راه ترقی

آخرين مطالب

مشهدالرضا؛ میعادگاه عاشقان رضوی فرهنگ و هنر

مشهدالرضا؛ میعادگاه عاشقان رضوی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- امروز بارگاه امام هشتم (ع) در عطر گلها غوطه ور و در زیر نور معنویت می درخشد، خادمان این آستان رسم میزبانی به جا آورده و پذیرای زائران و مجاوران از گوشه و کنار عالم هستند، امروز مهمانان حرم تنها مریدان امام رئوفند.
همزمان با سالروز میلاد ولی نعمت ایرانی ها، امام هشتم (ع) نوای شادمانه نقاره های حرم در سراسر مشهدالرضا پیچید، از هر سو نوای خوش دلدادگی زائران رضوی به گوش می رسد، کرامت چون عطری خوش مشام جان را نوازش می دهد.
امروز به یمن میلاد خجسته آقا علی بن موسی الرضا همه خیابانها و میادین مشهد آذین بندی شده و جمعی از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ایستگاه های صلواتی مشغول توزیع شربت و شیرینی بین مردم هستند.
گنبد طلایی بارگاه امام رضا(ع) امروز همچون خورشیدی زرین می درخشد، بوی مشک و عنبر در صحن و سرای حریم رضوی روح را جلا می بخشد و فضای سراسر معنویت این بارگاه ملکوتی دل و جان را از عطری آسمانی آکنده می سازد.
زائران و مجاوران حرم قدسی و کاروان های پیاده از هرسو رهسپار آستان ملائک پاسبان رضوی شده اند تا در این روز عظیم در کنار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) دل را به پنجره فولاد گره زده و از معنویت فضا و شور و شیفتگی دلدادگان مکتب رضوی مشعوف شوند.
امروز آستان هشتمین نور، میعادگاه همپیمانان مکتب رضوی است، جشن میلاد در این صحن و سرا قدمتی دیرینه دارد و از گذشته های دور همزمان با میلاد امام رئوف، دلدادگان رسم عاشقی به جا آورده و در حرم جشن های مختلفی برگزار می کردند.
قدمت جشنهای میلاد امام رضا (ع) در حرم مطهر ملائک پاسبان رضوی واقع در مشهد مقدس به 155 سال قبل باز می گردد و اکنون یک دهه با عنوان کرامت به این جشن ها اختصاص یافته است.
گنجینه بی نظیری از اسناد تاریخی مربوط به برگزاری جشنهای میلاد امام رضا (ع) در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه ای ارزشمند از فرهنگ رضوی نگهداری می شود که مورد توجه پژوهشگران قرار دارد.
مدیر اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره می گوید: حدود 115 سند درباره جشن های میلاد امام رضا (ع) در این مرکز نگهداری می شود که قدیم ترین آن مربوط به سال 1281 هجری قمری است.
سالم حسین زاده افزود: بر اساس این سند جشن های میلاد امام رضا (ع) با مدیریت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شده بود که به دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدین شاه مربوط می شود.
وی بیان کرد: برپایی جشن میلاد امام هشتم (ع) در دوره قاجار بنا به قول شیخ صدوق با آداب و آیین خاصی در روز یازدهم ربیع الاول برگزار می شده است.
وی اظهار کرد: در این دوره مجالس جشن میلاد امام رضا (ع ) که در قالب "مجالس سلام" برپا می شد، به طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق و یا گنبد الله وردیخان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه ترتیب داده می شد.
این مسئول در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در این مراسم اسباب شربت و شیرینی و سایر ملزومات توسط تحویل داران تهیه و برای پذیرایی در اختیار پیشخدمت آستانه قرار می گرفت.
حسین زاده ادامه داد: چراغانی کردن صحن ها به ویژه صحن عتیق (انقلاب اسلامی) از دیگر اقداماتی بود که در شب میلاد امام هشتم(ع) انجام می گرفت، امری که بر انجام آن در نهایت شکوه تاکید می شد.
وی بیان کرد: نواختن نقاره توسط نقاره چیان به منظور اعلام تهنیت، شادیانه و دادن خلعت به برخی کارکنان آستان قدس از جمله خطیب در این روز از نکات قابل توجه در اسناد موجود در آستان قدس رضوی درباره جشنهای میلاد امام رضا (ع) است.
همچنین در جوار بارگاه رضوی موزه و گنجینه ای از موقوفات امام رضا (ع) وجود دارد که در طول سالها از سوی واقفان به این صحن و سرا هدیه شده یا توسط خادمین گردآوری شده است، برخی از این آثار مربوط به خود حضرت رضا (ع) و برخی دیگر اشیا و کتب مرتبط با آن حضرت است.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره گفت: در کتابخانه آستان قدس رضوی 91 هزار و 740 اثر مربوط به امام رضا (ع) وجود دارد که از این تعداد 150 نسخه خطی و 320 نسخه چاپ سنگی به طور خاص به امام رضا (ع) تعلق دارد.
مصطفی بذرافشان مقدم اظهار داشت: قدیم ترین کتابهای موجود در گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی، قرآنی منسوب به دستخط حضرت رضا(ع) است.
وی ادامه داد: نسخ خطی از جمله صحیفه الرضا، مسند الامام الرضا و شرائع الدین شامل روایاتی است که یا توسط خود حضرت کتابت شده و یا به قلم افراد دیگر است.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بقیه نسخ خطی و چاپی سنگی درباره زندگانی، روایات نقل شده از امام رضا (ع) و احتجاجات حضرت است که در بین آنها "شرح احوال الرضا" که در دوران معاصر از سیدکاظم عصار نوشته شده، معروفیت ویژه ای دارد.
وی اضافه کرد: همچنین هفت سکه نقره ولایتعهدی امام رضا(ع) در گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود، این سکه های 1200 ساله از جهت خط و کتیبه های موجود بر دو طرف از زیباترین سکه های ضرب شده در طول خلافت 500 ساله عباسیان به شمار می رود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/21546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی