راه ترقی

آخرين مطالب

همکاری جهانی برای ریشه کنی پدیده شوم داعش ضروری است سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- خرازی روز یکشنبه در همایش جهانی صلح در دانشگاه "چینگ هوا" پکن افزود: کشورهای منطقه می توانند با برگزاری نشست ها، یافتن راهکارها و شناسایی چالش ها با تروریسم مبارزه موفق تری داشته باشند.
وی تصریح کرد: لازم است اندیشکده های سیاسی و راهبردی بر روی مبانی این مکتب کار کنند و بین اندیشکده های کشورهای مختلف تبادل اطلاعات صورت پذیرد و همایش ها و نشست هایی برگزار گردد تا مبانی فکری گروه های سلفی - تکفیری به خوبی مشخص گردد.
خرازی با ابراز نگرانی از نفوذ داعش در برخی از مناطق افغانستان نیز گفت: ضروری است به صورت مرتب نشست هایی برای تبادل اطلاعات و مقابله با این پدیده شوم بین ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه برگزار شود و برای اقدامات هماهنگ و مشترک در مبارزه با آن برنامه ریزی گردد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظر به اینکه این مکتب فکری در جوامع مختلف و بر حسب شرایط می تواند محرک تشکیل گروه های تروریستی تحت نامهای متفاوت باشد ، ضرورت دارد رسانه های جمعی نسبت به آگاه سازی مردم به خصوص جوانان اقدام کنند و آنها را نسبت به نقش مخرب این مکتب فکری آموزش دهند.
خرازی اظهار داشت: اگر به فعالیت های تروریستی این گروه در افغانستان که در حال افزایش است دقت کنیم متوجه می شویم که یکی از اهداف مهم داعش و حامیان آن خاک افغانستان در همسایگی ایران، چین، روسیه و پاکستان است.
وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به اینکه در راهبرد امنیت ملی آمریکا، کشورهای چین، روسیه و ایران تهدید علیه آمریکا تلقی شده اند، افزایش اقدامات تروریستی داعش را باید یک مساله جدی تلقی کرد.
خرازی همچنین به تاریخچه شکل گیری داعش و مکاتب فکری منحرف نیز اشاره کرد و گفت که در چند دهه اخیر شاهد ظهور گروه های تروریستی بنیادگرای بزرگ و مخوفی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده ایم که ظاهری مذهبی دارند، ولی در عمل اقدامات آنها ضد دینی است برخی از این گروهها موفق شدند سرزمین به دست آورند و حکومت و دولت تشکیل دهند.
او افزود : القاعده، طالبان، داعش، النصره، بوکوحرام و غیره از جمله این گروههای تروریستی مخوف هستند از میان همه این گروه ها دو گروه طالبان و داعش موفق شدند حکومت تشکیل دهند، ولی به جهت رویکرد شدیداً خشونت بار آنها به رغم استقبال اولیه مردم، خیلی زود پایگاه های خود را از دست داده و در مقابل مردم قرار گرفتند.
به گفته خرازی داعش قوی ترین و خشن ترین گروهی بود که توانست در سطح منطقه گسترش یابد و حتی در سطح بین المللی از 80 کشور نیرو جذب نماید اما سئوال اساسی این است که آیا این گروه های تروریستی بنیادگرا که زمانی قدرت زیادی نیز داشتند خودبخود قدرت گرفتند و کشورها و مناطق جغرافیایی را به آتش کشیدند، یا مجری پروژه ای بودند که برای اهداف خاص طراحی و از حمایت قدرت های منطقه ای و بین المللی برخوردار بودند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که برای پاسخ به این سئوال باید سابقه و مبانی فکری این گروهها را شناسایی و بررسی کرد چه کسانی بی دریغ کمکهای مالی و تسلیحات در اختیار آنها قرار دادند.
او ادامه داد: واقعیت آن است که ریشه فکری این گروه های افراطی که سلفی نامیده می شوند وهابیت است که در عربستان پایه گذاری و ترویج شده است در سالهای گذشته مبلغان وهابی زیادی به مدارس مذهبی در سراسر جهان اعزام شده اند تا مسلمانان را با مبانی این مکتب آشنا سازند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در راستای توضیحات خود در شکل گیری این گروه ها به مصاحبه "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان با روزنامه گاردین اشاره کرد که گفته بود "بعد از انقلاب ایران در سال 1979، مردم در کشورهای مختلف که یکی از آنها عربستان بود خواستند از انقلاب ایران کپی برداری کنند ما نمی دانستیم چگونه با آن برخورد کنیم و مشکل به سراسر جهان گشترش یافت اینک زمانی است که باید از آن نجات یابیم".
ویر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: عربستان سعودی در یک راهبرد دراز مدت به جذب طلاب از سرتاسر جهان اسلام و حتی خارج از کشورهای اسلامی اقدام کرد و آنها را در دانشگاه مدینه آموزش وهابی - سلفی داد.
وی گفت که این افراد پس از پایان تحصیل خود به کشورهای خود بازگشته، در مساجدی که توسط عربستان آماده شده بود به ترویج وهابیت پرداختند و جوانان بسیاری را در این مراکز آموزش دادند در پاکستان به طور خاص هزاران مدرسه دینی تاسیس گردید که فارغ التحصیلان آن جذب گروههای تندرو مانند طالبان، سپاه طیبه، لشگر جهنگوی و غیره شدند.
به باور خرازی وضعیت آشوبناک عراق بعد از سقوط صدام و بدنبال آن آغاز بهار عربی و جنگ داخلی سوریه موجب گردید که این اندیشه با کمک های فراوان مالی، لجستیکی، اطلاعاتی و آموزشی کشورهای منطقه خلیج فارس و حمایت سیاسی قدرتهای بزرگ رشد یابد هرچند اکنون حامیان گروههای تروریستی مزبور پس از شکست آنها مدعی مقابله با آنها هستند.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به حمایت های دولت آمریکا نیز اشاره و تصریح کرد: در همین راستا دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود در افشاگری علیه خانم کلینتون رقیب خود گفت داعش را خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در سوریه ایجاد و مورد حمایت قرار داد و یا آقای جو بایدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به نقش کشورهای عرب خلیج فارس در حمایت از داعش تأکید نمود.
وی ادامه داد: همچنین نخست وزیر سابق قطر شیخ حمد بن جاسم در مصاحبه با تلویزیون المیادین به همکاری کشورش با آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی برای کمک به گروههای تروریستی در سوریه اعتراف کرد.
خرازی تاکید کرد که به رغم این اقدامات نادرست با فداکاری نیروهای عراقی، سوری، ایرانی، لبنانی و سایر داوطلبان، گروه تروریستی داعش از هم فرو پاشید، اما این مکتب فکری و تولیدات آن متوقف نشده است.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: براساس اطلاعات موثق، اینک گروههای تروریستی پس از شکست در سوریه و عراق به نقاط دیگر، به ویژه افغانستان و شمال آفریقا هدایت می شوند.
او گفت: تجربه منطقه ای ما در مبارزه با مبانی فکری گروههای سلفی-وهابی-تکفیری مربوط به سالها و چند دهه اخیر نیست، بلکه سابقه ای طولانی دارد این تفکر به جز اندیشه خود بقیه اندیشه ها را باطل و مستحق نابودی می داند.
خرازی اظهار کرد: پایه گذار این تفکر محمد بن عبدالوهاب از روحانیون عربستان بود که در قرن هیجدهم میلادی می زیست و مکتب وهابیت را پایه گذاری کرد و این مکتب فکری در سال 1744 توسط حاکمان سعودی به عنوان مذهب رسمی عربستان سعودی پذیرفته شد.
به گفته خرازی، اولین رویارویی منطقه با این گروه زمانی بود که پیروان این مکتب در 216 سال قبل از شبه جزیره عربستان به عراق حمله کردند و در شهر کربلا، شهری که برای مسلمانان و شیعیان بسیار مقدس است به کشتار مردم دست زده، آثار تاریخی و بقاع متبرکه امامان شیعه را که مورد احترام همه مسلمانان است کاملاً ویران کردند و تمام شهر را به آب بستند تا آثاری از این مکانهای مقدس برجای نماند.
او گفت: در آن زمان فتحعلی شاه قاجار که در ایران حکومت می کرد و امپراطوری عثمانی که قدرت را در استانبول در اختیار داشت و به نوعی عراق تحت سلطه آنها بود سپاهیان زیادی را به سوی عراق و شهرکربلا رهسپار کردند و در نتیجه مهاجمان وهابی عراق را ترک و به شبه جزیره عربستان فرار کردند.
خرازی ادامه داد: از آن به بعد نیز منطقه در مقاطع مختلف تاریخی تجارب مشابهی را با این مکتب فکری داشته است که اوج آن را در اقدامات سالهای اخیر القاعده، النصره، طالبان، بوکوحرام، جیش الاسلام و غیره شاهد هستیم.
او در پایان سخنرانی خود مبارزه با تروریسم و تضمین موفقیت آن را مبتنی بر همکاری مشترک همه کشورهای منطقه دانست و گفت برگزاری نشست مجمع جهانی صلح را از زمره اقدامات مهم و مفید فایده برای تحقق این هدف است..
نشست صلح جهانی که اولین بار در سال 2012 میلادی برگزار شد، امسال با حضور دهها نفر از کارشناسان و مقام های سابق دولت ها در دانشگاه چینگ هوا تشکیل شده و ایران نیز در آن حضور داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/19038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

عرض اندام معنادار فرهاد مجیدی در اینستاگرام!

فرمانده بایرن: شاید مدعی ‏CL‏ نباشیم ولی شانس داریم!‏

گل اول الهلال به العین‌‌ توسط روبن نوس

یوسین بولت و تکرار حرکت معروف بلینگام

بنر زیبای هواداران الهلال برای بازی امشب

ماجرای تمرد بازیکنان خوشه طلایی از خسرو حیدری

حیدری: دوست داشتم در استقلال خداحافظی کنم

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

اجرای فوق حرفه ای و 4 نفره با یک «گیتار»

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد