راه ترقی

آخرين مطالب

واشنگتن پست: شرایط بین ایران و آمریکا جنگی نیست انديشه

واشنگتن پست: شرایط بین ایران و آمریکا جنگی نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی- در این نوشتار به قلم "میسی رایا" ؛ " فیلیپ راکر " و " کارن دو یانگ" آمده است:
تنش ها میان آمریکا و ایران بالا گرفته است. دیروز/دوشنبه/"ترامپ"در توئیتی جنگ طلبانه خصمانه، ایران را تهدید به یک اقدام نظامی کرد و رهبران ایران هم سوگند یاد کرده اند در مقابل هر تلاشی که کشور را بی ثبات کند خواهند ایستاد.
این پیام توئیتری ترامپ به نشانه تاکید تماما به حروف درشت تایپ شده بود و روی خطابش" حسن روحانی" رئیس جمهور ایران بود.
اینطور که از لحن بسیار سرسخت و جدی پیام بر می آید؛ استنباط می شود که خطر درگیری مستقیم میان دولت ترامپ و دشمن اصلی اش در خاورمیانه یعنی ایران محتمل است.
ترامپ توئیت کرده بود:"هرگز؛ هیچگاه یک بار دیگر آمریکا را تهدید نکن. والا؛ پیامدهایی را خواهید چشید که کمتر کسی تا به حال در طول تاریخ بشر آن را چشیده است.".
این توئیت پاسخی بودبه تهدیدهای روحانی دریک روز قبل از آن یعنی درصبح روز یکشنبه که در سخنانی گفته بود:" جنگ با ایران، مادر جنگهاست".
روحانی ضمنا مطرح کرده بود که تهران زور بازوی نظامی اش را در آبراهه های خاورمیانه که برای تجارت جهانی فوق العاده حیاتی هستند؛ نشان خواهد داد.
این پیام ترامپ بار دیگر نشان داد که استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران چقدر از هم گسیخته و نامنسجم است. تمام مقامات دولت او همچنان مصر بر تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران اند اما خود شخص رئیس جمهور ناگهان به یک حمله نظامی اشاره می کند.
ترامپ در همان روزهای نخست کاری اش ایران را در "وضعیت اخطار" طبقه بندی کرد. اما مقامات دولت او همواره جلوی انجام یک اقدام نظامی علیه ایران گرفته اند چون معتقدند یک چنین برخورد نظامی تبعاتی ناخواسته به دنبال خواهد داشت. ترامپ البته ابتکار عمل نظامی علیه ایران از خود نشان نداد؛ منتها با توافق هسته ای ایران مخالفت کرد و سرانجام هم از آن خارج شد و متعاقب آن شبکه ای پهناور از تحریمها را نثار ایران کرد.
اما این رویکرد غیر مستقیم نتوانسته است جلوی ساخت موشکهای بالستیک ایران را و همچنین جلوی حمایت مادی و معنوی ایران از گروههای نیابتی اش که در سرتاسر خاورمیانه فعال هستند را بگیرد.
"دنیس راس" فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه که سابقه خدمت کردن در دولتهای جمهوریخواه و دمکرات را دارد معتقد است:" میان اهداف طراحی شده و لوازمی که دولت ترامپ علاقمند بوده است آنها را بکار بندد؛ یک شکاف عمیق وجود دارد. این بستگی به این دارد که آیا شما در اهدافتان تجدید نظر می کنید و یا لوازم جدیدی را به خدمت می گیرید".
مقامات ایران تهدیدهای ترامپ را "جنگ روانی" او علیه کشورشان دانسته اند.
”محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران دوشنبه بعد از ظهر در واکنش به توئیت ترامپ او هم توئیت کرد:"ایران ابدا تحت تاثیر توئیت رئیس جمهور آمریکا قرار نگرفت".
ظریف نوشت:"دنیا چند ماه قبل توپ و تشرهایی حتی سهمگین تر از این را شنیده است. ایرانیان حتی شهروندان غیرنظامی آن 40 سال است که یک چنین حملات تندی را می شنوند. ما دیگر وارد هزاره سوم شده ایم".
اما کاخ سفید می گوید که پیام ترامپ خطاب به ایران؛ ملهم از همان مواضع سرسخت او در قبال جمهوری اسلامی است.
"سارا سندرز" سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در صحبتهایی گفت:" رئیس جمهور از همان روز اول کاری اش لحنش خطاب به ایران تند بوده است".
سندرز تاکید کرد:"تمام هم و غم رئیس جمهور، حفظ امنیت مردم آمریکاست".
"جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا هم روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اشاره کرد که پیام توئیتری ترامپ؛ به ظن قریب به یقین، کاملا سنجیده و حساب شده نوشته شد و قبلا خوب روی آن فکر شده است".
بولتون که پیش از ورود به کابینه؛ از موافقان تغییر رژیم ایران بوده است می افزاید:"من چند روز است که دارم با رئیس جمهور در این خصوص صحبت می کنم و او به من گفته است که اگر ایران عمل خطایی ازش سر بزند؛ تاوانی را بابت آن خواهد پرداخت که تابه حال فقط معدود کشورهایی طعم آن را چشیده اند".
یک اصطلاح معروف وجود دارد که می گوید:" وقتی در یک اوضاع غیر عادی حاد گیرافتادی؛ موضوع را عوض کن".
این اصطلاح؛ روح توئیت ترامپ را برای ما روشنتر می کند.
و اما در تحلیل توئیت ترامپ خطاب به ایران ارزیابی تحولات جاری سیاست داخلی آمریکا نیز خالی از لطف نیست.
یک هفته قبل ترامپ با"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. این دیدار بشدت مورد انتقاد رهبران دمکرات و جمهوریخواه قرار گرفت. بعد از آن دیدار و حواشی جنجال برانگیز آن، ترامپ ناگزیر شد راجع به نظرش به آژانس های اطلاعاتی آمریکا تغییر دهد. هنوز اندکی نگذشته بود که تهدیدهای رییس جمهور ایران مطرح شد و ترامپ هم به سراغ توییتهایش رفت و در یک بولتن و یا همان اعلامیه رسمی که تماما با حروف درشت تایپ شده بود؛ ایران را تهدید کرد.
یکی از مشاوران ترامپ هم که نخواست نامش فاش شود در این باره گفته است:" در باره توئیت ترامپ هیچ چیز دیگری نمی توان گفت، مگر آنکه او می خواهد سوژه (موضوع) را عوض کند".
این مشاور تصریح کرد: " این تهدید ایرانی ها که می گویند "«جنگ با ایران؛ مادر جنگهاست»، موضوع تازه ای نیست. جمهوری اسلامی سالهاست که اینگونه طعنه می زند. وانگهی؛ در روزهای اخیر هم چیزی عوض نشده است تا تصور کنیم حالا باتوئیت ترامپ تنش میان دو کشور بالا گرفته است".
ترامپ هم خودش روز دوشنبه خطاب به خبرنگاران درخصوص اینکه آیا تنش میان دو کشور بالا گرفته است؛ پاسخ داد: "به هیچ وجه".
اوج جنگ کلامی دو کشور؛ دو و نیم ماه قبل بود که ترامپ در 8 مه/اردیبهشت/از توافق هسته ای خارج شد. ترامپ این توافق را"مایه خجالت" می دانست.
به دنبال خروج آمریکا از توافق؛ تحریمهای ایران بازخواهد گشت. دور تازه ای از تحریمها که صنعت خودروسازی و صنعت ساخت فلزات ارزشمند ایران را هدف قرار می دهد از روز 4 اوت /13مرداد/ به اجرا درخواهد آمد. تحریم انرژی و بانکی ایران هم از 4 نوامبر / 13 آبان/ اجرایی خواهد شد.
آمریکا در همین چارچوب تصمیم دارد مستقیم با ایرانیان ارتباط داشته باشد. "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در صحبتهایی در حضور ایرانی- آمریکایی ها در کالیفرنیا اعلام کرد که دولت آمریکا شبکه های رادیو تلویزیونی فارسی زبان را گسترش خواهد داد و با انجام اقداماتی سعی خواهد کرد مشکل سانسور اینترنت در ایران را برای کاربران ایرانی مرتفع کند.
"مارک دو بوویتز"رئیس "بنیاد دفاع از دمکراسیها" هم گفته است که این تهدیدهای کلامی و فشارهای اقتصادی در قبال ایران؛ ثمربخش بوده و باعث شده است تعداد آزمایشهای موشکی ایران و ضمنا ارعاب کشتی های خارجی؛ کمتر شود.
دوبوویتز اشاره می کند:" ترامپ یک سال و نیم پیش هم همین لحن تند را علیه ایران بکار برده بود و به ایرانی ها علامت داده بود که " صبر مرا آزمایش نکنید. تنگه هرمز را نبندید. در کار کشتیرانی بین المللی اخلال ایجاد نکنید".
ترامپ قبلا هم هشدار داده بود که؛ " من به وزیر دفاع دستور خواهم داد کشتی هایتان را غرق کند".
اما با تمام این اوصاف؛ تهران هنوز وارد یک چالش مستقیم با آمریکا نشده است. مقامات آمریکایی هم روی همین اصل؛ گزینه نظامی علیه ایران را کنار گذاشته اند. حتی با وجود آنکه گروههای آموزش دیده و مسلح شده بدست ایران اهداف آمریکا را در جاهایی از قبیل سوریه؛ یمن و عراق به چالش می کشند نیز، باز هم موضوع اقدام نظامی علیه ایران فعلا مطرح نیست.
به غیر از سوریه که آمریکا بارها با تهدیدهای مستقیم علیه نیروهایش در این کشور برخورد کرده است؛ در کل؛ سمت و سوی جهت گیری نظامی آمریکا متوجه تهدیدهای روسیه و چین است. مقامات وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" موافق نیستند کشورشان وارد یک جنگ پرهزینه دیگر در خاورمیانه شود.
پنتاگون معتقد است که جلوی این فعالیتهای بی ثبات کننده ایران باید به شیوه هایی غیرمستقیم گرفته شود.باید نیروهایی شریک در سوریه و عراق ساخته شود و جلوی قاچاق سلاح به شورشیان در یمن نیز گرفته شود.
این لحن تند و قاطع ترامپ در قبال ایران؛ مشابه لحن او در تابستان سال گذشته خطاب به رهبر کره شمالی است که او را " مرد کوچک راکتی" نام برده بود. این برخورد تند و قاطع؛ موثر افتاد و سرانجام ترامپ و " کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در ماه ژوئن در یک اجلاس سران در سطوح بالا با هم ملاقات کردند.
اما "کریم سجادپور" کارشناس مسائل ایران در موسسه "کارنگی" در واشنگتن معتقد است که نمی توان نسخه مشابه کره شمالی را برای ایران هم پیچید چراکه این تاکتیکها در مورد ایران جواب نمی دهد.
سجادپور می گوید"حس بی اعتمادی و تحقیر متقابل میان ایران و آمریکا، بی نهایت عمیق است".
"جارت بلان" مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در دولت "اوباما" هم در این زمینه اظهار نظر کرده و معتقد است:" تهدیدهای ترامپ بوی جنگ نمی دهد. این فضا کاملا مغایر با فضایی است که قبل از تهاجم نظامی آمریکا در سال 2003 به عراق ایجاد شده بود".
بلان تصریح می کند:"فکر نمی کنم ترامپ در مورد ایران همان تصمیمی را بگیرد که زمانی "بوش" و "چنی" در مورد عراق اتخاذ کردند. بوش و چنی پیش از حمله به عراق گفته بودند "من عزم جنگ دارم و منتظرم کار به جایی برسد که شرایط موجود سرانجام مرا به عراق ببرد".

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/20528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد