راه ترقی

آخرين مطالب

حرکت سند تحول بنیادین در نظام آموزشی، آهسته اما پیوسته فرهنگ و هنر

حرکت سند تحول بنیادین در نظام آموزشی، آهسته اما پیوسته
  بزرگنمايي:

راه ترقی- تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسوولیت پذیری و همچنین تبدیل دانش آموز منفعل در کلاس به یک مربی فعال در محیط های تربیتی و بسیاری موارد دیگر، ضرورت تدوین و تبیین سند تحول نظام آموزشی را دوچندان کرده بود؛ سندی که رهبر معظم انقلاب هم همواره بر اجرای آن در نظام تعلیم و تربیت تاکید دارند.
در این باره، «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش در کنگره مجامع اعضا،‌ مربیان و مدرسان سازمان دانش‌آموزی که در واپسین روزهای تیرماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به این که سند تحول بنیادین سهم آموزش مهارت های اجتماعی را افزایش می دهد، یادآور شد: برای اینکه براساس سند تحول، مدرسه را با یک چرخش تحولی از آنچه امروز داریم به آنچه موردنیاز است تبدیل کنیم باید موانع موجود بر سر راه این چرخش تحولی را از میان برداریم زیرا این موانع اجازه نمی‌دهد که مدرسه از شرایط فعلی به وضعیت بهتر تبدیل شود.
درهمین راستا،گروه علمی ایرنا در گزارشی ضمن اشاره به ابعاد این سند، به گفت وگو و بازتاب سخنان و نقطه نظرات کارشناسان آموزش در تبیین میزان رشد و موانع پیش روی اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور پرداخت.

**چیستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سند تحول بنیادین آذرماه 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی، معطوف به چشم اندازی باشد که در افق 1404، ترسیم گر ایران توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و در عرصه روابط بین الملل باشد. همچنان که در مقدمه آن، این گونه آمده است: «در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود».
این سند، دارای 131 راهکار اساسی برای تربیت دانش آموزان در ذیل چند زیرنظام است که گفته می‌شود تاکنون برنامه‌هایی ذیل بیش از 40 راهکار آن به اجرا درآمده است که پیشرفتی کمتر از 30 درصد را نشان می دهد.
موضوعی که وزیر آموزش و پرورش هم به آن اشاره کرد و گفت: کارهای مقدماتی سند تحول سال 80 آغاز و در سال 90 ابلاغ شد و برای رسیدن به سطح قابل قبولی از مطلوبیت آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفت اما در مدت اجرا نتوانستیم آن گونه که باید جلو برویم.
وی افزود: همین 30 درصد اجرای سند تحول نیز بیشتر در بخش هایی بوده که با سختی کمتری مواجه بوده است و در بخش های کیفی، سند با درصد پایین تری به اجرا در آمده است.

**ریل گذاری مناسب، محرک حرکت تحول
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین سند بالادستی در آموزش و پرورش است که در مقایسه با اسناد قبلی که در حوزه آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده بود، از جامعیت بیشتری برخوردار و افق‌های والاتری را مدنظر قرار داده است. اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تصویب، به ‌نظر می‌رسد مسیر اجرای سند تحول بنیادی آموزش و پروش چنان دچار پیچ و خم شده است که اجرایی شدن کامل آن به راحتی میسر نیست.
در این مورد، «عبدالوحید فیاضی» مشاور پژوهشی وزیر آموزش و پرورش معتقد است: طی 10 سال اخیر هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در سایر مراجع ذی ربط، اسناد جامع و خوبی طراحی شده اما برای اجرای آنها گاهی دچار شتابزدگی و بی میلی می‌شویم و گاهی کند حرکت می کنیم، این دو نقصی است که الان هم وجود دارد.
وی تصریح کرده است: برخی ها می‌خواهند شتابزده اجرا کنند و برخی ها هم می بینند نباید شتابزده اجرا کنند و دست به کار دیگری می زنند و به زمان واگذار می کنند. به وضوح می بینیم سند پنج ساله‌ای باید اجرا شود اما برنامه پنج ساله تمام می شود و حتی آیین نامه های مرتبط با آن نوشته نمی‌شود.
فیاضی تاکید دارد: نه این کندی و نه آن سرعت شتابزدگی، قابل قبول است. هر دو تهدیدی است که دستگاه های اجرایی و مدیران مجری را در اجرای سیاست های بالادستی ناکام می کند.
اما «اسفندیار چهاربند» رییس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش بر این باور است که این وزارتخانه در طول سال‌های گذشته بار سند تحول بنیادین را برداشته و هیچ جا کوتاهی نکرده‌ است.

**تاثیرات سند تحول بنیادین
در همین حال، «عذرا ساکی فر» کارشناس آموزشی  یکی از اثرات عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تغییر کتاب های درسی عنوان کرد و گفت: امسال آخرین سال تحصیلی نظام قدیم است و کتاب های درسی تا پایان مردادماه بنا برآن چه در اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره نظام جدید آموزشی ذکر شده است، با محتوایی بسیار خوب تدوین و منتشر می شود.
به بیان وی، همچنین برای برآورده شدن تمامی اهداف سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش در یک اقدام پسندیده تمامی استان ها را هم درگیر نظر دادن برای محتوای کتاب های درسی کرد و برای هر کتاب از گروه های علمی، اساتید و معلمان مجرب استفاده شد.
وی افزود: همکاران و نخبگان علمی ناظر بر محتوای علمی و گرافیکی و تربیتی کتاب ها بوده اند. پس این گونه نیست که گفته می شود این سند شتاب زده یا با بی میلی پیش می رود بلکه شاهد برکات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تحول آموزش و محتوای کتاب های درسی هستیم.

**رصد فعالیت های سند در سامانه نظارت
برخی دیگر از صاحب نظران آموزشی، نبود نظارت بر اجرایی شدن سند و بی اطلاعی فرهنگیان و دانش آموزان از محتوای این سند را به باد انتقاد گرفته و عنوان می کنند که این سند درحال اجرا است ولی معلم و دانش آموز از اصل سند بی خبر هستند و هیچ شاخصی که نشان دهد چقدر رشد داشته است، وجود ندارد.
موضوعی که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  درباره انتقادهای مطرح شده اظهار داشت: با توجه به فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه همه جانبه به سند تحول، در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش تصمیم بر آن شد تا به منظور رصد میزان فعالیت های انجام شده در قالب سند، سامانه ای طراحی شود.
«علی زرافشان» یادآور شد: قرار است گزارشی از فعالیت این سامانه، نحوه محاسبه و عملکرد آن تهیه شده و خدمت مقام معظم رهبری و سایر مسوولان نظام ارائه شود.
همچنین ساکی فر در پاسخ به این انتقاد که فرهنگیان و دانش آموزان از محتوای سند اطلاعی ندارند، گفت: تمامی دانش آموزان، محتوای این سند را در کتاب های درسی می بینند. در واقع می توان گفت معلمان، دانش آموزان و اولیا به نوعی در کتاب های درسی و کمک آموزشی درگیر این سند هستند.
به بیان این کارشناس آموزشی، در تغییرات ایجاد شده در محتوای جشنواره ها، همایش ها و سمینارها وکارگاه های آموزشی هم که برگزار می شود، می توان ردپای سند تحول بنیادین را احساس کرد. پس تمامی قشر فرهنگیان درگیر این سند هستند و کمابیش با آن آشنا هستند و این طور نیست که ناآگاهی نسبت به آن داشته باشند.
بر این اساس و با درنظر گرفتن عوامل کُندی حرکت تحول بنیادین در آموزش و پرورش که در چارچوب نظری خود قرار است نظام آموزشی را به سوی تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی اسلام و بر محوریت تعلیم و تربیت منطبق بر نظام و معیار اسلامی پیش ببرد، باید یادآور شد که با یک همگرایی و برنامه‌ریزی کلان و یکپارچه در جهت عملیاتی کردن سند و اجرای کارآمد آن در کوتاه مدت و بلندمدت می توان به آن چه مورد تاکید نظام اسلامی است، دست یافت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/22546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!

اندونگ: عاشق راموس و البته استقلال خوزستانم!

علیرضا رضایی: نباید در انتخاب بین یزدانی و قاسمپور دخالت کرد