 هزار بشکه در روز متعلق به عربستان سعودی است.
رویترز ادامه می‌دهد: آشکار است که (در صورت کاهش نفت ایران) عربستان باید بیشترین سهم نفت ایران در بازار جهانی را جایگزین کند و این موضوع نیازمند افزایش تولید و صادرات به میزان یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.
این گزارش می‌افزاید: گرچه به طور نظری، توان کافی برای افزایش تولید وجود دارد، اما این کار موجب کاهش انعطاف بازار جهانی در قبال دیگر پیشامدهای غیرمترقبه خواهد شد.
رویترز در ادامه خاطرنشان کرده، تولید در بالاترین ظرفیت می‌تواند خطر افت فشار میدان نفتی را به دنبال داشته باشد که در بلندمدت آسیب‌زا خواهد بود.
در این گزارش تصریح شده، مشخص نیست که خطوط انتقال نفت، پالایشگاه‌ها و پایانه‌های صادراتی عربستان توانایی مدیریت 12 میلیون بشکه نفت در روز را داشته باشد.
در گزارش رویترز آمده است: تحریم‌های سخت علیه ایران، هم وضعیت عربستان سعودی و هم بازار جهانی نفت را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

افزایش قیمت نفت در صورت عملی شدن تهدید ایران
قیمت نفت در صورتی که ایران تنگه هرمز را ببندد به 250 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
اویل پرایس در مقاله ای به قلم ایرینا سالو با عنوان " تنگه حیاتی که می تواند موجب شود قیمت نفت به 250 دلار برسد" نوشت: شبکه تلویزیونی روسیه به نقل از تحلیلگران اعلام کرد در صورتی که ایران تهدید خود برای بستن تنگه هرمز را در پاسخ به فشار آمریکا به خریداران نفت برای رساندن خرید از ایران به صفر عملی کند، قیمت نفت خام می تواند به 250 دلار در هر بشکه برسد.
یکی از این تحلیل گران، ارتم آوینوف از سایت خرید و فروش تِلِ ترید است که پیش بینی کرد در صورت بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت در هر بشکه به 250 دلار آمریکا برسد و صادرات هفده میلیون بشکه از راه دریا مختل گردد. آوینوف اما گفت که این رویداد بسیار بعید است و گفت که ایران در عوض برای اقدام تلافی جویانه سریع اقتصادی یا نظامی تلاش خواهد کرد که منجر به برداشته شدن محدودیت ها شود.
یک تحلیل گر دیگر از موسسه تجاری گلوبال اف ایکس گفت که انتظار دارد در صورت بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت در هر بشکه به 160 دلار آمریکا برسد. خبرگزاری تسنیم گزارش داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که ممکن است این تنگه را ببندد و این تنگه "یا باید برای همه یا باید برای هیچ کس" باشد.
ایرینا سالو نوشت: افراد کمی معتقدند که ایران این مسیر را در پیش گیرد و نخستین بار در تاریخ تهدید خود برای بستن تنگه هرمز را عملی کند. ناوگان پنجم آمریکا در آنجا برای اطمینان از رفت و آمد امن نفتکش های متحدان عربش در خاورمیانه مستقر است. تلاش برای بستن به معنای رویارویی مستقیم نظامی خواهد بود و این مطمئنا قیمت نفت را بالاتر هم خواهد برد اما از 250 دلار در هر بشکه بالاتر نخواهد رفت. اکنون قیمت نفت به نظر می رسد به ثبات رسیده است و بیشتر هفته گذشته نفت برنت هر بشکه 77 دلار آمریکا معامله شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/18746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

غرامت سنگین بایرن برای همکاری با جانشین توخل

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بخش دوم صحبتهای وحید امیری در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان

گل اول دورتموند به پاری‌سن‌ژرمن توسط نیکلاس فولکروگ

دبل کریستیانو رونالدو در بازی امشب النصر مقابل الخلیج

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

ویدئویی جالب از بحث جومونگ و سوسانو وایرال شد

چهره‌ها/ حس مادرانه شبنم قلی‌خانی

«سرخوشی در پاییز» با قطعه ای از «انریکه اوگارته» نوازنده اسپانیایی

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

رامین رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من هستند

صحبتهای گئورگی گولسیانی در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان:

سعید صادقی بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نوری: متاسفانه 2 امتیاز از دست دادیم

باقری: کیفیت بازی‌های قبلی را نداشتیم

زنده: همراه با تحولات ناگهانی در استقلال

این دو بازیگر جذاب‌ترین معلمان سینمای ایران هستند

گریه ناگهانی مجری صدا و سیما روی آنتن زنده

دیدار الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد عاشقانه شد

موزیک ویدئوی «بی معرفت» با صدای بهنام بانی

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر