حضور مدل خودران روبوریس در گودوود؛ نمایش یک قرن پیشرفت خودروسازی
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی - در جشنوارهی گودوود امسال، مدل مسابقهای و خودران روبوریس، به همراه مرسدس بنز اسپرت مدل 1908 عملکردی خیره کننده داشتند تا پیشرفت 100 سالهی صنعت خودروسازی، نمایش داده شود.
جشنوارهی سرعت گودوود 2018 از دو روز پیش شروع شده است تا میزبان مجموعهای از جالبترین و هیجانانگیزترین خودروهای جهان مانند نسل جدید تویوتا سوپرا، هاچبک شهری استون مارتین با پیشرانهی 8 سیلندر، موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ) مدل 1964 مجهز به فناوری خودران و صدها مدل کلاسیک، مفهومی و مدرن دیگر باشد.
اما در بین تمام خودروهایی که مسیر سربالایی مشهور گودوود (Goodwood) را طی کردند، دو خودرو بسیار متفاوت بودند. این دو خودرو را میتوان نمایندهی پیشرفتهترین محصولات صنعت خودروسازی البته با اختلاف حدود 110 سال نامگذاری کرد. مرسدسبنز مدل 1908 گرنپری یکی از بزرگان خودروهای فرمول یک امروزی است که در بیش از 100 سال پیش، جزو تازههای مهندسی دنیای خودرو بود. این مدل کلاسیک دو سرنشینه از پیشرانهی 4 سیلندر، 12824 سیسی، قدرت بیش از 120 اسب بخار و تایرهای نازک قدیمی استفاده میکند. در برابر مرسدسبنز کلاسیک، یکی از پیشرفتهترین مدلهای صنعت خودروسازی مدرن قرار گرفته است؛ روبوریس (Roborace) یک خودروی مسابقهای تمام برقی و تمام خودران با قدرت بیش از 720 اسب بخار است. روبوریس به چهار موتور الکتریکی هر کدام در یک چرخ، پردازندههای انویدیا ، چند رادار، سنسور، دوربین و لیدار مجهز است که در مقابل مرسدسبنز 110 ساله، مانند فناوری فضایی بهنظر میرسد.
اما نکتهی جالب این است که اختلاف زمانی این دو مدل در مسیر هیلکلایمب و سربالایی (Hillclimb) گودوود چندان هم قابل توجه نبود. مرسدسبنز 120 اسب بخاری با رانندگی بن کالینگز زمان یک دقیقه و 33 ثانیه را ثبت کرد؛ با اینکه روبوریس زمان رسمی ثبت نکرد، اما بر اساس مشاهدات حاضرین اختلاف بین دو خودرو در حد چند ثانیه بوده است. تیم سازندهی روبوریس اعلام کردند که دوباره برای ثبت رکورد خودروی خودران در گودوود، افسار این مدل تمام خودران را در هیلکلایمب آزاد خواهند کرد. با اینکه روبوریس حداقل 720 اسب بخار در اختیار دارد، اما هنوز در مراحل اولیهی تست میدانی است و نباید انتظار عملکردی انسانی از آن داشت.
تماشای پیشرفت صنعت خودروسازی در این دو مدل هیجانانگیز است. یک قرن پیش برای کنترل بهینهی خودرو به دو سرنشین نیاز بود، اما امروز خودرو بدون نیاز بهراننده حرکت میکند که شاید برای علاقهمندان نسل فعلی دنیای خودرو کمی ترسناک باشد.
-
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴:۴۹
-
۱۳۲ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/19014/